علم دینی
آنچه در این پرونده میخوانید دیدگاه صاحب نظران فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه ی دین و علم می باشد.
 
 
نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
بخش :  
۱۲۳
تحلیلی بر ناکارآمدی فلسفه انتزاعی در تولید روش خاص علوم
۱۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۳

مصاحبه

اگر فلسفه در متن جامعه بخواهد کاربردی شود، باید کارآمدی و موضوع و روش خود را ناظر بر تصرف و تغییر موضوع خود قرار دهد اساسا روشهای اثباتی و برهانی فلسفه در اثبات موضوع خود، نتواسته سنخیتی با موضوع علوم که با تجربه و مشاهده آزمون سر و کار دارند، برقرار کند.

 
گفتمان تمدن اسلامی؛ عامل اتحاد و انسجام
۱۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۴۱

گفتگو

بنیان حرکت انبیاء(ع) که همان توحید است، بر اساس اتحاد و انسجام می‌باشد. توحید یعنی همه کثرات حول یک محور به وحدت برسد.

 
اتحاد، تکلیفی اعتقادی است
۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۰

مصاحبه

همه اختلاف‌ها به معنای تفرقه‌افکنی نیست. قرآن می‌فرماید: «وجعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا…» یعنی شما را فرقه فرقه خلق کردیم برای این‌که به جریان ولایت معرفت و شناخت پیدا کنید.

 
نقش دین در تولید دانش کاربردی
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۱

علوم انسانی اسلامی در گفتگو با استاد پیروزمند

اگر حوزه توانست مطلوبیت‌هایی تعریف کند که نظام مسائل علم را هدایت کند، یعنی حوزه دارد مدیریت می‌کند. نقش دانشگاه در این مسیر هم بسیار است. مباشرت در تولید دانش به معنای دانش‌کاربردی و نه مکتب‌ دانشی، به عهده دانشگاه است.

 
جایگاه فقهی حفظ حقوق شهروندان در پیام رسان ها
۲۸ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۵

بررسی نقش شبکه های اجتماعی

بحث فضای مجازی به علت ضریب نفوذ فوق العاده ای که دارد، طبیعتاً موضوع بسیار مهمی برای همه کشورها و بخصوص نظام جمهوری اسلامی است. اهمیت این مقؤله در ایران اسلامی به این دلیل است که نقطه ثقل این پیام رسان ها، متأسفانه در خارج از مرزهای ما قرار دارند و این موضوع تهدیدات متنوع اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ای ...

 
ضرورت و آثار تمدن اسلامی
۲۷ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۵۱

امکان‌سنجی تمدن‌سازی اسلامی

اگر ما پذیرفته باشیم که دین متکفل ارائه سبکی از زندگی است که در آن پرستش خداوند اقامه می شود،سوال از امکان آن به تبع خط خواهد خورد.

 
اجمالی در سیر تطورات فقه حکومتی
۱۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰

گفتگو با استاد اسماعیل پرور:

استاد اسماعیل پرور از اعضاء هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم و نویسنده کتاب تحسین شده حوزه در موضوع احکام حکومتی است. در مصاحبه ای با ایشان در زمنیه پیدایش واژه « فقه حکومتی » مصاحبه کوتاهی داشتیم. ایشان با بررسی اجمالی سیر پیدایش و تغییرات این واژه در ادبیات شیعه، نقطه عطف های این سیر را مورد اشاره ...

 
شبکه اسلامی تحقیقات2
۱۸ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰

گفتگو با حجت الاسلام سید مهدی رضوی

در شبکه اسلامی تحقیقات دو ویژگی قطعی وجود دارد: ۱ ـ آزادی باشد و اختیار نفی نشود؛ یعنی انحصار نفی شود و هر کس به میزان ظرفیت خود امکان حضور داشته باشد. ۲ ـ تخلف هم نباشد، زیرا آزادی اگر رها باشد و هیچ محدوده‌ای نداشته باشد قطعا با وجود افراد متعدد در جامعه به هرج و مرج و تخلف می انجامد.

 
فصلی نو در دولت سازی
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰

وضع دولت در ایران

آیت الله میرباقری از اندیشمندان نوگرای اسلامی و رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم است. صبح یکی از روزهای بهمن ماه 1395در اتاق محقر و کوچکشان در دفتر فرهنگستان میزبان ما بودند. محور اصلی بحث ما با آیت الله میرباقری در مورد دولت اسلامی بود. در طول مصاحبه معلوم بود که دغدغه امروز ایشان پاسخگویی به این سوال ...

 
هندسه‌ی حوزه‌ی انقلابی
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰

کارویژه‌های آموزشی، تربیتی و اجتماعی حوزه‌ی انقلابی در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌ پیروزمند

اهمیت حوزه‌ی علمیه برای اجرا و تحقق حاکمیت دین در لایه‌های مختلف جامعه بر کسی پوشیده نیست. حوزه‌ی انقلابی در راستای ورود به این عرصه چه وظایفی را بر عهده دارد؟ تحقق جامعه‌ی دینی به معنای اجرای دین در تمام شئون زندگی، چه الزاماتی برای مروجان و مبلغان دین ایجاد می‌کند؟ متولی آموزش، تربیت و ایجاد جریان ...

 
شبکه اسلامی تحقیقات1
۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۴

گفتگو با حجت الاسلام سید مهدی رضوی

شبکه اسلامی تحقیق شبکه ای است که سازماندهی، برنامه ریزی، روش و زمینه های تحقیق را با سرعت و دقت و کثرت بالایی به هماهنگی می رساند نظام منسجم و به هم پیوسته ای که به نحو غیر متمرکز و با مشارکت حداکثری بر هماهنگ سازی تحقیقات در جهت حل نیازمندیهای جامعه اسلامی می پردازد.

 
ایجاد شبکه اسلامی تحقیقات مقدمه تحقق تمدن نوین اسلامی
۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۱

گفتگو با حجت الاسلام حسن شیخ العراقین زاده

غایت و محصول نهایی فرهنگستان علوم اسلامی در نظام اجتماعی، ارائه نرم افزار و منطق همسو با آن، جهت نیل به تحقق تمدن اسلامی می باشد. لازمه رسیدن به این هدف، ارتباط بین مراکز تحقیق بوسیله منطق و نرم افزار خاصی می باشد تا جهت گیری توسعه تحقیقات را به سمت برآورده سازی اهداف انقلاب رهنمون نماید. به بیان دیگر ...

 
فلسفه نظام ولایت، داعیه دار کرسی«فلسفه نظری انقلاب اسلامی»
۲۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۲۷

چالش اصلی فلسفه دفتر فرهنگستان نیز در عمیق ترین لایه خود، اثبات کارآمدی عینی خود در راستای آرمانهای الهی انقلاب اسلامی است. هرچند بی تردید هر فلسفه ای با توجه به ماهیت عالم فلسفه، علاوه بر کارآمدی عینی تا در عرصه استدلالهای نظری تفوق خود را به رخ رقبای خود نکشد، نمی تواند داعیه دار کرسی «فلسفه نظری ...

 
ضرورت فلسفه شدن اسلامی در تقابل با فلسفه شدن غربی
۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۶

حجت الاسلام خاکی قراملکی

مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی براساس دغدغه دین مدارانه ای که داشت به دنبال تحقق دین حداکثری در عرصه اجتماعی و تمدنی بوده است. ایشان می خواست، اسلام در مقام اقامه و سرپرستی اجتماعی موفق عمل کند. استاد حسینی معتقد بود که حقیقت دینی باید به تمدن منتهی شود. تفسیرش از دین هم فراتر از تفسیرهای موجود ...

 
موضوع شناسی مصرف، نیمی از اصلاح الگوی مصرف است
۱۳ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۳

حجت‌الاسلام والمسلمین پیروزمند؛

اول باید موضوع‌شناسی کنیم، مانند هر بحث فقهی دیگر. مصرف‌گرایی یعنی چه؟ در معنای عام واجمالی یعنی هزینه کردن برای بهره‌وری و بهره‌مندی. مصرف یعنی هزینه برای منظوری. منظورش چیست، استفاده‌ای؟ تمتعی؟ مصرف‌گرایی یعنی این‌که انسان کأنّه حد یقفی برای مصرف خودش قایل نباشد. هرچه مصرف بیشتر، بهتر. به طور طبیعی ...

 
حق، هنگامی پايگاه عدالت است كه مبيِّنش "ولی فقيه" باشد
۲۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۵

گفتاری از علامه حسینی الهاشمی(ره)؛

در استراتژي توسعه می بایست فرهنگِ عدالت حاكم باشد تا عدالت فرهنگي، پايگاه عدالت سياسي و اقتصادي قرار گيرد؛ حقی، پايگاه عدالت است كه مبيّنش "فقيه" باشد. اين تبيين که توسط ولی فقیه انجام می گیرد، طبيعتاً محور كليه تصميم گيري‌های اجتماعی است.ولي فقيه مبيِّن استراتژي توسعه است و تصميم او، محور كليه تصميم ...

 
تمدن نوین اسلامی، شبیه‌سازی تمدن اسلامی در عصر ظهور
۱۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰

حجت‌الاسلام والمسلمين پيروزمند؛

ما باید احیای تمدن کنیم یا تمدن سازی کنیم؟ آنچه که وظیفه ماست شبیه آن چیزی است که در ظهور باید اتفاق بیفتد. وقتی می‌گوییم تمدن می‌سازیم یعنی این گزاره‌هایمان را متناسب با آرمان، می‌سازیم. البته این یک امر نسبی است. تمدن یک امر تدریجی است یعنی هم فکر شما نسبت به آن تدریجی است و هم واقعیت آن به صورت تدریجی ...

 
حجت الاسلام حامد بالوئیان
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۶

نمي توانيم مدام شعار بدهيم که اسلام جامع است، مدينه فاضله مي سازد و از آن طرف وام مي گيريم و براي حفظ آبرو مدام، ادبيات را تغيير مي دهيم. مهمترين مسئله در الگو سازي، تلاش فکري جامعه در ايجاد يک جريان فکري اسلامي است، چون انقلاب ما اسلامي است. برای این کار نياز است که سازمانی ساخته شود و بر روی آن کار ...

 
راه هماهنگ‌سازی علوم بر محور معارف نقلی چیست؟
۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۷

گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری

هماهنگی بین منابع معرفت، به صورت قهری اتفاق نمی‌افتد، لذا برای اسلامیت علوم می‌بایست منظومه‌ای به هم پیوسته از معارف مختلف بر محور معارف نقلی تشکیل داد که این مسئله، نیازمند مقیَّد شدن معارف نقلی، عقلی و تجربی، در منزلت منطق و روش تحقیق است.

 
تمدن نوین اسلامی، نشانگر عمق حرکت انقلاب اسلامی
۱۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۰

عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی:

مساله تمدن اسلامی و افقی که انقلاب می خواست به آن برسد، در حال روشن شدن است و این عمق حرکت انقلاب اسلامی را نشان می دهد و تبیین می کند این جریان تنها در پی ایجاد حکومت اسلامی در مرزهای ملی خود نیست بلکه سخن از تحقق یک تمدن با همه لوازم تمدنی در عصر جدید است.

 
۱۲۳