به گزارش روابط عمومی فرهنگستان علوم اسلامی، مکان این مجموعه پژوهشی، به آدرس قم، میدان رسالت، خ رسالت،(حریم خط راهآهن به سمت یزدانشهر) کوچه ۲۹، پ۴۸۱ تغییر کرده است.
زبان سید الشهدا،زبان سخن گفتن با عاطفه تاریخ است اینکه ایشان در شدیدترین مقاومتها و ظلمستیزیها به عواطف انسانی کمال اهتمام را میورزد به این دلیل است که باید عاشورا الگوی تکامل گرایی تاریخی باشد.
صفحه های شخصی اساتید با بهرهمندی از تمام امکانات سرویس های تخصصی این پایگاه، علاوه بر انتشار مقالات، یادداشتها و مصاحبههای علمی اساتید فرهنگستان علوم اسلامی، معرفی آثار و محصولات و همچنین اعلان برنامهها و اخبار پیرامون فعالیتهای اساتید این مجموعه را پوشش خواهد داد.
سومین گردهمایی اعضای هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با حضور حججاسلام سید محمد مهدی میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی و محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها برگزار میشود.
از سوی فرهنگستان علوم اسلامی قم صادر شد؛
فرهنگستان علوم اسلامی قم، در این بیانیه اعدام آیت الله شهید نمر باقر النمر را اقدامی دیگر در مقابله با جبهه مقاومت اسلامی توصیف کرد و افزود: بلاشک دستور این چنین اعدامی با مجوز باصطلاح کدخدایی بوده که تمام قدرت کشوری مانند عربستان در دستان اوست.
حجت الاسلام علی محمدی/پژوهشگر گروه اصول فرهنگستان علوم اسلامی
«جبهه فکری تمدن اسلامی» را می توان امتداد جریان «تحول خواه مذهبی» در اواخر دوره قاجار دانست که در بستر نهضت سیاسی امام خمینی (ره) بالنده گردیده و بعد از انقلاب اسلامی در سال ۵۷، رسالت پشتیابی تئوریک از این حرکت بدیع را به عهده گرفت. این جبهه در عین تنوع زیادی که در درون خود دارد، دارای مشترکاتی است ...
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری؛
اعتدال به معنای کافی بودن انقلابیگری به هیچ عنوان مورد قبول نیست، جریانهای غرب زده که همه چیز را در غرب میبینند ملت را هیچ نمیدانند و درصدد هستند الگوی توسعه غربی را بیاورند/ نفوذ را از مسیر تحقیر ملتها در مقابل تمدن مادی غرب ایجاد کردند و تحقیر، ایجاد فریفتگی و منحل کردن یک ملت از جمله اهداف این ...
حجت الاسلام احمد عابدی/پژوهشگر گروه روش عام فرهنگستان علوم اسلامی
تاکید بر مدارا و تسامح در مقابل تمدن سراسر شرک و دروغ مادی نظریه ای بود که از سوی بعضی آگاهانه و توسط عده ای، از روی بی اطلاعی و جهل در دوران اصلاحات تحت عنوان گفتگوی تمدن ها و چند عنوان دهان پر کن دیگر، مدتی فضای سیاسی کشور را غبارآلود کرد.
بیانیه حجتالاسلام والمسلمین میرباقری پیرامون انتخابات:
حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری، منتخب مجلس خبرگان رهبری در استان البرز طی بیانیهای اعلام کرد: حضور باشکوه و مقتدرانه مردم در انتخابات ۷اسفند بار دیگر عزم راسخ ملت شریف ایران در دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی و ایستادگی در برابر استکبار جهانی را به نمایش گذاشت.
غالب علما و متفكران ديني هر يك به گونه اي به علم ديني معتقد هستند؛ هرچند كه در نحوه تحقق و دست يابي به علم ديني، رويكردهاي متفاوتي دارند. اين طيف از انديشمندان دست يابي به علم ديني را سازوكار مناسب تحقق دولت ديني و مديريت اسلامي مي دانند و معتقدند بدون دست يابي و به كارگيري علم ديني، دولت ديني محقق ...
امروز بر اثر تقابل این دو فرهنگ و تمدن، مسلمانان به استعداد های بالقوه نهفته در فرهنگ خویش می اندیشند و می خواهند با اتکاء به قرآن کریم تمدن تازه ای را بنا کنند که در استفاده از ابزار شناخت راه افراط و تفریط را کنار بگذارد. در این میان اندیشمندانی مانند علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی(ره) مبانی ای ...
بايد بسط تفقه ديني به عرصهي حكمت حكومتي و عرفان حكومتي و اخلاق حكومتي برسد؛ بعد بر محور اين منظومهي تفقه ديني، عقلانيت تجربي و عقلانيت نظري شكل بگيرد؛ آن گاه اين عقلانيت واسطهي بازسازيِ تمدن اسلامي شود.
در این نوشتار تلاش شده که در قالب یک «اقتراح پسینی» و در ضمن «سه سؤال کلیدی»، تا حدودی امکان مقایسه ایده اسلامی سازی سه تن از اندیشمندان معاصر را فراهم آوریم که عبارتاند از آقایان «سید محمدباقر صدر»، «سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی» و «عبدالله جوادی آملی».
اگر انقلاب اسلامي بخواهد به عنوان يک حرکت رو به پيش براي ايجاد يک تمدن اسلامي و بعد استحاله فرهنگ مادی غرب در درون تمدن اسلامي اقدام کند بايد رابطه بين اسلاميت و تمدن و جامعه و دولت اسلامي منطقاً حل شود که اين کار حوزه هاي علميه و شرط انقلابي ماندن حوزه و حکومت است.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم؛
عوامل تفاوت برداشت ها از حکومت اسلامی در نوع نگاه به دین برای تشکیل حکومت است. اگر عمیق بشویم، ریشه این اختلاف ها به نوع درک ما از دین و معارف دینی برمی گردد، لذا اگر بخواهیم حکومت دینی موفقی داشته باشیم، باید درک از دین و نظام اعتقادی و فکری ما متناسب با این امر باشد.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم؛
مجرای تحقق توحید در عالم خلفای الهی هستند که مظاهر اسماء الهیاند؛ حقیقت عبودیت به وسیله آنها محقق میشود و بسط و گسترش پرستش از طریق آنها واقع میشود. آنها ارکان توحید هستند، لذا موحد بودن به معنی پذیرش ولایت خلفاءالهی و تبری از ولایت اولیاء طاغوت است. مناسکی این امر شریعت است؛ شرایع، مناسک "تولی ...
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری؛
فقه از احکام و وظايف مکلفين بحث ميکند، اعم از احکام تکليفي و وضعيهاي که متوجه مکلف است. از منظر فلسفه فقه ببینید امام خمینی در منشور روحانيت ميگويند «استراتژي جهان را مستکبرين تعيين ميکنند. بايد اسلام تعيين کند، فقه بايد تعيين کند». امام ميگويند موضوع ولايت، سرپرستي کل جامعه، بلکه جامعه جهاني ...
فلسفه شدن اسلامی فلسفه ای در ساحت روش سازی است که مبتنی بر آن می توان به تبیین سه حوزه روشی «روش استنباط نظامات دینی، روش مدل سازی، روش ارائه معادله تغییر» پرداخت موضوع و غایتی که بسیار متفاوت با موضوع و غایت فلسفه کنونی حوزه های علمیه می باشد. بر این اساس ادعای مخالفت فرهنگستان با فلسفه موجود ادعای ...
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم؛
امامت تمام شده نیست؛ اینطور نیست که سیر ما با امام مان تمام شود؛ امامت و خلافت دائم است. دائم مهمان امام و تحت هدایت و ولایت و شفاعت ایشان هستیم. سیر ما از قبل این عالم شروع شده و تا بعد از این عالم ادامه دارد؛ این ارتباط ما با امام مان است؛ ارتباط امام ما با خدای متعال، ارتباط حضرت حق با ما، ارتباط ...
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری؛
باید پژوهش، آموزش و تبلیغ در حوزه متناسب با تغییرات و نیازهای امروز صورت گیرد، حوزه باید مردم را ببیند و در مقیاس درگیری با تمدن غرب برنامهریزی کند و باید دانست که تمدنی که از سوی غرب پایهریزی شده است ادامه امپراتوری بنیامیه است. ما تمدن خود را داریم و باید بازسازی کنیم و تدبیری بیندیشیم که تمدن ...