فرهنگ آن روح و جوهرهاي است كه در كالبد تمدن حلول ميكند و تعين پيدا ميكند. بنابراين فرهنگ و تمدن در عين ميآيد و از هم جدا نيستند و ۲ روي يك سكه هستند. اما در مقام طراحي تمدني، برنامهريزي، پيشبيني و آيندهنگاري تمدني، طبيعتا ايدهآلهاي فرهنگي به جهتي به مسير تمدن ميرود.
در گفتگو با استاد میرباقری مطح شد:
بنیان سبک زندگی بر ایدئولوژیهای اجتماعی است. یعنی عمیقترین لایهای که سبک زندگی اجتماعی مبتنی بر آن است، ایدئولوژی اجتماعی است. ایدهها به ارزشهای محقق تبدیل میشوند/اینکه غرب و سیستم آن را نبینیم و به خوب و بد تقسیمش کنیم و تکنولوژی را بیاوریم و اخلاق را نیاوریم و بخواهیم یک ژاپن اسلامی درست کنیم،...
مناظره خواندنی پیروزمند با بهروزی لک؛
جایگاه عقل بسیار مهم است، اعتقادات با عقل اثبات میشود، به تولید دانش کمک میکند، باعث فهم دین میشود. همهی اینها بسیار قیمتی است؛ ولی نه به قدری که آن را کنار وحی بنشانیم یا بدتر از آن، تجربه را کنار وحی بنشانیم.
تعارض غرب بسیار شديدتر از مارکسیسم و در نتیجه، زمين خوردنش نیز قويتر است. غرب مانند ساختماني مستحکم است كه وقتی فرو بريزد، خاک و غبار فراوانی به همراه دارد؛ زیرا (نسبت به مارکسیسم) ريشهدارتر و پايدارتر است. اگر غرب زمين بخورد، بشر احتياج به الگوي جديدی دارد. اين الگوي جديد حتماً به وسیلهی شيعه تأمین ...
دانشگاه در تولید علوم انسانی، وابستگی روشمند با حوزه دارد و نمی تواند حضور مستقیم در تحول علوم انسانی داشته باشد. حوزه باید این پروژه را در فضای اندیشه دینی سرپرستی کنند و استنباط و اجتهاد کافی را داشته باشد که در این خصوص ضعیف بوده ایم. باید اجتهاد به روز شود و نظام توصیفی ارزشی را در ساحت جامع از ...
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: در عرصه علوم انسانی اگر بخواهیم با شتابزدگی به تغییر سرفصلها دست بزنیم، علوم اسلامی نمیشوند. پرداختن به تحقیقات بنیادین بدون توجه به تحقیقات میدانی نیز بیفایده است.
گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند؛
تمدن اسلامی زمانی شکل میگیرد که بتوان در ساختارهای اجتماعی و به تبع آن، در سبک زندگی تغییراتی ایجاد کرد. این تغییر نیازمند تنظیم برنامهی جدید مهندسی فرهنگی و اجتماعی است. منظور از برنامهریزی، نحوهی مدیریت حوزهی تحت اختیارمان در مدیریت اجتماعی است.
آنچه تا حال داشته ایم «فلسفه ی چیستی و چرایی» بوده است و فلسفه ی چگونگی نداشته ایم. چون فلسفه ی چگونگی نداشته ایم قدرت برنامه ریزی هم نداشته ایم. به همین مناسبت تمدن گذشته ی اسلامی رو به افول رفت؛ چون در مقابل تمدنی قرار گرفت که فلسفه ی چگونگی داشت. فلسفه ی غرب با «نسبیت» برقرار کردن بین ...
نوآوریهای اصولی علامه حسینیالهاشمی
در مورد نو آوری های اصولی استاد سید منیرالدین حسینی، می توان گفت که ایشان به جای پرداختن به متن علم اصول و قواعد علم اصول، یک واکاوی نسبت به زیربناها و زیر ساخت های علم اصول انجام داد و تلاش کرد از طریق تقویت استوانه ها و خواستگاه حجیت قواعد اصولی به تقویت این بنیان بپردازد
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند:
غرب علم دینی را فراتر از علوم انسانی در سایر حوزه های علم هم تعقیب می کنند و مفهوم علم دینی به همین دلیل برای غرب مفهوم بیگانه ای نیست. هر چند باز این ملاحظه وجود دارد که به باور ما این ظرفیتی که مسیحیت در دینی سازی علم ایجاد می کند یک ظرفیت بسیار محدودی است
در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند
در مورد نو آوری های اصولی استاد سید منیرالدین حسینی، باید بگویم که ایشان به جای پرداختن به متن علم اصول و قواعد علم اصول، یک واکاوی نسبت به زیربناها و زیر ساخت های علم اصول انجام داد و تلاش کرد از طریق تقویت استوانه ها و خواستگاه حجیت قواعد اصولی به تقویت این بنیان بپرداز. که البته بعد از ایشان در سالهای ...
گفتاری از حجت الاسلام والمسلمین میرباقری؛
سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی به «جامعیت دین» و «کارآمدی دین» در رهبری تکامل حیات بشر و در واقع به ضرورت تعبد به دین در همه شئون حیات بشر معتقد بود.
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند؛
اگر جهان بنا به فلسفه اسلامی، ظرف بندگی و پرستش خدای متعال قرار دارد، به طبع محیط زیستی که انسان در آن زندگی میکند، اهمیت پیدا میکند.
گفتگو با معاون پژوهش فرهنگستان علوم اسلامی
برای ایجاد تفاهم علمی باید ابتدا در ساختار درونی فرهنگستان کوشش کرد ادبیات و زبان فرهنگستان را از طریق فرآیند تطبیق به زبان موجود نزدیک کنیم و سپس با استفاده از فضای آزاداندیشی و کرسی های نظریه پردازی، امکان دسترسی، پاسخگویی و تحمل ابهام را در جامعه ي علمی ارتقا داده و زمان تفاهم با آنان را کاهش بخشیم....
اساساً منطق کلينگر در ساحت طراحي الگوي پيشرفت راهي ندارد و عقيم از اين است که بتواند به الگوي پيشرفت پاسخگو باشد. اين عرض بنده به اين معنا نيست که اصلاً لازم نيست از منطق کلينگر در طراحي الگوي پيشرفت استفاده کنيم. حتماً لازم است استفاده کنيم؛ چون اصلاً بدون انتزاع و بيان يک وجه مشترک، نميتوانيم حرف ...
معاون پژوهش فرهنگستان علوم اسلامی قم؛
شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت عظیمی در مقابل حفظ فرهنگ اسلامی در مواجهه با فرهنگ بیگانه، ترمیم نارسائی های فرهنگی و بالندگی و تکامل فرهنگ دینی در دستیابی به تمدن نوین اسلامی دارد و ما در ابتدای راه قرار داریم لذا کماً کار بسیاری انجام شده ولی کیفاً متناسب با انتظارات و نقطه مطلوب فاصله داریم.
استاد میرباقری در بازدید از خبرگزاری فارس؛
آنچه در حوزه تخصصی فرهنگستان است، تولید مفاهیم بنیادین حوزه فرهنگ است، این تولید مفاهیم باید در نهایت به فرهنگی تخصصی در سه دستگاه فقاهت، علوم کاربردی و اجرایی تبدیل شود. ما ناچار هستیم یک بستر تفکر انقلابی در دستگاه فقاهت ایجاد کنیم که سالم و انقلابی بیاندیشد این کار آرام میتواند فضای حوزه و سایر ...
گفت و گو با سید معزالدین حسینی الهاشمی/بخش نخست؛
مساعي فرهنگي و حركت مستمر و سازندهي فكري اخوي، داراي چهار دورهي ده ساله است كه نتيجهي استمرار و پيوستگي آن، چهل سال تمام سازندگي و توليد انديشه و مجاهدت مستمر فكري و كار فرهنگي آن عزيز است.
گفتگو با استاد ابراهیم نیک منش؛
عدم تطابق و شكاف بين حوزه ارزشها و رفتارها درجامعه ناخواسته نوعي نفاق اجتماعي را برجامعه تحميل كرده است. الزاماً تمام افراد جامعه آنطور كه فكر ميكنند زندگي و رفتار نميكنند.روند و فرايند اصلي ما همين مهندسي و مديريت فرهنگي است كه ميتواند اين عدم تطابق را به حداقل برساند و تقريبي بين رفتارها و ارزشها ...
در گفتگو با حجتالاسلام جمالی؛
گفتمان انقلاب اسلامی، گفتمانی است که میخواهد همه ساحتهای حیات را پوشش دهد، این نیست که فقط مثلاً سبک زندگی اصلاح شود اما به بخش ابزاری تمدن ، علوم و ساختارها و محصولات توجهی نداشته باشد.