علم دینی
آنچه در این پرونده میخوانید دیدگاه صاحب نظران فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه ی دین و علم می باشد.
 
 
 
کد مطلب: 494
سخنان استاد ميرباقری در شب سوم محرم ۱۳۹۲
عبودیت، شفاعت و هدم شیاطین سه نصرت سیدالشهدا در حادثه عاشورا
جلوه های پیروزی سید الشهداء (علیه السلام)
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۳۹
 
جلوه‌های پیروزی سیدالشهدا و نصرت خدای متعال نسبت به وجود مقدس ایشان را می توان در عبودیت، شفاعت و هدم شیاطین در حادثه‌ عاشورا دانست و یکی از وجوه نصرت خداوند نسبت به سیدالشهدا وجود مقدس امام زمان(عج) است که وقتی داستان امام حسین (ع) عرضه شد در کنارش این موج را خدا هم به صدیقه طاهره و هم به وجود پیامبر اکرم(ص) وعده داد.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی قم، مراسم سومین شب عزاداری حضرت اباعبدالله علیه‏ السلام در دهه اول محرم‏ الحرام در مدرسه فیضیه قم با حضور جمع کثیری از روحانیون و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت علیهم ‏السلام برگزار گردید. حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری؛ رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم در سومین شب عزاداری هیات ثارالله قم به بیان جلوه‌های پیروزی سیدالشهدا علیه‌السلام و نصرت خدای متعال نسبت به وجود مقدس ایشان پرداخت و با بر شمردن عبودیت، شفاعت و هدم شیاطین به عنوان سه نصرت سید‌الشهدا علیه‌السلام در حادثه‌ عاشورا یکی از وجوه نصرت خداوند متعال نسبت به سیدالشهدا را وجود مقدس امام زمان(عج) دانست که وقتی داستان امام حسین علیه‌السلام عرضه شد در کنارش این موج را خدا هم به صدیقه طاهره و هم به وجود پیامبر اکرم(صلوات الله علیه و آله) وعده داد. در ادامه گزارش اجمالی سخنان رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم منتشر می‏ گردد:

عبودیت، شفاعت و هدم شیاطین سه نصرت سیدالشهدا (علیه السلام) در حادثه عاشورا

بحث ما در جلوه های پیروزی سید الشهداء(ع) و نصرت خدای متعال نسبت به وجود مقدس سید الشهداء بود. عرض کردیم که غیر از جنبه ای که در وجود مقدس سید الشهداء هست که اسم اعظم الهی است و به هیچ وجه مغلوب نمی شوند، به حسب ظاهری هم دستگاه شیطان با تمام وسعتی که داشته در مقابل حضرت صف آرایی کرده و به هیچ وجه نتوانسته راه حضرت رابرای رسیدن به هدف مسدود کند هدف حضرت در یک قدم وفای به عهد خودش با خدای متعال بود.

پیروزی دیگر این بود که سید الشهداء (ع) قصد شفاعت و دستگیری و هدایت عالم را داشتند، و این هم به بهترین وجه اتفاق افتاد و برای همین به هیچ وجه شیطان نتوانست راه را بر دستگیری سید الشهداء نه نسبت به خواصی که دور و برشان بود از اصحاب و اهل بیت شان و نه آنهایی که دورتر بودند راه ببندد و حضرت یک صحنه ای از بلا را بهم زدند که اثر این بلا شفاعت نسبت به همة عوالم خلقت، و هر موجود و مخلوقی، به جزء آنهایی که به حضرت دشمنی و عناد دارند به اندازه خودشان از این شفاعت سید الشهداء(ع) بهره مند شدند.

نصرت سوم هم این است که حضرت به دنبال جمع کردن بساط شیطان و شیطنت بوده است و این خیال انگیزی که شیطان می کند که کل دستگاه شیطان و شیاطین خیال انگیزی است که وعده می دهد و تحریک می کند و بعد هم تخلف می کند، اغوا می کند، کل این دستگاه را که سراسر خیال است حضرت خاموش کرده اند؛ لذا حق ظاهر و آشکار شده است.

کل این تمدن‌های مادی، تمامش در عالم خیال است

کل جبهه باطل از آغاز تا انتها، وسوسه و خیال انگیزی است. آنچه در عالم حق است و واقعیت دارد بندگی خداوند متعال است که می ماند «کل شیء حالک الا وجه» در روایات دیده اید این وجه، هم به امام تفسیر شده است و هم به بندگی، فرمود بندگی خدای متعال در عالم می ماند از همة کارهایی که انسان می کند آنچه را که برای خدا است و چهره بندگی دارد، وجه الهی درش هست، آن عمل ماندگار است.

همة دستگاه باطل از اول تا آخر که شیطنت و استکبار هست، تزیین و اغوا و اوهام و خیال انگیزی است. شیطان با خیال انگیزی دعوت به دنیا می کند. اگر شما اوهام را کنار بزنید کل این تمدن‌های مادی «کل شی حالک» همة اول و آخرش در عالم خیال است در عالم واقعیت ورای خیال خبری نیست. همة دستگاه شیطان همینطور است. آنی که برای خیال ما و عالم خیال واقعیت دارد جبهة حق است. حضرت با کار خودشان پرده را کنار زدند. حالا قرآن تعبیری که در این زمینه ها دارد تعابیر لطیفی است وقتی درگیری حق و باطل را از زاویه نگاه قرآن می بینیم و جریان حق و باطل را، گاهی دیده اید قرآن وقتی دستگاه باطل را توصیف می کند با همة طول و عرضش این دستگاه را توصیف می کند، فرض کنید مثلاً در آیه ای که بحث از ظلمات است با طول و تفسیر دستگاه شیطان بیان شده است. می فرماید مثل یک ظلمات در ته دریای عمیق مواجی که موجها بر روی هم می غلطتند و بر فراز موج ابر تیره ای است و ظلماتی که بعضی بر فراز بعضاً ظلمات متراکم، یک دستگاهی را خداوند متعال توضیح می دهد که تفسیر به سقیفه و بنی امیه شده است.

«ظلماتٌ بعضها فوق بعض» بعد هم خبر می دهد که این ظلمات «و من لم یجعل الله له نوراً» ظلماتی است که اگر شما دستتان در این تاریکی‌ها به نور الهی نرسد، خدای متعال برایتان چراغی روشن نکند، آن کسی که خدای متعال چراغی پیش رو روشن نکرده و برایش نوری قرار نداده است این باید تا قیامت در این ظلمات بماند.

«یوم یقول المنافقون و المنافقات» منافقین آنهایی که ظاهر اسلام را دارند و باطن را ندارند از ولایت برخوردار نیستند، «للذین آمنوا» به مؤمنین یعنی کسانی که دارای ولایت هستند به امام رسیدند و با امام راه خدا را می روند در پرتو این چراغ روشن حرکت می کنند به آنها می گویند، یک مهلتی بدهید ما یک شعله از چراغ شما بگیریم ما در تاریکی هستیم.

دستگاه کفار، فقط کفار عادی نیست، کل دستگاه کفار، « والذّین کفَرُوا اعمالُهُم کسَراب بقیعةٍ یحسَبُهُ ظمانَ» مثل یک سراب در کویر است آدم تشنه خیال می کند آب است، آدم تشنه محاسبه اش این است، طرفش می شود.

این که آیه می فرماید کفار عملشان مثل سراب در کویر است آدم تشنه ای که دنبال حقیقت است، از دور خیالش او را به حرکت در می آورد و به وسوسه و خیال انگیزی می کند که آب است و نزدیک می رسد می بیند هیچی نیست، کل دستگاه باطل اینطوری است کل دستگاه باطل یک سرابی است حقیقت نیست آنی که انسان طالبش است این نیست و سراب و آب نما است ، «او کظلماتِ» دستگاه شان ظلمانی است.

مؤمنین اگر به نور امام نرسند، راه نجاتی نیست حضرت فرمود مؤمن در ظلمت فتنة اینها ، فتنه هایی که می کنند فتنه های کور و تاریک است. فتنه های تاریکشان اینقدر ظلماتی است ظلمات بعض فوق بعض است که مومن دست خودش را نمی تواند ببیند کافر محصور نیست مؤمن باید حواسشان را جمع کنند و هشیار باشند و این هشیاری برای ما است.

کل دستگاه کفر، از اول تا الان که این تمدن مادی است، سراب است. این دستگاه حق و باطلی که در عالم هست از یک زاویه ای که قرآن نگاه می کند می فرماید که کل دستگاه باطل و تمام تلاشش، یک بازدم است، تمام می شود « يريدون ليطفئوا نور الله بافواههم والله متم نوره ولو كره الكافرون » در کافی شریف از وجود مقدس حضرت موسی بن جعفر - علیه السلام - نقل کرده اند فرمودند «یریدون ليطفئوا ولایت علی بن ابی طالب».

قرآن وقتی درگیری حق و باطل را توضیح می دهد، می فرماید که در سوره مبارکه رعد است « أَنزَلَ مِنَ السَّمَاء مَاء فَسَالَتْ أَوْدِيةٌ بِقَدَرِهَا» این آب در وادی ها به اندازه ظرفیت این وادی‌ها جاری شد. سیلاب‌هایی در وادی‌ها به راه افتاد آب از آسمان آمد به اندازه ظرفیت وادی این جاری شد این حقیقت درش، ولی « فَاحْتَمَلَ السَّيلُ زَبَدًا رَّابِيا» این سیلی که حقیقت آبی است که از آسمان نازل شده است بر روی خودش یک زبد و کفی را برداشت که روی آب حرکت می کند، بعد می فرماید یک مثال دیگر، « وَمِمَّا يوقِدُونَ عَلَيهِ» آن جواهراتی که شما ذوب می کنید «حِلْيةٍ أَوْ مَتَاعٍ» برای این که جواهری درست کنید، کالایی درست کنید، آن هم یک کفی رویش برمی دارد، آبی که خدا از بالا نازل کرده و کاری که خودتان می کنید طلا را آب می کنید و روی این زبدی پیدا می شود، بعد خداوند می فرماید « كَذَلِكَ يضْرِبُ اللّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ» جریان حق وباطل این است.

اگر از این زاویه نگاه کنید پیروزی وجود مقدس سید الشهداء خیلی واضح و نصرت و الهی پیروزی، پیروزی حتمی است. قطعی است. پس اول هم پیروزی قطعی بوده. یک کف روی آبی هست و این کف روی آب هم برای آن موجودات زنده ای که در این کف روی آب گرفتار شده اند عالمی است ممکن است برای خودشان خیال کنند که خبری است موجوداتی که عمرشان ثانیه ای است. ده ها نسل شان در این کف آب می آیند و می میرند و می روند و این کف آب است.

وجود مقدس امام زمان - روحی فداه - یکی دیگر از وجوه نصرت سیدالشهداء - علیه السلام -

یکی از وجوه نصرت خدا متعال نسبت به سید الشهداء وجود مقدس امام زمان(عج) است که وقتی قصه امام حسین(علیه السلام) عرضه شد در کنارش این موج را خدا وعده داد، هم به صدیقه طاهره، و هم به وجود پیامبر اکرم(صلوات الله علیه و آله)، در روایات هم هست، یکی از وجوه نصرت خدا نسبت به سید الشهداء هست. از ای روست که در روایات هست وقتی عاشورا در نقطه اوج خودش رسید در عالم ملائکه غلغله شد دیگه قرار نبود، کار به جایی رسید که خدای متعال سیمای ائمه را و سیمای نورانی امام زمان را به آنها ارائه کرد. ایشان ایستاده بودند و مشغول عبادت بودند و فرمود به این وسیله انتقام می گیرم، نصرت خدای متعال نسبت به سید الشهداء یک قسم در وجود مقدس امام زمان(روحی فداه) است.
«وَاللَّيلِ إِذَا يغْشَى وَالنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّى» این واللیل دولت باطل است که حجاب ولایت امیر المؤمنین شده است و آن روزی که آشکار می شود ولایت امام زمان است که این حجاب را از ولایت برمی دارد و حقیقت ولایت آشکارمی شود معنی سومی که برای ظهور است این است که خود امام زمان- عج الله تعالی فرجه - یک حقیقت غیبی است آیه غیبی خدا است خود این آیه آشکار می شود آشکار شدن امام زمان- عج الله تعالی فرجه - آشکار شدن امام حسین است.

امام زمان - عج الله تعالی فرجه - حقیقت غیب است/ ایمان به غیب، ایمان به ولی عصر- عج الله تعالی فرجه - است

خود امام زمان است که حقیقت غیب است ملاحظه فرمودید این روایت در ذیل آیه سوره بقره است که «ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ» متقین را هدایت می کند. اول صفت شان این است که « الَّذِينَ يؤْمِنُونَ بِالْغَيبِ» متقی آنهایی هستند که ایمان به غیب دارند قرآن هادی آنها است غیب به قیامت تفسیر شده به خدای متعال، یک روایتی خوانده اند غیب وجود مقدس امام زمان- عج الله تعالی فرجه - است آنهایی که ایمان به حضرت دارند قرآن دست شان را می گیرد. آنهایی که دنبال ظهور حضرت هستند قرآن راه را بهشان نشان می دهد. راه را برای متقین قرآن روشن می کند.

خدای متعال از زبان کفار می فرماید که «لَوْلاَ أُنزِلَ عَلَيهِ آيةٌ مِّن رَّبِّهِ» چرا بر این پیغمبر آیه نازل نشد. چرا آیه غیبی نیاوردی چرا موسی کلیم عصا و ید و بیضا آورد، عیسی مسیح تصرف می کرد و شفا می داد چرا شما با خودت چیزی نیاوردی، که مفسرین گفتند علامه طباطبایی نکته لطییفی دارند و دیگران هم شاید گفته اند فرمودند که اینها می خواهند قرآن را کوچک بشمارند در صدد تحقیر قرآن هستند. معجزه اصلی که قرآن است که روح و جان نبی اکرم است. این را می خواهند کوچک بشمارند قرآن را می خواهند تحقیر کنند.جواب خیلی عجیبی می دهد می فرماید آن معجزه ای که می خواهید «لَوْلاَ أُنزِلَ عَلَيهِ آيةٌ مِّن رَّبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَيبُ لِلّهِ» این آیات از غیب نازل می شود و غیب در اختیار خدا است. آنی که می خواهید آیه غیبی است می خواهید از غیب یک حقیقتی بیاید عصای موسی همین بود یک حقیقت غیبی در عصای حضرت موسی بود که وقتی عصا را می انداخت آن غیب ظاهر می شد می بلعید و کار خودش را می کرد از غیب یک معجزه ای یک آیه ای به دست موسی داده بودند که به اذن الله موسی کلیم تصرف می کرد و به او داده شده بود و این عصا در دست موسی اژدها می شد.

امام زمان - عجل الله فرجه - خودِ غیب است که در عالم ظاهر می شود

غیب دست خداست «فَانْتَظِرُواْ» یک آیه غیبی خدا به من داده است منتظر باشید «إِنِّي مَعَكُم مِّنَ الْمُنتَظِرِينَ» به موسی کلیم عصا داده است ببینید به من چی داده است. فرمود این غیب امام زمان است. «فَانْتَظِرُواْ» من هم دنبال آِه هستم وقتی این آیه آمد کار تمام می شود «فَانْتَظِرُواْ إِنِّي مَعَكُم مِّنَ الْمُنتَظِرِينَ» من هم منتظر این آیه هستم منتظر باشید. این آیه غیبی من می آید آیه غیبی کیه؟ امام زمان است. امام زمان خود غیب است که در عالم ظاهر می شود. ظهور یعنی این، آن غیب در این عالم آشکار می شود و عالَم، عالَم دیگری می شود.

برداشته شدن حجاب ولایت با ظهور امام زمان -عجل الله فرجه -

آن حقیقت غیب در این عالم ظاهر می شود و حجاب ولایت برداشته می شود. این نصرت خدا نسبت به امام زمان است که به ملائکه فرمود به واسطه این آقا انتقام سید الشهداء(علیه السلام) را می گیرم. حالا اگر کسی به عالم اینطوری نگاه کند واقعاً سید الشهداء پیروزی شان یک پیروزی قطعی و صد در صد و حتمی است. منتهی فعلاً یک کف روی آب یک موجی دارد. الان هم اگر کسی زیر این کف آب را ببینید زیر این کف زلال آب است و آنهایی که در این کف گرفتار هستند خیال می کنند این تمدن خبری است آنهایی که از بالا نگاه می کنند و حقیقت را می بینند، می بینند یک کف روی آب است با همه وسعت و طول و عرضش ، یک اوهام و خیالات و سراب است چیزی جز خیال انگیزی نیست بهره ای از حقیقت به یک معنا جزء خیال ندارد.

لذا نصرت الهی قطعی است و در این نصرت غلبه سید الشهداء(علیه السلام) حتمی است این آشکارترین چهره نصرت خدای متعال نسبت به وجود مقدس سید الشهداء(علیه السلام) است و از همین زاویه است که اگر نگاه کنید اگر نصرت خدای متعال را ببینید همین نصرتها جلوه جمال برای آقای سید الشهداء است. این که زینب کبری سلام الله علیها وقتی در مجلس ابن زیاد وقتی بحث از کار خدا با سید الشهداء است، می فرماید «ما رأیتُ الا جمیلا».

هیچ نقصی در جمال عاشورا نمی توان یافت/ وفای اصحاب سید الشهداء در اوج زیبایی است

جمال کار خدا اینجا دیده می شود عبادت سید الشهداء در اوج زیبایی است و هیچ کسی نمی تواند نقصی بگیرد که بگوید اینجای کار سید الشهدا در اوج زیبایی نیست وفای اصحاب سید الشهداء در اوج زیبایی است فدا کاری اهل بیت در اوج زیبایی است. هیچ نقصی در جمال عاشورا نمی توانید ببینید؛ یعنی اگر همه عالم شروع کند به خیال انگیزی نمی تواند جلوه ای از جمال بندگی را تخیل کند که در عاشورا نبوده است؛ مگر عاشورا را نبیند، لذا بندگی سید الشهداء در نهایت جمال و زیبایی است؛ ولی خدایی خدا زیباتر است.

بلایی که خدا برای سید الشهداء رقم زده است بلای جمیلی است اگر جمال کار خدا را می خواهی ببینی که کجای کار خدا زیبا است کجای این بلایی که قد همه عالم را خم کرده همه اولیا خدا گرفتارش است کجایش زیبا است در همین وجه دیده می شود اگر اوج پیروزی معنوی سید الشهداء، اوج موفقیت حضرت در شفاعت است. اگر غلبه و نصرت نهایی است که نسبت به وجود مقدس سید الشهداء می شود که از طریق جلوه امام زمان هست ببینید، معلوم می شود که سراسر جمال و زیبایی است. «ما رأیت الا جمیلا»،گر چه این را مکرر عرض کرده ام. نباید کار دشمن را با کار خدا آمیخت بعضی ها قاطی کرده اند. دشمن را هم محو کرده اند نه، کار سید الشهداء و اصحاب و اهل بیت اش در اوج زیبایی است و جمال بندگی است.

این که زینب کبری از یک طرف کار دشمن را می بیند و لعن می کند و از آن طرف اوج بندگی سید الشهدا را می بینند. هر چه جمال بندگی سید الشهدا را می بیند بلایش سنگین تر می شود. اینطوری نیست که وقتی جمال کار سید الشهداء را می بیند می گوید تمام شد بریم جشن بگیریم. ضیافت، ضیافت بلا است این است که موهایش سفید شده و قدش خمیده است.
Share/Save/Bookmark