علم دینی
آنچه در این پرونده میخوانید دیدگاه صاحب نظران فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه ی دین و علم می باشد.
 
 
نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
بخش :  
الگو و راهبرد تحول در علوم انسانی
۲۵ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پیروزمند

مرحوم استاد علامه منیرالدین حسینی(ره) با تبیین دیگر از جامعه‌شناسی معرفت، در عین پذیرش واقعیتی ورای انسان، کل هستی را محصول نظام ولایت می دانست و معرفت را حاصل نسبت بین ولایت فاعل ما فوق بر فاعل شناسا و تولی فاعل شناسا می دانست و حقیقت‌نمایی علم را تابع این ولایت و تولی می‌دانست. به عبارت دیگر اندیشه ...

 
مجاری تاثیر گذاری دین درشکل گیری علوم انسانی در دو مرحله تولید "تولید نظریه و آزمون نظریه"
۲۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰

حجت الاسلام مصطفی جمالی

حوزه های علمیه نباید تنها به اجتهاد در حوزه احكام روابط فردی آن هم در باب احكام تكلیفی آن بپردازند. بلكه باید فقه اكبر موضوع اجتهاد قرار گیرد و علاوه بر احكام تكلیفی, احكام ارزشی و اندیشه های توصیفی دین در دو حوزه روابط فردی و اجتماعی به دست بیاید ـ البته مشخص است كه علاوه بر ضرورت جریان حجیت دراین ...

 
رویکرد تهذیبی در علوم موجود
۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰

حجت الاسلام یوسف حسین نژاد

یکی از موضوعات عرصه فلسفه فرهنگ، نسبت علم و فرهنگ است، این نسبت به معنای رابطه ای است که بین علم و فرهنگ وجود دارد. احاطه علم بر فرهنگ یکی از انواع ارتباط بین این دو مقوله است که رویکرد تهذیب علوم موجود، با رویکردی عقلانی و وحیانی به علم به دنبال بازخوانی علم و فرهنگ اسلامی است. یكی از طرفداران اصلی ...

 
مکتب در بستر دین، علم در بستر تجربه
۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۷

حجت الاسلام احمد عابدی

شهید سید محمد باقر صدر (رضوان الله تعالی علیه) یکی از اندیشمندان بزرگ جهان اسلام است که در حوزه تولید و تحول علوم اسلامی، گام هایی را برداشته اند. شهرت ایشان در این حوزه به خاطر نظریه «تفکیک علم از مکتب» است که پس از انقلاب اسلامی مورد توجه ویژه قرار گرفت. دراین نظریه که فقط نوعی نظارت مکتب بر علم پذیرفته ...

 
رویکرد تولید فلسفه های مضاف
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰

حجت الاسلام محمدرضا خاکی قراملکی

در موضوع تولید علم دینی از جمله رویکرد هائی که مدعی تولید علم دینی می باشد، رویکرد تولید فلسفه های مضاف می باشد. این رویکرد با دغدغه عینیت بخشیدن به جریان فلسفه در عالم خارج، با نگاه انتقادی به فلسفه اسلامی موجود، بر این باور تاکید دارد که فلسفه صدرائی، نتوانسته درتولید نظریه های علوم انسانی اسلامی ...

 
بازتبیین مفهوم دین خاتم؛مأموریت نخست عصر حاضر
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰

حجت الاسلام غلامسخی رضوانی

آنچه در این نوشتار منظور نظر است ضروت بازتعریف از مفهوم دین حداکثری از منظر های مختلف می باشد. چراکه اولا جبهه حق در مواجهه تمدنی آخرالزمانی با جبهه کفر قرار گرفته است، از این روی برای سرپرستی تکامل حیات اجتماعی بشر نیازمند بدست دادن نظام جامع تکاملی است که در آن، نظام ماموریتهای اجتماعی عباد در این ...

 
تحول خواهان مذهبی در کشاکش اسلام و تجدد
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰

تقریری از نظریه سید محمدمهدی میرباقری از مواجهه مطلوب اسلام گرایان با تمدن مدرن غربی

بنابراین در نظریه استاد میرباقری، گرچه اکتفاء به نگاه موضوعی و حتی اکتفاء به نگاه کلان به چالش اسلام و غرب ناکافی است و حتما باید با غرب در مقیاس برخورد تمدنی قرار گرفت، اما در نقشه بزرگ راه حل مطلوب، این سه نگاه و رویکرد باید با هم ترکیب شوند و در تلائم با همدیگر، راه حل همه جانبه و کافی را برای مواجهه ...

 
ولایت فقیه یا وکالت حکیم
۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۸

مواجهه آیت الله میرباقری بادکتر حائری

بنابراین یک حق محوری در نظام مخلوقات وجود دارد و آن هم حق نبی اکرم(ص) می باشد و استیفای دیگر حقوق در جهان در گرو تبعیت از ایشان است به گونه ای که مجرای ولایت حضرت واقع شوند. جریان نورانیت عبادت نبی اکرم(ص) در ما، طریق رشد ما است و استیفای حق قرب ما در گرو استیفای حق ولایت ايشان است.

 
فقه حکومتی با رویکرد نظام سازی (با مروری بر دیدگاه شهید صدر (ره))
۲۹ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۴

سید محمدمهدی میرباقری؛

شهید سید محمدباقر صدر (ره) را می توان مبدع رویکرد جدیدی در تفقه دانست که در صدد استنباط «نظامات اجتماعی» از منابع دینی است. از منظر ایشان «نظامات اجتماعی» مبتنی بر عقاید و مبانی خاص و دارای اهداف مشخص است که مجموعه ای از مفاهیم را به صورت منسجم کنار یکدیگر به هماهنگی می رساند. در اين نگاه، مسائل و موضوعات ...

 
چیستی و ارکان تمدن نوین اسلامی
۲۶ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۸

حجت الاسلام مصطفی جمالی

در باب شئون امام در زیارت جامعه آمده است که امام « ساسه العباد و ارکان البلاد» است یعنی بلد یا مدینه بر حول امام شکل می گیرد و باطن مدینه جریان ولایت امام و تولی مومنین به ولایت امام است و تمامی ارزش های اجتماعی ظهور و بروز این جریان ولایت و تولی می باشد و به تعبیر دیگر مناسک جریان ولایت و تولی حول ...

 
روش شناسی علوم انسانی اسلامی
۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۹

نظام اسلامی بايد از لحاظ سياسی، فرهنگی، اقتصادی از ساير نظام های مخالف يا معاند در همه عرصه ها مصون بماند و روز به روز براساس آموزه های دينی بر صيانتش افزوده گردد. علاوه بر اين بايد عدالت در عرصه های مختلف سياسی، فرهنگی، اقتصادی نيز به‏ صورت متوازن رشد كند؛ سپس بايد شرايط همكاری برای افزايش كرامت انسانی ...

 
الزامات مهندسی تمدن اسلامی در عصر حاضر
۱۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۲

حجت الاسلام مصطفی جمالی

در تمامی تمدن ها نقطه عزیمت شکل گیری تمدن ، تغییر در روحیات ، زیباشناسی و آرمان های یک امت و ملت می باشد. بر این اساس در ایجاد تمدن ااسلامی در گام لازم است عزم و روحیه ایجاد تمدنی الهی و روحیه درکیری با تمدن های مادی در انسانها ایجاد گرد و در این راستا می توان حادثه عاشورا نقطه کانونی تغییر تمایلات ...

 
جریان شناسی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
۱۰ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۱

حجت‌الاسلام حامد بالوییان؛

جریان اسلامی پیشرفت جریانی است که از آغازین روزگار پیدایش انقلاب اسلامی در گفتمان امام امت (ره) مطرح بوده و در کلام مقام معظم رهبری مد ظله العالی به بلوغ خود رسیده و اینک متفکران دلسوزان اسلام و ملت می باید بر اساس این ظرفیت به جای مانده از حضرت امام و مقام معظم رهبری، آستین همّت را بالا زده و به صورت ...

 
نگاه فلسفه تاریخی به تناسبات و الزامات شبکه قدرت و تمدن مدرن
۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۷

خلاصه مقاله

تمدن‌ها ارگانیزم زنده و پویا هستند نه یک سیستم مکانیکی که توان تغییر در جهت و محور نداشته باشند و به جبر سیستمی دچار شوند. تبعا ارگانیزم جامعه تاریخی زنده در هر تمدنی در بستر نظام اراده‌ها و شبکه اراده‌ها عمل می‌کند. اراده‌ها نیز قدرت انتخاب و اختیار جهت‌های متفاوت را دارند. تفاوت و تمایز جهت‌گیری اراده‌ها ...

 
درآمدی بر روش آموزش و پژوهش در علم اصول
۲۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۵

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری:

فراگیری علم اصول در حوزه در سه مقطع «مقدمات»، «سطح» و «خارج» هرکدام از ویژگی ها و اقتضائات خاصی برخوردار است. در مرحله مقدماتي علم اصول، نگاه بيروني به علم، كتاب شناسي، مطالعه تاريخ علم و شخصيت هاي آن علم، و تبیین تعریف، موضوع و روش علم از جمله موضوعاتی است كه لازمه ورود محصل به فضاي يك علم و ايجاد ...

 
فلسفه اسلامی از چه نقیصه‌ای رنج می‌برد؟
۱۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۵

گفتاری از آیت‌الله میرباقری؛

فلسفه اسلامی در عین اینکه تلاش کرده محتوای خود را در بستر زمان، الهی‌تر کند، ولی به شدت از یک نقیصه منطقی رنج می‌برد و آن نقیصه این است که بر اساس یک ارتکاز غلط، می‌خواهد واقع را در قالب حیثیت‌های متباین از هم بشناسد. طبق این رویکرد روشی، هر علمی از جمله فلسفه، متکفل بررسی و تبیین یک حیث است. همین جداانگاری ...

 
نقش اراده در شکل گیری معرفت از منظر صدرای شیرازی
۱۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۰

حجج الاسلام مصطفی جمالی و رضا برنجکار؛

در حوزه ادراکات حصولي انسان ـ اعم از ادراکات جزئي وکلي ـ در نگاه صدرا دو تحليل مطرح مي‏ شود که در هر دو تحليل، اراده انسان در شکل‏ گيري معرفت نقش ‏آفريني مي ‏کند. در تحليل نخست، نفس با تکامل ارادي و اختياري خود مستعد پذيرش صور ادراکي از مبادي عاليه وجود يا عقل فعال مي‏گردد و در تحليل دوم اين نفس انساني ...

 
چگونگی تشکیل جامعه ایمانی حول امام
۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۶

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم؛

امامت تمام شده نیست؛ اینطور نیست که سیر ما با امام مان تمام شود؛ امامت و خلافت دائم است. دائم مهمان امام و تحت هدایت و ولایت و شفاعت ایشان هستیم. سیر ما از قبل این عالم شروع شده و تا بعد از این عالم ادامه دارد؛ این ارتباط ما با امام مان است؛ ارتباط امام ما با خدای متعال، ارتباط حضرت حق با ما، ارتباط ...

 
تمايزات فقه و فقه سياسی
۲۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۷

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری؛

روش تفقه در فقه سياسي، متأثر از روش اجتهادي فقه عمومي و رايج است. اگر فقه بخواهد در عرصه حيات اجتماعي و تاريخي حضور پيدا کند، هم بايد دامنه فقه و تفقه ديني گسترش يابد و هم واحد مطالعه آن به سطح جامعه و تاريخ توسعه پيدا کند. براي دستيابي به اين سطح، ابتدا بايد روش تحقيق و آنگاه ديگر فلسفه‌هاي مضاف را ...

 
نقش جوانان در استمرار قيام عاشورا
۱۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۲۳

گفتاری از علامه حسینی الهاشمی(ره)؛

در تحليل عاطفيِ دقيق کربلا، دو موج ارزش گرايي انسانيت و مقابله با ستمگري از دو سو، تاریخ را مورد تأثیر شدید قرار می دهد؛ که این به معناي استراتژيِ تكامل تاريخي است، نه معناي استراتژيِ تكامل اجتماعي و به دست گرفتن قدرت. کسانی كه مي‌گويند حضرت آمده بود تا حكومت اسلامي تشکیل بدهد؛ در واقع معناي تكامل گرايي ...