علم دینی
آنچه در این پرونده میخوانید دیدگاه صاحب نظران فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه ی دین و علم می باشد.
 
 
 
کد مطلب: 483
۶
سومین جلسه از درس گفتار فلسفه تاریخ شیعه
فلسفه تاریخ شیعه بر ولایت معصومین استوار است
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۲
 
اصالت وجود یک اصلی است که در تمام مفاهیم دستگاه ملاصدرا جاری است در قرآن نیز همه محورها بر ولایت معصومین عنوان شده که فلسفه تاریخ شیعه نیز بدان استوار است. جامعه موعود لیبرال دموکراسی دارای حجاب ظلمت است و انسان خود را در حد دام و دهان می بیند ولی زمانی که حجاب برداشته شود، حقایق مشخص و عالم متحول می شود.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی، «فلسفه تاریخ شیعه» عنوان درس گفتاری است که با تلاش موسسه روزگار نو در ترم تابستانه‌ی خود و با ارائه استاد سید محمد مهدی میرباقری برگزار می گردد. در ادامه دو جلسه گذشته، سومین جلسه سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرباقری رییس فرهنگستان علوم اسلامی، شنبه ۹ شهریور در تالار مهر حوزه هنری با حضور جمعی از طلاب و دانشجویان علاقه مند به این مباحث برگزار شد.

در ابتدای این درس‌گفتار استاد میرباقری با اشاره به هبوط آدم و هوا بر زمین گفت: شیطان آدم و حوا را وسوسه کرد و آنها را از محیط جنت بیرون راند که در سوره «طه» به خوردن از درخت ممنوعه اشاره شده و پس از آن از دست رفتن جاودانگی انسان.

هبوط آدم و حوا، شروع حیات اجتماعی بشر

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در ادامه افزود: این هبوط شروع حیات اجتماعی آدم و حوا بود که شیطان نیز با آنها بر زمین آمد به نظر می‌آمد که آدم می‌ترسید تا نسل آینده‌اش در مواجه با شیطان چطور رفتار کند که اگر پیروی او را بکند به شقاوت می‌رسد اما اگر هدایت‌گری پیشه کند به سعادت دست می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه مقصود از هدی که همراه آدم به زبان آمد، وجود مقدس حضرت امیرالمومنین (ع) است، گفت: منظور از هدایت کسی جز حضرت علی (ع) نیست که در قرآن و روایات بدان اشاره شده است بنابراین معصومین مسیر حق را می‌روند.

فلسفه تاریخ شیعه بر ولایت معصومین استوار است

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به اینکه جریان ولایت مبتنی بر چند بخش است ، گفت: این جریان مبتنی می‌شود بر جبهه معصومین (ع) که در برابرشان جبهه دشمن یا ضلال است. اصالت وجود یک اصلی است که در تمام مفاهیم دستگاه ملاصدرا جاری است در قرآن نیز همه محورها بر ولایت معصومین عنوان شده که فلسفه تاریخ شیعه نیز بدان استوار است.

وی با تأکید براینکه تاریخ اجتماعی بشر از گذشته آغاز شده تا آینده نیز ادامه دارد، گفت: این داستان از حضرت آدم(ع) و زندگیشان و هبوط به زمین شروع و سپس سعادت، شقاومت و هدایت در زمین جریان زندگی ما را تشکیل داده و تا آخرت نیز جریان ضلالت ادامه پیدا می‌کند.

استاد میرباقری با اشاره به اینکه معارف مهمی در سوره‌‌هایی چون «شمس» نهفته است،‌ گفت: در صدر این سوره آیات مهمی وجود دارد که مثال‌هایی در آنها نهفته است و این مثال‌ها برای مردم زده شده است.

وی با اشاره به قاعده کلی که در قرآن نهفته و روایتش نیز در سخنان امام صادق(ع) وجود دارد،‌ گفت: خداوند می‌گوید که این مثال‌ها را برای مردم می‌زنیم و یک روایتی ذیل سوره شمس نهفته است که بسیار مهم و از گزاره‌های کلیدی قرآن است در کتاب کافی نیز از امام صادق نقل شده که پیامبر (ص) را چون خورشیدی که همه عوامل خلقت با آن روشن می‌شود، معرفی کرده و ماه، امیرالمومنین (ع) و لیل ائمه جور هستند.

پایان تاریخ، کلبه الکترونیکی تافلر یا عصر صنعت نیست

مدرس درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه افزود: به طور مثال آیه «وَاللَّیْلِ إِذَا یَغْشَاهَا» منظور از لیل بر اساس روایت امام باقر(ع) «غشا» ولایت امیرالمومنین نیز هست بنابراین این مثال‌هایی که برای مردم از طرف خدا می آید را غیر از علما کسی بدان دسترسی ندارد. امام باقر (ع) در توحید صدوق می گویند که علمی که خدای متعال داده کلامی دشوار است و رام نشدنی، تحملش سخت است و جز ملائکه، انبیا (ع) و عبد ممتاز کسی می تواند بدان دست یابد.

وی با بیان اینکه مهمترین حقایق پایان تاریخ، کلبه الکترونیکی تافلر یا تبدیل دوره کشاورزی به صنعتی نیست، گفت: این جامعه موعود لیبرال دموکراسی است که دارای غشا و حجاب ظلمت است دراین حجاب، انسان خود را در حد دام و دهان می بیند ولی زمانی که حجاب برداشته شود، حقایق مشخص و عالم، عالم دیگری می شود.

از منظر قرآن، امام کلمه غیب است/ زمین در عصر ظهور زنده می شود

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری دراین باره توضیح داد: بنابراین براساس روایات عصر ظهور جامعه موعود ما با جامعه موصوف الکترونیکی تافلر متفاوت است و براساس «وَاللَّیْلِ إِذَا یَغْشَاهَا» تعبیه شده به این معنی که در یک سیر تاریخی غشا از جلوی خورشید کنار می رود و زمین به نور خدا روشن و از غیب دراین عالم دمیده می شود.

وی با تأکید براینکه از منظر قرآن، امام کلمه غیب است، افزود: برای غیب معانی مختلفی است که یکی از آنها امام است و این حقیقت روزی در عالم ما ظاهر می‌شود امام آن آیه غیبی است که خدا به نبی اکرم عطا کرده و در واقع یکی از مبانی ظهور این است که غیب در عالم ما ظاهر می‌شود، عالم عوض شده و همچنین زمین زنده می‌شود. این زنده شدن بدین معناست که زمین حرف می‌زند و اگر کافری پشت سنگی پنهان شده باشد، هویدا می کند.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه چنین روحی وقتی در عالم دمیده می شود تعجبی ندارد که همه چیز به حرف بیاید، توضیح داد: اینها همه از آیاتی برمی آید که به ظاهر خیلی ربطی به فلسفه تاریخ ندارد اما مهم اینست که بدانیم پایان تاریخ چیست که آنچه بدان اعتقاد داریم براین استوار است که پایان تاریخ در «وَالْفَجْرِ*وَلَیَالٍ عَشْرٍ» نهفته است، این سیر حقیقی تاریخ است. برخی فلسفه تاریخ را در سنن می دانند سننی مثل «إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» در صورتی که تاریخ فقط سنت نیست.

استاد میرباقری اظهار داشت: براساس مباحث قرآنی دستگاه نور و ظلمت گاهی در آیه نور و گاهی در شمس و نهار نهفته است این مثال ها در پشت صحنه عالم است پس از منظر قرآن اگر کسی از مسیر حرکت تاریخ صحبت کند منظور ظهور نور در دوره آخرالزمان و آن حقیقت غیب است.

وی با تأکید براینکه تحولات عالم در عصر ظهور با پیش از این دوره از یک سنخ نیستند، گفت: بنابراین اشتباه این است که بگوییم تمدن اسلامی درعصر ظهور محقق می شود درصورتیکه تحولات چیزی فراتر از این تمدن است.

مشاهده ملکوت عالم در عصر ظهور عمومی می‌شود/ دین جریان ولایت متجلی در حقیقت معصوم است

استاد درس خارج فقه حکومتی در حوزه علمیه قم با بیان اینکه در عصر ظهور مشاهده ملکوت عالم عمومی می شود، افزود: آیات سوره صف ناظر براین مدعاست. براین اساس دین نیز عبارت از گزاره اعتباری اخلاقی و توحیدی نیست دین جریان ولایت است که در حقیقت معصوم تجلی می یابد، لذا روایات متعدد درباره ظهور توضیح داده شده که ولایت امیرالمومنین منظور است بنابراین پایان تاریخ همان ظهور ولایت نبی اکرم، شمس حقیقی، کلمه غیب، دین و ... در عالم است نه ابزارهای پیچیده یا کلبه الکترونیکی تافلر.

وی با اشاره به اینکه امیرالمومنین (ع) یک دوره تاریخی را کوری و تاریکی نامیدند و این همان دوره روشنگری غرب است، گفت: مشخص نیست چرا غربیان این دوره را عصر روشنگری نام نهادند درحالی که دوره کوری به واقع است چرا که آنها به تولد و مرگ جسمی صرف بسنده یا به خورد و خوراک قناعت کردند.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با تشریح آیه ۱۷ سوره رعد گفت: براساس این آیه خداوند آبی از عالم بالا نازل کرد که برآن خس و خاشاکی نیز بود مثل طلایی که آب می کنید که یک خاشاکی دارد خدا حق و باطل را اینطور ازهم متفاوت کرد هاست که این خس از بین رفتنی است. قرآن کریم جبهه حق و باطل را به دو شیوه معرفی می‌کند گاهی برای هشدار ما به طور کامل دستگاه باطل را شرح می دهد و گاهی نیز تلاش کفار را چون یک کار بیهوده در برابر اراده خدا و چون یک بازدم دربرابر خدا می داند.

عاشورا جامعه جهانی را آماده تولی امام عصر و ما را به ظهور نزدیک می کند

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری در پایان با تأکید براینکه آنچه ظرفیت جامعه جهانی را به ظهور نزدیک می کند، ظرفیت تولی امام است، افزود: بنابراین آنچه عالم را اماده تولی امام می کند، مهمترین چیزی است که ما را به ظهور نزدیک می کند و آن همان عاشورا است عاشورا محور تنزل غیب در عالم شهود و تنزل هدایت در عالم ما است.
Share/Save/Bookmark
 


مهدی یدالهی شیخ
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۰۹:۰۹:۲۵
بسمه تعالی
با سلام وبا تشکر ازارایه مطالب عمیق وارزشمندتان
به نکته ای مهم وحکیمانه وبر اساس ایات وروایات اشاره فرمودیدمبنی براینکه:در عصر ظهور مشاهده ملکوت عالم عمومی میشود. سوال اینجاست که ایا در زمان پیامبر اکرم(ص)ویا ائمه معصومین (صلواه الله علیهم اجمعین)مشاهده ملکوت عالم برای پیروان ان حضرات معصومین(ع)وجود داشته یا خیر ؟برای عموم چطور؟واگر جواب منفی است به چه دلیل ؟ ایاظرفیت جدول وجودی افراد مومن انزمان (ویا عموم مردم)علت ان بوده ویا دلایل دیگری داشته . لطفا بیان بفرمایید . با تشکر یدالهی (109)
 
۱۳۹۲-۰۷-۰۴ ۰۹:۲۱:۰۵
در فرازی دیگر فرمودید:تحولات عالم در عصر ظهور با قبل از ان از یک سنخ نیستندمنظورتان را مشخصا شفاف نفرمودید ایااین تحولات در نظام عالم وهستی تغییر میکند مثلا اصل علییت ،وعلل ومعلولی و..... تغییر مییابد؟ یا منظور دیگری داشتید لطفا مطرح بفرمایید. با تشکر یدالهی (110)
 
محمدحسین
۱۳۹۲-۰۷-۲۰ ۱۲:۵۱:۵۱
سلام نمی شود صوتش رو قرار بدهید؟!!! (116)
 
سحر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۱۳:۳۳:۳۴
سلام و خداقوت
لطفا متن کامل درس گفتار استاد رو بگذارید
اینطور خلاصه ای آدم احساس کمبود می کنه
اگر کامل بگذارید ممنون می شم (117)
 
قربانی.گرگان
United Kingdom
۱۳۹۲-۰۸-۰۷ ۱۹:۵۷:۰۵
لطفا فایل صوتی رو بگذارید (121)
 
سلام
۱۳۹۲-۰۸-۲۵ ۲۰:۲۶:۳۴
من هم مثل بقیه میگم که لطفا صوتش رو بگذارید
(ببخشید ولی به نظر میرسه که مقداری مسئولین سایت کوتاهی می نمایند ، اگر نگوییم بیشتر از مقداری) حیف این انبوه سخنرانی های استاد و مباحث فرهنگستان نیست که نشر پیدا نمیکنند (157)