علیرضا پیروزمند
علم دینی
آنچه در این پرونده میخوانید دیدگاه صاحب نظران فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه ی دین و علم می باشد.
 
 
نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
بخش :  
۱۲۳
جهاد كبير راهبرد جبهه حق برای پيروزي در جنگ نرم است
۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۲۵

مصاحبه

در جهاد كبير نقطه ثقل منازعه سر اين است كه كفار بخواهند مسلمانان را به اطاعت وا دارند و مسلمان بايد مقاومت كنند و بلكه بتوانند كفار را به اطاعت از خودشان وادارند.

 
تهدید عقبه انقلاب اسلامی با کاهش جمعیت
۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۴

در گفتگو با استاد پیروزمند

مهم‌ترین عامل رشد جمعیت این است که فرزند آوری به‌عنوان یک ارزش شمرده ‌شده و به ‌عنوان یک رسالت ملی و اسلامی شناخته شود. گفتمان سازی و مطرح‌ شدن این مسأله خودش مستلزم یک سری راهکارها و الزامات درونی است.

 
نقش دین در تولید دانش کاربردی
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۱

علوم انسانی اسلامی در گفتگو با استاد پیروزمند

اگر حوزه توانست مطلوبیت‌هایی تعریف کند که نظام مسائل علم را هدایت کند، یعنی حوزه دارد مدیریت می‌کند. نقش دانشگاه در این مسیر هم بسیار است. مباشرت در تولید دانش به معنای دانش‌کاربردی و نه مکتب‌ دانشی، به عهده دانشگاه است.

 
ریاست کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانی
۲۹ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۶

انتصاب در کنگره ملی علوم انسانی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی به نقل از دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند  ، عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی به عنوان رئیس کمیسیون «مدیریت تحول علوم انسانی» پنجمین کنگره علوم انسانی منصوب شدند....

 
جایگاه فقهی حفظ حقوق شهروندان در پیام رسان ها
۲۸ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۵

بررسی نقش شبکه های اجتماعی

بحث فضای مجازی به علت ضریب نفوذ فوق العاده ای که دارد، طبیعتاً موضوع بسیار مهمی برای همه کشورها و بخصوص نظام جمهوری اسلامی است. اهمیت این مقؤله در ایران اسلامی به این دلیل است که نقطه ثقل این پیام رسان ها، متأسفانه در خارج از مرزهای ما قرار دارند و این موضوع تهدیدات متنوع اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ای ...

 
رزمایشی برای رهایی
۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۳

گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پیروزمند

چه کسی گفته است که ارتباطات حتماً باید به صورت فعلی باشد؟ به طور قطع نمی گوییم که حضرت حتماً از این بسترها استفاده می کند یا نمی کند. زیرا این ابزارهای مختلف و کیفیت ارتباطات فعلی زاییده فکر و اندیشه بشر است. ما در عین این که نمی خواهیم این فکر و تجربه را به کلی تخطئه کنیم و نادیده بگیریم، می گوییم ...

 
الگو و راهبرد تحول در علوم انسانی
۲۵ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پیروزمند

مرحوم استاد علامه منیرالدین حسینی(ره) با تبیین دیگر از جامعه‌شناسی معرفت، در عین پذیرش واقعیتی ورای انسان، کل هستی را محصول نظام ولایت می دانست و معرفت را حاصل نسبت بین ولایت فاعل ما فوق بر فاعل شناسا و تولی فاعل شناسا می دانست و حقیقت‌نمایی علم را تابع این ولایت و تولی می‌دانست. به عبارت دیگر اندیشه ...

 
هندسه‌ی حوزه‌ی انقلابی
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰

کارویژه‌های آموزشی، تربیتی و اجتماعی حوزه‌ی انقلابی در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌ پیروزمند

اهمیت حوزه‌ی علمیه برای اجرا و تحقق حاکمیت دین در لایه‌های مختلف جامعه بر کسی پوشیده نیست. حوزه‌ی انقلابی در راستای ورود به این عرصه چه وظایفی را بر عهده دارد؟ تحقق جامعه‌ی دینی به معنای اجرای دین در تمام شئون زندگی، چه الزاماتی برای مروجان و مبلغان دین ایجاد می‌کند؟ متولی آموزش، تربیت و ایجاد جریان ...

 
برگزاری مراسم یادبود علامه سید منیر الدین حسینی الهاشمی
۱۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۵

مرحوم سید منیر الدین حسینی، مجلسشان، مجلس ذکر بود . شکنات ایشان ذکر بود. برای خودش در قبال حضرات معصومین (ع) که هیچ در قبال علمای دیگر نیز شأنی قائل نبود، و دارای اخلاص، تواضع و غیرت دینی بود و از کسی طلبکاری نمی کرد و این معنای واقعی ذکر است. عمیق ترین دستاورد انقلاب را به یادگار گذاشت ولی با این وجود ...

 
گزارش سفر حجت‌الاسلام والمسلمین پیروزمند به هند
۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۲۲

به منظور شرکت در همایش وحدت و تمدن نوین اسلامی؛

از جمله دلایل حضور بنده در این همایش، پیگیری بحث وحدت با رویکرد تمدن اسلامی بود که مقام معظم رهبری در توصیه خود به مجمع تقریب مذاهب این نکته را متذکر شده بودند که باید وحدت را با گرایش تمدن اسلامی دنبال کرد. و اینکه چرا این همایش در هند برگزار گردید نیز به دلیل وجود شرایط فرهنگی مناسب و پایگاهی به نام ...

 
حوزه علمیه و اقامه اجتماعی اسلام در مقیاس جهانی
۳۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۵۷

حجت الاسلام پیروزمند؛

امام  خمینی از سنت قبلی حوزه است، ولی نظر ایشان بر این بود که اجتهاد مصطلح حوزه کافی نیست. الان رهبری انقلاب در شرائطی پیچیده تر انقلاب را به خوبی هدایت کرده است، ایشان نیز تاکید جدی بر تحول حوزه دارند. باید حوزه انقلابی را جدی بگیریم. دفاع سیاسی کورکورانه، انقلابی گری نیست. حوزه انقلابی باید به دنبال ...

 
موضوع شناسی مصرف، نیمی از اصلاح الگوی مصرف است
۱۳ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۳

حجت‌الاسلام والمسلمین پیروزمند؛

اول باید موضوع‌شناسی کنیم، مانند هر بحث فقهی دیگر. مصرف‌گرایی یعنی چه؟ در معنای عام واجمالی یعنی هزینه کردن برای بهره‌وری و بهره‌مندی. مصرف یعنی هزینه برای منظوری. منظورش چیست، استفاده‌ای؟ تمتعی؟ مصرف‌گرایی یعنی این‌که انسان کأنّه حد یقفی برای مصرف خودش قایل نباشد. هرچه مصرف بیشتر، بهتر. به طور طبیعی ...

 
انتشار مجدد کتاب مبانی و الگوی مهندسی فرهنگی
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۵

اثر حجت‌الاسلام والمسلمین پیروزمند؛

کتاب مبانی و الگوی مهندسی فرهنگی (برگزیده در دوازدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی) با حمایت و سرمایه‌گذاری مرکز پژوهشی روش علوم و تحقیقات اسلامی منیر و توسط نشر تمدن نوین اسلامی در سه فصل با عناوین زیرساخت مهندسی فرهنگی، الگوی مهندسی فرهنگی کشور و سه الگوی خاص در مهندسی فرهنگی روانه بازار شده است.

 
نسخه‌های انحرافی تمدن‌سازی، مهمترین مانع تمدن نوین اسلامی
۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۳۳

حجت‌الاسلام والمسلمین پیروزمند:

حجت‌الاسلام والمسلمین پیروزمند: مانع وحدت تمدنی تفکیک اسلام از تمدن سازی است و اگر امت اسلامی بر اختلافات مذهبی فائق شوند، مانع دوم قد علم می‌کند و آن ادعای جدایی دین از سیاست، دین از جامعه سازی، دین از علم، دین از الگوی پیشرفت و بالاخره جدایی دین از تمدن سازی است.

 
تمدن نوین اسلامی، شبیه‌سازی تمدن اسلامی در عصر ظهور
۱۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰

حجت‌الاسلام والمسلمين پيروزمند؛

ما باید احیای تمدن کنیم یا تمدن سازی کنیم؟ آنچه که وظیفه ماست شبیه آن چیزی است که در ظهور باید اتفاق بیفتد. وقتی می‌گوییم تمدن می‌سازیم یعنی این گزاره‌هایمان را متناسب با آرمان، می‌سازیم. البته این یک امر نسبی است. تمدن یک امر تدریجی است یعنی هم فکر شما نسبت به آن تدریجی است و هم واقعیت آن به صورت تدریجی ...

 
استاد علیرضا پیروزمند
۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۹

حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند:

ساختار شهر اسلامی باید به گونه‌ای باشد که محیط‌زیستی برای ذکر و بندگی خداوند و جریان ولایت امام(ع) باشد. بنابراین، شهر زیارتی فضایی برای ذکر و بندگی بر محور ولایت امام (ع) است. الگوی پایه ما در ترسیم معماری شهر اسلامی از سه رکن کالبد، محتوا و محور هویت‌بخش آن تشکیل شده‌است.

 
جريان‌شناسی رويکردهای به علوم انسانی اسلامی در ايران
۱۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۴

حجت‌الاسلام والمسلمين پيروزمند؛

برای دستیابی به علوم انسانی مطلوب، ناگزیر از توجه به عوامل بیرونی در کنار عوامل داخلی هستیم. همچنان که تمرکز بر عوامل داخلی و نادیده انگاشتن عوامل خارجی راه به سوی علوم انسانی مطلوب نمی‌برد تمرکز صرف بر رویکرد مدیریتی و تأکید بر عوامل خارجی نیز، اسلامی سازی علوم انسانی را محقق نخواهد نمود.

 
الگوی پیشرفت مقدمه تحقق تمدن نوین اسلامی
۱۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۲

حجت‌الاسلام والمسلمین پیروزمند؛

اگر بخواهیم تمدن نوین اسلامی داشته باشیم، به الگو و نقشه راه همه نیاز داریم که به تعبیر رهبر فرزانه مان همان الگوی ایرانی و اسلامی پیشرفت است که به خصوص در دهه چهارم انقلاب اسلامی به عنوان دهه پیشرفت و عدالت نامیده شده و باید لزوماً مورد توجه جدی قرار گیرد.

 
عدم تحول حوزه، عامل ورود دانش سکولار در عرصه اداره زندگی مسلمین
۱۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۷

در گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین پیروزمند؛

نگرانی از تضعیف حوزه نفوذ روحانیت یک نگرانی صنفی نیست. نه، اهمیتش از باب حضور دین در زندگی است. آن است که اهمیت به این ماجرا می‌دهد، می گوییم اگر حوزه منزوی شود، معنی اش این است که دانش های سکولار عرصه اداره زندگی را به عهده می گیرند.

 
جزوۀ درس گفتار «مهندسی فرهنگی» منتشر شد
۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۱

از حجت‌الاسلام والمسلمین پیروزمند؛

مدیریت فرهنگی مربوط به حوزۀ عمل و برنامه‌­ریزی است. مهندسی فرهنگی ارتباط حوزه‌­های مختلف با یکدیگر و تأثیر آنها بر یکدیگر را بررسی می­‌کند و مهندسی فرهنگ مبتنی بر جایگاه و اولویت­‌بندی مسائل است.

 
۱۲۳