علم دینی
آنچه در این پرونده میخوانید دیدگاه صاحب نظران فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه ی دین و علم می باشد.
 
 
نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
بخش :  
مکتب امام، ضامن پیروزی در نبرد ایدئولوژیک و اقتصادی با غرب
۱۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۷

استاد میرباقری در سالگرد قیام ۱۵ خرداد:

جبهه غرب [لیبرالیسم] با چین [کنفوسیوس] فقط وارد جنگی اقتصادی شده است اما با جمهوری اسلامی ایران علاوه بر جنگ اقتصادی و مهمتر از آن، جنگی ایدئولوژیک را شروع کرده است که اگر پیرو مکتب امام خمینی بمانیم ان شاء الله قطعا پیروز خواهیم بود.

 
استاد حسینی الهاشمی از پایه گذاران اندیشه تمدن نوین اسلامی
۱۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۱

یادواره مجازی چهاردمین سالگرد عروج:

این بزرگ مرد از بینانگذاران اندیشه ایجاد تمدن اسلامی است و حتی یک لحظه در جامعیت و حقانیت دین و و در اینکه می تواند چنین الگوهایی را به بشر ارائه کند آن هم الگوهایی که می تواند دردهای مزمن کهنه ی بشریت را- که این دردها در دوره مدرنیته کهنه تر شده است- درمان کند تردید نداشت.

 
عذْب و گوارايی ولايت، سر منشأ همه طهارت و حيات؛ حقيقت معناي «ماء» در قرآن و آثار آن
۱۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۲

استاد ميرباقري شب دهم محرم 1393

متن زیر چکیده اي تفصيلي از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري، در دهمين شب عزاداري حسيني در دهه اول محرم الحرام 1393 است که به تاریخ 12 آبان ماه در مدرسه فيضه قم برگزار شده است. ايشان در اين جلسه با تمسك به روايات، به بررسي معاني «ماء» در قرآن پرداختند و باطن معناي «ماء» در قرآن را به ولايت اهل ...

 
حجب نور در قوس نزول و صعود؛ «مراتب نزول انوار هدايت» و «شفاعت اين انوار در سير نوراني سالك»
۱۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۴

استاد ميرباقري شب هشتم محرم 1393

يشان در ابتداي اين جلسه با مروري بر مباحث گذشته و جمع بندي آن ها، حُجُب ظلماني را همان محيط ولايت اولياي كفر دانستند كه در قرآن با «دار بائر» از آن ياد شده است و باطن جهنم نيز چيزي فراتر از آن نيست. حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري در ادامه با تبين حُجب نوراني، مراتب تنزل اين انوار را در چهار مرحله توضيح ...

 
بررسی حُجب «نوراني و ظلماني»؛ حقيقت حجب ظلماني، آثار اين حجب و چگونگي رهايي از آن
۱۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۴

استاد ميرباقري شب ششم محرم 1393

در ششمين شب عزاداري حسيني در دهه اول محرم الحرام 1393 است که به تاریخ 8 آبان ماه در مدرسه فيضه قم برگزار شده است. ايشان در اين جلسه به موضوع «حُجب» پرداختند و با نفي هر گونه حجابي براي خداي متعال تأكيد كردند احاطه و علم خداي متعال نسبت به مخلوقات، هيچ مانع و ساتري ندارد. ايشان در ادامه به تبيين حجاب ...

 
امام حسين علیه السلام محور  ايستادگي اصحاب در روز عاشورا
۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۵

استاد میرباقری شب چهارم محرم 1393

مدرس حوزه علمیه قم در سخنان خود با استناد به زيارات مأثور، اصحاب امام حسين عليه السلام را در زمره بالاترين ربّانيّون برمي شمارند. با بيان اين كه امام محور همه ربّانيّون است امام حسين را نيز محور ايستادگي اصحاب در روز عاشورا برشمردند و افزودند شفاعت ايشان موجب پايداري اصحاب شد.

 
با سرسپردگي و محبت امام، از مسير توحيد منحرف نمي‌شویم
۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۷

استاد میرباقری شب سوم محرم 1393

اصحاب امام حسين عليه السلام را چنان كه در زيارات آمده است به «احباء الله» توصيف نمودند. ايشان مقام محبت را مختص كساني دانستند كه امام را شناخته اند، به او گوش جان سپرده اند و با سير در جاذبه او و در پرتو حب الهي به حقيقت توحيد، علم و حكمت رسيده اند و به دليل همين سرسپردگي و محبت، از مسير توحيد منحرف ...

 
راه الحاق به اصحاب امام در روز عاشورا چیست؟
۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۶

استاد میرباقری شب دوم محرم 1393

حضرت در دعوت به همراهی خود فرمودند: «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْيَرْحَلْ مَعَنَا» یعنی کسی که همراه امام کوچ می کند باید از دنیا، راحل و دل کنده باشد و حاضر باشد در این مسیر خون بدهد و آماده لقاء الله باشد. برای آنها خود امام موضوعیت داشت.

 
آمادگي براي اجابت دعوت سيدالشهداء در روز عاشورا
۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۵۳

استاد میرباقری شب اول محرم 1393

صحاب امام حسين عليه السلام به مقام «محبت» حضرت رسیده بودند و از مرتبه عبادت «تجار و عبید» گذشته بودند. آنها از خودشان هم عبور کرده و به مقام «احرار» رسیده بودند. بعضی گمان کرده اند که انسان به هر مقام و مرتبه ای از محبت و عبادت كه برسد باز به خاطر خودخواهی و میل به کمال خود، قدم بر می دارد.

 
تقریری از کلام اجتماعی استاد میرباقری در کتاب بینش تمدنی
۲۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۹

نوشته حجت الاسلام مهدی‌زاده؛

نویسنده اثر بر این باور است که اگر کسی با این پاذل اعتقادی و بینشی که از سوی حجت الاسلام و المسلمین میرباقری ارائه شده است به خوبی ارتباط برقرار کند، وارد در محیط جبهه علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی شده است و ماموریت عمیق تری از فعالیت جبهه حق را درک کرده است و می تواند با قلب و فکر و عمل خود به آن ملحق ...

 
سینمای مقاومت باید انسداد فرهنگی غرب را بشکند/ هنرمندان مسلمان، لشکر پیامبر اسلام‌اند
۱۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۹

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم:

همانطور که انقلاب اسلامی انسداد تاریخی تجدد را شکست، انقلاب فرهنگی نیز رخ دهد که هنر نیز از شاخه‌های آن است و بتواند انسداد فرهنگی و هنری غرب را بشکند/ هنرمندان مسلمان باید خودشان را لشکر نبی مکرم اسلام (ص) بداند و نسبت به یک میدان عظیم برنامه‌ریزی و طراحی کند.

 
میلیاردرها با ایده‌های خود علم را در آمریکا خصوصی‌سازی می‌کنند
۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۰

مقاله نیویورک تایمز؛

آيا به دليل رويکرد خصوصي سازي بنگاه‏‎هاي اقتصادي و اينکه دولت آمريکا اقتصاد خود را بر اساس خصوصي سازي و ماليات بنا کرده است به همان نسبت علم نيز در آمريکا خصوصي سازي شده است؟ يا اينکه علم و فناوري از زمان استقلال دولت ايالات متحده در دست گروه خاصي از ثروتمندان بوده است و دولت تنها نقش اجرايي آن را داشته ...

 
علوم انسانی و نجات اقتصاد جهان امروز
۱۲ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۷

رکود اقتصادی، سقوط وال استریت و بسیاری از رسوایی های اخلاقی که پیرامون سران برجسته اقتصادی رخ داد، برخی ناظران را به زیر سوال بردن ارزش برنامه های آموزشی عملگرا همچون آموزش تجارت و به ویژه (ام بی ای) وا داشت. اهمیت علوم انسانی بار دیگر توجهات را به خود جلب کرده است.

 
انقلاب فرهنگی، سازوکاری عقلانی برای تحقق تمدن دینی
۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۷

استاد میرباقری در دانشگاه تهران:

آرمان دستیابی به علم دینی در یک جامعه سکولار محقق نمی‌شود، بنابراین ضرورت انقلاب فرهنگی به معنی ایجاد سازوکاری عقلانی برای دست یافتن به آرمان دینی است، برای نیل به اهداف علاوه بر انقلاب سیاسی، باید عقلانیت اجتماعی و فهم آن را تغییر دهیم، البته امروز هم ما در مسیر تحقق انقلاب فرهنگی هستیم تردیدی نیست...

 
مرحوم سید منیرالدین می‌گفت: هرجا مفاهیم کاربردی را جدی نگرفتند، کارآمدی اسلام زیر سوال رفت
۱۸ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۴۰

آیت‌الله حائری در سالگرد ارتحال علامه حسینی:

آخرین باری که مرحوم حاج آقای منیرالدین حسینی تلفنی با بنده صحبت کردند، می‌گفتند: «آقایان مفاهیم کاربردی را جدی نگرفتند، کارآمدی اسلام زیر سوال رفته است»، آنجایی که کارآیی اسلام زیر سؤال نرفته آنجا بوده که در عینیت اسلام حضور پیدا کرده است و شناخته شده است.

 
مروری بر زندگی بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی قم
۱۲ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۱

نابغه ناشناخته

سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی نخستین مجمع مقدماتی فرهنگستان علوم اسلامی را در فضای فراموش نشدنی حضور دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های کشور در قم برگزار کرد، هدف وی اثبات ضرورت انقلاب فرهنگی و نیاز به مرکزی به نام «فرهنگستان» بود

 
نگاه انتقادی به کارآمدی فلسفه اسلامی
۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۶

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری؛

فلسفه اسلامی برای حضور در گزاره های علوم فرودستی و پشتیبانی تئوریک از علومی مانند علوم انسانی، نیازمند بهره گیری از لوازمی است که حکمت صدرایی از آن لوازم به دلیل منطق و روش حاکم برآن، برخوردار نیست.

 
برای ایجاد تمدن اسلامی مثل هر تمدن دیگری نیاز به تولید فکر داریم
۲۶ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۴۸

مناظره ی علم بومی از توهم تا واقعیت؛

حسینیان: رهبری معظم از ابتدا تمدن اسلامی را جزء اهداف حرکت خود اعلام کردند و طرح علوم انسانی اسلامی در راستای رسیدن به این تمدن است و این مسئله قبل از فتنه ۸۸ مطرح بوده. / زیباکلام: مسئولین متوجه این شدند که دانشجویان بیشترین مقاومت ها را داشته اند و حرفشان این بود که چرا اکثر افراد پس از ورود به دانشگاه ...

 
اشکال اصلی تجدد، افول معنویت است/ رشد هنر یا در بستر توحید است یا الحاد
۲۳ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۴۴

سخنان استاد میرباقری در جشنواره مردمی فیلم عمار

هنرمند روشنفکری است که از جهان آینده در جامعه خودش متولد شده و آن تصویر مطلوب از جهان آینده حتما در اثر هنرمند حضور دارد. هنرمند درک از تکامل اجتماعی و آسیب شناسی نسبت به آن دارد و دیگران را به سمت مدینه فاضله رهنمون می کند. آن جامعه مطلوب یا جامعه توسعه یافته به معنای غربی است یا جامعه ولایت و ظهور ...

 
ولایت فقیه، نظریه عدالت اجتماعی در دوران غیبت است
۲۱ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۱:۴۳

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری؛

حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) ولایت فقیه را به عنوان نظریه عدالت اجتماعی مطرح می کردند و اگر همه شئون اجتماعی بر مدار ولایت فقیه شکل وآن ولایتی که امام می فرمودند که شعبه ای از ولایت مفوضه ی نبی اکرم(ص) است ، شکل بگیرد این جامعه، جامعه عادله می شود.