استاد ميرباقري شب نهم محرم 1393
متن زیر چکیده اي تفصيلي از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري، در نهمين شب عزاداري حسيني در دهه اول محرم الحرام 1393 است که به تاریخ 11 آبان ماه در مدرسه فيضه قم برگزار شده است. ايشان در اين جلسه با طرح اين سؤال كه «بالاترين مقامي كه يك موحد در سير توحيدي خود مي تواند به آن برسد چيست؟» به تبيين ...
استاد ميرباقري شب هشتم محرم 1393
يشان در ابتداي اين جلسه با مروري بر مباحث گذشته و جمع بندي آن ها، حُجُب ظلماني را همان محيط ولايت اولياي كفر دانستند كه در قرآن با «دار بائر» از آن ياد شده است و باطن جهنم نيز چيزي فراتر از آن نيست. حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري در ادامه با تبين حُجب نوراني، مراتب تنزل اين انوار را در چهار مرحله توضيح ...
استاد ميرباقري شب هفتم محرم 1393
يشان در اين جلسه ضمن تفسير «حجب ظلماني» به «محيط ولايت اولياي باطل»، به بررسي «سه اقدام اساسي» و «سه لايه از حجاب تاريك و فتنه خيز اولياي كفر» پرداختند. «تغيير محور حب و بغض ها از مدار معصوم »، «بدل سازي در عرض پرچمداران جبهه نبي اكرم» و «نسخه نويسي در برابر نسخه شفا بخش اهل بيت عليهم السلام» سه اقدامي ...
استاد ميرباقري شب پنجم محرم 1393
اگر ما دوست داریم که از یاران امام زمان علیه السلام باشیم باید این صفات یاران امام حسین علیه السلام را تحصیل کنیم. یکی از آن صفات، «نصرت خدای متعال» است. آن چنان كه در زیارت توضیح داده اند اين نصرت همان نصرت پیامبر اکرم و امیر المومنین و امام حسن و امام حسین علیهم السلام است.
استاد ميرباقري شب ششم محرم 1393
در ششمين شب عزاداري حسيني در دهه اول محرم الحرام 1393 است که به تاریخ 8 آبان ماه در مدرسه فيضه قم برگزار شده است. ايشان در اين جلسه به موضوع «حُجب» پرداختند و با نفي هر گونه حجابي براي خداي متعال تأكيد كردند احاطه و علم خداي متعال نسبت به مخلوقات، هيچ مانع و ساتري ندارد. ايشان در ادامه به تبيين حجاب ...
گزارش روزانه سخنرانی استادمیرباقری؛
صفحه ویژه گفتارهای عاشورائی به مناسبت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان در پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی قم به منظور پوشش مجموعه سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مهدی میرباقری راه اندازی گردید
استاد میرباقری شب چهارم محرم 1393
مدرس حوزه علمیه قم در سخنان خود با استناد به زيارات مأثور، اصحاب امام حسين عليه السلام را در زمره بالاترين ربّانيّون برمي شمارند. با بيان اين كه امام محور همه ربّانيّون است امام حسين را نيز محور ايستادگي اصحاب در روز عاشورا برشمردند و افزودند شفاعت ايشان موجب پايداري اصحاب شد.
استاد میرباقری شب سوم محرم 1393
اصحاب امام حسين عليه السلام را چنان كه در زيارات آمده است به «احباء الله» توصيف نمودند. ايشان مقام محبت را مختص كساني دانستند كه امام را شناخته اند، به او گوش جان سپرده اند و با سير در جاذبه او و در پرتو حب الهي به حقيقت توحيد، علم و حكمت رسيده اند و به دليل همين سرسپردگي و محبت، از مسير توحيد منحرف ...
استاد میرباقری شب دوم محرم 1393
حضرت در دعوت به همراهی خود فرمودند: «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْيَرْحَلْ مَعَنَا» یعنی کسی که همراه امام کوچ می کند باید از دنیا، راحل و دل کنده باشد و حاضر باشد در این مسیر خون بدهد و آماده لقاء الله باشد. برای آنها خود امام موضوعیت داشت.
استاد میرباقری شب اول محرم 1393
صحاب امام حسين عليه السلام به مقام «محبت» حضرت رسیده بودند و از مرتبه عبادت «تجار و عبید» گذشته بودند. آنها از خودشان هم عبور کرده و به مقام «احرار» رسیده بودند. بعضی گمان کرده اند که انسان به هر مقام و مرتبه ای از محبت و عبادت كه برسد باز به خاطر خودخواهی و میل به کمال خود، قدم بر می دارد.
نویسنده اثر بر این باور است که اگر کسی با این پاذل اعتقادی و بینشی که از سوی حجت الاسلام و المسلمین میرباقری ارائه شده است به خوبی ارتباط برقرار کند، وارد در محیط جبهه علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی شده است و ماموریت عمیق تری از فعالیت جبهه حق را درک کرده است و می تواند با قلب و فکر و عمل خود به آن ملحق ...
مقدّمهای بر متدلوژی برنامهریزی در تنظیم امور اقتصاد مسلمین
اصالت وحی به عنوان مبنای سیستم الهی، روابط اقتصادی خاصّی را ایجاب می کند که در یک کلمه به آن «فقه الاقتصاد» می گوییم. مسلماً فقه الاقتصاد معارض روابط اقتصادی حاکم بر سیستم های مادی است. محال است که بتوان روابط اقتصادی سیستم اقتصاد اسلامی را از اقتصاد شرق و غرب اخذ کرد و برعکس.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم:
همانطور که انقلاب اسلامی انسداد تاریخی تجدد را شکست، انقلاب فرهنگی نیز رخ دهد که هنر نیز از شاخههای آن است و بتواند انسداد فرهنگی و هنری غرب را بشکند/ هنرمندان مسلمان باید خودشان را لشکر نبی مکرم اسلام (ص) بداند و نسبت به یک میدان عظیم برنامهریزی و طراحی کند.
در مجمع بررسیهای اقتصاد اسلامي؛
وظیفه اقتصاد، هماهنگسازی گسترش فنون است و خود دارای فنی است که با این فن در توسعه اعلام نظر میکند و تکنولوژی را هدایت مینماید. بنابراین، اگر چنین باشد، دیگر نمیتوان به تعمیر جزئی یکایک مدلهای دیگران پرداخت و آن را تحت عنوان مدل اسلامی امضا کرد و ارائه نمود. اگر چنین بشود این همان اسلام آمریکایی ...
آيا به دليل رويکرد خصوصي سازي بنگاههاي اقتصادي و اينکه دولت آمريکا اقتصاد خود را بر اساس خصوصي سازي و ماليات بنا کرده است به همان نسبت علم نيز در آمريکا خصوصي سازي شده است؟ يا اينکه علم و فناوري از زمان استقلال دولت ايالات متحده در دست گروه خاصي از ثروتمندان بوده است و دولت تنها نقش اجرايي آن را داشته ...
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی قم، دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در جریان دیدار با حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری، از دستاوردهای علمی و پژوهشی فرهنگستان علوم اسلامی قم بازدید کرد.
دکتر رضائی در بازدید از فرهنگستان:
پس از پیروزی انقلاب اسلامی فیلسوف بزرگ «آیتالله حسینی الهاشمی (ره)» تلاشهای بی وقفهای در تدوین قانون اساسی، به ویژه وقتی که در پیش نویس اولیه آن قانون تقریبا خبری از محوریت «اصل مترقی ولایت فقیه» نبود، انجام داد و تلاش های ایشان موجب اجماع بزرگانی چون شهید بهشتی و دیگران در این باره شد و پیش نویس ...
در این کتاب به بررسی عقلایی نظریه ولایت مطلقه فقیه پرداخته شده و از ابتدا وارد اثبات معقولیت ارکان نظریه نشده، بلکه نخست به تبیین معنای ولایت بر جامعه (موضوعاً) پرداخته، سپس ضرورت ولایت دینی بر جامعه را ثابت کرده و در نهایت به متن بحث وارد شده، تا بدین ترتیب مبانی اصول موضوعۀ کلام به درستی شکافته ...
دين در مرحله توليد و آزمون نظريه و همچنین توليد نظريه، هم از طريق تأثيرگذاري بر مباني علوم و هم از راه ارائه اصول موضوعه برگرفته از متون ديني، بر شكل گيري علوم انساني اسلامي تأثير مي نهد. در مرحله آزمون كارآمدي در جهت ملاك صحت يك نظريه است. ازاين رو، علوم انساني اسلامي مي بايست بستر رشد و تقرب به ساحت ...
گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند؛
تمدن اسلامی زمانی شکل میگیرد که بتوان در ساختارهای اجتماعی و به تبع آن، در سبک زندگی تغییراتی ایجاد کرد. این تغییر نیازمند تنظیم برنامهی جدید مهندسی فرهنگی و اجتماعی است. منظور از برنامهریزی، نحوهی مدیریت حوزهی تحت اختیارمان در مدیریت اجتماعی است.