علم دینی
آنچه در این پرونده میخوانید دیدگاه صاحب نظران فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه ی دین و علم می باشد.
 
 
نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
بخش :  
۱۲۳۴
شبکه اسلامی تحقیقات1
۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۴

گفتگو با حجت الاسلام سید مهدی رضوی

شبکه اسلامی تحقیق شبکه ای است که سازماندهی، برنامه ریزی، روش و زمینه های تحقیق را با سرعت و دقت و کثرت بالایی به هماهنگی می رساند نظام منسجم و به هم پیوسته ای که به نحو غیر متمرکز و با مشارکت حداکثری بر هماهنگ سازی تحقیقات در جهت حل نیازمندیهای جامعه اسلامی می پردازد.

 
ایجاد شبکه اسلامی تحقیقات مقدمه تحقق تمدن نوین اسلامی
۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۱

گفتگو با حجت الاسلام حسن شیخ العراقین زاده

غایت و محصول نهایی فرهنگستان علوم اسلامی در نظام اجتماعی، ارائه نرم افزار و منطق همسو با آن، جهت نیل به تحقق تمدن اسلامی می باشد. لازمه رسیدن به این هدف، ارتباط بین مراکز تحقیق بوسیله منطق و نرم افزار خاصی می باشد تا جهت گیری توسعه تحقیقات را به سمت برآورده سازی اهداف انقلاب رهنمون نماید. به بیان دیگر ...

 
فلسفه نظام ولایت، داعیه دار کرسی«فلسفه نظری انقلاب اسلامی»
۲۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۲۷

چالش اصلی فلسفه دفتر فرهنگستان نیز در عمیق ترین لایه خود، اثبات کارآمدی عینی خود در راستای آرمانهای الهی انقلاب اسلامی است. هرچند بی تردید هر فلسفه ای با توجه به ماهیت عالم فلسفه، علاوه بر کارآمدی عینی تا در عرصه استدلالهای نظری تفوق خود را به رخ رقبای خود نکشد، نمی تواند داعیه دار کرسی «فلسفه نظری ...

 
ضرورت فلسفه شدن اسلامی در تقابل با فلسفه شدن غربی
۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۶

حجت الاسلام خاکی قراملکی

مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی براساس دغدغه دین مدارانه ای که داشت به دنبال تحقق دین حداکثری در عرصه اجتماعی و تمدنی بوده است. ایشان می خواست، اسلام در مقام اقامه و سرپرستی اجتماعی موفق عمل کند. استاد حسینی معتقد بود که حقیقت دینی باید به تمدن منتهی شود. تفسیرش از دین هم فراتر از تفسیرهای موجود ...

 
موضوع شناسی مصرف، نیمی از اصلاح الگوی مصرف است
۱۳ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۳

حجت‌الاسلام والمسلمین پیروزمند؛

اول باید موضوع‌شناسی کنیم، مانند هر بحث فقهی دیگر. مصرف‌گرایی یعنی چه؟ در معنای عام واجمالی یعنی هزینه کردن برای بهره‌وری و بهره‌مندی. مصرف یعنی هزینه برای منظوری. منظورش چیست، استفاده‌ای؟ تمتعی؟ مصرف‌گرایی یعنی این‌که انسان کأنّه حد یقفی برای مصرف خودش قایل نباشد. هرچه مصرف بیشتر، بهتر. به طور طبیعی ...

 
حق، هنگامی پايگاه عدالت است كه مبيِّنش "ولی فقيه" باشد
۲۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۵

گفتاری از علامه حسینی الهاشمی(ره)؛

در استراتژي توسعه می بایست فرهنگِ عدالت حاكم باشد تا عدالت فرهنگي، پايگاه عدالت سياسي و اقتصادي قرار گيرد؛ حقی، پايگاه عدالت است كه مبيّنش "فقيه" باشد. اين تبيين که توسط ولی فقیه انجام می گیرد، طبيعتاً محور كليه تصميم گيري‌های اجتماعی است.ولي فقيه مبيِّن استراتژي توسعه است و تصميم او، محور كليه تصميم ...

 
تمدن نوین اسلامی، شبیه‌سازی تمدن اسلامی در عصر ظهور
۱۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰

حجت‌الاسلام والمسلمين پيروزمند؛

ما باید احیای تمدن کنیم یا تمدن سازی کنیم؟ آنچه که وظیفه ماست شبیه آن چیزی است که در ظهور باید اتفاق بیفتد. وقتی می‌گوییم تمدن می‌سازیم یعنی این گزاره‌هایمان را متناسب با آرمان، می‌سازیم. البته این یک امر نسبی است. تمدن یک امر تدریجی است یعنی هم فکر شما نسبت به آن تدریجی است و هم واقعیت آن به صورت تدریجی ...

 
حجت الاسلام حامد بالوئیان
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۶

نمي توانيم مدام شعار بدهيم که اسلام جامع است، مدينه فاضله مي سازد و از آن طرف وام مي گيريم و براي حفظ آبرو مدام، ادبيات را تغيير مي دهيم. مهمترين مسئله در الگو سازي، تلاش فکري جامعه در ايجاد يک جريان فکري اسلامي است، چون انقلاب ما اسلامي است. برای این کار نياز است که سازمانی ساخته شود و بر روی آن کار ...

 
راه هماهنگ‌سازی علوم بر محور معارف نقلی چیست؟
۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۷

گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری

هماهنگی بین منابع معرفت، به صورت قهری اتفاق نمی‌افتد، لذا برای اسلامیت علوم می‌بایست منظومه‌ای به هم پیوسته از معارف مختلف بر محور معارف نقلی تشکیل داد که این مسئله، نیازمند مقیَّد شدن معارف نقلی، عقلی و تجربی، در منزلت منطق و روش تحقیق است.

 
تمدن نوین اسلامی، نشانگر عمق حرکت انقلاب اسلامی
۱۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۰

عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی:

مساله تمدن اسلامی و افقی که انقلاب می خواست به آن برسد، در حال روشن شدن است و این عمق حرکت انقلاب اسلامی را نشان می دهد و تبیین می کند این جریان تنها در پی ایجاد حکومت اسلامی در مرزهای ملی خود نیست بلکه سخن از تحقق یک تمدن با همه لوازم تمدنی در عصر جدید است.

 
الگوی پیشرفت مقدمه تحقق تمدن نوین اسلامی
۱۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۲

حجت‌الاسلام والمسلمین پیروزمند؛

اگر بخواهیم تمدن نوین اسلامی داشته باشیم، به الگو و نقشه راه همه نیاز داریم که به تعبیر رهبر فرزانه مان همان الگوی ایرانی و اسلامی پیشرفت است که به خصوص در دهه چهارم انقلاب اسلامی به عنوان دهه پیشرفت و عدالت نامیده شده و باید لزوماً مورد توجه جدی قرار گیرد.

 
بررسي رويكرد فرهنگستان علوم اسلامي قم به علم دينی
۲۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۲

در گفتگو با حجت‌الاسلام جمالی؛

با فقه فردي تنها مي‌توان به مسائل مستحدثه پاسخ گفت. در اين شرايط شما دچار يك انفعالي مي‌شويد كه در حال حاضر در جامعه رخ داده است. فقه ما بايد به تكامل برسد بايد بالنده شود. به تعبير رهبري فقه ما بايد به يك فقه تمدني و حكومتي مبدل شود.

 
عدم تحول حوزه، عامل ورود دانش سکولار در عرصه اداره زندگی مسلمین
۱۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۷

در گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین پیروزمند؛

نگرانی از تضعیف حوزه نفوذ روحانیت یک نگرانی صنفی نیست. نه، اهمیتش از باب حضور دین در زندگی است. آن است که اهمیت به این ماجرا می‌دهد، می گوییم اگر حوزه منزوی شود، معنی اش این است که دانش های سکولار عرصه اداره زندگی را به عهده می گیرند.

 
حضور در نظام کارشناسی حکومتی، مهمترین رسالت امروز حوزه علمیه
۱۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۱

در گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین حسینیان؛

الآن حوزه حرف اول را در جامعه ما نمي‌زند در حالي که انقلاب ما انقلاب ديني و اسلامي است و متکفل دين و اسلام بايد حوزه باشد. الآن روحانیتی که در سطح کارشناسي وارد دولت و حاکميت شده اند و خطا کرده‌اند، مگر اينها مسلمان نبوده‌اند، چطور مي‌شود این افراد وقتی در جريان‌هاي کارشناسي وارد می‌شوند، کارشناس ها ...

 
آموزش فرهنگستان، متکفل جریان منویات رهبرانقلاب در سیر تربیت نیروی انسانی
۱۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۱

گفتگو با مدير آموزش فرهنگستان علوم اسلامي

تغيير نگرش فرهنگستان در شیوه جذب دانش پژوه بعد از توصيه هاي مقام معظم رهبري اتفاق افتاده است و براي ما هم بسيار مسئله جدي ای است، فرهنگستان فعاليت اجتماعي براي جذب افراد نمي کند، يعني فراخوان نمي زنيم، تبليغ نمي کنيم و هيچ توصيه اي به هيچ فردي فعلاً و در شرايط حاضر نداریم تا کسی بخواهد عضو رسمی فرهنگستان ...

 
تخصص‌گرایی و عدم پراکندگی در تحقیقات؛ ضرورت تولید علم دینی
۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۰

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم؛

اگر پذيرفتيم كه علوم ديني موجودي براي ايجاد يك تمدن اسلامي، در دنياي مدرن كفايت نمي كند و نمي تواند پاسخگوي نيازهاي تمدن اسلامي باشد، تخصصي شدن معناي ديگري پيدا مي كند. در اين حالت، بايد نسبت بين دين و عقلانيت بشر ـ اعم از عقلانيت تجربي و نظري ـ را تبيين كنيد و مشخص كنيد كه اينها چه نسبتي با دين برقرار ...

 
نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویت مشارکت فرهنگی
۳۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۶

حجت‌الاسلام والمسلمین پیروزمند؛

به منظور شاهد بودن حضور فعالتر مردم در عرصه فرهنگ اولاً باید انگیزه و اعتماد مردم جلب شود؛ ثانیاً باید محتوا و پیام‌های فرهنگی مناسب در اختیار آنان قرار بگیرد و یا زمینه و مسیر مناسبی برای تولید پیام‌های فرهنگی توسط خود آنان ایجاد شود و در مرحله و مرتبه سوم نیز بایستی ساختار فرهنگی به گونه‌ای بازطراحی ...

 
جهانی اندیشی انقلاب و ضرورت تکامل فقه و تحول علوم انسانی
۳۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۸

حجت‌الاسلام والمسلمین پیروزمند؛

اسلام یک دین جهان ­شمول است و برای همه جهان برنامه دارد هر گاه ما شعار جهانی را در دستور کار قرار دادیم، نظام سلطه مجبور به واگذاری امتیاز بیشتری به ما شده است.

 
فرهنگ و تمدن‌ دو روی یک سکه
۱۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۳

دکتر علیرضا پیروزمند؛

فرهنگ آن روح و جوهره‌اي است كه در كالبد تمدن حلول مي‌كند و تعين پيدا مي‌كند. بنابراين فرهنگ و تمدن در عين مي‌آيد و از هم جدا نيستند و ۲ روي يك سكه هستند. اما در مقام طراحي تمدني، برنامه‌ريزي، پيش‌بيني و آينده‌نگاري تمدني، طبيعتا ايده‌آل‌هاي فرهنگي به جهتي به مسير تمدن مي‌رود.

 
ایدئولوژی اجتماعی، عمیق‌ترین لایه‌ سبک زندگی
۱۸ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۸

در گفتگو با استاد میرباقری مطح شد:

بنیان سبک زندگی بر ایدئولوژی‌های اجتماعی است. یعنی عمیق‌ترین لایه‌ای که سبک زندگی اجتماعی مبتنی بر آن است، ایدئولوژی اجتماعی است. ایده‌ها به ارزش‌های محقق تبدیل می‌شوند/اینکه غرب و سیستم آن را نبینیم و به خوب و بد تقسیمش کنیم و تکنولوژی را بیاوریم و اخلاق را نیاوریم و بخواهیم یک ژاپن اسلامی درست کنیم،...

 
۱۲۳۴