علم دینی
آنچه در این پرونده میخوانید دیدگاه صاحب نظران فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه ی دین و علم می باشد.
 
 
نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
نوع مطلب :  
بخش :  
اگر جامعه ای پای تکلیف ایستاد، خدای متعال بن بستها را برایش می شکند
۲۸ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۰۰

سخنان استاد ميرباقری در شب دهم محرم ۱۳۹۲

وقتی کشوری می‌بیند چند هزار میلیارد دلار امریکا در جهان می‌چرخد و با چرخشش همه کشورها را غنی و فقیر می‌کند، چرا نترسد؟! اگر ترسید الی الابد باید بترسد. این ترس وقتی برداشته می‌شود که یک تکیه‌گاه باشد و آن "و من یتق الله" است؛ خدا بن‌بست تو را می‌شکند و شرک‌ات را برمی‌دارد. شرک اجتماعی‌ات را برمی‌دارد ...

 
معروف و ولایت حقه، مکتب و مبانی مکتب دفاعی ماست
۲۷ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۱۵

سخنان استاد ميرباقری در شب نهم محرم ۱۳۹۲

هدف در دفاع این است که اصلاح اتفاق بیفتد؛ یعنی جامعه بر مدار توحید و ولایت حقه قرار بگیرد و منکر رخت ببندد. منکر ولایت باطله است و بقیه منکرات فرع بر او هستند. معروف نیز ولایت حقه است و بقیه معروف‌ها ذیل آن تعریف می‌شوند. این مکتب دفاعی ما و مبانی مکتب ما می‌شود و ما برای این دفاع می‌کنیم.

 
آغاز به کار پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام والمسلمین میرباقری
۲۶ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۳

همزمان با عاشورای حسینی

ا توجه به گستردگی مباحث استاد میرباقری و ضرورت انعکاس کامل و متمرکز آن در فضای مجازی از سوی دیگر، ایجاد یک پایگاه اطلاع رسانی برای ارائه مباحث استاد میرباقری و ضرورت ارائه مباحث استاد میرباقری در چارچوبه نظم منطقی خود و به صورت کامل و متناسب با نیاز مخاطب، لازم بود تا بتواند انتظاراتِ علاقه مندان به ...

 
وصیت­نامه سیدالشهدا معرف مکتب دفاعی ایشان/ سکولاریسم، روح و جان تمدن جدید
۲۳ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۲۳:۳۴

سخنان استاد ميرباقری در شب هشتم محرم ۱۳۹۲

قرآن می‌فرماید بدترین دشمن کسانی هستند که وقتی می‌گویند ما دنبال اصلاح هستیم واقعا خیال می‌کنند که دارند اصلاح می‌کنند. مثل پرچمداران این تمدن، مدعی‌اند ولی واقعا هر اقدامی که می‌کنند، در مسیر فساد ارض و نسل است. اینها که خدا را می‌خواهند حذف کنند و اخلاق تعریف کنند از کجا ارزش درست می‌کنند؟ چرا نسبیت ...

 
دیکتاتوری تمدنی، مبنای مکتب دفاعی غرب/ مکتب دفاعی عاشورا غلبه خون بر شمشیر است
۲۲ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۵۸

سخنان استاد ميرباقری در شب هفتم محرم ۱۳۹۲

غرب برای ایدئولوژی خود حق جهانی شدن و عبور از مرزها و شکستن مرزهای دیگر را قائل هستند. شما حق ندارید به آنها بگویید شما به چه دلیل فرهنگ خودتان را از طریق رسانه‌های جدید در منطقه ما انتشار می‌دهید! می گویند این حق ماست. در عاشورا، حضرت یک مکتب دفاعی درست کردند که برای غلبه مطلق، غلبه خون بر شمشیر است....

 
توسعه فرهنگی، آخرین مدل برای تسلط بر دنیای اسلام در اندیشه دفاعی غرب
۲۲ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۳۲

سخنان استاد ميرباقری در شب ششم محرم ۱۳۹۲

فرهنگ تجدد غالب بر فرهنگ­ های دیگر باشد. نظریه پردازی­ هایی که در دوره جدید شده حتی در حوزه معرفت دینی، مثل نظریه "قبض و بسط"، خاصیتش همین است می‌گوید شما باید معرفت دینی را خنثی کنید، تبدیل کنید به یک معرفتی که تابع رشد و تکنولوژی و تابع رشد اخلاق مادی باشد. این جزء اندیشه‌های دفاعی‌شان است.

 
استفاده از ظرفیت عاشورا در جنگ آخرالزمانی حاضر/ جنگ جدی دشمن برای نابودی کامل شیعه
۲۰ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۲۷

سخنان استاد ميرباقری در شب پنجم محرم ۱۳۹۲

دشمن کمر همت بسته است به این که اسلام با قرائت اهل بیت علیهم‌السلام نباشد؛ بنابراین ما در وسط یک معرکه هستیم؛ در وسط این معرکه و نیاز به تفسیر جهاد اسلامی داریم و بتوانیم به‌خصوص از عاشورا که نقطه جوشش و تحریک عقلانیت و احساسات ایمانی ما است و تعقل ما را نورانی می‌کند در درگیری آخرالزمانی استفاده کنیم....

 
بر اساس آموزه­‌های قرآنی بنیانِ تمدن غرب برباد خواهد رفت
۱۹ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۰۴

سخنان استاد ميرباقری در شب چهارم محرم ۱۳۹۲

بنای تمدن‌ مادی را خداوند بر باد می‌دهد و هیچ از آن نمی‌ماند، چرا؟ به خاطر این که این یک نکته از قرآن را نفهمیده است که دنیا راه است و باید در راه حرکت کنید، این امکانات برای حرکت کردن و برای ماندن نیست. روی موج که خانه نمی‌سازند. با این تعبیر "أَلَمْ تَرَ كَيفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ" نمی­بینی خداوند ...

 
عبودیت، شفاعت و هدم شیاطین سه نصرت سیدالشهدا در حادثه عاشورا
۱۹ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۳۹

سخنان استاد ميرباقری در شب سوم محرم ۱۳۹۲

جلوه‌های پیروزی سیدالشهدا و نصرت خدای متعال نسبت به وجود مقدس ایشان را می توان در عبودیت، شفاعت و هدم شیاطین در حادثه‌ عاشورا دانست و یکی از وجوه نصرت خداوند نسبت به سیدالشهدا وجود مقدس امام زمان(عج) است که وقتی داستان امام حسین (ع) عرضه شد در کنارش این موج را خدا هم به صدیقه طاهره و هم به وجود پیامبر ...

 
جلوه های پیروزی سیدالشهداء در حادثه عاشورا/ زیارت عاشورا زیارت فوق العرش است
۱۶ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۰۰

سخنان استاد ميرباقری در شب دوم محرم ۱۳۹۲

ما در یک چارچوب معرفتی شکست و پیروزی را تعریف می‏کنیم، براساس یک تحلیل و تعریف‏ هایی است که ما پیروزی و شکست را تعریف می‏کنیم.اما اگر ما از منظر امام حسین علیه السلام به این صحنه‏ ی عظیم عاشورا نگاه کنیم تمام چهره‏ه ای این صحنه پیروزی سید الشهداء علیه ‏السلام است.

 
مظاهر پیروزی نبرد عاشورا
۱۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۰۳

سخنان استاد ميرباقری در شب اول محرم ۱۳۹۲

روز عاشورا با تمام وجود شیطان به میدان آمد، هر چه داشته آورده، که یک ترک اولی از سید الشهداء بگیرد و نتوانست. این اصل شکست ابلیس از سید الشهداء است. همه پیروزیهای دیگر ظهور همین پیروزی در وفای بالله است. یک ترک اولی سید الشهداء (علیه السلام) نداشته اند.

 
تحول در روش و محتوا، لازمه پویایی نظام تبليغ
۹ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۵

گفتاری پیرامون بايسته‌هاي تبليغ دینی

در امر تبليغ بايد به تحول در روش تبليغ، محتوای تبليغ و خصوصيات مبلغين توجه شود تا نظام تبليغ، فعال­تر از گذشته به کار خود ادامه دهد.در تحول نظام تبليغ، محتواي ارائه شده به مخاطب، بايد حاوي معارف ناب اهل‌بيت (ع) بوده و معارف نقلي محور باشند.

 
تولید مفهوم مهمترین وظیفه فرهنگستان علوم اسلامی/ نیازمند تفکر انقلابی در دستگاه فقاهتیم/ لزوم ایجاد مکتب رسانه‌ای
۱۰ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۰۲

استاد میرباقری در بازدید از خبرگزاری فارس؛

آنچه در حوزه تخصصی فرهنگستان است، تولید مفاهیم بنیادین حوزه فرهنگ است، این تولید مفاهیم باید در نهایت به فرهنگی تخصصی در سه دستگاه فقاهت، علوم کاربردی و اجرایی تبدیل شود. ما ناچار هستیم یک بستر تفکر انقلابی در دستگاه فقاهت ایجاد کنیم که سالم و انقلابی بیاندیشد این کار آرام می‌تواند فضای حوزه و سایر ...

 
خاستگاه پیوست فرهنگی، استقرار مبانی و ارزش های اسلامی در جامعه است
۳۱ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۲

حجت الاسلام والمسلمین عبدالعلی رضایی

یکی از ابزارهای مهم و تأثیرگذار در ایجاد تمدن اسلامی پیوست فرهنگی است. چون راهی است برای دستیابی به فضاهای آرمانی و ارزشی. پیوست فرهنگی که امروز به عنوان یک ابزار عملیاتی در اخیتار داریم، فرهنگی دینی را در بسترهای اجتماعی جاری می سازد. پیوست فرهنگی ابزاری است برای گسترش دین در صحنه عمل.

 
فلسفه تاریخ شیعه بر ولایت معصومین استوار است
۱۰ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۲

سومین جلسه از درس گفتار فلسفه تاریخ شیعه

اصالت وجود یک اصلی است که در تمام مفاهیم دستگاه ملاصدرا جاری است در قرآن نیز همه محورها بر ولایت معصومین عنوان شده که فلسفه تاریخ شیعه نیز بدان استوار است. جامعه موعود لیبرال دموکراسی دارای حجاب ظلمت است و انسان خود را در حد دام و دهان می بیند ولی زمانی که حجاب برداشته شود، حقایق مشخص و عالم متحول می ...

 
درگیری حق و باطل به تحقق ولایت توحید در عالم می‌انجامد/ مختصات جامعه کفر و حق
۳ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۳۹

دومین جلسه از درس گفتار فلسفه تاریخ شیعه

گرچه درگیری حق و باطل طولانی است ولی در پایان با غلبه جبهه انبیا و اولیا به پایان می‌رسد و آنچه تحقق می‌یابد جریان ولایت حق و توحید درعالم است./ جامعه ای نورانی و حق است که در آن حیات دمیده و سرشار از عدل است و لهو و لعب در آن نیست، به عکس آن جامعه کفر که بر تمدن مادی تکیه دارد و پر از لهو و لعب و تفاخر ...

 
تغییر در سبک زندگی و مهندسی ساختارهای اجتماعی زمینه تحقق تمدن اسلامی
۲ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۱

نخستین جلسه از جلسات روایت افق های فکری ایران معاصر

انقلاب اسلامی یک نقطه عطف تاریخی شد که مسیر گذشته را تغییر داد، برای اینکه این مسیر استمرار پیدا کند باید بدانیم تمدن اسلامی زمانی اتفاق می‌افتد که انسان در سبک زندگی و مهندسی ساختارهای اجتماعی تغییر ایجاد کند. این تغییر در سبک زندگی و ساختارهای اجتماعی احتیاج به تغییر برنامه‌ریزی موجود و تنظیم برنامه ...

 
تمدن الهی بر محور عبودیت و ولایت امام زمان(عج) است
۲۹ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۹

نخستین جلسه از درس گفتار فلسفه تاریخ شیعه

دو تمدن در طول تاریخ وجود دارد، یکی تمدن‌های استکباری و دیگری تمدن‌هایی که بر مبنای ایمان و عبودیت‏ هستند، در پایان آنچه ظهور می ‏کند تمدن الهی بر محور عبودیت و ولایت امام زمان(عج) است، پس در پایان همین دنیا غلبه با عبودیت است و در کل خلقت هم حرکت عالم بر محور ولایت رسول اکرم(ص) و امیرمؤمنان و اهل بیت ...

 
نسبت روش و معرفت از منظر فرهنگستان علوم اسلامی قم
۱۶ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۲

منطق، شریعت ذهن در گفتگو با استاد میرباقری؛

فاعلیت حاکم بر منطق است و فاعلیت فاعل بالاتر منطق را می سازد. وقتی سخن از حجیت می گوییم مقصودمان همین است. لذا اصلی ترین قید منطق تعبد است. بدون تعبد به حضرت حق فهم باطل می شود به این معنا که اراده ی باطل در آن وارد می شود. به عبارت دیگر معیار صحت فهم، پرستش در فهم است. روش به روش پرستش برمی گردد. آنچه ...

 
عقل، ابزار امام خواهی، ولی یابی و هدایت طلبی است
۳۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۲

رئیس گروه فلسفه فرهنگستان علوم اسلامی قم؛

افکار و عقاید فلسفی انسان را به معرفت الهی نمی رساند و در کنار نور امامت است که انسان به راه حقیقی رهنمود می شود. عقل ابزاری برای امام خواهی و امام یابی بوده لذا نباید لحظه ای ارتباط میان حجت باطنی و ظاهری قطع شود.