بررسی مطالعه تجربی دين در گفتگو با استاد پیروزمند؛
مطالعه تجربی دين و معيار قرار گرفتن علم برای دين خطاست و اين خطا در سه لايه اتفاق میافتد؛ يكی اين كه علم به صورت موردی، معيار درستی برخی آموزههای دينی قرار گيرد، ديگر اينكه علم بخواهد معرفت دينی را تحت تأثير خود از اعتبار ساقط كند و سوم اينكه با مطالعه تجربی كليت دين مورد چالش قرار گيرد.
درس خارج «مبانی فقه حکومتی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری از دیماه سال 1391 به صورت هفتگی آغاز گردید. تبیین مبادی و مبانی فقه حکومتی، هدف اصلی از برگزاری این جلسات می باشد. بخش اول از سیر مباحث، به تقریر و دسته بندی تعاریف و تلقی های مختلف از فقه حکومتی می پردازد؛ تعاریف مختلف ...
در تولید فلسفه به خصوص در فضای حکمت اسلامی، «ایمان» مقدّم بر «دانش» بوده است، به تعبیر دیگر مؤمنانه میاندیشیدند، منتهی این را باید بحث کنیم که این مؤمنانه اندیشیدنشان چقدر تمام بوده و چقدر ناتمام؟
اینکه حضرت امام(ره) می فرمایند «ولایت» در روایت «بُنِی الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ... لمْ ینَادَ بِشَیءٍ کمَا نُودِی بِالْوَلَایةِ»[۹] مقصود، «حکومت» است و نه مقام ولایت امام[۱۰]، نشان می دهد که حکومت را یک امر اعتباری نمی دانند بلکه امتداد مقام ولایت امام است که در حیات اجتماعی نیز تنزل پیدا می ...
عدالت اسلامی، ساختاری برای پیشرفت اسلامی است که چارچوب و ساز و کار تحقق آن را تهیه می کند. در واقع، عدالت، واسطه تحققِ یک غایت و ارزشِ محوری است که همان پیشرفت وگسترشِ عبودیت در نظام اجتماعی می باشد.
کشورهایی همچون بریتانیا و ایالات متحده همواره داعی دار سکانداری و رهبری جهان به ویژه در هنر و علوم انسانی هستند. گویی که این دو کشور با عطای امتیازات اقتصادی، صنعتی و لیسانس های گوناگون به کشورهای جهان سوم، اقتصاد و صنعت را همانگونه که خود می خواستند مدیریت کردند و خود به دنبال رهبری جهانی و پرچم داری ...
کتاب «مبانی و پیش فرضهای حكومت دینی و ولایت فقیه» درس گفتارهایی از استاد معظم حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مهدی میرباقری پیرامون مبحث "حکومت دینی" می باشد.
کتاب «مبانی نظری روش طبقه بندی علوم» درس گفتارهایی از استاد معظم حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مهدی میرباقری پیرامون "فلسفه تطبیقی" است که در جمع برخی از علاقمندان این مباحث، به صورت آموزشی ـ پژوهشی در سالهای ۷۲ ـ ۷۳ تحت عنوان «روش طبقه بندی علوم» ارائه گردیده است.
روسای آکادمی های ملی بریتانیا خواستار حمایت و ضمانت مالی دولت از تحقیقات و نوآوری طی ۱۰سال آینده شدند. افزایش سرمایه گذاری در زمینه تحقیقات به منظور اطمینان حاصل کردن از ناتوانی رقابت کشورهای دیگر با بریتانیا بسیار حیاتی است.این بیانیه نشان می دهد که چگونه تحقیقات و نوآوری نقش حیاتی را در اقتصاد بریتانیا ...
جلسه دوازدهم درس خارج «مبانی فقه حکومتی»
حجم انبوهی از خطابات شارع ناظر به حوزه معارف اخلاقی و تربیتی است، چرا باید همه آنها را از فقه خارج بدانیم؟! آیا همه دستورات اخلاقی ناظر به مستحبات است؟! حوزه اخلاق و تهذیب اگر ارادی است، متعلق تکلیف خواهد بود.
اشاره:متن زیر بخشی از مقدمه گزارش شورای تحقیقات هنر و علوم انسانی بریتانیا می باشد که به اهمیت این تحقیقات در زمینه های اقتصادی پرداخته شده است. این گزارش به سه پرسش پاسخ خواهد داد:-چرا تحقیقات در حوزه هنر و علوم انسانی مهم است؟- چرا مودیان مالیاتی باید مالیات خود را برای تحقیقات هنر و علوم انسانی پرداخت ...
جلسه یازدهم درس خارج مبانی فقه حكومتی
مقدمه[۱]در جلسات گذشته بعد از تعریف فقه حکومتی عرض شد كه رویكرد اول در فقه حكومتی ناظر به «فقه موضوعات اجتماعی» است و رویكرد دیگر، ناظر به «فقه نظامات اجتماعی» و رویكرد سوم هم ناظر به «فقه سرپرستی» و تكامل اجتماعی است. گفته شد که باید به مبانی فقه حكومتی بپردازیم ...
در بخش پیشین دو لایه معرفت شناسی و انسان شناسی که از زاویه ضرورت شناسی به دست می آمد و ضرورت شناسی نیز منتج از تحلیل التزامی غرض و غایت علم منطق بود، پرداخته شد. در این شماره، می خواهیم با تمرکز بر تعریفی که از علم منطق ارائه شده است به نکات و ابعادی دست یابیم که تحت عنوان "علم شناسی منطق" یکی از سرفصل ...
اشاره:«جین اس شاو» مدیر «مرکز جان دابیلیو پاپ برای سیاستگذاری آموزش عالی» در کارولینای شمالی می باشد. وی به بررسی سخنرانی «جان اگرستو» که در فوریه سال۲۰۱۳ با موضوع «علوم انسانی و حیات فکری» در دانشگاه دوک برگزار شد، پرداخته است. اگرستو فارغ التحصیل دکتری ...
کتاب «چرائی، چیستی و چگونگی احکام حکومتی»، شرحي بر مسئله ي احكام حكومتي از منظر انديشه هاي استاد سيد منيرالدين حسيني شيرازي است. این کتاب، اثر استاد اسماعیل پرور، مدیر گروه پژوهشی اصول احکام حکومتی فرهنگستان علوم اسلامی است.
گزارش جلسه دهم درس خارج مبانی فقه حکومتی
مبانی فلسفه فقهی، نزدیکترین مبانی به فقه هستند و مباحث کلامی از بستر این مبانی، به فقه نزدیک می شوند؛ یعنی تا وقتی که مبانی کلامی را در حوزه فلسفه فقه فرآوری نکنیم، ارتباط منسجمی با فقه پیدا نمی کند.
گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین عبدالعلی رضایی
نشریه خط در شماره اخیر خود در گفت و گوئی با حجت الاسلام والمسلمین عبدالعلی رضائی؛ معاون پژوهشی فرهنگستان علوم اسلامی به بررسی ضرورت های کار جمعی و تشکیلاتی در حوزه های علمیه و چگونگی نهادینه کردن آن پرداخته است که تقدیم خوانندگان محترم می گردد.
با ظهور انقلاب اسلامی، نیاز به امتداد انقلاب در سطح ساختارها و نظام های اجتماع موجب شد جامعه ی علمی تلاش هایی را برای زمینه سازی این مهم آغاز کند. از آنجا که فرهنگستان علوم اسلامی قم در این راستا، در سطح فلسفه و علم، پیشتاز و صاحب نظر است، نظر ایشان را مورد سؤال های مطرح در مورد هدف علم دینی جویا شدیم ...
گزارش جلسه نهم درس خارج «مبانی فقه حکومتي»
اگر تفقه از ناحیه ملاکات دنبال می شد و آن را بر محور توحید و ولایت تحلیل می کردیم،دراینصورت شاهد فقه کامل تری می بودیم؛ فقه موجود در مقام استنباط مراتب سیر و سلوک تا مقام رضوان نیست بلکه صرفاً در حد تأمین از عقوبت متوقف شده است، گرچه به صورت استطرادی به مستحبات نیز می پردازد.
حجتالاسلام پیروزمند در میزگرد «سبک زندگی»:
سبکها، نظامی از معرفت را تشکیل میدهند و مانند چتری فرهنگ زندگی را در بر میگیرند. بعد از تشکیل چتر فرهنگ، تمدنی ایجاد میشود که این تمدن در مواجهه، تضاد تمدنی با سبکهای فرهنگی غرب قرار میگیرند. به این ترتیب سطوحی از مبارزه در مواجهه با فرهنگ مادی شکل میگیرد که سردمدار آن، سرمایهداری است و سبکها ...