علم دینی
آنچه در این پرونده میخوانید دیدگاه صاحب نظران فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه ی دین و علم می باشد.
 
 
نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
نوع مطلب :  
بخش :  
اهل بیت (ع)؛ شفیع و هادی دائمی مسلمانان
۱۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۴

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری:

مسئله شفاعت مخصوص به عالم آخرت نیست چرا که پیامبراکرم(ص) از همین دنیا به دست‌گیری از بشر و تطهیر او می‌پردازد تا مردم مسیر و گردنه‌های صعب‌العبور جنت را طی کرده و به دار‌المؤمنین و دارالمخلصین برسند.اهل‌بیت(ع) شفیع دائمی مسلمانان هستند و بشر در هر درجه‌ای که باشد نیازمند به شفاعت اهل‌بیت(ع) است. اهل‌بیت(ع) ...

 
تأملی در علم دينی
۲۰ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۰

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری؛

اگر جامعه بخواهد ديني اداره شود حتماً بايد معرفت هاي ديني در فرآيند اداره حضور پيدا کند، و نظام معرفت ديني هم نبايد به صورت خطي، منفعل از معرفت هاي علمي بشود. براي ديني شدن اداره جامعه کافي نيست که يک نظام معرفتي در باب موضوعاتي که علم به آن مي پردازد استنباط شود و به صورت موازي در کنار معرفت هاي علمي ...

 
حجت الاسلام محمدرضا کتابی
۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۳

حجت‌الاسلام محمدرضا کتابی؛ (3)

پيروزي انقلاب اسلامي به معني ظهور يک قدرت جديد است، قدرتي که در حال توسعه قدرت بوده و مفهوم قدرت را نيز تغيير داده و ثابت کرده است که قدرت در ايمان و شهادت طلبي است. در اين گفتمان، قدرت به سلاح اتمي و استراتژيک تعريف نمي‌شود و مي‌توان بدون اين سلاح‌ها نیز ابرقدرت بود.

 
حجت‌الاسلام محمدرضا کتابی
۱۵ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۵

حجت‌الاسلام محمدرضا کتابی؛ (2)

عميق ترين لايه تمدن غرب و روح اصلي آن تغيير جهت و استكبار اراده انساني نسبت به خداي متعال است. اين تفرعن، ادبيات و فرهنگ خاص خود را توليد كرده است و انسان غربي با این تغيير جهت وارد فضاي جديدی شد. نتيجه اين سه تحول، سکولاریزه و به تعبير دیگر غير قدسي شدن و زميني شدن زندگي بشر و قطع رابطه آن با عالم ...

 
موضوع شناسی مصرف، نیمی از اصلاح الگوی مصرف است
۱۳ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۳

حجت‌الاسلام والمسلمین پیروزمند؛

اول باید موضوع‌شناسی کنیم، مانند هر بحث فقهی دیگر. مصرف‌گرایی یعنی چه؟ در معنای عام واجمالی یعنی هزینه کردن برای بهره‌وری و بهره‌مندی. مصرف یعنی هزینه برای منظوری. منظورش چیست، استفاده‌ای؟ تمتعی؟ مصرف‌گرایی یعنی این‌که انسان کأنّه حد یقفی برای مصرف خودش قایل نباشد. هرچه مصرف بیشتر، بهتر. به طور طبیعی ...

 
ما و جنگ بی پایان...
۲۴ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۲۷

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری؛

درگیری بین حق و باطل ضروری و اجتناب ناپذیر است. تنش بر سر "الله" است. وقتی ما دنبال خدای خودمان و آن‌ها هم دنبال دنیای خودشان هستند، امکان مصالحه نیست. در این جنگ دو طرف خسارت می بینند و کشته می شوند، فقط تفاوت یک‌جاست، «الذین آمنوا یقاتلون فی سبیل الله والذین کفروا یقاتلون فی سبیل الطاغوت».

 
حجت الاسلام والمسلمین عبدالعلی رضائی
۱ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۴

مقاله حجت‌الاسلام والمسلمین رضائی؛

نیروی انسانی در الگوی شبکه‌ای متناسب با میزان حضور در «تصمیم سازی، تصمیم گیری، اجراء» سهم تاثیر پیدا می‌کند و قابلیت‌ها و استعدادهای نهفته، امکان بروز و ظهور می‌یابد و جامعه اسلامی با توان حداکثری و مشارکت همه جانبه مسیر پیشرفت اسلامی ـ ایرانی را طی خواهد نمود و به قله‌های پیشرفت با هویت اسلامی ـ ایرانی ...

 
انتشار مجدد کتاب مبانی و الگوی مهندسی فرهنگی
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۵

اثر حجت‌الاسلام والمسلمین پیروزمند؛

کتاب مبانی و الگوی مهندسی فرهنگی (برگزیده در دوازدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی) با حمایت و سرمایه‌گذاری مرکز پژوهشی روش علوم و تحقیقات اسلامی منیر و توسط نشر تمدن نوین اسلامی در سه فصل با عناوین زیرساخت مهندسی فرهنگی، الگوی مهندسی فرهنگی کشور و سه الگوی خاص در مهندسی فرهنگی روانه بازار شده است.

 
عقل، بدون سرپرستی امام رشد نمی کند
۲۷ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۵

عقل ما اگر تحت سرپرستی امام قرار نگیرد، رشد نمی کند؛ عالم حس، عقل و شهود با امام نورانی می شود و گرنه شیاطین آن را ظلمانی می کنند؛ البته انسان نیز باید ظرفیت و تمایل خود را به فرا گرفتن علوم امامان نشان دهد. امام سرپرست جایگاه اخروی انسان‌ها است اگر افراد، طاغوت را سرپرست و رهبر خود قرار دهند باید حیات ...

 
حجت الاسلام محمدرضا کتابی
۲۴ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۵۴

حجت الاسلام محمدرضا کتابی؛

هیچ‌یک از صفحات تاریخ را نمی‌توان خالی از نبرد حق و باطل مشاهده نمود؛ آنجا که نیز به ظاهر جنگی نیست، درگیری به صورت جنگ نرم وجود داشته‌ است... این یک حقیقت روشن است مادامی که این دو مکتب در مقابل یکدیگر هستند، امکان صلح پایدار در جهان وجود ندارد؛ یعنی هیچ گاه میان نبی اکرم (ص) و ابلیس، صلح و آشتی واقع ...

 
حجت‌الاسلام علی محمدی
۱۹ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۹

حجت‌الاسلام علی محمدی؛

در دیدگاه فرهنگستان تمدن مدرن، مرحله‌ي جدیدی از جبهه تاریخی باطل است که بروز جدید خود را بیش از هر چیزی، مدیون «ارتقاء مقیاس نظام ولایت و تولی اجتماعی و مدیریت مادی خود از سطح مدیریت سلطانی (اربابی) به مدیریت مشارکتی و حادثه سازی» است.

 
حجت الاسلام محمد متقیان
۱۸ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۲۶

حجت‌الاسلام محمد متقیان؛

علامه حسینی الهاشمی در این نقطه که باید از «واقعیت پیرامونی» شروع کرد با فلاسفه اسلامی همراهی کامل دارند. ایشان اعتقاد دارند که «واقعیت مطلق» محیط بر فیلسوف است و شخص فیلسوف باید تلاش کند که از مدار «ذهنیت» خود و مفاهیم ذهنی خود عبور کند و به حاق واقع دست یابد و واقع را کماهو حقه ادراک کند. خود فرد ...

 
چرخه مدیریت تولید علوم انسانی اسلامی با رویکرد الگوی مدیریت شبکه‌ای
۳۰ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۵

مقاله حجت‌الاسلام والمسلمین رضائی

مقاله حاضر سعی دارد یک الگوی مدیریت شبکه‌ای در مقیاس ملی در خصوص تحول و مدیریت تولید علوم انسانی اسلامی به نمایش بگذارد که از یک سو پذیرای حضور حداکثری نظام علمی جامعه اسلامی است و از سوی دیگر تولید رقابتی علوم انسانی اسلامی براساس نیازمندی های بوم فرهنگ دینی و بوم جغرافیای ایران را امکان‌پذیر می‌کند....

 
حدود مفهومی و مصداقیِ قیاسات فقهی
۱۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۷

حجت‌الاسلام حسین مهدیزاده؛

متن حاضر تلاشی است در جهت صورت بندی نقدهای مرحوم "آیت الله سید منیرالدین حسینی الهاشمی" در حوزه موضوع شناسی فقه شیعه و تصویری اولیه از تحولی که وی در این پایگاه به دنبال آن بوده است که در جلسه مشاوره تحصیلی دانش پژوهان گروه روش تفقه فرهنگستان علوم اسلامی قم مورد بررسی قرار گرفت.

 
حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری
۳۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۱۳

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم؛

ما در حوزه اختيار خودمان بايد فقط او را عبادت کنيم، البته عبادت کردن در مقامات مختلف فرق مي کند. معنای ‌اين که عبادت فعل است، اين نيست که همه از جنس فعل خارجي‌اند، ممکن است در منزلتي تبديل شود به اين که انسان به گزاره اي ملتزم بشود، فهم و التزام به آن گزاره و پذيرش آن هم ممکن است يكي از مراتب توحيد ...

 
نسخه‌های انحرافی تمدن‌سازی، مهمترین مانع تمدن نوین اسلامی
۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۳۳

حجت‌الاسلام والمسلمین پیروزمند:

حجت‌الاسلام والمسلمین پیروزمند: مانع وحدت تمدنی تفکیک اسلام از تمدن سازی است و اگر امت اسلامی بر اختلافات مذهبی فائق شوند، مانع دوم قد علم می‌کند و آن ادعای جدایی دین از سیاست، دین از جامعه سازی، دین از علم، دین از الگوی پیشرفت و بالاخره جدایی دین از تمدن سازی است.

 
معرفت‌شناسی تطبیقی، چالش صدق در اولیات (2)
۳۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۱

حجت‌الاسلام محمد متقیان

آنچه را ما با علم حضوری می یابیم معلول شخصی است پس چگونه می توانیم حکم آن را درباره هر معلولی تعمیم دهیم و چنین حکم کلی را بدیهی بشماریم؟ پاسخ این است که هر چند ما از یک پدیده خاصی مفهوم معلول را انتزاع می کنیم ولی نه از آن جهت که دارای ماهیت خاصی است و مثلاً از اقسام کیف نفسانی به شمار می رود بلکه ...

 
حجت‌الاسلام علی محمدی
۲۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۶

کارگاه آموزشی آشنایی با نظریه‌های علم دینی

«علم» در افول، پیدایش و تغییرات خود، مستقل از سایر عوامل اجتماعی نیست و به نحوی متاثر از تحولات اجتماعی می باشد. از این رو ضروری است در بررسی تاریخ تحولات علمی، حتما تاریخ تحولات اجتماعی نیز مد نظر قرار گیرد که البته مسئله «علم دینی» که امروزه جز مسائل بسیار مهم فراروی ماست، از این قاعده مهم استثناء ...

 
حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری
۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۶

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری:

اگر تفکر توسعه غربی حاکم شد، بدانید چیزی از فرهنگ اسلام باقی نخواهد ماند؛ این همان چیزی است که موجب شده مقام معظم رهبری احساس خطر کنند در فرمایشات اخیرشان با خبرگان رهبری فرمودند که "ما آمدیم به اسلام عمل کنیم اگر بناست به اسلام عمل نکنیم ما اینجا چه کاره ایم؟!"

 
استاد سید محمدمهدی میرباقری
۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۶

استاد میرباقری در نشست با دانش‌پژوهان فرهنگستان:

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم: نیاز است که دانش پژوهان فرهنگستان، دانش های موازی با مباحث استاد حسینی الهاشمی (ره) را نیز به خوبی یاد بگیرند. البته نظریه استاد حسینی، فلسفه تفکر است که در حوزه علمیه، بدیلی ندارد، لذا با تسامح می شود آن را با فلسفه منطق متناظر گرفت.