حجتالاسلام والمسلمین میرباقری؛
اگر جامعه بخواهد ديني اداره شود حتماً بايد معرفت هاي ديني در فرآيند اداره حضور پيدا کند، و نظام معرفت ديني هم نبايد به صورت خطي، منفعل از معرفت هاي علمي بشود. براي ديني شدن اداره جامعه کافي نيست که يک نظام معرفتي در باب موضوعاتي که علم به آن مي پردازد استنباط شود و به صورت موازي در کنار معرفت هاي علمي ...
حجتالاسلام محمدرضا کتابی؛ (2)
عميق ترين لايه تمدن غرب و روح اصلي آن تغيير جهت و استكبار اراده انساني نسبت به خداي متعال است. اين تفرعن، ادبيات و فرهنگ خاص خود را توليد كرده است و انسان غربي با این تغيير جهت وارد فضاي جديدی شد. نتيجه اين سه تحول، سکولاریزه و به تعبير دیگر غير قدسي شدن و زميني شدن زندگي بشر و قطع رابطه آن با عالم ...
حجتالاسلام والمسلمین پیروزمند؛
اول باید موضوعشناسی کنیم، مانند هر بحث فقهی دیگر. مصرفگرایی یعنی چه؟ در معنای عام واجمالی یعنی هزینه کردن برای بهرهوری و بهرهمندی. مصرف یعنی هزینه برای منظوری. منظورش چیست، استفادهای؟ تمتعی؟ مصرفگرایی یعنی اینکه انسان کأنّه حد یقفی برای مصرف خودش قایل نباشد. هرچه مصرف بیشتر، بهتر. به طور طبیعی ...
گفتگوی علامه حسینیالهاشمی با شبکه 5 فرانسه؛
مديريت مادي، امتحان خودش را داده و زمان آزمون خودش را گذرانده است، اما نتوانسته دغدغههاي بشر را رفع و انسان را به آرامش برساند، نه در سطح خرد و نه در سطح کلان و توسعه. در حقيقت وضعيتِ ماکروِ بشر، اسير ناهنجاريهاي بزرگ تاريخ است.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری؛
باید پژوهش، آموزش و تبلیغ در حوزه متناسب با تغییرات و نیازهای امروز صورت گیرد، حوزه باید مردم را ببیند و در مقیاس درگیری با تمدن غرب برنامهریزی کند و باید دانست که تمدنی که از سوی غرب پایهریزی شده است ادامه امپراتوری بنیامیه است. ما تمدن خود را داریم و باید بازسازی کنیم و تدبیری بیندیشیم که تمدن ...
مقاله حجتالاسلام والمسلمین رضائی؛
نیروی انسانی در الگوی شبکهای متناسب با میزان حضور در «تصمیم سازی، تصمیم گیری، اجراء» سهم تاثیر پیدا میکند و قابلیتها و استعدادهای نهفته، امکان بروز و ظهور مییابد و جامعه اسلامی با توان حداکثری و مشارکت همه جانبه مسیر پیشرفت اسلامی ـ ایرانی را طی خواهد نمود و به قلههای پیشرفت با هویت اسلامی ـ ایرانی ...
کتاب مبانی و الگوی مهندسی فرهنگی (برگزیده در دوازدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی) با حمایت و سرمایهگذاری مرکز پژوهشی روش علوم و تحقیقات اسلامی منیر و توسط نشر تمدن نوین اسلامی در سه فصل با عناوین زیرساخت مهندسی فرهنگی، الگوی مهندسی فرهنگی کشور و سه الگوی خاص در مهندسی فرهنگی روانه بازار شده است.
عقل ما اگر تحت سرپرستی امام قرار نگیرد، رشد نمی کند؛ عالم حس، عقل و شهود با امام نورانی می شود و گرنه شیاطین آن را ظلمانی می کنند؛ البته انسان نیز باید ظرفیت و تمایل خود را به فرا گرفتن علوم امامان نشان دهد. امام سرپرست جایگاه اخروی انسانها است اگر افراد، طاغوت را سرپرست و رهبر خود قرار دهند باید حیات ...
گفتاری از علامه حسینی الهاشمی(ره)؛
در استراتژي توسعه می بایست فرهنگِ عدالت حاكم باشد تا عدالت فرهنگي، پايگاه عدالت سياسي و اقتصادي قرار گيرد؛ حقی، پايگاه عدالت است كه مبيّنش "فقيه" باشد. اين تبيين که توسط ولی فقیه انجام می گیرد، طبيعتاً محور كليه تصميم گيريهای اجتماعی است.ولي فقيه مبيِّن استراتژي توسعه است و تصميم او، محور كليه تصميم ...
هیچیک از صفحات تاریخ را نمیتوان خالی از نبرد حق و باطل مشاهده نمود؛ آنجا که نیز به ظاهر جنگی نیست، درگیری به صورت جنگ نرم وجود داشته است... این یک حقیقت روشن است مادامی که این دو مکتب در مقابل یکدیگر هستند، امکان صلح پایدار در جهان وجود ندارد؛ یعنی هیچ گاه میان نبی اکرم (ص) و ابلیس، صلح و آشتی واقع ...
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری؛
درگیری بین حق و باطل ضروری و اجتناب ناپذیر است. تنش بر سر "الله" است. وقتی ما دنبال خدای خودمان و آنها هم دنبال دنیای خودشان هستند، امکان مصالحه نیست. در این جنگ دو طرف خسارت می بینند و کشته می شوند، فقط تفاوت یکجاست، «الذین آمنوا یقاتلون فی سبیل الله والذین کفروا یقاتلون فی سبیل الطاغوت».
در دیدگاه فرهنگستان تمدن مدرن، مرحلهي جدیدی از جبهه تاریخی باطل است که بروز جدید خود را بیش از هر چیزی، مدیون «ارتقاء مقیاس نظام ولایت و تولی اجتماعی و مدیریت مادی خود از سطح مدیریت سلطانی (اربابی) به مدیریت مشارکتی و حادثه سازی» است.
علامه حسینی الهاشمی در این نقطه که باید از «واقعیت پیرامونی» شروع کرد با فلاسفه اسلامی همراهی کامل دارند. ایشان اعتقاد دارند که «واقعیت مطلق» محیط بر فیلسوف است و شخص فیلسوف باید تلاش کند که از مدار «ذهنیت» خود و مفاهیم ذهنی خود عبور کند و به حاق واقع دست یابد و واقع را کماهو حقه ادراک کند. خود فرد ...
علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی؛
با کشورهای عدم تعهد درباره انقلاب فرهنگي همفکری كنيم. ما نميخواهيم مرزهاي سياسي، جغرافياييمان با غيرمتعهدها را برداريم، يا کشورها را يک نحو مديريت کنيم. ما ميگويم بياييم فرهنگمان را از اسارت مستكبرين در بياوريم. مفاهيمي را که آنها ارتکازي کرده و جا انداخته اند، به ذهن ما فرم داده اند که فقط آن مفاهيم ...
متن حاضر تلاشی است در جهت صورت بندی نقدهای مرحوم "آیت الله سید منیرالدین حسینی الهاشمی" در حوزه موضوع شناسی فقه شیعه و تصویری اولیه از تحولی که وی در این پایگاه به دنبال آن بوده است که در جلسه مشاوره تحصیلی دانش پژوهان گروه روش تفقه فرهنگستان علوم اسلامی قم مورد بررسی قرار گرفت.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری؛
فقه از احکام و وظايف مکلفين بحث ميکند، اعم از احکام تکليفي و وضعيهاي که متوجه مکلف است. از منظر فلسفه فقه ببینید امام خمینی در منشور روحانيت ميگويند «استراتژي جهان را مستکبرين تعيين ميکنند. بايد اسلام تعيين کند، فقه بايد تعيين کند». امام ميگويند موضوع ولايت، سرپرستي کل جامعه، بلکه جامعه جهاني ...
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم؛
مجرای تحقق توحید در عالم خلفای الهی هستند که مظاهر اسماء الهیاند؛ حقیقت عبودیت به وسیله آنها محقق میشود و بسط و گسترش پرستش از طریق آنها واقع میشود. آنها ارکان توحید هستند، لذا موحد بودن به معنی پذیرش ولایت خلفاءالهی و تبری از ولایت اولیاء طاغوت است. مناسکی این امر شریعت است؛ شرایع، مناسک "تولی ...
مقاله حجتالاسلام والمسلمین رضائی
مقاله حاضر سعی دارد یک الگوی مدیریت شبکهای در مقیاس ملی در خصوص تحول و مدیریت تولید علوم انسانی اسلامی به نمایش بگذارد که از یک سو پذیرای حضور حداکثری نظام علمی جامعه اسلامی است و از سوی دیگر تولید رقابتی علوم انسانی اسلامی براساس نیازمندی های بوم فرهنگ دینی و بوم جغرافیای ایران را امکانپذیر میکند....
در این کتابک، رویکردهای مختلف صاحبنظران مسلمان را در مواجهه با علم و فنّاوریهای مدرن تبیین شده و اختلاف و اشتراک آنها را بازگو میشود. سپس به تعریف عام علم و سطوح مختلف فنّاوری، و بررسی ابعاد و لایههای هستی شناسانه، تاریخ شناسانه، جامعه شناسانه و معرفت شناسانه از منظر رویکرد تمدن اسلامی میپردازد....
استاد میرباقری در کتاب اندیشه تمدن نوین اسلامی، از منظرها و زوایای گوناگونی، شخصیت متفکر فرزانه علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی (ره) را کاوش کرده و سعی نموده تا تصویری روشن از دغدغه ها، رسالت ها و محصولات فکری ایشان و نسبت آن با انقلاب اسلامی، تمدن اسلامی، حوزه های علمیه و روشنفکری دینی ارائه کند.