امام عصر (عج) آخرين ذخيره‌ الهي قلمداد مي‌شوند بايد در زماني ظهورشان اتفاق بيفتد كه جامعه جهاني به حدي از بصيرت، آمادگي و نيازمندي برسد و مهمترين دلیل غيبت را مي‌توانيم اينگونه قلمداد كنيم كه جامعه جهاني بايد ظرفيت طلوع اين خورشيد تابناك را پيدا كند.

علم دینی
آنچه در این پرونده میخوانید دیدگاه صاحب نظران فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه ی دین و علم می باشد.
 
 
 
کد مطلب: 57
جامعه جهاني بايد ظرفيت ظهور را پيدا كند
حجت‌الاسلام والمسلمين پيروزمند؛
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۰۱
 
جامعه جهاني بايد ظرفيت ظهور را پيدا كند
 
حجت‌الاسلام والمسلمين علیرضا پيروزمند در مورد شاخصه‌هاي امامت در تفكر شيعي با بيان اين‌كه «امامت از مهمترين وجوه تمايز تفكر شيعي با ساير گرايش‌ها و مذاهب اسلامي است» اظهار كرد: متاسفانه به دليل اين‌كه ساير مذاهب اسلامي از مفهوم عميق و دقيق امامت بي‌بهره هستند ما شاهد تفرق امت اسلام و تفاوت در عملكرد آن‌ها در قبال حوادث جهاني هستيم.

وي در ادامه درباره فلسفه غيبت و طولاني شدن غيبت امام زمان (عج) اظهار كرد: جهان ظرفيت حضور و تجلي نور امام عصر (عج) و هدايت و امامتي كه بايد توسط ايشان اتفاق بيفتد را ندارد، به همين خاطر بر اساس برخي روايات، غيبت امام به ضعف و كمبود ظرفيت انسان‌ها و نبود شرايط لازم براي ظهور عدل مهدوي در جهان برمي‌گردد تا زمينه و شرايط ظهور فراهم شود.

پيروزمند تاكيد كرد: بنابراين بايد عامل غيبت را به خودمان برگردانيم، نه به امام (ع) و يا اين‌كه خداي متعال تاخير ناروايي را مقرر و مقدر كرده است.

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامي با بيان اين‌كه «از آنجا كه امام عصر (عج) آخرين ذخيره‌ الهي و بقيةالله قلمداد مي‌شوند بايد در زماني ظهورشان اتفاق بيفتد كه جامعه جهاني به حدي از بصيرت، آمادگي و نيازمندي برسد» تصريح كرد: يكي از مهمترين دلايل غيبت را مي‌توانيم اينگونه قلمداد كنيم كه جامعه جهاني بايد ظرفيت طلوع اين خورشيد تابناك را پيدا كند.

وي درباره مهمترين مواردي كه در بحث مهدويت بايد مورد توجه قرار گيرد، خاطرنشان كرد: از مهمترين ويژگي‌هاي مردم به خصوص ايرانيان و شيعيان اين است كه با امام عصر (عج) مانوس هستند و در طول زندگيشان همواره ذكر، ياد و توسل به امام عصر (عج) جزء اركان زندگي آن‌ها محسوب مي‌شود. اما بايد بتوان اين عرض ارادت و توجه و توسل به امام عصر (عج) را به بصيرت لازم براي چگونگي زيستن در عصر انتظار تبديل كرد، يعني سبك زندگي يك منتظر با سبك زندگي فردي كه چنين اعتقادي ندارد بايد متفاوت باشد، به نحوي كه هم اين تفاوت را تعريف كنيم و هم در عمل به آن ملتزم باشيم.

پيروزمند با بيان اين‌كه «اين سبك زندگي بايد در زندگي فردي، خانوادگي، سازمان و اداره و محيط اجتماعي و كلان جامعه اتفاق بيفتد» خاطرنشان كرد: بنابراين بايد لايه‌هاي مختلف زيستن را از هم تفكيك كنيم و مبتني بر اين دكترين مهدويت و جامعه‌ موعود مهدوي سبك زيست خودمان را تغيير داده و سعي كنيم خودمان را به آن معيارها نزديك‌تر كنيم، اگر اين اتفاق رخ دهد طبيعي است كه جامعه‌ منتظر جامعه‌ ظلم‌ستيز، عدالتخواه، همدل و مقتدر خواهد بود، همان‌طور كه در وصف اصحاب امام عصر (عج) آمده كه اين‌ها بنيان مرصوص هستند و مانند آهن آبديده شده‌اند.

وي با اشاره به ويژگي‌هايي كه براي ياران و اصحاب امام عصر (عج) بيان شده، خاطرنشان كرد: حتي اگر تمام مردم هم نتوانند به ميزان كامل به اين ويژگي‌ها دست پيدا كنند و انتظار هم نمي‌رود كه عموم مردم دست پيدا كنند، اما بايد شرايط اجتماعي را به نوعي فراهم كنيم كه همه به اين سمت حركت كنند به همين دليل به نظر مي‌آيد كه اگر به اين رويكرد توجه كنيم بايد انتظار داشته باشيم كه سال به سال جامعه‌ ما مهدوي‌تر باشد.

وي نيمه‌ شعبان را از اعياد بسيار زيبا و دلنشين و تجلي ابراز ارادت و بيعت و ميثاق مجدد با امام عصر (عج) و اظهار شوق براي تحقق آن وعده‌ بزرگ الهي دانست و تاكيد كرد: بنابراين هرچه اين عيد باشكوه‌تر برگزار شود مبداء همدلي بيشتر مردم بر محور امام عصر (عج) مي‌شود.

پيروزمند در پايان عنوان كرد: برگزاري جشن ميلاد امام زمان (عج) همانگونه كه تاكنون به شكل مردمي انجام مي‌شد بايد با همت مردم استمرار پيدا كند و خاستگاهي براي ميثاق مجدد با امام عصر (عج) و حبل المتيني براي ايجاد وحدت بيشتر بين جامعه‌ تشيع به ويژه ايران اسلامي باشد.
Share/Save/Bookmark