دين در مرحله توليد و آزمون نظريه و همچنین توليد نظريه، هم از طريق تأثيرگذاري بر مباني علوم و هم از راه ارائه اصول موضوعه برگرفته از متون ديني، بر شكل گيري علوم انساني اسلامي تأثير مي نهد. در مرحله آزمون كارآمدي در جهت ملاك صحت يك نظريه است. ازاين رو، علوم انساني اسلامي مي بايست بستر رشد و تقرب به ساحت ...
گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند؛
تمدن اسلامی زمانی شکل میگیرد که بتوان در ساختارهای اجتماعی و به تبع آن، در سبک زندگی تغییراتی ایجاد کرد. این تغییر نیازمند تنظیم برنامهی جدید مهندسی فرهنگی و اجتماعی است. منظور از برنامهریزی، نحوهی مدیریت حوزهی تحت اختیارمان در مدیریت اجتماعی است.
آنچه تا حال داشته ایم «فلسفه ی چیستی و چرایی» بوده است و فلسفه ی چگونگی نداشته ایم. چون فلسفه ی چگونگی نداشته ایم قدرت برنامه ریزی هم نداشته ایم. به همین مناسبت تمدن گذشته ی اسلامی رو به افول رفت؛ چون در مقابل تمدنی قرار گرفت که فلسفه ی چگونگی داشت. فلسفه ی غرب با «نسبیت» برقرار کردن بین ...
نوآوریهای اصولی علامه حسینیالهاشمی
در مورد نو آوری های اصولی استاد سید منیرالدین حسینی، می توان گفت که ایشان به جای پرداختن به متن علم اصول و قواعد علم اصول، یک واکاوی نسبت به زیربناها و زیر ساخت های علم اصول انجام داد و تلاش کرد از طریق تقویت استوانه ها و خواستگاه حجیت قواعد اصولی به تقویت این بنیان بپردازد
رکود اقتصادی، سقوط وال استریت و بسیاری از رسوایی های اخلاقی که پیرامون سران برجسته اقتصادی رخ داد، برخی ناظران را به زیر سوال بردن ارزش برنامه های آموزشی عملگرا همچون آموزش تجارت و به ویژه (ام بی ای) وا داشت. اهمیت علوم انسانی بار دیگر توجهات را به خود جلب کرده است.
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند:
غرب علم دینی را فراتر از علوم انسانی در سایر حوزه های علم هم تعقیب می کنند و مفهوم علم دینی به همین دلیل برای غرب مفهوم بیگانه ای نیست. هر چند باز این ملاحظه وجود دارد که به باور ما این ظرفیتی که مسیحیت در دینی سازی علم ایجاد می کند یک ظرفیت بسیار محدودی است
حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالعلی رضائی
مقبولیت اجتماعی موجب تحقق حکومت می شود و هنگامی که در یک جامعه مردم سالاری دینی، مردم با ولی خود بیعت کردند، حکومت تحقق پیدا می کند. پس تحقق حکومت به مردم بازمی گردد و یک حکومت، هرچند بر حق باشد، چنانچه مقبولیت پیدا نکند، امکان تحقق پیدا نخواهد کرد و در فضای آرمانی باقی خواهد ماند
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند در کتاب "نظریه بنیادین در مناسبات دین و فرهنگ" به واکاوی رابطه دو موضوع مهم و سرنوشت ساز یعنی دین و در چهار فصل «دین شناسی»، «فرهنگ شناسی»، «نسبت دین و فرهنگ» و «سطح گستره فرهنگ» به تبیین مناسبات دین و فرهنگ می پردازد.
استاد میرباقری در دانشگاه تهران:
آرمان دستیابی به علم دینی در یک جامعه سکولار محقق نمیشود، بنابراین ضرورت انقلاب فرهنگی به معنی ایجاد سازوکاری عقلانی برای دست یافتن به آرمان دینی است، برای نیل به اهداف علاوه بر انقلاب سیاسی، باید عقلانیت اجتماعی و فهم آن را تغییر دهیم، البته امروز هم ما در مسیر تحقق انقلاب فرهنگی هستیم تردیدی نیست...
متدلوژی برنامه ریزی در تنظیم امور اقتصاد مسلمین
اگر معتقد به اصالت وحی هستیم باید در عمل نیز آنگونه موضع گیری و تنظیم برنامه نماییم که هدفی جز اجرای احکام الهی نداشته باشد. در غیر این صورت اگر در اصول اعتقادی معتقد به توحید باشیم، ولی در عمل از همان برنامه ریزی های شرق و غرب استفاده نماییم، در آن صورت در واقع معتقد به اصالت وحی و در عین حال مقلد ...
انقلاب اسلامی و فصل جدید حیات جامعه اسلامی
انقلاب اسلامی بحران ایدئولوژیک برای تمدن غرب ایجاد کرد و جلوی پیشروی آن را گرفت و باعث ایجاد بحران اقتصادی برای آنها شد و اگر ما بخواهیم برای پیشرفت از این ایدئولوژی شکست خورده استفاده کنیم، شکست میخوریم. الزام ما در حوزه اقتصاد، اقتصاد مقاومتی است که این به معنی تولید جدید از معیشت که بر مبنای ایدئولوژی ...
با حضور عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم معتقد است که دستیابی به سطحی از تکنولوژی دینی و تمدن نوین اسلامی در پیش از ظهور ممکن است و اساساً این آرمان اصلی امام و رهبری و خط سیر انقلاب و جمهوری اسلامی است و همین اتفاق است که حجت را در مقیاس جهان بر دیگران تمام نموده و آنها را دعوت به زندگی دیگری که متفاوت ...
آیتالله حائری در سالگرد ارتحال علامه حسینی:
آخرین باری که مرحوم حاج آقای منیرالدین حسینی تلفنی با بنده صحبت کردند، میگفتند: «آقایان مفاهیم کاربردی را جدی نگرفتند، کارآمدی اسلام زیر سوال رفته است»، آنجایی که کارآیی اسلام زیر سؤال نرفته آنجا بوده که در عینیت اسلام حضور پیدا کرده است و شناخته شده است.
به مناسبت سیزدهمین سالگرد ارتحال؛
«ولایت تاریخی» امام معصوم(ع) اصطلاح نو و بدیع استاد علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی(ره) برخاسته از عمق تفکرات این اندیشمند فرزانه است. در ادبیات دینی ما به ولایت تکوینی، ولایت تشریعی و ولایت اجتماعی امام معصوم(ع) تصریح شده اما به نظر استاد، ائمه(ع) علاوه بر اینها واجد ولایت تاریخی هم هستند.
در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند
در مورد نو آوری های اصولی استاد سید منیرالدین حسینی، باید بگویم که ایشان به جای پرداختن به متن علم اصول و قواعد علم اصول، یک واکاوی نسبت به زیربناها و زیر ساخت های علم اصول انجام داد و تلاش کرد از طریق تقویت استوانه ها و خواستگاه حجیت قواعد اصولی به تقویت این بنیان بپرداز. که البته بعد از ایشان در سالهای ...
گفتاری از حجت الاسلام والمسلمین میرباقری؛
سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به «جامعیت دین» و «کارآمدی دین» در رهبری تکامل حیات بشر و در واقع به ضرورت تعبد به دین در همه شئون حیات بشر معتقد بود.
اگر «شدت روحی» یک مدیر و فرمانده را شاخصه اصلی مدیریت بدانیم، به حق، مرحوم علامه حسینی الهاشمی از این جهت، مدیری شایسته بود چنانکه استقامت و ثبات قدم ایشان در مسیر نیل به اهداف، موجب تشجیع و تحریک اطرافیان بود. همین شدت روحی، مجموعه را به تکاپو وا می داشت و انرژی حرکت مجموعه را تأمین می ساخت.
شاید اگر این جرأت نفی مشهورات و مقبولات علمی – آنهم در شرایطی که قاطبه بزرگان جبهه فکری توحید و ولایت و عدالت در طول تاریخ اسلام آنها را یقینیاتی دانسته اند که قابل خدشه نیستند– نبود؛ ایشان هرگز موفق به تأسیس روش دیگری برای اندیشیدن در چنین عمق و استحکامی و نیز گشودن راهی نو در مقابل مومنین برای ارتقاء ...
مرحوم حسيني الهاشمی دريافت كه ميتواند ايده هاي خود را در راستاي چنين رهنمودي دنبال كند. خود ميگويد: «ما بعد از اينكه امام در اين باره هم راهگشايي كردند، احساس آزادي كرديم و به اين نتيجه رسيديم كه حالا ديگر نوبت ماست.»
علامه حسینی این باور بود برای اقامه کلمه حق انقلاب اسلامی، باید به دنبال انقلاب سیاسی، انقلابی فرهنگی صورت گیرد که بسیار طولانی خواهد بود و اتفاقاتی مانند تعطیلی دانشگاه ها و تلاش برای تطهیر چهره ظاهری آنها را بی نتیجه می دانست و مسئله را در محتوا می دید و اینکه امروز طبقه بندی علوم بر ما سیطره یافته ...