حجت الاسلام محمدجعفر حسینیان(4)؛
معمولاً هنگامی یک کلمه معنای اصطلاحی پیدا می کند و یا در جایگاه اصطلاح قرار می گیرد که نخبگان و اندیشمندان مطرح در یک رشته علمی داشته باشند. بر کاربرد آن کلمه در یک معنای خاص، غیر یا فراتر از معنای لغوی آن، یا اینکه بر بخشی از معنای لغوی تمرکز خاص داشته باشند؛ یعنی این معنا فقط مخصوص جماعت و طایفه همان ...
حجت الاسلام محمدرضا کتابی؛ (8)
نكته اميدوار كننده اين است كه در مسير تكاملی انقلاب اسلامی به طور مرتب فرصتها و ظرفيت های جديدی پديد می آيد و ظرفيت های بالفعل در حال رشد و شكوفايی هستند. در این زمینه می توان به قدرت نرم اربعین و زیارت حضرت سیدالشهداء علیه السلام، مساجد و منابر، هیئات مذهبی، زیارات آستان های مقدسه، زیارت راهیان نور ...
توقع بیش از انتظار از عقل، یعنی فروغلطیدن در اموری فراتر از توان و طاقت عقل بشری، که سبب می گردد تا نسبت به سایر داشته ها و دارایی های عقل نیز تشکیک گردد. اگر این نکته مورد توجه قرار بگیرد، می توان در مباحث هستی شناسی، معرفت شناسی و انسان شناسی، محدوده ای از مسائل را فراروی عقل بشری قرار داد و فرصت ...
حجت الاسلام محمدجعفر حسینیان؛(3)
آنچه از قول لغويين استفاده می شود اين است که عقل، مانعيت و قدر قدرت کنترل و نيروی بازدارند نهفته است تا بتواند صاحب خود را به حقيقتی نزديک گرداند. هر گونه درکی که متکی و متقوم به نيروی عقل باشد می تواند يک حد و مانع براي خروج از راه صحيح و مستقيم باشد. اگر واژه عقل در عرصه مفاهيم نظري ملاحظه شود، به ...
حجت الاسلام محمدرضا کتابی؛ (7)
در جنگ نرم اقتصادي در سطح توسعه، تمايلات جامعه به سمت مصرف گرايي جهت دهي مي شود و ميل و تمايل جامعه به سمت توسعه مادي حرکت مي کند. از اين منظر، توسعه اقتصادي از يک ايجاد شدت و انتظار و تمايلات نسبت به توسعه مادي آغاز مي شود.
حجت الاسلام محمدجعفر حسینیان؛(2)
تنها معارفی می تواند از خطا مصون باشد که انسان در آن دخالتی نکند و از ناحيه حضرت حق تعالی باشد. بنابراين تمامی سرچشمه های معرفت بشر آغشته به زنگار آلودگی است و تنها يک چشمه حقيقت است که زلال معرفت را بر بشريت سرازير می کند و آن معارف الهی از طريق انبياء و اوليای الهی است.
حجت الاسلام محمدجعفر حسینیان؛(1)
استفاده از روش های عقلی فلسفی در فهم متون دينی اگر به گونه ای سبب تحميل عقائد برون دينی بر آموزه های دينی شود، به تدريج زمينه انحراف از مسير اصلي فهم کتاب و سنت را براي ما فراهم می آورد؛ بنابراين ضرورت دارد که اين فکر چالش برانگيز هر چه بيشتر مورد دقت قرار گيرد و باز تعريف شود.
حجت الاسلام حسن شیخ العراقین زاده
ایجاد نظام جامع نرم افزارهای تحقیقاتی در واقع ایجاد ارتباط میان تمامی نرم افزارهای تحقیقاتی به گونه ای است که هر محقق و حتی سازمان های تحقیقاتی به راحتی بتوانند تمامی فرآیند تحقیق خود را در آن طراحی کرده و اجرا کنند و بر حسن انجام آن نظارت داشته باشند و تمامی محصولات خود را به اشتراک بگذارند. تنها در ...
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی قم، حجت الاسلام احمد زنگنه، دانش پژوه گروه فلسفه شدن فرهنگستان علوم اسلامی در مقاله ای به بررسی منزلت عقل از دیدگاه حجت الاسلام و المسلمین سید محمدمهدی میرباقری پرداختند.متن حاضر برداشت مختصری از مقاله مذکور است که به این بحث را به صورت اجمالی مورد ...
این نوشتار، بخشی از متن آخرین جلسۀ گفت و گوی مرحوم استاد حسینی با استاد میرباقری است که در آن به پرسشهای استاد میرباقری در رابطه با منزلت انسان در تمدن غرب پاسخ گفته اند.
یکی از مباحثی که در مسائل فلسفه اصول، جهت تولید اصول فقه احکام حکومتی باید به بازتبیین آن پرداخت؛ مساله «حجیت» است. امری که وظیفه اصلی علم اصول، تقنین متعبدانه آن است.
در مورد بحث خدا یک نکتهی دیگری هم باید اضافه کرد ـ که در بحثهای استاد مصباح صریحاً ذکر شده ـ که اتفاقاً اگر بخواهیم به خود حقیقی توجه کنیم، چیزی نیست جز ربط به خدا. آن مبنای فلسفی را قبول داریم که مخلوق چیزی نیست جز عین فقر. اگر بخواهم توجه کنم اگر حقیقتاً خودم را شناخته باشم توجّه به خود میشود توجه ...
حجت الاسلام محمدرضا کتابی؛ (5)
امروز انقلاب اسلامی از ناحيه علوم انسانی دچار بحران و تهديد است. علوم انسانی رايج بر پايه تعاريف و نگرش مادی و زمينی از رابطه انسان و جهان فرمول بندی شدهاند كه احاطه و يا درك روشنی از مخلوقيت، مفطوريت و مربوبيت همه ابعاد وجودی انسان و جهان ندارند و به وضوح با رويكرد توحيد محور در زمينه رابطه انسان،...
سید حسین نصر مانند برخی دیگر همچون فردید و جلال آل احمد، در صدد بیان دغدغه مواجه با «غربزدگی» است. او در مقابل مدرنیته، عالم مطلوب خود را مبتنی بر «سنت» استوار می سازد که برگرفته از ساحت قدسی ادیان است. از این روی می توان تقابل «سنت و تجدد» را اصلی ترین موضوع فکری او به حساب آورد.
فلسفه شدن اسلامی فلسفه ای در ساحت روش سازی است که مبتنی بر آن می توان به تبیین سه حوزه روشی «روش استنباط نظامات دینی، روش مدل سازی، روش ارائه معادله تغییر» پرداخت موضوع و غایتی که بسیار متفاوت با موضوع و غایت فلسفه کنونی حوزه های علمیه می باشد. بر این اساس ادعای مخالفت فرهنگستان با فلسفه موجود ادعای ...
از نظرگاه فردید، «تمدن اسلامی» نه در گذشته هویتی اصیل داشته است و نه در حوالت تاریخی غربزدگی، امکان تحقق خواهد داشت. براین مبنا تمدن اسلامی، تنها در پس فردای تاریخ (عصر ظهور) امکان جلوه گری پیدا می کند. از نظر او اگر سقراط، مظهر تمدن یونانی و آوگوستینوس، مظهر تمدن روم شرقی و امپراطوری مسیحی و دکارت ...
حجتالاسلام محمدرضا کتابی؛ (4)
يکي از راهبردهای مهم دشمن براي کنترل و مهار انقلاب اسلامي و قلب ماهيت آن «بدل سازي و الگوسازي دروغين از انقلاب اسلامي» است. دشمن سعي دارد از طريق اين بدل سازي مانع وحدت انقلابيون جهان و جهان اسلام حول محور انقلاب اسلامي شود و اين موج را جذب بدل هاي دروغين کرده و آنها را مهار و کنترل نمايد و نسخه انحرافي ...
اگر «دین» را جریان هدایت و ولایت الهی بدانیم و دامنه آن را تمام شئون فردی و اجتماعی انسان به حساب آوریم، «جامعه ایمانی» با حاکمیت ولایت الهی بر سه لایه «تفقه، علوم و دانش ها، مدل و برنامه های اجرایی» در جامعه محقق خواهد شد. در نتیجه، منظومه معرفتی منسجمی بدست خواهد آمد که آهنگ پرستش و عبودیت الهی بر ...
حجتالاسلام محمدرضا کتابی؛ (3)
پيروزي انقلاب اسلامي به معني ظهور يک قدرت جديد است، قدرتي که در حال توسعه قدرت بوده و مفهوم قدرت را نيز تغيير داده و ثابت کرده است که قدرت در ايمان و شهادت طلبي است. در اين گفتمان، قدرت به سلاح اتمي و استراتژيک تعريف نميشود و ميتوان بدون اين سلاحها نیز ابرقدرت بود.
حجتالاسلام محمدرضا کتابی؛ (2)
عميق ترين لايه تمدن غرب و روح اصلي آن تغيير جهت و استكبار اراده انساني نسبت به خداي متعال است. اين تفرعن، ادبيات و فرهنگ خاص خود را توليد كرده است و انسان غربي با این تغيير جهت وارد فضاي جديدی شد. نتيجه اين سه تحول، سکولاریزه و به تعبير دیگر غير قدسي شدن و زميني شدن زندگي بشر و قطع رابطه آن با عالم ...