علم دینی
آنچه در این پرونده میخوانید دیدگاه صاحب نظران فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه ی دین و علم می باشد.
 
 
نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
بخش :  
حاکمیت دینی از دیدگاه استاد حسینی الهاشمی (ره)
۱۲ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۶

حجت الاسلام اسماعیل پرور؛

مرحوم «استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی» در طول بیش از دو دهه از فعالیت‌های علمی خود در سال‌های پس از پیروزی انقلاب تلاش کردند تا ساختار حکومت دینی را تشریح کرده و روند منطقی تصمیم‌گیری و قانونگذاری بر اساس ارزش‌های دینی در این حکومت را تبیین نمایند.

 
شكل گيري الگوي جهاني «شهر ديني»، افق مطلوب توسعه شهري در «قم»
۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۸

استاد میرباقری در نشست شورای اسلامی شهر قم؛

در معماری روز، شهرهايي الگو و قبله در دنیا مي شوند كه بر محور پرستش «نفس و دنیا» بنا شده اند، شهر قم هم باید به قبله شهرسازي در دنيا تبديل شود تا توسعه هاي شهري بر مبناي اين انديشه رخ دهد. در واقع، افق نگاه در شهرسازی و توسعه قم، باید «شکل گیری الگوی شهری دینی» باشد.

 
مدیریت تحول در علوم انسانی موضوع مناظره پیروزمند و زیباکلام
۱۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۱۰

در برنامه زاویه شبکه چهار سیما؛

هر پدیده اجتماعی از جمله تولید علم مدیریت پذیر با لحاظ اقتضائات است. اگر اقتضائات یک حرکت انسانی باشد و در آن اختیارات انسان و پیش بینی ناپذیر بودن رفتار او را لحاظ کنیم می‌توانیم از مدیریت تحول علم صحبت کنیم، پس این مدیریت ساختمان سازی نیست که آن را نظیر علم مهندسی بررسی کنیم

 
آغاز به کار پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام والمسلمین میرباقری
۲۶ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۳

همزمان با عاشورای حسینی

ا توجه به گستردگی مباحث استاد میرباقری و ضرورت انعکاس کامل و متمرکز آن در فضای مجازی از سوی دیگر، ایجاد یک پایگاه اطلاع رسانی برای ارائه مباحث استاد میرباقری و ضرورت ارائه مباحث استاد میرباقری در چارچوبه نظم منطقی خود و به صورت کامل و متناسب با نیاز مخاطب، لازم بود تا بتواند انتظاراتِ علاقه مندان به ...

 
صفحه ویژه گفتارهای عاشورائی
۱۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۵

گزارش روزانه سخنرانی استادمیرباقری در فیضیه؛

صفحه ویژه گفتارهای عاشورائی به مناسبت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان در پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی قم به منظور پوشش مجموعه سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مهدی میرباقری راه اندازی گردید

 
مظاهر پیروزی نبرد عاشورا
۱۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۰۳

سخنان استاد ميرباقری در شب اول محرم ۱۳۹۲

روز عاشورا با تمام وجود شیطان به میدان آمد، هر چه داشته آورده، که یک ترک اولی از سید الشهداء بگیرد و نتوانست. این اصل شکست ابلیس از سید الشهداء است. همه پیروزیهای دیگر ظهور همین پیروزی در وفای بالله است. یک ترک اولی سید الشهداء (علیه السلام) نداشته اند.

 
فرهنگستان و میراث فکری مسلمانان
۲۱ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۱۷

حجت الاسلام محمدرضا خاکی قراملکی

فرهنگستان نسبت به میزان علمی گذشته، همه را به یک چوب نمی راند . بلکه بخشی از آن، مثلاً نظام فلسفه ی گذشته را، به دلیل آسیب ها و ضعف های بنیادی در ظرفیت دستگاه فلسفی، برای دوره ی تکاملی و دوره ی تمدن سازی، کافی نمی داند، و آن را مانع حرکت ما به سوی تمدن سازی می شمرد .

 
تجدید چاپ کتاب "اجتهاد و برسی روش های آن"
۳۱ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۷

برگرفته از مباحث استاد حسینی الهاشمی(ره)؛

کتاب «اجتهاد و بررسی روش های آن» برگرفته از مباحث سال ۶۳ استاد گرانقدر مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید منیرالدین حسینی الهاشمی(ره) می باشد که توسط فرهنگستان علوم اسلامی قم و به کوشش جناب آقای مهندس عباس معلمی گردآوری و تدوین و با همکاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور منتشر گردیده است.

 
خاستگاه پیوست فرهنگی، استقرار مبانی و ارزش های اسلامی در جامعه است
۳۱ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۲

حجت الاسلام والمسلمین عبدالعلی رضایی

یکی از ابزارهای مهم و تأثیرگذار در ایجاد تمدن اسلامی پیوست فرهنگی است. چون راهی است برای دستیابی به فضاهای آرمانی و ارزشی. پیوست فرهنگی که امروز به عنوان یک ابزار عملیاتی در اخیتار داریم، فرهنگی دینی را در بسترهای اجتماعی جاری می سازد. پیوست فرهنگی ابزاری است برای گسترش دین در صحنه عمل.

 
علوم انساني در قلب اهداف ملي آمريکا
۱۴ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۵

طبق گزارش جديد (ماه ژوئن) «آکادمي هنر و علوم آمريکا» سياست‏ هاي جامع و قوي در حمايت از آموزش و پژوهش‏ هاي علوم انساني و علوم اجتماعي نياز مبرم و حياتي امنيت، پيشرفت‏ه اي اقتصادي، مدني و ديپلماتيک آينده آمريکا مي‏ باشد.

 
فلسفه تاریخ شیعه بر ولایت معصومین استوار است
۱۰ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۲

سومین جلسه از درس گفتار فلسفه تاریخ شیعه

اصالت وجود یک اصلی است که در تمام مفاهیم دستگاه ملاصدرا جاری است در قرآن نیز همه محورها بر ولایت معصومین عنوان شده که فلسفه تاریخ شیعه نیز بدان استوار است. جامعه موعود لیبرال دموکراسی دارای حجاب ظلمت است و انسان خود را در حد دام و دهان می بیند ولی زمانی که حجاب برداشته شود، حقایق مشخص و عالم متحول می ...

 
ضرورت توسعه مفاهیم اسلامی و افشاگری نسبت به نظامات غربی
۵ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۵۸

تبیین مولفه های نظام سرمایه داری و عدالت اسلامی

باید عدالت در همه مسائل اجتماعی تحقق پیدا کند و تحقق عدالت در اجتماع به صیانت از آن وابسته است. مساله اصلی، نظام جائرانه سرمایه داری جهانی است که مانع تحقق عدالت است که ما باید دنبال یک مدل و توسعه مفاهیم اسلامی و افشاگری نسبت به نظام غربی باشیم.

 
درگیری حق و باطل به تحقق ولایت توحید در عالم می‌انجامد/ مختصات جامعه کفر و حق
۳ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۳۹

دومین جلسه از درس گفتار فلسفه تاریخ شیعه

گرچه درگیری حق و باطل طولانی است ولی در پایان با غلبه جبهه انبیا و اولیا به پایان می‌رسد و آنچه تحقق می‌یابد جریان ولایت حق و توحید درعالم است./ جامعه ای نورانی و حق است که در آن حیات دمیده و سرشار از عدل است و لهو و لعب در آن نیست، به عکس آن جامعه کفر که بر تمدن مادی تکیه دارد و پر از لهو و لعب و تفاخر ...

 
تغییر در سبک زندگی و مهندسی ساختارهای اجتماعی زمینه تحقق تمدن اسلامی
۲ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۱

نخستین جلسه از جلسات روایت افق های فکری ایران معاصر

انقلاب اسلامی یک نقطه عطف تاریخی شد که مسیر گذشته را تغییر داد، برای اینکه این مسیر استمرار پیدا کند باید بدانیم تمدن اسلامی زمانی اتفاق می‌افتد که انسان در سبک زندگی و مهندسی ساختارهای اجتماعی تغییر ایجاد کند. این تغییر در سبک زندگی و ساختارهای اجتماعی احتیاج به تغییر برنامه‌ریزی موجود و تنظیم برنامه ...

 
تمدن الهی بر محور عبودیت و ولایت امام زمان(عج) است
۲۹ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۹

نخستین جلسه از درس گفتار فلسفه تاریخ شیعه

دو تمدن در طول تاریخ وجود دارد، یکی تمدن‌های استکباری و دیگری تمدن‌هایی که بر مبنای ایمان و عبودیت‏ هستند، در پایان آنچه ظهور می ‏کند تمدن الهی بر محور عبودیت و ولایت امام زمان(عج) است، پس در پایان همین دنیا غلبه با عبودیت است و در کل خلقت هم حرکت عالم بر محور ولایت رسول اکرم(ص) و امیرمؤمنان و اهل بیت ...

 
نسبت روش و معرفت از منظر فرهنگستان علوم اسلامی قم
۱۶ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۲

منطق، شریعت ذهن در گفتگو با استاد میرباقری؛

فاعلیت حاکم بر منطق است و فاعلیت فاعل بالاتر منطق را می سازد. وقتی سخن از حجیت می گوییم مقصودمان همین است. لذا اصلی ترین قید منطق تعبد است. بدون تعبد به حضرت حق فهم باطل می شود به این معنا که اراده ی باطل در آن وارد می شود. به عبارت دیگر معیار صحت فهم، پرستش در فهم است. روش به روش پرستش برمی گردد. آنچه ...

 
عقل، ابزار امام خواهی، ولی یابی و هدایت طلبی است
۳۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۲

رئیس گروه فلسفه فرهنگستان علوم اسلامی قم؛

افکار و عقاید فلسفی انسان را به معرفت الهی نمی رساند و در کنار نور امامت است که انسان به راه حقیقی رهنمود می شود. عقل ابزاری برای امام خواهی و امام یابی بوده لذا نباید لحظه ای ارتباط میان حجت باطنی و ظاهری قطع شود.

 
بحثی در باب شأن تمدن سازی حوزه
۲۳ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۳

حجت الاسلام مصطفی جمالی

اولین و مهم ترین رسالت حوزه های علمیه به عنوان اتاق فکر نظام اسلامی تبیین نظری وکارآمد چارچوب ها، اهداف و الگوهای ناظر به تحقق تمدن اسلامی است. تا بر اساس آن جریان دین در تمام عرصه ها و سطوح جاری گردد. سرپرستی، هدایت و تكامل تمدن اسلامی، می بایست در چهارچوب مبانی و اهداف دین صورت گیرد.

 
تاسیس فلسفه دینی؛ لازمه نظریه‌پردازی علمی در باب دین
۲۲ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۷

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم

اگر فلسفه دینی داشته باشیم كه بنیان آن بر اساس باورهای صحیح دینی شكل گرفته باشد، در آن صورت حتماً مبتنی بر باورها و منابع دینی، نسبت به خاستگاه دین و پیدایش دین و مسائلی از این دست می‌توانیم نظریه‌پردازی كنیم.

 
کتاب «استمرار انقلاب به كدام روایت؟» اثر مصطفی جمالی
۱۳ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۰۴

این کتاب به دنبال جريان‏شناسي فكری و ارزيابی جامع و کامل آنها در جامعه کنونی نيست، بلکه در پی شناسايی گفتمان‏های کلان جريان‏ها و گفتمانهایی است که مدعی پاسخ‌گویی به مسائل و مشکلات می‌باشند که پاسخ‏های آنها در واقع آشكارا يا پنهان از يك دسته پيش‏فرض‏ ها و اصول موضوع‏های خاص نشأت می گيرد و در نهايت ايده‏ها ...