علم دینی
آنچه در این پرونده میخوانید دیدگاه صاحب نظران فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه ی دین و علم می باشد.
 
 
 
 
کد مطلب: 618
علوم انساني و علوم اجتماعي براي رقابت آمريكا حياتي است
رصد بین الملل
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۲۴
 
كمبريج، ماساچوست: طبق اظهارات گروه هاي برجسته تجاري، دولتي، رهبران آكادميكي، هنرمندان و دانشمندان، علوم انساني و علوم اجتماعي براي رقابت هاي جهاني ايالات متحد بسيار مهم و حياتي مي باشد.
مترجم: رضا حسن زاده
رصد بین الملل معاونت پژوهش فرهنگستان علوم انسانی
منبع: www.amacad.org


كمبريج، ماساچوست: طبق اظهارات گروه هاي برجسته تجاري، دولتي، رهبران آكادميكي، هنرمندان و دانشمندان، علوم انساني و علوم اجتماعي براي رقابت هاي جهاني ايالات متحد بسيار مهم و حياتي مي باشد.

ريچارد برودهد رئيس دانشگاه دوك و يكي از اعضاي رياست كميسيون علوم انساني و علوم اجتماعي اظهار داشت: «براي اينكه ملتي هميشه در عرصه ي رقابت باقي بماند، بايد فهم و درك خود از تكنولوژي، مهندسي و رياضيات را بالا ببرد كه اين موضوع اجماعي ملي مي باشد. اما موضوع آموزش نيست. تمام رهبران اقتصادي نياز به مهارت هاي ارتباطي و ميان فرهنگي را به خوبي درك مي كنند. زندگي روزمره ي شهروندي ما نيازمند حس تاريخي، ارزش هاي فردي و اجتماعي مي باشد ـ كه به وسيله مدرسه ها، كتابخانه ها، موزه ها و ديگر مؤسسات فرهنگي ايجاد مي شود ـ و براي سلامتي ملت و كيفيت زندگي فردي و اجتماعي ما بسيار مهم است.

در تاريخ ۱۰ ـ ۱۱ ژوئن كميسيون آكادمي آمريكا نشستي را برگزار كرد كه در آن راه هاي تقويت، آموزش، پژوهش و دانش را در تمام رشته هاي تحصيلي بررسي كرد. اين آكادمي يكي از بهترين و برجسته ترين كميسون ها را به درخواست دو حزب كنگره ي آمريكا راه اندازي كرد. قبل از به پايان رسيدن فعاليت هاي اين كميسيون، اعضا آن چندين نشست را طي سال آتي برگزار خواهند كرد.

جان دابيليو رو يكي از اعضاي رياست اين كميسيون به اين نكته اشاره كرد كه «علوم فيزيكي و طبيعي به طور لاينفكي با علوم انساني و علوم اجتماعي در ارتباط هستند. برتري در يكي بدون برتري در ديگري و حمايت گسترده از آن بدست نمي آيد.»

جيم مك نرني مدير، رئيس و مدير اجرايي شركت بويينگ و عضو اين كميسيون مي گويد «رهبري موضوعي اجتماعي و مهارتي دروني شخصي مي باشد كه علوم مقدماتي، علوم انساني و... آن را به فرد مي آموزند» وي همچنين افزود «گستردگي تجربيات آموزش منبع اوليه رهبري مي باشد.»

در اولين نشست كه تمام اعضاي گروه حضور داشتند، اعضا نقش علوم انساني و علوم اجتماعي در ترويج جامعه مدني و ايجاد نيروي خلاق و انعطاف پذير را مورد بحث و بررسي قرار دادند. اين كميسيون جهت چگونگي تقويت اين زمينه ها به دست مقامات دولتي، آموزش دهندگان، رهبران تجاري، و خيرانديشان، نظريه ها و پيشنهادات را فرمول بندي خواهند كرد. آقاي رو گفت اولين هدف ما «يافتن راه هايي جديد براي بيان موقعيت خود و مدافعاني براي كمك ما مي باشد. جورج لوكاس كه يك توليد كننده فيلم، نمايشنامه نويس و كارگردان مي باشد يكي از آن مدافعان است. لوكاس كه عضو اين كميسيون است بيان مي كند كه «علوم تجربي چگونگي را به ما مي آموزند. علوم انساني چرايي را به ما مي آموزند. نمي توانيد بدون چرايي، چگونگي را ادامه دهيد. اگر تاريخ، فلسفه و ديگر كوشش هايي را كه با چرايي درگير هستند به دست فراموشي بدهيم، اين چگونگي بسيار بسيار خطرناك مي شود.»

«لسلي كوهن برلو ويتس» رئيس آكادمي آمريكا ناظر، كمك رسان و سازمان دهنده ي اين كميسيون مي باشد. وي مي گويد: «ما گروه اكتشافي از بهترين آمريكاهايي را گرد هم آورده ايم كه به آينده كشور خود بسيار اهميت مي دهند. آكادمي مفتخر است كه مسئوليت اين وظيفه را به عهده گرفته است و ما مطمئن هستيم اين كميسيون به علوم انساني و علوم اجتماعي جهت يافتن راه هايي بهتر و نو در خصوص شرح كار اين دو مقوله براي عموم افراد جامعه كمك خواهد كرد.


103
Share/Save/Bookmark