هیچیک از صفحات تاریخ را نمیتوان خالی از نبرد حق و باطل مشاهده نمود؛ آنجا که نیز به ظاهر جنگی نیست، درگیری به صورت جنگ نرم وجود داشته است... این یک حقیقت روشن است مادامی که این دو مکتب در مقابل یکدیگر هستند، امکان صلح پایدار در جهان وجود ندارد؛ یعنی هیچ گاه میان نبی اکرم (ص) و ابلیس، صلح و آشتی واقع ...
متن حاضر تلاشی است در جهت صورت بندی نقدهای مرحوم "آیت الله سید منیرالدین حسینی الهاشمی" در حوزه موضوع شناسی فقه شیعه و تصویری اولیه از تحولی که وی در این پایگاه به دنبال آن بوده است که در جلسه مشاوره تحصیلی دانش پژوهان گروه روش تفقه فرهنگستان علوم اسلامی قم مورد بررسی قرار گرفت.
یکی از دغدغه های علمی عصر جدید، تاسیس دانش هایی است که معطوف به برنامه ریزی و توسعه جامعه باشند. حجتالاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری، رئیس کنونی فرهنگستان علوم اسلامی قم، از جمله کسانی است که به این پرسش می اندیشد و در پی یافتن پاسخ آن برای «توسعه دینی» است.
بانک ها رکن مهم اقتصاد ما به شمار مي آيند و در تحقق اهداف خرد و کلان اجتماعي نقشي غير قابل انکار دارند. لذا تا زماني که برنامه جامعي براي تغيير جايگاه آنها در اقتصاد و يا جايگزيني نهاد ديگري به جاي آنها طراحي نشده است، از يک نحوه احترام و قداست برخوردار هستند و همه مديران و کارمندان آنها، خدمتگزاران ...
انقلاب اسلامی از ناحیه توسعه فنآوری ها اطلاعاتی چه فرصت ها و تهدیداتی در پیش دارد؟ چه اقدامات متناسبی باید در سطوح مختلف انجام دهد تا بتواند در جهان متلاطم کنونی، شیب تحولات را مدیریت کرده و تکامل وجدان عمومی ملت ها را در جهت حاکمیت اسلام و تحقق واقعی ولایت حقّه الهیّه هدایت نماید؟
پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی قم/ حجتالاسلام علی میثمی تهرانی، دانش پژوه فرهنگستان علوم اسلامی، در یادداشتی با عنوان «تاسیسی بودن زبان شارع لازمه اصول فقه احکام حکومتی» به نقد و نقض اجمالی نظریات اصلی مطرح در باب زبان شارع به طرح ابتدایی نظریه تاسیسی بودن زبان شارع پرداخته ...
اگر كسي ـ مانند حضرت امام خميني ره ـ دايره اختيارات و رسالت معصومين عليهم السلام را بسيار وسيع تر ديد و تحقق توحيد و مبارزه با شرك و نفاق را رسالت اصلي انبياء و اوصياء دانست و تحقق احكام اسلام را فرع رسالت آن بزرگواران قلمداد نمود، بي ترديد سطح و مقياس اختياراتي كه براي فقيه قائل خواهد شد، متفاوت ...
با اين نگاه حدِّاکثري، فقه سياسي مطلوب، معنايي در مقياس فقه حکومتي خواهد داشت و فقه حکومتي هم نمي تواند معنايي گسترده تر و عميق تر از فقه سياسي داشته باشد؛ هر چند ممکن است در نگاه برخي، تعبير فقه حکومتي و در نگاه برخي ديگر، تعبير فقه سياسي گويا تر و پرمغز تر باشد.
یادواره مجازی چهاردمین سالگرد عروج:
گاه مي شنيدم كه استاد حسینی الهاشمی ميفرمودند: هر معادله ای كه در فرآيند موجود به صورت سيستمی و تحت حاكميت نظام سرمايه داری كه اين به جهت رفع نياز خاص متولد می شود. بعد از گذراندن سالها به عنوان علم وارد بازار جهان سوم می شود. اين همانند تيری است كه بر پيكر نبی مکرم اسلام وارد شده است.
یادواره مجازی چهاردمین سالگرد عروج:
مرحوم استاد حسيني الهاشمی متفکري بود که در سير علمي اش هيچ گاه از عرصه ذهن و عين غافل نشد. او به دنبال مفهوم پايه اي بود که نه تنها توان تحليل واقع را داشته باشد بلکه بتواند روش تحليل را هم سامان دهد و چينش متناسب را در ذهن ايجاد کند.
یادواره مجازی چهاردمین سالگرد عروج:
سفر به نجف و مشاهده آثار حضور سیاسی و تکنولوژی غرب از یک سو و از سویی دیگر دیدار با امام خمینی(ره) و استفاده از محضر ایشان به ویژه در بحث ولایت فقیه بر ايشان تأثير عمیق نهاد و اندیشه ی سیاسی و اجتماعی ایشان را نظام و سامانی نو بخشید؛ به گونهای که گویی حلقه ی مفقودهی او در اینگونه مباحث از درسهای ...
لعنها و سلامهای مكرر و آن سجدهی قرب زیارت عاشورا که حاصل آن شفاعت است، سیر و سلوكی است كه با عاشورا حاصل میشود. این سیر و سلوک، مؤمنین را از جزایر مستقل بیرون میآورد و حول بلاء ولیشان آنها را به یك امّت تبدیل میكند. لذا جامعه و صف مؤمنین، حول محور امام شكل میگیرد.
به مناسبت سیزدهمین سالگرد ارتحال؛
«ولایت تاریخی» امام معصوم(ع) اصطلاح نو و بدیع استاد علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی(ره) برخاسته از عمق تفکرات این اندیشمند فرزانه است. در ادبیات دینی ما به ولایت تکوینی، ولایت تشریعی و ولایت اجتماعی امام معصوم(ع) تصریح شده اما به نظر استاد، ائمه(ع) علاوه بر اینها واجد ولایت تاریخی هم هستند.
اگر «شدت روحی» یک مدیر و فرمانده را شاخصه اصلی مدیریت بدانیم، به حق، مرحوم علامه حسینی الهاشمی از این جهت، مدیری شایسته بود چنانکه استقامت و ثبات قدم ایشان در مسیر نیل به اهداف، موجب تشجیع و تحریک اطرافیان بود. همین شدت روحی، مجموعه را به تکاپو وا می داشت و انرژی حرکت مجموعه را تأمین می ساخت.
شاید اگر این جرأت نفی مشهورات و مقبولات علمی – آنهم در شرایطی که قاطبه بزرگان جبهه فکری توحید و ولایت و عدالت در طول تاریخ اسلام آنها را یقینیاتی دانسته اند که قابل خدشه نیستند– نبود؛ ایشان هرگز موفق به تأسیس روش دیگری برای اندیشیدن در چنین عمق و استحکامی و نیز گشودن راهی نو در مقابل مومنین برای ارتقاء ...
علامه حسینی این باور بود برای اقامه کلمه حق انقلاب اسلامی، باید به دنبال انقلاب سیاسی، انقلابی فرهنگی صورت گیرد که بسیار طولانی خواهد بود و اتفاقاتی مانند تعطیلی دانشگاه ها و تلاش برای تطهیر چهره ظاهری آنها را بی نتیجه می دانست و مسئله را در محتوا می دید و اینکه امروز طبقه بندی علوم بر ما سیطره یافته ...
شعار بزرگ فرهنگستان علوم اسلامی «تقوای فرهنگی» است و خود مرحوم علامه حسینی الهاشمی، مظهر و نماد این شعار بود و همین هماهنگی قول و فعل وی، شخصیتی بی بدیل از او ساخته بود؛ شخصیتی که هر چه میگذرد و حجاب معاصرت نازکتر میشود، تبلور بیشتری مییابد.
علامه حسینی با توجه به ضرورت مهندسی اسلامی نظام اجتماعی و جریان دین در عینیت از سویی و پایه دین بودن فلسفه اسلامی و مبنا بودن آن نسبت به همه معارف دینی در ذهن و در عمل خارجی انسان از سوی دیگر بر آن شدند تا در غایت و همچنین موضوع فلسفه ای که قرار است مبنای رفتار ذهنی و عملی انسان و جامعه قرار گیرد تأمل ...
حجت الاسلام علی میثمی تهرانی[1]
یکی از لوازم اصلی تحقق حکومت ولایی و نظام سازی اجتماعی بر اساس اسلام و شالوده سازی برای تمدن نوین اسلامی در دنیای معاصر، مساله «فقه حکومتی» است. بر اصحاب فقاهت پوشیده نیست که تفقه شيعى از ابتدا با توجه به نيازهاى زمان خود حركت كرده و به گونهاى پويا درصدد استنباط احكام الهى برآمده است. به ...
انسان با عمل کردن به افعالی که محبوبش آنها را دوست میدارد، در چشم او محبوب تر می شود و هر چه در این مسیر رشد کند، در نزد محبوب، محبوبیت بیشتری پیدا می کند.