علم دینی
آنچه در این پرونده میخوانید دیدگاه صاحب نظران فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه ی دین و علم می باشد.
 
 
 
 
کد مطلب: 725
برگزاری جلسات آموزش گروه الگوی اسلامی برنامه ریزی و مدیریت
«چیستی، مفهوم شناسی و نقد الگوهای توسعه»
حجت الاسلام حسین نژاد
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۱
 
اهم عناوین بررسی شده در این جلسات عبارت است از: ۱- نقد نظری و عینی از الگوی توسعه مادی ۲- اثبات ضرورت الگوی توسعه ۳- مدل برنامه توسعه کشور
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی قم، اولین دوره از سلسله جلسات آموزش تخصصی مقطع مقدمات، ویژه دانش پژوهان جدید الورود گروه الگوی اسلامی برنامه ریزی و مدیریت با عنوان «چیستی، مفهوم شناسی و نقد الگوهای توسعه» از تاریخ 95/10/1الی 95/10/15 توسط حجت الاسلام حسین نژاد برگزار گردید.

لازم به ذکر است که دوره مقدماتی شامل دو دوره عمومی و اختصاصی می باشد.

هدف اصلی از سرفصل های اختصاصی، آشنایی بیشتر دانش پژوهان با سرفصل ها و مسأله ها و بعضا نتایج علمی گروه مربوطه است.
در این دوره تلاش می شود، تا به نحو عمیق تر، دانش پژوهان را با پرسش های محوری و اساسی که موجب شده فرهنگستان علوم اسلامی، پاسخ های متفاوت و خلاف مشهور بدهد، بررسی شود.



***


اهم عناوین بررسی شده در این جلسات عبارت است از:
۱- نقد نظری و عینی از الگوی توسعه مادی
۲- اثبات ضرورت الگوی توسعه
۳- مدل برنامه توسعه کشور

ریز موضوعات مطرح شده در این جلسات به قرار ذیل است:

نقد نظری و عینی از الگوی توسعه مادی

۱ ـ واکاوی الگوی توسعه مادی
ـ نسبیت اخلاق در جامعه مادی
ـ ساماندهی تفاهم ار تباط اجتماعی بر محور اخلاق مادی
ـ رشد محصولات مادی و اقتصادی
ـ هماهنگی قوانین اجتماعی با توسعه اقتصادی
ـ شاخصه های الگوی توسعه مادی
ـ شیء شدن انسان و توسعه اسارت و اضطراب انسان
ـ هماهنگی «مبنا، ابزار، نیازها، نحوه ارضاء» در جامعه غربی با توسعه تکنولوژی

۲ ـ راه اندازی مناظره های علمی به عنوان راه حل نقد الگوهای توسعه مادی
ـ هدف مناظره؛ اثبات برتری مکتب اسلام در مقابل مکاتب غربی و شرقی
ـ ضرورت سازمانی بودن مناظره و ترکیب آن از هیئت ریشه، هیئت داوران، هیئتهای طرف مخالف و موافق


اثبات ضرورت الگوی توسعه

۱ ـ شاخصه های بین المللی توسعه یافتگی (الگوی توسعه غربی)
ـ اصلی بودن توسعه تکنولوژی (رابطه انسان با جهان) نسبت به «رابطه انسانها با هم» و بهره وری اجتماعی
ـ ارتباط «اکتشاف، اختراع و بهره وری اجتماعی» و تولید تکنولوژی
ـ رابطه ساختارهای «تولید و توزیع و مصرف» ثروت با تولید تکنولوژی
ـ روابط انسانی و سه مدل دولتی، تعاونی و خصوصی
ـ رابطه فرهنگ سیاسی و تغییر ساختارهای اجتماعی
ـ تعریف اخلاق اجتماعی مبتنی بر توسعه تکنولوژی

۲ ـ تفاوت الگوی توسعه اسلامی با الگوهای مادی
ـ «اصل بودن» رابطه انسان با خدا نسبت به رابطه انسان با جهان و رابطه انسانها با یکدیگر
ـ ضرورت توجه به مظاهر اسلامی مانند مجالس عزا و تأثیر آن درتوسعه
ـ هماهنگی قانون اساسی با شاخصه های الگوی توسعه اسلامی
ـ اهداف توسعه؛ تکامل تکوین، تاریخ و جامعه بر اساس جهان بینی اسلامی
ـ تعریف استراتژی به محور هماهنگ سازی مراحل تغییر
ـ تعریف سیاست به هماهنگ کننده فعالیتهای مختلف برنامه در یک مرحله
ـ تعریف برنامه به مراحل، سرفصلها و اصول اجرایی
ـ ضرورت الگوی توسعه به دلیل «پیدایش ساختارهای اجتماعی، توزین جدید اجتماعی و بهره وری اجتماعی»
ـ ضرورت الگوی توسعه به ضرورت برخورد فعال و غیر انفعالی
ـ جوابگوی مسایل مستحدثه شدن به دلیل بی توجهی به الگوی توسعه


مدل برنامه توسعه کشور

۱ ـ ضرورت تحقیقات تطبیق
ـ ضرورت ارزیابی «مبانی، مسایل و کارآمدی» ادبیات رقیب
ـ ضرورت بررسی «ساختار ادبی، مفهومی و اصطلاحی» علم توسعه
ـ تشریح سه مرحله نقد، نقض و طرح در پژوهش تطبیقی

۲ ـ مدل برنامه توسعه
ـ تعریف مدل به شناسایی متغیرهای درون زا و برون زای یک مجموعه متغیر و تعیین وسیله کنترل و هدایت تغییر
ـ ضرورت ساده سازی در مدل
ـ ضرورت توجه به مبانی حاکم بر مدل (انسان شناسی، جامعه شناسی، تعریف تکامل و ...)
ـ ضرورت توجه به مدلهای ناشناخته «ذهنی، روحی و رفتاری» جامعه ایران برای غربی ها
ـ ضرورت نقد مبانی، تئوری و کارآمدی مدلهای شرقی و غربی
ـ بررسی مدل تری کپس در قانون برنامه پنج سال دوم کشور (تعادل صادرات و واردات، تعادل سرمایه گذاری و پس انداز، تعادل هزینه و راندمان)
ـ نباید دولت، بخش خدمت دهنده به سرمایه و توسعه تکنولوژی باشد.
ـ تعریف شدن روابط اجتماعی و حل نیازمندیهای اجتماعی در جامعه اسلامی به تبع ولات تاریخی (ائمه اطهار علیهم اسلام)
Share/Save/Bookmark