علم دینی
آنچه در این پرونده میخوانید دیدگاه صاحب نظران فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه ی دین و علم می باشد.
 
 
نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
نوع مطلب :  
بخش :  
مکتب امام، ضامن پیروزی در نبرد ایدئولوژیک و اقتصادی با غرب
۱۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۷

استاد میرباقری در سالگرد قیام ۱۵ خرداد:

جبهه غرب [لیبرالیسم] با چین [کنفوسیوس] فقط وارد جنگی اقتصادی شده است اما با جمهوری اسلامی ایران علاوه بر جنگ اقتصادی و مهمتر از آن، جنگی ایدئولوژیک را شروع کرده است که اگر پیرو مکتب امام خمینی بمانیم ان شاء الله قطعا پیروز خواهیم بود.

 
کتاب رابطه منطقی دین و علوم کاربردی منتشر شد
۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۰

اثر حجت‌الاسلام والمسلمین پیروزمند؛

کتاب حاضر شامل سه رساله پیرامون سه موضوع به ظاهر مجزاست که «ضرورت حاکمیت معرفت دینی بر علوم کاربردی» را دنبال می کند و اثبات می نماید که «باید تمدنی بر مبنای ایمان به خدای متعال و محقق نمودن دستورات او بنا نهاد و مجموعه علوم کاربردی در ساختن چنین بنایی نقش ممتازی دارند.»

 
مروری بر نقد رئیس فرهنگستان علوم اسلامی به فلسفه صدرایی
۲۵ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۹

حجت الاسلام یحیی عبدالهی

به طور کلی جایگاه شناسی «فلسفه» و «آموزه های دینی» و نسبت آن‌ها با مجموعه علوم و دانش‌های بشری، از رسالت های خطیر حوزه علمیه در عصر حاضر می‌باشد که کمتر مورد توجه عالمان و اندیشمندان حوزوی قرار گرفته است. «تولید علوم انسانی اسلامی» را می توان مأموریت اصلی حوزه علمیه در این برهه تاریخی دانست

 
ایدئولوژی اجتماعی، عمیق‌ترین لایه‌ سبک زندگی
۱۸ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۸

در گفتگو با استاد میرباقری مطح شد:

بنیان سبک زندگی بر ایدئولوژی‌های اجتماعی است. یعنی عمیق‌ترین لایه‌ای که سبک زندگی اجتماعی مبتنی بر آن است، ایدئولوژی اجتماعی است. ایده‌ها به ارزش‌های محقق تبدیل می‌شوند/اینکه غرب و سیستم آن را نبینیم و به خوب و بد تقسیمش کنیم و تکنولوژی را بیاوریم و اخلاق را نیاوریم و بخواهیم یک ژاپن اسلامی درست کنیم،...

 
تعاریف فقه حکومتی وابسته  به تلقی از حکومت دینی
۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۵

یادداشت؛

اگر كسي ـ مانند حضرت امام خميني ره ـ دايره اختيارات و رسالت معصومين عليهم السلام را بسيار وسيع ­تر ديد و تحقق توحيد و مبارزه با شرك و نفاق را رسالت اصلي انبياء و اوصياء دانست و تحقق احكام اسلام را فرع رسالت آن بزرگواران قلمداد نمود، بي­ ترديد سطح و مقياس اختياراتي كه براي فقيه قائل خواهد شد، متفاوت ...

 
نسبت فقه حکومتی با فقه سیاسی
۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۱

یادداشت؛

با اين نگاه حدِّاکثري، فقه سياسي مطلوب، معنايي در مقياس فقه حکومتي خواهد داشت و فقه حکومتي هم نمي ­تواند معنايي گسترده ­تر و عميق ­تر از فقه سياسي داشته باشد؛ هر چند ممکن است در نگاه برخي، تعبير فقه حکومتي و در نگاه برخي ديگر، تعبير فقه سياسي گويا تر و پرمغز تر باشد.

 
مفهوم‌سازی، فرهنگ‌سازی و ظرفیت‌سازی برای تحقق تمدن اسلامی
۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۲

ججت الاسلام دکتر مصطفی جمالی؛

آرمان تمدن اسلامی، رسالت سنگینی را بر دوش متفکران دینی گذاشته است و برای تحقق این آرمان باید با عقلانیت دینی و نه سكولار (نرم‌افزار تمدن اسلامی) نقشه‌ جامع مهندسی دقیق تمدن اسلامی جهت رسیدن به نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای تمدن اسلامی را طراحی نمود

 
جایگاه علم در تمدن اسلامی و  نسبت عقل، وحی و تجربه؟
۲۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۳

مناظره خواندنی پیروزمند با بهروزی لک؛

جایگاه عقل بسیار مهم است، اعتقادات با عقل اثبات می‌شود، به تولید دانش کمک می‌کند، باعث فهم دین می‌شود. همه‌ی این‌ها بسیار قیمتی است؛ ولی نه به قدری که آن را کنار وحی بنشانیم یا بدتر از آن، تجربه را کنار وحی بنشانیم.

 
ظرفيت وجودی علامه حسینی الهاشمی و تولید مفاهیم نوین
۱۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۲

یادواره مجازی چهاردمین سالگرد عروج:

گاه مي شنيدم كه استاد حسینی الهاشمی مي‌فرمودند: هر معادله ای كه در فرآيند موجود به صورت سيستمی و تحت حاكميت نظام سرمايه داری كه اين به جهت رفع نياز خاص متولد می شود. بعد از گذراندن سال‌ها به عنوان علم وارد بازار جهان سوم می شود. اين همانند تيری است كه بر پيكر نبی مکرم اسلام وارد شده است.

 
استاد حسینی الهاشمی از پایه گذاران اندیشه تمدن نوین اسلامی
۱۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۱

یادواره مجازی چهاردمین سالگرد عروج:

این بزرگ مرد از بینانگذاران اندیشه ایجاد تمدن اسلامی است و حتی یک لحظه در جامعیت و حقانیت دین و و در اینکه می تواند چنین الگوهایی را به بشر ارائه کند آن هم الگوهایی که می تواند دردهای مزمن کهنه ی بشریت را- که این دردها در دوره مدرنیته کهنه تر شده است- درمان کند تردید نداشت.

 
استاد حسینی تامل در روش تعقل را تنها راه حل می‌دانست
۱۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۱

یادواره مجازی چهاردمین سالگرد عروج:

مرحوم استاد حسيني الهاشمی متفکري بود که در سير علمي اش هيچ گاه از عرصه ذهن و عين غافل نشد. او به دنبال مفهوم پايه اي بود که نه تنها توان تحليل واقع را داشته باشد بلکه بتواند روش تحليل را هم سامان دهد و چينش متناسب را در ذهن ايجاد کند.

 
شناخت غرب از منظر علامه حسینی الهاشمی
۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۷

یادواره مجازی چهاردمین سالگرد عروج:

سفر به نجف و مشاهده آثار حضور سیاسی و تکنولوژی غرب از یک سو و از سویی دیگر دیدار با امام خمینی(ره) و استفاده از محضر ایشان به ویژه در بحث ولایت فقیه بر ايشان تأثير عمیق نهاد و اندیشه ی سیاسی و اجتماعی ایشان را نظام و سامانی نو بخشید؛ به گونه‌ای که گویی حلقه ی مفقوده‌ی او در این‌گونه مباحث از درس‌های ...

 
فلسفه شدن، یادگار علامه سید منیرالدین حسینی
۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۴

یادواره مجازی چهاردمین سالگرد عروج:

حضرت استاد حسینی الهاشمی دو دهه عمر شریف خود را به هدایت و مدیریت پژوهش جمعی عاشقان نظام اسلامی، ایمان وعقلانیت جمعی را به جایگاهی رسانده است که هیچ عارف و فیلسوف و دانشمند و فقیه منصفی نمی تواند از کنارش عبور کند.

 
مکتب شیعه؛ تامین کننده الگوی جدید بشر بعد از فروپاشی تمدن غرب
۲۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۳

حجت الاسلام دکتر رضایی:

تعارض غرب بسیار شديدتر از مارکسیسم و در نتیجه، زمين خوردنش نیز قوي‌تر است. غرب مانند ساختماني مستحکم است كه وقتی فرو بريزد، خاک و غبار فراوانی به همراه دارد؛ زیرا (نسبت به مارکسیسم) ريشه‌دارتر و پايدارتر است. اگر غرب زمين بخورد، بشر احتياج به الگوي جديدی دارد. اين الگوي جديد حتماً به وسیله‌ی شيعه تأمین ...

 
تغییر مکان فرهنگستان علوم اسلامی قم
۲۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۶

اطلاعیه مهم:

به گزارش روابط عمومی فرهنگستان علوم اسلامی، مکان این مجموعه پژوهشی، به آدرس قم، میدان رسالت، خ رسالت،(حریم خط راه‌آهن به سمت یزدانشهر) کوچه ۲۹، پ۴۸۱ تغییر کرده است.

 
سیاست‌گذاری رسانه و امکان آزادی مطبوعات
۱۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۴

علامه سیدمنیرالدین حسینی‌الهاشمی:

رسانه‌ها علاوه بر آن‌كه ابزار اداره‌ی سیاسی جامعه‌اند، «اعتبار» سیاسی آن جامعه نیز می‌باشند؛ همان‌گونه كه «اسكناس»، اعتبار اقتصادی هر كشور است. بنابراین باید برای آن‌ها تعریف جامع و مانعی ارائه كرد تا بتوان به اداره آن پرداخت. پس از آن هم باید دانست كه وضعیت كشور در زمینه‌ی رسانه‌ها به چه نحو است تا ...

 
سلوک با عاشورا، لازمه تشکیل امت واحده
۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۲

استاد سید محمدمهدی میرباقری:

لعن‌ها و سلام‌های مكرر و آن سجده‌ی قرب زیارت عاشورا که حاصل آن شفاعت است، سیر و سلوكی است كه با عاشورا حاصل می‌شود. این سیر و سلوک، مؤمنین را از جزایر مستقل بیرون می‌آورد و حول بلاء ولی‌شان آن‌ها را به یك امّت تبدیل می‌كند. لذا جامعه و صف مؤمنین، حول محور امام شكل می‌گیرد.

 
حوزه و سرپرستی تحول علوم انسانی در فضای اندیشه دینی
۲۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۶

حجت‌الاسلام دکتر جمالی:

دانشگاه در تولید علوم انسانی، وابستگی روشمند با حوزه دارد و نمی تواند حضور مستقیم در تحول علوم انسانی داشته باشد. حوزه باید این پروژه را در فضای اندیشه دینی سرپرستی کنند و استنباط و اجتهاد کافی را داشته باشد که در این خصوص ضعیف بوده ایم. باید اجتهاد به روز شود و نظام توصیفی ارزشی را در ساحت جامع از ...

 
شتابزدگی در تغییر سرفصل‌ها، آسیب تحول علوم‌انسانی
۲۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۵

گفتگو با استاد پیروزمند؛

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: در عرصه علوم انسانی اگر بخواهیم با شتابزدگی به تغییر سرفصل‌ها دست بزنیم، علوم اسلامی نمی‌شوند. پرداختن به تحقیقات بنیادین بدون توجه به تحقیقات میدانی نیز بی‌فایده است.

 
عذْب و گوارايی ولايت، سر منشأ همه طهارت و حيات؛ حقيقت معناي «ماء» در قرآن و آثار آن
۱۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۲

استاد ميرباقري شب دهم محرم 1393

متن زیر چکیده اي تفصيلي از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري، در دهمين شب عزاداري حسيني در دهه اول محرم الحرام 1393 است که به تاریخ 12 آبان ماه در مدرسه فيضه قم برگزار شده است. ايشان در اين جلسه با تمسك به روايات، به بررسي معاني «ماء» در قرآن پرداختند و باطن معناي «ماء» در قرآن را به ولايت اهل ...