حجج الاسلام مصطفی جمالی و رضا برنجکار؛
در حوزه ادراکات حصولي انسان ـ اعم از ادراکات جزئي وکلي ـ در نگاه صدرا دو تحليل مطرح مي شود که در هر دو تحليل، اراده انسان در شکل گيري معرفت نقش آفريني مي کند. در تحليل نخست، نفس با تکامل ارادي و اختياري خود مستعد پذيرش صور ادراکي از مبادي عاليه وجود يا عقل فعال ميگردد و در تحليل دوم اين نفس انساني ...
از نظرگاه فردید، «تمدن اسلامی» نه در گذشته هویتی اصیل داشته است و نه در حوالت تاریخی غربزدگی، امکان تحقق خواهد داشت. براین مبنا تمدن اسلامی، تنها در پس فردای تاریخ (عصر ظهور) امکان جلوه گری پیدا می کند. از نظر او اگر سقراط، مظهر تمدن یونانی و آوگوستینوس، مظهر تمدن روم شرقی و امپراطوری مسیحی و دکارت ...
حجتالاسلام محمدرضا کتابی؛ (4)
يکي از راهبردهای مهم دشمن براي کنترل و مهار انقلاب اسلامي و قلب ماهيت آن «بدل سازي و الگوسازي دروغين از انقلاب اسلامي» است. دشمن سعي دارد از طريق اين بدل سازي مانع وحدت انقلابيون جهان و جهان اسلام حول محور انقلاب اسلامي شود و اين موج را جذب بدل هاي دروغين کرده و آنها را مهار و کنترل نمايد و نسخه انحرافي ...
اگر «دین» را جریان هدایت و ولایت الهی بدانیم و دامنه آن را تمام شئون فردی و اجتماعی انسان به حساب آوریم، «جامعه ایمانی» با حاکمیت ولایت الهی بر سه لایه «تفقه، علوم و دانش ها، مدل و برنامه های اجرایی» در جامعه محقق خواهد شد. در نتیجه، منظومه معرفتی منسجمی بدست خواهد آمد که آهنگ پرستش و عبودیت الهی بر ...
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری:
مسئله شفاعت مخصوص به عالم آخرت نیست چرا که پیامبراکرم(ص) از همین دنیا به دستگیری از بشر و تطهیر او میپردازد تا مردم مسیر و گردنههای صعبالعبور جنت را طی کرده و به دارالمؤمنین و دارالمخلصین برسند.اهلبیت(ع) شفیع دائمی مسلمانان هستند و بشر در هر درجهای که باشد نیازمند به شفاعت اهلبیت(ع) است. اهلبیت(ع) ...
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری؛
اگر جامعه بخواهد ديني اداره شود حتماً بايد معرفت هاي ديني در فرآيند اداره حضور پيدا کند، و نظام معرفت ديني هم نبايد به صورت خطي، منفعل از معرفت هاي علمي بشود. براي ديني شدن اداره جامعه کافي نيست که يک نظام معرفتي در باب موضوعاتي که علم به آن مي پردازد استنباط شود و به صورت موازي در کنار معرفت هاي علمي ...
حجتالاسلام محمدرضا کتابی؛ (3)
پيروزي انقلاب اسلامي به معني ظهور يک قدرت جديد است، قدرتي که در حال توسعه قدرت بوده و مفهوم قدرت را نيز تغيير داده و ثابت کرده است که قدرت در ايمان و شهادت طلبي است. در اين گفتمان، قدرت به سلاح اتمي و استراتژيک تعريف نميشود و ميتوان بدون اين سلاحها نیز ابرقدرت بود.
حجتالاسلام محمدرضا کتابی؛ (2)
عميق ترين لايه تمدن غرب و روح اصلي آن تغيير جهت و استكبار اراده انساني نسبت به خداي متعال است. اين تفرعن، ادبيات و فرهنگ خاص خود را توليد كرده است و انسان غربي با این تغيير جهت وارد فضاي جديدی شد. نتيجه اين سه تحول، سکولاریزه و به تعبير دیگر غير قدسي شدن و زميني شدن زندگي بشر و قطع رابطه آن با عالم ...
حجتالاسلام والمسلمین پیروزمند؛
اول باید موضوعشناسی کنیم، مانند هر بحث فقهی دیگر. مصرفگرایی یعنی چه؟ در معنای عام واجمالی یعنی هزینه کردن برای بهرهوری و بهرهمندی. مصرف یعنی هزینه برای منظوری. منظورش چیست، استفادهای؟ تمتعی؟ مصرفگرایی یعنی اینکه انسان کأنّه حد یقفی برای مصرف خودش قایل نباشد. هرچه مصرف بیشتر، بهتر. به طور طبیعی ...
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری؛
درگیری بین حق و باطل ضروری و اجتناب ناپذیر است. تنش بر سر "الله" است. وقتی ما دنبال خدای خودمان و آنها هم دنبال دنیای خودشان هستند، امکان مصالحه نیست. در این جنگ دو طرف خسارت می بینند و کشته می شوند، فقط تفاوت یکجاست، «الذین آمنوا یقاتلون فی سبیل الله والذین کفروا یقاتلون فی سبیل الطاغوت».
مقاله حجتالاسلام والمسلمین رضائی؛
نیروی انسانی در الگوی شبکهای متناسب با میزان حضور در «تصمیم سازی، تصمیم گیری، اجراء» سهم تاثیر پیدا میکند و قابلیتها و استعدادهای نهفته، امکان بروز و ظهور مییابد و جامعه اسلامی با توان حداکثری و مشارکت همه جانبه مسیر پیشرفت اسلامی ـ ایرانی را طی خواهد نمود و به قلههای پیشرفت با هویت اسلامی ـ ایرانی ...
کتاب مبانی و الگوی مهندسی فرهنگی (برگزیده در دوازدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی) با حمایت و سرمایهگذاری مرکز پژوهشی روش علوم و تحقیقات اسلامی منیر و توسط نشر تمدن نوین اسلامی در سه فصل با عناوین زیرساخت مهندسی فرهنگی، الگوی مهندسی فرهنگی کشور و سه الگوی خاص در مهندسی فرهنگی روانه بازار شده است.
عقل ما اگر تحت سرپرستی امام قرار نگیرد، رشد نمی کند؛ عالم حس، عقل و شهود با امام نورانی می شود و گرنه شیاطین آن را ظلمانی می کنند؛ البته انسان نیز باید ظرفیت و تمایل خود را به فرا گرفتن علوم امامان نشان دهد. امام سرپرست جایگاه اخروی انسانها است اگر افراد، طاغوت را سرپرست و رهبر خود قرار دهند باید حیات ...
هیچیک از صفحات تاریخ را نمیتوان خالی از نبرد حق و باطل مشاهده نمود؛ آنجا که نیز به ظاهر جنگی نیست، درگیری به صورت جنگ نرم وجود داشته است... این یک حقیقت روشن است مادامی که این دو مکتب در مقابل یکدیگر هستند، امکان صلح پایدار در جهان وجود ندارد؛ یعنی هیچ گاه میان نبی اکرم (ص) و ابلیس، صلح و آشتی واقع ...
در دیدگاه فرهنگستان تمدن مدرن، مرحلهي جدیدی از جبهه تاریخی باطل است که بروز جدید خود را بیش از هر چیزی، مدیون «ارتقاء مقیاس نظام ولایت و تولی اجتماعی و مدیریت مادی خود از سطح مدیریت سلطانی (اربابی) به مدیریت مشارکتی و حادثه سازی» است.
علامه حسینی الهاشمی در این نقطه که باید از «واقعیت پیرامونی» شروع کرد با فلاسفه اسلامی همراهی کامل دارند. ایشان اعتقاد دارند که «واقعیت مطلق» محیط بر فیلسوف است و شخص فیلسوف باید تلاش کند که از مدار «ذهنیت» خود و مفاهیم ذهنی خود عبور کند و به حاق واقع دست یابد و واقع را کماهو حقه ادراک کند. خود فرد ...
مقاله حجتالاسلام والمسلمین رضائی
مقاله حاضر سعی دارد یک الگوی مدیریت شبکهای در مقیاس ملی در خصوص تحول و مدیریت تولید علوم انسانی اسلامی به نمایش بگذارد که از یک سو پذیرای حضور حداکثری نظام علمی جامعه اسلامی است و از سوی دیگر تولید رقابتی علوم انسانی اسلامی براساس نیازمندی های بوم فرهنگ دینی و بوم جغرافیای ایران را امکانپذیر میکند....
متن حاضر تلاشی است در جهت صورت بندی نقدهای مرحوم "آیت الله سید منیرالدین حسینی الهاشمی" در حوزه موضوع شناسی فقه شیعه و تصویری اولیه از تحولی که وی در این پایگاه به دنبال آن بوده است که در جلسه مشاوره تحصیلی دانش پژوهان گروه روش تفقه فرهنگستان علوم اسلامی قم مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم؛
ما در حوزه اختيار خودمان بايد فقط او را عبادت کنيم، البته عبادت کردن در مقامات مختلف فرق مي کند. معنای اين که عبادت فعل است، اين نيست که همه از جنس فعل خارجياند، ممکن است در منزلتي تبديل شود به اين که انسان به گزاره اي ملتزم بشود، فهم و التزام به آن گزاره و پذيرش آن هم ممکن است يكي از مراتب توحيد ...
حجتالاسلام والمسلمین پیروزمند:
حجتالاسلام والمسلمین پیروزمند: مانع وحدت تمدنی تفکیک اسلام از تمدن سازی است و اگر امت اسلامی بر اختلافات مذهبی فائق شوند، مانع دوم قد علم میکند و آن ادعای جدایی دین از سیاست، دین از جامعه سازی، دین از علم، دین از الگوی پیشرفت و بالاخره جدایی دین از تمدن سازی است.