علم دینی
آنچه در این پرونده میخوانید دیدگاه صاحب نظران فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه ی دین و علم می باشد.
 
 
 
کد مطلب: 250
حجت‌الاسلام والمسلمین پیروزمند:
آموزش فلسفه در حوزه علمیه نباید قربانی اختلاف دیدگاه‌ها شود
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۲
 
علمای منتقد فلسفه به جای اینکه بیرون گود بنشینند و فلسفه را نقد کنند، باید نقد خود را به صورت علمی و مستدل بیان کنند نه اینکه صورت مسئله را پاک کنند.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی، مقام معظم رهبری در دیدار ۱۵ شهریور ۱۳۹۱ با اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به منزلت و جایگاه این شورا در تربیت روحانیون و علمای تأثیرگذار بر ضرورت جدی گرفتن تحول در حوزه‌های علمیه و زنده کردن ظرفیت‌های درونی آن، و ارتقای سطح اخلاق، فکر و معرفت دینی طلاب تأکید کردند

رهبر انقلاب اسلامی، مبنای اصلی کار در حوزه‌های علمیه را تربیت فقیه خواندند و خاطرنشان کردند: لازم است در کنار توجه به این مبنای اصلی، به آموزش و فراگیری علوم عقلی اعم از فلسفه و کلام نیز اهتمام شود.

همچنین مقام معظم رهبری در دیدار قبلی خود در سال ۱۳۸۹ با اعضای شورای عالی حوزه قم تصریح کردند: اهمیت و عظمت فقه نباید ما را از اهمیت علم فلسفه و رشته فلسفه غافل کند چرا که هر کدام از فقه و فلسفه، مسئولیت‌هایی بر دوش دارند. پرچم فلسفه اسلامى دست حوزه‌هاى علمیه بوده است و باید باشد و بماند

مقام معظم رهبری اظهار داشتند: امروز اگر نظام و جامعه ما از فلسفه محروم بماند، در مقابل شبهات گوناگون، فلسفه‌هاى وارداتى مختلف، لخت و بى‌دفاع خواهد ماند لذا آن چیزى که می‌تواند ما را به جواب برساند غالباً فقه نیست بلکه علوم عقلى فلسفه و کلام است و این دو از مهمترین رشته‌هاى علمی در حوزه‌های علمیه به شمار می‌روند.
***
به همین منظور قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم درباره تاکید دوباره مقام معظم رهبری بر آموزش فلسفه و علوم عقلی در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه علمیه اظهار داشت: تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با شورای عالی حوزه به این معنا نیست که در معارف فلسفی و علمی موجود توقف حاصل شود.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند در گفت‌وگو با فارس گفت: این موضوع که مقام معظم رهبری حوزه علمیه را دعوت می‌کند که وارد عرصه‌های جدید شوند و به پرسش‌های جدید که بعد از بسط اندیشه غربی ایجاد شده است، پاسخگو باشند این بدان معناست که حوزه علمیه باید هم از ظرفیت کلامی گذشته استفاده کند و هم نسبت به بالندگی فلسفه و کلام اسلامی توجه داشته باشند.

پیروز‌مند ادامه داد: مقابله با فلسفه در حوزه علمیه باید از دو جهت مورد بررسی قرار گیرد؛ نخست اینکه ممکن است این گمان و ظن وجود داشته باشد که توجه به فلسفه موجب تضعیف فقه در حوزه علمیه خواهد شد. دوم اینکه برخی‌ از علما بر این باور هستند که فلسفه با فرهنگ، احادیث و روایات به طور کامل تنیده نشده است و بر مباحثی غیر از مباحث دینی تکیه دارد.

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی ادامه داد: پیرو آن، شاید توجه فلسفه زمینه‌ساز ورود معارفی در حوزه علمیه شود که ریشه و صبغه‌ای ندارد البته باید این دو مانع بررسی شود.

وی گفت: توجه دادن به امور فلسفی و کلامی از سوی رهبر انقلاب به معنای تضعیف فقه نیست، در عین حال که قابلیت اول حوزه علمیه باید فقه باشد و فلسفه نیز به عنوان نیاز علمی در حوزه علمیه باید پاسخ داده شود.

پیروز‌مند با بیان اینکه برخی علما در حوزه علمیه بر این اعتقاد هستند که اگر در معارف فلسفی نقص وجود دارد باید دست به کار علمی زنند، گفت: علمای منتقد فلسفه به جای اینکه بیرون گود بنشینند و فلسفه را نقد کنند، باید نقد خود را به صورت علمی و مستدل بیان کنند نه اینکه صورت مسئله را پاک کنند.

وی گفت: مباحث فکری در جامعه به اشکال گوناگون مطرح می‌شود، طبیعتا اسلام و آموزه‌های اسلامی فقط انسان را مکلف نمی‌داند و آموزه‌های اسلامی به بینش و اعتقادات نیز توجه لازم دارد و اگر حوزه به این اعتقادات پاسخ ندهد چه نهادی باید جایگزین شود؟

پیروزمند با اشاره به اینکه حوزه علمیه به عنوان نهاد مؤثر در نمایندگی از دین باید به مباحث فکری پاسخ دهد، گفت: اگر در پرداختن به نیاز فکری نقص وجود داشته است، اول باید این نقص برطرف شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: مسائلی مانند اینکه آیا مباحث اعتقادی را باید با روش کلامی بررسی کرد یا نزاع‌های بین مکتب تفکیک با غیر تفکیکیان چگونه باید حل شود؟ این پرسش‌ها جزو پرسش‌های درون‌حوزوی است و این اختلافات نباید موجب بازداری حوزه از پرداختن به فلسفه و علوم عقلی شود.
مرجع : خبرگزاری فارس
Share/Save/Bookmark