علم دینی
آنچه در این پرونده میخوانید دیدگاه صاحب نظران فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه ی دین و علم می باشد.
 
 
 
 
کد مطلب: 534
۱
با حضور عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی
نشست تخصصی « امکان تحقق تکنولوژی دینی»
گزارش اجمالی
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۹
 
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم معتقد است که دستیابی به سطحی از تکنولوژی دینی و تمدن نوین اسلامی در پیش از ظهور ممکن است و اساساً این آرمان اصلی امام و رهبری و خط سیر انقلاب و جمهوری اسلامی است و همین اتفاق است که حجت را در مقیاس جهان بر دیگران تمام نموده و آنها را دعوت به زندگی دیگری که متفاوت از دنیای مدرن است می کند.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی قم، چندی پیش نشست تخصصی «امکان تحقق تکنولوژی دینی» به همت شورای عالی انقلاب فرهنگی در قم برگزار گردید.  گزارشی اجمالی از این نشست در دامه می آید:

در این نشست آقای مهدی نصیری (پزوهشگر علوم دینی و مدیر مسئول نشریه سمات)، حجت الاسلام والمسلمین عبدالعلی رضایی (عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم) و احمد رهدار (رئیس موسسه فتوح اندیشه) به بحث و بررسی پیرامون تعریف و تصویر خود از تکنولوژی دینی، مسیر پیش ­رو برای تحقق آن و نسبت تکنولوژی دینی با تکنولوژی ­های مدرن پرداختند.

در ابتدا آقای مهدی نصیری دیدگاه خود را در رابطه با تاریخ تمدن و نسبت آن با بعث انبیاء الهی بیان نموده و اظهار داشتند که انبیاء الهی آنچه برای زیستن مادی انسان نیاز بوده است را برای او آورده و اساساً امکان ندارد که بشر خود به بسیاری از مقولات در اثر تجربه دست یافته باشد.

مدیر مسئول نشریه سمات مشکل اصلی را در تلقی خطی از تاریخ دانسته و دغدغه پیشرفت مداوم و تکامل تاریخ را مورد نقد قرار دادند به نحوی که نه تنها پیشرفت تکنولوژی بلکه تکامل ادیان هم از این زاویه مورد تردید قرار خواهد گرفت.

استاد مهدی نصیری بر این باور بود که ما راهی برای دستیابی به تکنولوژی دینی جز بازگشت به گذشته و آنچه اصیل و درست بوده است نداریم. ایشان تکنولوژی مدرن را ذاتاً معارض با دین دانسته و استفاده ما از آن را صرفا به جهت اضطرار عنوان کردند. نصیری معتقد است که تنها واقعه ظهور است که می تواند این سیطره جهانی مدرنیته را شکسته و نحوی دیگر از زندگی و علم و تکنولوژی سالم را ایجاد نماید. نصیری بیان کرد که: تلاش امروز ما مفید و لازم است اما تصور امکان تحقق تکنولوژی دینی تام و تشکیل تمدنی متفاوت، پیش از ظهور غیرممکن است.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین عبدالعلی رضایی عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم بحث خود را با تعریف تاریخ به عرصه تقابل جبهه حق و باطل آغاز نموده و اظهار داشتند که به تکامل تاریخی انسان و جامعه در فرآیند این تقابل همه جانبه قائل هستند. ایشان جوامع را به سه دسته الهی، التقاطی و الحادی تقسیم نموده و اظهار داشتند که جوامع در فضایی میان این دسته در حال تغییر و تطور بوده و هستند.

با این تحلیل از تاریخ، حجت الاسلام والمسلمین رضایی تکنولوژی مدرن را برآمده از دوران الحاد و التقاط غرب دانسته و مانند آقای نصیری بر گزینش و استفاده حداقلی از آن تاکید کردند، اما بر این باور بودند که راه عبور ما به تکنولوژی دینی از تغییر و تصرف در تکنولوژی مدرن می گذرد.

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم معتقد است که دستیابی به سطحی از تکنولوژی دینی و تمدن نوین اسلامی در پیش از ظهور ممکن است و اساساً این آرمان اصلی امام و رهبری و خط سیر انقلاب و جمهوری اسلامی است و همین اتفاق است که حجت را در مقیاس جهان بر دیگران تمام نموده و آنها را دعوت به زندگی دیگری که متفاوت از دنیای مدرن است می کند.

حجت الاسلام دکتر احمد رهدار نیز در بخش سوم به بیان دیدگاه­های خود پرداختند. دکتر رهدار در بحث تاریخی به تکامل باور داشته و تاریخ را ظرف انباشت و افزایش ظرفیت حق و باطل در گذر زمان دانسته که با این گذر زمان، بستر برای تحقق حق در سطحی بالاتر و باطل در سطحی بالاتر به واسطه اندوخته تاریخی آنها افزایش می یابد و همین ظرفیت تاریخی است که اولیاء حق و باطل با تکیه بر آن، جبهه خود را به پیش می برند.

رئیس موسسه فتوح اندیشه اما تا حدودی با آقایان نصیری و رضایی در تحلیل از ماهیت تکنولوژی مدرن فاصله گرفته و آن را یکسره باطل ندانسته و معتقد است که در هر باطلی نیز ودیعه ای از سوی حق نهاده شده است که امکان تغییر و تصرف در آن را تا حدی فراهم می آورد و همین است که اکنون با گذشت سی سال از انقلاب اسلامی، تکنولوژی مدرن نتوانسته است آرمانها را به کل مضمحل نموده و برعکس تا حدودی در خدمت آرمانهایی مغایر آرمانهای مدرن قرار گرفته است.

حجت الاسلام رهدار نیز مانند حجت الاسلام والمسلمین رضایی به امکان تحقق سطحی از تکنولوژی دینی پیش از ظهور باور داشته و آن را از آرمانهای انقلاب اسلامی می داند.

در ادامه این نشست نیز هر یک از اساتید، سوالات و نکاتی در نقد و بررسی دیدگاه یکدیگر مطرح نمودند.

* متن کامل این نشست در آینده توسط پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی منتشر خواهد شد.
Share/Save/Bookmark
 


۱۳۹۵-۰۶-۲۴ ۱۲:۰۵:۱۸
خیلی مشتاقیم که متن کامل نشست منتشر شود.. (307)