برای برون رفت از ظلمت و جهالتی که دنیای مدرن بر انسان جدید مسلط کرده و او را از بعد ملکوتی اش غافل کرده و به بعد حیوانی اش محدود کرده است، باید تلاش کنیم.
تحلیل واقعیت یک واقعیت اجتماعی است که به نظر می آید زیربنای تحول علمی است و اگر بتوانیم نگرش توحیدی را بر تحلیل واقعیت وارد کنیم، امکان آن فراهم می شود که منطق توحیدی را در شناخت واقعیت وارد کنیم؛نتیجه اینکه نظریه پردازی هایمان مبتنی بر نگرش الهی می شود.
پیشنهادهای ارائه شده توسط فرهنگستان علوم اسلامی علی رغم اینکه با استقبال مسؤولان مرکز الگوی پیشرفت مواجه شد اما در عمل اتفاقی صورت نگرفت
بر اساس نیازمندیها و متغیرهای جامعه اسلامی و انقلابی، تحقیقات شکل نمیگیرد. یعنی اینکه اولا در نیازمحوری ما ضعیف هستیم. ثانیا نیازها را مرتبط با یکدیگر نمیبینیم و به هندسه نیازها کمتر توجه میکنیم
خسارت بی توجهی به ابعاد فرهنگی برخی موضوعات، یک نسل بعد مشخص میشود
این انتقاد متوجه مسئولان میشود که آن مقدار از سیاستها و خط مشیهایی که مبتنی بر فرهنگ اسلامی کاملا مشخص بودهاند و نیاز به نظریه پردازی نداشته اند، چرا پیگیری و عملیاتی نشدهاند
مقدمه قیام بر محور توحید، اعلام برائت و انزجار از مشرکین است و این مشرکین نیز در هر زمانی رنگ و لباس متفاوتی به خود میگیرند و امروزه آمریکا و اسرائیل مصداق بارز مشرکین هستند.
الگوهای توسعه، مبتنی بر سبک زندگی مادی شکل گرفته اند، وقتی به عقبه آن توجه نمیکنیم و در اقتصاد بحث «اقتصاد بازار آزاد» ، در سیاست بحث دموکراسی لیبرالی و در فرهنگ، بحث «لیبرالیسم، تکثرگرایی و سکولاریسم فرهنگی» را طرح میکنیم؛ نتیجه چیزی جز همین شرایط نمیشود. وقتی مسئولیت حاکمیت را در هدایت و سرپرستی ...
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی:
باید بکوشیم که با هوشمندی و درایت، فضای مجازی به بستری مناسب برای تبلیغ آموزه های دینی تبدیل شود.
در جهاد كبير نقطه ثقل منازعه سر اين است كه كفار بخواهند مسلمانان را به اطاعت وا دارند و مسلمان بايد مقاومت كنند و بلكه بتوانند كفار را به اطاعت از خودشان وادارند.
مهمترین عامل رشد جمعیت این است که فرزند آوری بهعنوان یک ارزش شمرده شده و به عنوان یک رسالت ملی و اسلامی شناخته شود. گفتمان سازی و مطرح شدن این مسأله خودش مستلزم یک سری راهکارها و الزامات درونی است.
علوم انسانی اسلامی در گفتگو با استاد پیروزمند
اگر حوزه توانست مطلوبیتهایی تعریف کند که نظام مسائل علم را هدایت کند، یعنی حوزه دارد مدیریت میکند. نقش دانشگاه در این مسیر هم بسیار است. مباشرت در تولید دانش به معنای دانشکاربردی و نه مکتب دانشی، به عهده دانشگاه است.
انتصاب در کنگره ملی علوم انسانی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی به نقل از دبیرخانه دائمی کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند ، عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی به عنوان رئیس کمیسیون «مدیریت تحول علوم انسانی» پنجمین کنگره علوم انسانی منصوب شدند....
بحث فضای مجازی به علت ضریب نفوذ فوق العاده ای که دارد، طبیعتاً موضوع بسیار مهمی برای همه کشورها و بخصوص نظام جمهوری اسلامی است. اهمیت این مقؤله در ایران اسلامی به این دلیل است که نقطه ثقل این پیام رسان ها، متأسفانه در خارج از مرزهای ما قرار دارند و این موضوع تهدیدات متنوع اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ای ...
گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پیروزمند
چه کسی گفته است که ارتباطات حتماً باید به صورت فعلی باشد؟ به طور قطع نمی گوییم که حضرت حتماً از این بسترها استفاده می کند یا نمی کند. زیرا این ابزارهای مختلف و کیفیت ارتباطات فعلی زاییده فکر و اندیشه بشر است. ما در عین این که نمی خواهیم این فکر و تجربه را به کلی تخطئه کنیم و نادیده بگیریم، می گوییم ...
حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پیروزمند
مرحوم استاد علامه منیرالدین حسینی(ره) با تبیین دیگر از جامعهشناسی معرفت، در عین پذیرش واقعیتی ورای انسان، کل هستی را محصول نظام ولایت می دانست و معرفت را حاصل نسبت بین ولایت فاعل ما فوق بر فاعل شناسا و تولی فاعل شناسا می دانست و حقیقتنمایی علم را تابع این ولایت و تولی میدانست. به عبارت دیگر اندیشه ...
کارویژههای آموزشی، تربیتی و اجتماعی حوزهی انقلابی در گفتوگو با حجتالاسلام پیروزمند
اهمیت حوزهی علمیه برای اجرا و تحقق حاکمیت دین در لایههای مختلف جامعه بر کسی پوشیده نیست. حوزهی انقلابی در راستای ورود به این عرصه چه وظایفی را بر عهده دارد؟ تحقق جامعهی دینی به معنای اجرای دین در تمام شئون زندگی، چه الزاماتی برای مروجان و مبلغان دین ایجاد میکند؟ متولی آموزش، تربیت و ایجاد جریان ...
مرحوم سید منیر الدین حسینی، مجلسشان، مجلس ذکر بود . شکنات ایشان ذکر بود. برای خودش در قبال حضرات معصومین (ع) که هیچ در قبال علمای دیگر نیز شأنی قائل نبود، و دارای اخلاص، تواضع و غیرت دینی بود و از کسی طلبکاری نمی کرد و این معنای واقعی ذکر است. عمیق ترین دستاورد انقلاب را به یادگار گذاشت ولی با این وجود ...
به منظور شرکت در همایش وحدت و تمدن نوین اسلامی؛
از جمله دلایل حضور بنده در این همایش، پیگیری بحث وحدت با رویکرد تمدن اسلامی بود که مقام معظم رهبری در توصیه خود به مجمع تقریب مذاهب این نکته را متذکر شده بودند که باید وحدت را با گرایش تمدن اسلامی دنبال کرد. و اینکه چرا این همایش در هند برگزار گردید نیز به دلیل وجود شرایط فرهنگی مناسب و پایگاهی به نام ...
امام خمینی از سنت قبلی حوزه است، ولی نظر ایشان بر این بود که اجتهاد مصطلح حوزه کافی نیست. الان رهبری انقلاب در شرائطی پیچیده تر انقلاب را به خوبی هدایت کرده است، ایشان نیز تاکید جدی بر تحول حوزه دارند. باید حوزه انقلابی را جدی بگیریم. دفاع سیاسی کورکورانه، انقلابی گری نیست. حوزه انقلابی باید به دنبال ...