استاد میرباقری در کتاب اندیشه تمدن نوین اسلامی، از منظرها و زوایای گوناگونی، شخصیت متفکر فرزانه علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی (ره) را کاوش کرده و سعی نموده تا تصویری روشن از دغدغه ها، رسالت ها و محصولات فکری ایشان و نسبت آن با انقلاب اسلامی، تمدن اسلامی، حوزه های علمیه و روشنفکری دینی ارائه کند.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم؛
ما در حوزه اختيار خودمان بايد فقط او را عبادت کنيم، البته عبادت کردن در مقامات مختلف فرق مي کند. معنای اين که عبادت فعل است، اين نيست که همه از جنس فعل خارجياند، ممکن است در منزلتي تبديل شود به اين که انسان به گزاره اي ملتزم بشود، فهم و التزام به آن گزاره و پذيرش آن هم ممکن است يكي از مراتب توحيد ...
آنچه را ما با علم حضوری می یابیم معلول شخصی است پس چگونه می توانیم حکم آن را درباره هر معلولی تعمیم دهیم و چنین حکم کلی را بدیهی بشماریم؟ پاسخ این است که هر چند ما از یک پدیده خاصی مفهوم معلول را انتزاع می کنیم ولی نه از آن جهت که دارای ماهیت خاصی است و مثلاً از اقسام کیف نفسانی به شمار می رود بلکه ...
کارگاه آموزشی آشنایی با نظریههای علم دینی
«علم» در افول، پیدایش و تغییرات خود، مستقل از سایر عوامل اجتماعی نیست و به نحوی متاثر از تحولات اجتماعی می باشد. از این رو ضروری است در بررسی تاریخ تحولات علمی، حتما تاریخ تحولات اجتماعی نیز مد نظر قرار گیرد که البته مسئله «علم دینی» که امروزه جز مسائل بسیار مهم فراروی ماست، از این قاعده مهم استثناء ...
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم؛
عوامل تفاوت برداشت ها از حکومت اسلامی در نوع نگاه به دین برای تشکیل حکومت است. اگر عمیق بشویم، ریشه این اختلاف ها به نوع درک ما از دین و معارف دینی برمی گردد، لذا اگر بخواهیم حکومت دینی موفقی داشته باشیم، باید درک از دین و نظام اعتقادی و فکری ما متناسب با این امر باشد.
حجتالاسلام والمسلمین پیروزمند:
حجتالاسلام والمسلمین پیروزمند: مانع وحدت تمدنی تفکیک اسلام از تمدن سازی است و اگر امت اسلامی بر اختلافات مذهبی فائق شوند، مانع دوم قد علم میکند و آن ادعای جدایی دین از سیاست، دین از جامعه سازی، دین از علم، دین از الگوی پیشرفت و بالاخره جدایی دین از تمدن سازی است.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم:
چه کسی منکر مقام های عالیه امام خمینی (رحمتالله علیه) است؟ نفَس امام حیات بخش بود. امام در جامعه دمید و یک نمونه آن، تربیت هزاران شهیدی است که به شهادت قرآن، «عند ربهم یرزقون» هستند. این اثر عالِمِ ربانی است که به سرچشمه حیات وصل شده است.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری:
اگر تفکر توسعه غربی حاکم شد، بدانید چیزی از فرهنگ اسلام باقی نخواهد ماند؛ این همان چیزی است که موجب شده مقام معظم رهبری احساس خطر کنند در فرمایشات اخیرشان با خبرگان رهبری فرمودند که "ما آمدیم به اسلام عمل کنیم اگر بناست به اسلام عمل نکنیم ما اینجا چه کاره ایم؟!"
با سخنرانی رئیس فرهنگستان علوم اسلامی؛
در آستانه سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی، نشست تخصصی «تبیین مکتب امام به عنوان الگوی طلبه تراز انقلاب اسلامی» با سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم و عضو خبرگان رهبری، چهارشنبه ۱۲ خرداد، از سوی جامعه الزهرا برگزار می شود.
حجتالاسلام والمسلمين پيروزمند؛
ما باید احیای تمدن کنیم یا تمدن سازی کنیم؟ آنچه که وظیفه ماست شبیه آن چیزی است که در ظهور باید اتفاق بیفتد. وقتی میگوییم تمدن میسازیم یعنی این گزارههایمان را متناسب با آرمان، میسازیم. البته این یک امر نسبی است. تمدن یک امر تدریجی است یعنی هم فکر شما نسبت به آن تدریجی است و هم واقعیت آن به صورت تدریجی ...
حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند:
ساختار شهر اسلامی باید به گونهای باشد که محیطزیستی برای ذکر و بندگی خداوند و جریان ولایت امام(ع) باشد. بنابراین، شهر زیارتی فضایی برای ذکر و بندگی بر محور ولایت امام (ع) است. الگوی پایه ما در ترسیم معماری شهر اسلامی از سه رکن کالبد، محتوا و محور هویتبخش آن تشکیل شدهاست.
استاد میرباقری در نشست با دانشپژوهان فرهنگستان:
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم: نیاز است که دانش پژوهان فرهنگستان، دانش های موازی با مباحث استاد حسینی الهاشمی (ره) را نیز به خوبی یاد بگیرند. البته نظریه استاد حسینی، فلسفه تفکر است که در حوزه علمیه، بدیلی ندارد، لذا با تسامح می شود آن را با فلسفه منطق متناظر گرفت.
یکی از دغدغه های علمی عصر جدید، تاسیس دانش هایی است که معطوف به برنامه ریزی و توسعه جامعه باشند. حجتالاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری، رئیس کنونی فرهنگستان علوم اسلامی قم، از جمله کسانی است که به این پرسش می اندیشد و در پی یافتن پاسخ آن برای «توسعه دینی» است.
هرچند اولیات دارای منزلتی ویژه در معرفت شناسی اسلامی هستند و اهمیتی درخور در پیشبرد برهان و استدلالهای نظری دارند، لیکن یک سؤال اساسی پیرامون «وجه صدق اولیات» قابل طرح می باشد. چگونه و با چه تبیینی می توان «وجه صدق اولیات» را توضیح داد به گونه ای که از معقولیت برخوردار باشد و مصادره به مطلوب تلقی نگردد....
نمي توانيم مدام شعار بدهيم که اسلام جامع است، مدينه فاضله مي سازد و از آن طرف وام مي گيريم و براي حفظ آبرو مدام، ادبيات را تغيير مي دهيم. مهمترين مسئله در الگو سازي، تلاش فکري جامعه در ايجاد يک جريان فکري اسلامي است، چون انقلاب ما اسلامي است. برای این کار نياز است که سازمانی ساخته شود و بر روی آن کار ...
اگر انقلاب اسلامي بخواهد به عنوان يک حرکت رو به پيش براي ايجاد يک تمدن اسلامي و بعد استحاله فرهنگ مادی غرب در درون تمدن اسلامي اقدام کند بايد رابطه بين اسلاميت و تمدن و جامعه و دولت اسلامي منطقاً حل شود که اين کار حوزه هاي علميه و شرط انقلابي ماندن حوزه و حکومت است.
در این نوشتار تلاش شده که در قالب یک «اقتراح پسینی» و در ضمن «سه سؤال کلیدی»، تا حدودی امکان مقایسه ایده اسلامی سازی سه تن از اندیشمندان معاصر را فراهم آوریم که عبارتاند از آقایان «سید محمدباقر صدر»، «سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی» و «عبدالله جوادی آملی».
بانک ها رکن مهم اقتصاد ما به شمار مي آيند و در تحقق اهداف خرد و کلان اجتماعي نقشي غير قابل انکار دارند. لذا تا زماني که برنامه جامعي براي تغيير جايگاه آنها در اقتصاد و يا جايگزيني نهاد ديگري به جاي آنها طراحي نشده است، از يک نحوه احترام و قداست برخوردار هستند و همه مديران و کارمندان آنها، خدمتگزاران ...
گفتاری از علامه حسینی الهاشمی(ره)؛
اسلامِ به شرط «أنا» نباشد! اسلام به شرطي که من پست داشته باشم، به شرطي که من وجاهت اجتماعيام بالا باشد و ...آخرت، اسلامِ به شرط «أنا» نیست. خودمان را شرط براي اسلام نکنيم، اسلام را شرط براي خودمان بکنيد. حالا دوره آزمايش ديگري شروع شده است. وقتي پست داشتيد، آزمايش ديگري بود.
در محور موانع و بایستههای فقه اجتماهی هرچند به موانع و بایستههای فرهنگی و اجتماعی توسعۀ فقه اجتماعی اشاره نسبتاً خوبی شده است، اما به موانع و بایستههای علمی و محتوایی بحث که از جمله مهمترین آنها دقت در موضوعشناسی و روششناسی فقه اجتماعی است، آنگونه که باید پرداخته نشده است.