علم دینی
آنچه در این پرونده میخوانید دیدگاه صاحب نظران فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه ی دین و علم می باشد.
 
 
نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
نوع مطلب :  
بخش :  
بیانیه محکومیت اقدام آل‌سعود در به شهادت رساندن آیت‌الله النمر
۱۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۹

از سوی فرهنگستان علوم اسلامی قم صادر شد؛

فرهنگستان علوم اسلامی قم، در این بیانیه اعدام آیت الله شهید نمر باقر النمر را اقدامی دیگر در مقابله با جبهه مقاومت اسلامی توصیف کرد و افزود: بلاشک دستور این چنین اعدامی با مجوز باصطلاح کدخدایی بوده که تمام قدرت کشوری مانند عربستان در دستان اوست.

 
جریان شناسی جبهه فکری تمدن اسلامی
۹ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۰۷

حجت الاسلام علی محمدی/پژوهشگر گروه اصول فرهنگستان علوم اسلامی

«جبهه فکری تمدن اسلامی» را می توان امتداد جریان «تحول خواه مذهبی» در اواخر دوره قاجار دانست که در بستر نهضت سیاسی امام خمینی (ره) بالنده گردیده و بعد از انقلاب اسلامی در سال ۵۷، رسالت پشتیابی تئوریک از این حرکت بدیع را به عهده گرفت. این جبهه در عین تنوع زیادی که در درون خود دارد، دارای مشترکاتی است ...

 
نفوذ؛ پیاده‌سازی الگوی توسعه غربی در کشور اسلامی است/ مذاکره نباید بستر تحقیر مردم شود
۱۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۴

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری؛

اعتدال به معنای کافی بودن انقلابی‌گری به هیچ عنوان مورد قبول نیست، جریان‌های غرب زده که همه چیز را در غرب می‌بینند ملت را هیچ نمی‌دانند و درصدد هستند الگوی توسعه غربی را بیاورند/ نفوذ را از مسیر تحقیر ملت‌ها در مقابل تمدن مادی غرب ایجاد کردند و تحقیر، ایجاد فریفتگی و منحل کردن یک ملت از جمله اهداف این ...

 
دفاع از دمکراسی، هدف اهانت به ساحت مقدس نبی اکرم «ص»
۱۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۲۶

حجت الاسلام احمد عابدی/پژوهشگر گروه روش عام فرهنگستان علوم اسلامی

تاکید بر مدارا و تسامح در مقابل تمدن سراسر شرک و دروغ مادی نظریه ای بود که از سوی بعضی آگاهانه و توسط عده ای، از روی بی اطلاعی و جهل در دوران اصلاحات تحت عنوان گفتگوی تمدن ها و چند عنوان دهان پر کن دیگر، مدتی فضای سیاسی کشور را غبارآلود کرد.

 
حضور باشکوه در انتخابات، عزم راسخ ملت در دفاع از نظام
۱۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۹

بیانیه حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری پیرامون انتخابات:

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری، منتخب مجلس خبرگان رهبری در استان البرز طی بیانیه‌ای اعلام کرد: حضور باشکوه و مقتدرانه مردم در انتخابات ۷اسفند بار دیگر عزم راسخ ملت شریف ایران در دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی و ایستادگی در برابر استکبار جهانی را به نمایش گذاشت.

 
بررسی رويکرد فلسفه های مضاف در تولید علم دینی
۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۱۵

غالب علما و متفكران ديني هر يك به گونه اي به علم ديني معتقد هستند؛ هرچند كه در نحوه تحقق و دست يابي به علم ديني، رويكردهاي متفاوتي دارند. اين طيف از انديشمندان دست يابي به علم ديني را سازوكار مناسب تحقق دولت ديني و مديريت اسلامي مي دانند و معتقدند بدون دست يابي و به كارگيري علم ديني، دولت ديني محقق ...

 
معرفت شناسی علامه حسینی و نقش آن در تمدن سازي اسلامي
۲۷ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۰۹

امروز بر اثر تقابل این دو فرهنگ و تمدن، مسلمانان به استعداد های بالقوه نهفته در فرهنگ خویش می اندیشند و می خواهند با اتکاء به قرآن کریم تمدن تازه ای را بنا کنند که در استفاده از ابزار شناخت راه افراط و تفریط را کنار بگذارد. در این میان اندیشمندانی مانند علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی(ره) مبانی ای ...

 
محور عقلانيت ديني
۲۱ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۲۹

بايد بسط تفقه ديني به عرصه‌ي حكمت حكومتي و عرفان حكومتي و اخلاق حكومتي برسد؛ بعد بر محور اين منظومه‌ي تفقه ديني، عقلانيت تجربي و عقلانيت نظري شكل بگيرد؛ آن گاه اين عقلانيت واسطه‌ي بازسازيِ تمدن اسلامي شود.

 
سید منیرالدین حسینی الهاشمی
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۷

اقتراح پسینی؛

در این نوشتار تلاش شده که در قالب یک «اقتراح پسینی» و در ضمن «سه سؤال کلیدی»، تا حدودی امکان مقایسه ایده اسلامی سازی سه تن از اندیشمندان معاصر را فراهم آوریم که عبارت‌اند از آقایان «سید محمدباقر صدر»، «سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی» و «عبدالله جوادی آملی».

 
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۷

گفتاری از استاد میرباقری:

اگر انقلاب اسلامي بخواهد به عنوان يک حرکت رو به پيش براي ايجاد يک تمدن اسلامي و بعد استحاله فرهنگ مادی غرب در درون تمدن اسلامي اقدام کند بايد رابطه بين اسلاميت و تمدن و جامعه و دولت اسلامي منطقاً حل شود که اين کار حوزه هاي علميه و شرط انقلابي ماندن حوزه و حکومت است.

 
بازتعریف اعتقادات در واحد تمدنی، ضرورت تبیین نسبت بین جامعه‌اسلامی و مدرنیته
۲۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۷

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم؛

عوامل تفاوت برداشت ها از حکومت اسلامی در نوع نگاه به دین برای تشکیل حکومت است. اگر عمیق بشویم، ریشه این اختلاف ها به نوع درک ما از دین و معارف دینی برمی گردد، لذا اگر بخواهیم حکومت دینی موفقی داشته باشیم، باید درک از دین و نظام اعتقادی و فکری ما متناسب با این امر باشد.

 
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری
۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۹

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم؛

‌‎مجرای تحقق توحید در عالم خلفای الهی هستند که مظاهر اسماء الهی‌اند؛ حقیقت عبودیت به وسیله آنها محقق می‌شود و بسط و گسترش پرستش از طریق آنها واقع می‌شود. آنها ارکان توحید هستند، لذا موحد بودن به معنی پذیرش ولایت خلفاءالهی و تبری از ولایت اولیاء طاغوت است. مناسکی این امر شریعت است؛ شرایع، مناسک "تولی ...

 
فقه اجتماعی
۱۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۶

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری؛

فقه از احکام و وظايف مکلفين بحث مي‌کند، اعم از احکام تکليفي و وضعيه‌اي که متوجه مکلف است. از منظر فلسفه فقه ببینید امام خمینی در منشور روحانيت‌ مي‌گويند «استراتژي جهان را مستکبرين تعيين مي‌کنند. بايد اسلام تعيين کند، فقه بايد تعيين کند». امام مي‌گويند موضوع ولايت، سرپرستي کل جامعه، بلکه جامعه جهاني ...

 
دیدگاه فرهنگستان علوم اسلامی در باب فلسفه
۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۲

حجت‌الاسلام مصطفی جمالی؛

فلسفه شدن اسلامی فلسفه ای در ساحت روش سازی است که مبتنی بر آن می توان به تبیین سه حوزه روشی «روش استنباط نظامات دینی، روش مدل سازی، روش ارائه معادله تغییر» پرداخت موضوع و غایتی که بسیار متفاوت با موضوع و غایت فلسفه کنونی حوزه های علمیه می باشد. بر این اساس ادعای مخالفت فرهنگستان با فلسفه موجود ادعای ...

 
چگونگی تشکیل جامعه ایمانی حول امام
۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۶

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم؛

امامت تمام شده نیست؛ اینطور نیست که سیر ما با امام مان تمام شود؛ امامت و خلافت دائم است. دائم مهمان امام و تحت هدایت و ولایت و شفاعت ایشان هستیم. سیر ما از قبل این عالم شروع شده و تا بعد از این عالم ادامه دارد؛ این ارتباط ما با امام مان است؛ ارتباط امام ما با خدای متعال، ارتباط حضرت حق با ما، ارتباط ...

 
نبرد با تمدن غرب، اولویت اصلی حوزه‌ انقلابی است
۲ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۵

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری؛

باید پژوهش، آموزش و تبلیغ در حوزه متناسب با تغییرات و نیازهای امروز صورت گیرد، حوزه باید مردم را ببیند و در مقیاس درگیری با تمدن غرب برنامه‌ریزی کند و باید دانست که تمدنی که از سوی غرب پایه‌ریزی شده است ادامه امپراتوری بنی‌امیه است. ما تمدن خود را داریم و باید بازسازی کنیم و تدبیری بیندیشیم که تمدن ...

 
نقش اراده در شکل گیری معرفت از منظر صدرای شیرازی
۱۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۰

حجج الاسلام مصطفی جمالی و رضا برنجکار؛

در حوزه ادراکات حصولي انسان ـ اعم از ادراکات جزئي وکلي ـ در نگاه صدرا دو تحليل مطرح مي‏ شود که در هر دو تحليل، اراده انسان در شکل‏ گيري معرفت نقش ‏آفريني مي ‏کند. در تحليل نخست، نفس با تکامل ارادي و اختياري خود مستعد پذيرش صور ادراکي از مبادي عاليه وجود يا عقل فعال مي‏گردد و در تحليل دوم اين نفس انساني ...

 
اندیشه‌های سیداحمد فردید و تمدن نوین اسلامی
۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۷

حجت‌الاسلام یحیی عبدالهی؛

از نظرگاه فردید، «تمدن اسلامی» نه در گذشته هویتی اصیل داشته است و نه در حوالت تاریخی غربزدگی، امکان تحقق خواهد داشت. براین مبنا تمدن اسلامی، تنها در پس فردای تاریخ (عصر ظهور) امکان جلوه گری پیدا می کند. از نظر او اگر سقراط، مظهر تمدن یونانی و آوگوستینوس، مظهر تمدن روم شرقی و امپراطوری مسیحی و دکارت ...

 
حجت‌الاسلام محمدرضا کتابی
۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۸

حجت‌الاسلام محمدرضا کتابی؛ (4)

يکي از راهبردهای مهم دشمن براي کنترل و مهار انقلاب اسلامي و قلب ماهيت آن «بدل سازي و الگوسازي دروغين از انقلاب اسلامي» است. دشمن سعي دارد از طريق اين بدل سازي مانع وحدت انقلابيون جهان و جهان اسلام حول محور انقلاب اسلامي شود و اين موج را جذب بدل هاي دروغين کرده و آنها را مهار و کنترل نمايد و نسخه انحرافي ...

 
حجت الاسلام یحیی عبداللهی
۲۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۳

حجت‌الاسلام یحیی عبدالهی؛

اگر «دین» را جریان هدایت و ولایت الهی بدانیم و دامنه آن را تمام شئون فردی و اجتماعی انسان به حساب آوریم، «جامعه ایمانی» با حاکمیت ولایت الهی بر سه لایه «تفقه، علوم و دانش ها، مدل و برنامه های اجرایی» در جامعه محقق خواهد شد. در نتیجه، منظومه معرفتی منسجمی بدست خواهد آمد که آهنگ پرستش و عبودیت الهی بر ...