علم دینی
آنچه در این پرونده میخوانید دیدگاه صاحب نظران فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه ی دین و علم می باشد.
 
 
 
کد مطلب: 1211
«ايجاد زمينه برخورد» و «ایجاد حادثه» یکی از راهبرد های پیامبر (صلی الله علیه و آله) برای ظهور عينى و عملى اسلام در عالم است.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۲۵
 
 
🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی:

🔺 در تاريخ اسلام داريم كه وقتى يك قافله‌اى از كفار براى بازرگانان اثاث و جنس می‌برد، مسلمين بر سر راه می‌رفتند و قافله را می‌گرفتند و اصلاً اولين جنگ نبی‌اكرم‏ (صلی الله علیه و آله) به دليل اين برپا شد كه دشمنانش را در «محاصره اقتصادى» قرار دهد.

🔺 اين تعبيرِ محاصره اقتصادى لقب سياسى زيبایى است (لقب زشتى كه ديگران به كار می‌برند اين است كه می‌گويند، سرِ گردنه، راه را به آنها بستند)؛ ولى لقب ديگرى هم دارد كه بگوييم «ايجاد حادثه» كردند. يعنى نمی‌توانيم بپذيريم كه هم شما كفار باشيد و هم ما مسلمين. بالاخره بايد از يك جایى شروع بكنيم و آن اين است كه مثلاً نمی‌گذاريم اثاث و جنس ببريد تا به خاطر «متاع دنيایى»تان با ما درگير شويد؛ و پس از آن ديگر قضيه «متاع» را كنار می‌گذاريم و مرتباً با يكديگر مبارزه می‌كنيم تا وقتى كه قضيه حل بشود!

🔺 پس اين امر به‌معناى «ايجاد زمينه برخورد» خواهد بود و اين كه پيامبر (صلی الله علیه و آله) دنبال آن است كه ظهور عينى و عملى داشته باشد والا مثلاً می‌فرمود: من فقط تبليغ می‌كنم و هر فردى هم كه آمد، خوش آمده است و _ مثلاً _ مسجدمان هم كه آباد است و تدريجاً بركت خودِ اسلام كار را جلو می‌برد...!!

🔺 مثل اينكه فردى می‌گفت «چهره اسلام را در عرف بين‌الملل در نزد بعضی قدرت‌ها خشن نشان داده‏‌اند و بايد آن را به شكل ديگرى نشان داد» و اصلاً متوجه اين نبود كه خود قرآن کریم دستور می‌دهد كه «#أشدّاء_عَلَى_الكُفّار»

دوره عالی فلسفۀ نظام ولايت، جلسه ۱۴ (۱۳‌۷۰/۱‌۰/‌۲۱)
Share/Save/Bookmark