علم دینی
آنچه در این پرونده میخوانید دیدگاه صاحب نظران فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه ی دین و علم می باشد.
 
 
 
کد مطلب: 429
استاد میرباقری در در مراسم بزرگداشت مرحوم منذر؛
تاريخ معاصر ما عمدتا توسط طرفداران مدرنيته با چینش سکولار نوشته شده است
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۰۷
 
متأسفانه تاريخ معاصر ما عمدتا توسط طرفداران مدرنيته نوشته شده است كه آنان نيز چينشی سكولار دارند و به همين جهت هميشه منتقد رفتارهای علمای ما بوده‌اند؛ افرادی چون مرحوم منذر سعی می‌كردند مسير روشن حركت علمای دين را به شكل دقيق و علمی بيان كنند و در مقابل اين جريان ايستادند.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمين سید محمد مهدی ميرباقری، پنجشنبه دهم اسفندماه، در مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام‌ والمسلمين ابوالحسنی (منذر) در مدرسه علمی دارالشفای قم گفت: مرحوم منذر
يكی از نكات خاص در خصوص تحقيقات تاريخ مشروطه توسط مرحوم منذر شكستن طلسم تاريخ‌نگاری غير دينی است.
از جمله دانشمندان با اخلاق و بسيار كوشا در حوزه علميه قم بودند كه همواره سعی می‎كردند به وظيفه علمی خويش در عرصه‎هايی كه در آن مشغول بودند عمل كنند.

وی افزود: از جمله خصوصيات بارز علمی مرحوم منذر، پاسخگويی به شبهات روز و همچنين تلاش بسيار در عرصه توانمند‌سازی شاگردان بود؛ يكی از نكات جالب توجه در اين زمينه اين بود كه ايشان برخی از پژوهش‎هايی را كه به شكل بعضا گروهی انجام می‎دادند نيز به اسم طلاب و شاگردانشان ثبت می‎كردند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با ذكر اينكه مرحوم منذر هميشه به‌دنبال پاسخ‌گويی به شبهات دينی بود، اظهار كرد: تلاش ايشان در دفاع از حقانيت دين قابل تأمل بود و در اين عرصه بسيار كوشا
مرحوم منذر از فردوسی نيز كه مورد هجمه ناسيوناليست‌ها و افراد ضد دين قرار گرفته در ۶۰۰ صفحه دفاع كرد؛ اگر بخواهيم در اين رابطه نگاهی دقيق و الهی داشته باشيم بايد با توجه به فلسفه تاريخ اين كار را انجام دهيم و تاريخ‌نگاری معاصر و همچنين بررسی حوادث معاصر را در چارچوب تفكر و انديشه و سياست اسلامی تنظيم كنيم.
و خستگی‌ناپذير بود چه پژوهش‎های تاريخ معاصر، چه پاسخ به شبهات، چه دفاع از علمای دين و چه مقابله با فرق ضاله، همگی بر اساس ادای تكليف بود.

وی يكی از نكات خاص در خصوص تحقيقات تاريخ مشروطه توسط مرحوم منذر را شكستن طلسم تاريخ‌نگاری غير دينی از اين دوران دانست و گفت: تمدن غرب پس از آن كه دانش خود را بر اساس ايدئولوژی مبنايی خود تبيين كرد به تبيين فلسفه پرداخت و با عبور از مرز‌ها اين فلسفه را در قالب محصولات به كشورهای مختلف صادر كرد.

استاد ميرباقری عنوان كرد: پس از صدور محصولات، دانش و پس از آن تحولات ساختاری بين كشورها به‌وجود آورد كه تأسيس دارالفنون‌ها از جمله در ايران محصول چنين تحولات ساختاری بود.
وی در ادامه سخنان خود تئوری ثابت دینی را برای هر عالمی ضروری دانست و بیان کرد: کسانی که می‌خواهند از دل وقایع به یک نتیجه‌گیری درستی دست پیدا کنند باید دارای یک تئوری دقیقی باشند تا بتوانند به موفقیت برسند.

رئيس فرهنگستان علوم اسلامی قم يادآوری كرد: در واقع انقلاب مشروطه محصول تحول ساختاری در جامعه ايران بود؛ پس از به‌وجود آمدن نهضت مشروطه با سه رويكرد در كشور مواجه شديم كه نخستين آن، رويكرد انزوايی و يك طرفه بود.
وی افزود: رويكرد ديگر، رويكرد افراد تحول‌خواه و دينی بود كه از آن جمله می‌توان به روحانيان و علمای عصر شيخ فضل‌الله نوری و... اشاره كرد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان كرد: گروه دیگر تحول‌خواهان سكولار بودند كه به دنبال مدرن سازی كشور بودند و كاری به مذهب نداشتند؛ در اين بين عرق مذهبی علمای ما بود كه با تعقل و دقت نظر و همچنين بهره گيری از منطق علمی به دفاع از دين می‎پرداختند و به جرات می‎توان گفت
تمدن غرب پس از آن كه دانش خود را بر اساس ايدئولوژی مبنايی خود تبيين كرد به تبيين فلسفه پرداخت و با عبور از مرز‌ها اين فلسفه را در قالب محصولات به كشورهای مختلف صادر كرد. پس از صدور محصولات، دانش و پس از آن تحولات ساختاری بين كشورها به‌وجود آورد كه تأسيس دارالفنون‌ها از جمله در ايران محصول چنين تحولات ساختاری بود.
كه اگر روزی علمای ما از ملی‌شدن صنعت نفت دفاع كردند، قطعا بر اساس يك مبنای صحيح بوده است و اگر روزی از سلطنت مشروطه مشروعه دفاع كردند بر اساس همين نگاه فلسفه‌ای تاريخی بوده است.

وی يادآورشد: متأسفانه تاريخ معاصر ما عمدتا توسط طرفداران مدرنيته نوشته شده است كه آنان نيز چينشی سكولار دارند و به همين جهت هميشه منتقد رفتارهای علمای ما بوده‌اند؛ افرادی چون مرحوم منذر سعی می‌كردند مسير روشن حركت علمای دين را به شكل دقيق و علمی بيان كنند و در مقابل اين جريان ايستادند.

رئيس فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: مرحوم منذر از فردوسی نيز كه مورد هجمه ناسيوناليست‌ها و افراد ضد دين قرار گرفته در ۶۰۰ صفحه دفاع كرد؛ اگر بخواهيم در اين رابطه نگاهی دقيق و الهی داشته باشيم بايد با توجه به فلسفه تاريخ اين كار را انجام دهيم و تاريخ‌نگاری معاصر و همچنين بررسی حوادث معاصر را در چارچوب تفكر و انديشه و سياست اسلامی تنظيم كنيم.

وی افزود: اين همان كاری است كه غربی‌ها برای سلطه بر كشورهای ديگر و مرعوب ساختن مردم ملت‌های مختلف انجام می‌دهند و به همين دليل است كه گاهی گوش كردن به اخبار آنان حرام‌تر از مشاهده كردن فيلم‌های مستهجن آنها است؛ زيرا آنان در اين اخبار به نحوی دروغ می‌گويند و ملت‌ها را به نحوی دلسرد می‌كنند كه به آنها القا می‌شود كه راهی به جز بردگی فرهنگ غرب ندارند.

استاد سید محمد مهدی میرباقری تصريح كرد: مرحوم منذر به همراه مرحوم دوانی و مهدوی اصفهانی از معدود افرادی بودند كه اين طلسم را با يك فلسفه و تئوری تاريخی روشن و مبتنی بر انديشه پاك و سالم و عالمانه شكستند؛ مرحوم منذر حجم وسيعی از اطلاعات تاريخی را گردآوری كرد كه بايد توجه شاگردان ايشان را به يك انگيزه و فلسفه تاريخی روشن متصل كرد
Share/Save/Bookmark