مرحوم «استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی» در طول بیش از دو دهه از فعالیتهای علمی خود در سالهای پس از پیروزی انقلاب تلاش کردند تا ساختار حکومت دینی را تشریح کرده و روند منطقی تصمیمگیری و قانونگذاری بر اساس ارزشهای دینی در این حکومت را تبیین نمایند.
استاد میرباقری در نشست شورای اسلامی شهر قم؛
در معماری روز، شهرهايي الگو و قبله در دنیا مي شوند كه بر محور پرستش «نفس و دنیا» بنا شده اند، شهر قم هم باید به قبله شهرسازي در دنيا تبديل شود تا توسعه هاي شهري بر مبناي اين انديشه رخ دهد. در واقع، افق نگاه در شهرسازی و توسعه قم، باید «شکل گیری الگوی شهری دینی» باشد.
در برنامه زاویه شبکه چهار سیما؛
هر پدیده اجتماعی از جمله تولید علم مدیریت پذیر با لحاظ اقتضائات است. اگر اقتضائات یک حرکت انسانی باشد و در آن اختیارات انسان و پیش بینی ناپذیر بودن رفتار او را لحاظ کنیم میتوانیم از مدیریت تحول علم صحبت کنیم، پس این مدیریت ساختمان سازی نیست که آن را نظیر علم مهندسی بررسی کنیم
ا توجه به گستردگی مباحث استاد میرباقری و ضرورت انعکاس کامل و متمرکز آن در فضای مجازی از سوی دیگر، ایجاد یک پایگاه اطلاع رسانی برای ارائه مباحث استاد میرباقری و ضرورت ارائه مباحث استاد میرباقری در چارچوبه نظم منطقی خود و به صورت کامل و متناسب با نیاز مخاطب، لازم بود تا بتواند انتظاراتِ علاقه مندان به ...
گزارش روزانه سخنرانی استادمیرباقری در فیضیه؛
صفحه ویژه گفتارهای عاشورائی به مناسبت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان در پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی قم به منظور پوشش مجموعه سخنرانی های حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مهدی میرباقری راه اندازی گردید
سخنان استاد ميرباقری در شب اول محرم ۱۳۹۲
روز عاشورا با تمام وجود شیطان به میدان آمد، هر چه داشته آورده، که یک ترک اولی از سید الشهداء بگیرد و نتوانست. این اصل شکست ابلیس از سید الشهداء است. همه پیروزیهای دیگر ظهور همین پیروزی در وفای بالله است. یک ترک اولی سید الشهداء (علیه السلام) نداشته اند.
حجت الاسلام محمدرضا خاکی قراملکی
فرهنگستان نسبت به میزان علمی گذشته، همه را به یک چوب نمی راند . بلکه بخشی از آن، مثلاً نظام فلسفه ی گذشته را، به دلیل آسیب ها و ضعف های بنیادی در ظرفیت دستگاه فلسفی، برای دوره ی تکاملی و دوره ی تمدن سازی، کافی نمی داند، و آن را مانع حرکت ما به سوی تمدن سازی می شمرد .
برگرفته از مباحث استاد حسینی الهاشمی(ره)؛
کتاب «اجتهاد و بررسی روش های آن» برگرفته از مباحث سال ۶۳ استاد گرانقدر مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید منیرالدین حسینی الهاشمی(ره) می باشد که توسط فرهنگستان علوم اسلامی قم و به کوشش جناب آقای مهندس عباس معلمی گردآوری و تدوین و با همکاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور منتشر گردیده است.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالعلی رضایی
یکی از ابزارهای مهم و تأثیرگذار در ایجاد تمدن اسلامی پیوست فرهنگی است. چون راهی است برای دستیابی به فضاهای آرمانی و ارزشی. پیوست فرهنگی که امروز به عنوان یک ابزار عملیاتی در اخیتار داریم، فرهنگی دینی را در بسترهای اجتماعی جاری می سازد. پیوست فرهنگی ابزاری است برای گسترش دین در صحنه عمل.
طبق گزارش جديد (ماه ژوئن) «آکادمي هنر و علوم آمريکا» سياست هاي جامع و قوي در حمايت از آموزش و پژوهش هاي علوم انساني و علوم اجتماعي نياز مبرم و حياتي امنيت، پيشرفته اي اقتصادي، مدني و ديپلماتيک آينده آمريکا مي باشد.
سومین جلسه از درس گفتار فلسفه تاریخ شیعه
اصالت وجود یک اصلی است که در تمام مفاهیم دستگاه ملاصدرا جاری است در قرآن نیز همه محورها بر ولایت معصومین عنوان شده که فلسفه تاریخ شیعه نیز بدان استوار است. جامعه موعود لیبرال دموکراسی دارای حجاب ظلمت است و انسان خود را در حد دام و دهان می بیند ولی زمانی که حجاب برداشته شود، حقایق مشخص و عالم متحول می ...
تبیین مولفه های نظام سرمایه داری و عدالت اسلامی
باید عدالت در همه مسائل اجتماعی تحقق پیدا کند و تحقق عدالت در اجتماع به صیانت از آن وابسته است. مساله اصلی، نظام جائرانه سرمایه داری جهانی است که مانع تحقق عدالت است که ما باید دنبال یک مدل و توسعه مفاهیم اسلامی و افشاگری نسبت به نظام غربی باشیم.
دومین جلسه از درس گفتار فلسفه تاریخ شیعه
گرچه درگیری حق و باطل طولانی است ولی در پایان با غلبه جبهه انبیا و اولیا به پایان میرسد و آنچه تحقق مییابد جریان ولایت حق و توحید درعالم است./ جامعه ای نورانی و حق است که در آن حیات دمیده و سرشار از عدل است و لهو و لعب در آن نیست، به عکس آن جامعه کفر که بر تمدن مادی تکیه دارد و پر از لهو و لعب و تفاخر ...
نخستین جلسه از جلسات روایت افق های فکری ایران معاصر
انقلاب اسلامی یک نقطه عطف تاریخی شد که مسیر گذشته را تغییر داد، برای اینکه این مسیر استمرار پیدا کند باید بدانیم تمدن اسلامی زمانی اتفاق میافتد که انسان در سبک زندگی و مهندسی ساختارهای اجتماعی تغییر ایجاد کند. این تغییر در سبک زندگی و ساختارهای اجتماعی احتیاج به تغییر برنامهریزی موجود و تنظیم برنامه ...
نخستین جلسه از درس گفتار فلسفه تاریخ شیعه
دو تمدن در طول تاریخ وجود دارد، یکی تمدنهای استکباری و دیگری تمدنهایی که بر مبنای ایمان و عبودیت هستند، در پایان آنچه ظهور می کند تمدن الهی بر محور عبودیت و ولایت امام زمان(عج) است، پس در پایان همین دنیا غلبه با عبودیت است و در کل خلقت هم حرکت عالم بر محور ولایت رسول اکرم(ص) و امیرمؤمنان و اهل بیت ...
منطق، شریعت ذهن در گفتگو با استاد میرباقری؛
فاعلیت حاکم بر منطق است و فاعلیت فاعل بالاتر منطق را می سازد. وقتی سخن از حجیت می گوییم مقصودمان همین است. لذا اصلی ترین قید منطق تعبد است. بدون تعبد به حضرت حق فهم باطل می شود به این معنا که اراده ی باطل در آن وارد می شود. به عبارت دیگر معیار صحت فهم، پرستش در فهم است. روش به روش پرستش برمی گردد. آنچه ...
رئیس گروه فلسفه فرهنگستان علوم اسلامی قم؛
افکار و عقاید فلسفی انسان را به معرفت الهی نمی رساند و در کنار نور امامت است که انسان به راه حقیقی رهنمود می شود. عقل ابزاری برای امام خواهی و امام یابی بوده لذا نباید لحظه ای ارتباط میان حجت باطنی و ظاهری قطع شود.
اولین و مهم ترین رسالت حوزه های علمیه به عنوان اتاق فکر نظام اسلامی تبیین نظری وکارآمد چارچوب ها، اهداف و الگوهای ناظر به تحقق تمدن اسلامی است. تا بر اساس آن جریان دین در تمام عرصه ها و سطوح جاری گردد. سرپرستی، هدایت و تكامل تمدن اسلامی، می بایست در چهارچوب مبانی و اهداف دین صورت گیرد.
قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم
اگر فلسفه دینی داشته باشیم كه بنیان آن بر اساس باورهای صحیح دینی شكل گرفته باشد، در آن صورت حتماً مبتنی بر باورها و منابع دینی، نسبت به خاستگاه دین و پیدایش دین و مسائلی از این دست میتوانیم نظریهپردازی كنیم.
این کتاب به دنبال جريانشناسي فكری و ارزيابی جامع و کامل آنها در جامعه کنونی نيست، بلکه در پی شناسايی گفتمانهای کلان جريانها و گفتمانهایی است که مدعی پاسخگویی به مسائل و مشکلات میباشند که پاسخهای آنها در واقع آشكارا يا پنهان از يك دسته پيشفرض ها و اصول موضوعهای خاص نشأت می گيرد و در نهايت ايدهها ...