جاهلیت و ارتجاع امروز حاصل نفاقی است که مشابه آن در دوران حیات صدیقه طاهره (س) وجود داشت.
مقیاس عمل مجلس باید با این گفتمان سازی متفاوت شود، برای تنظیم قوانین در جهت رسیدن به تمدن اسلامی و حتی در کوتاه مدت هم نگاه مجلس عوض شود و الزامات تمدنی آن لحاظ شود.
با کمال تاسف، ارتحال عالم ربانی و فقیه و حکیم مجاهد، حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) که از استوانه های فکری و معنوی حوزه های علمیه و میدان دار بزرگ مبارزه و مجاهده فرهنگی در دوران پر فراز نشیب انقلاب اسلامی بودند، به محضر حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، رهبر معظم انقلاب اسلامی و حوزه های ...
اصلاً این شورا نگاهش به وضعیت فرهنگی کشور، نگاه جنگی نیست؛ احساس نمیکند ما در جبهه هستیم و لحظهبهلحظه تلفات میدهیم.چگونه در کرونا لحظه به لحظه آمار میدهیم و حواسمان هست که حتی یک نفر هم از بین نرود؟! ما در کرونای فرهنگی باید حواسمان را جمع کنیم؛ انگار نه انگار که ما دچار مشکلات فرهنگی هستیم و ...
مرور اجمالی به تکامل ادوار فقاهت که با آن آشنا هستید، گواه این معناست. حرکت از انسداد باب علم به انفتاح باب علم، حرکت از انفتاح اخباری به انفتاح اصولی؛ حرکت از انفتاح اصولی محدود به فقه فردی، به انفتاح اصولی پاسخگو به مسائل مستحدثه اجتماعی؛ حرکت از پاسخگویی به مسائل مستحدثه اجتماعی به سمت شکلگیری فقههای ...
استاد حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضایی، عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی، با توجه به جایگاه ویژه حوزه های علمیه و همچنین بحث مهم «گام دوم» یادداشتی منتشر کردند که متن آن ارائه می گردد:
اگر فرمايشات امام را - در عين جلالت مقامشان - در سن ۶۰ سالگی با فرمايشات مقام معظم رهبری حضرت آیه الله خامنه اي، مقايسه شود، قطعا در خواهیم یافت كه زمينه اطلاعاتي كه براي مقام معظم رهبری (ايّده اللّه بنصره) آماده شده است، در آن زمان براي امام آماده نبوده و اصلا اين نوع سؤالات در آن زمان قابل طرح نبود....
جنبه دیگری از بحث عدالت که حضرت امام راحل (ره) آن را دنبال آن بودند، عدالت در مقیاس جهانی بود همواره نگاه امام خمینی (ره) به تحولات جهانی و نشان دادن عظمت اسلام و راهگشایی اسلام در مقابل بشریت بود؛ شاخص حرکت امام برای ایجاد عدالت جهانی مبارزه با ظلم، استکبار، استعمار و سرمایه داری زالو صفت بود و توجه ...
در تحلیل قضیه کرونا نباید آن را از گذشته خودش یعنی فراز و فرود تمدن غرب، همچنین از پیچ تاریخی و عصر جدیدی که طلوع کرده است، تفکیک نمود؛
همانطور که بحرانِ جنگهای جهانی، بستر جامعه جهانی را برای پذیرش یک نظم جدید با ادعای صلح پایدار مهیا کرد، فضای ناامن کنونی هم میتواند جامعه جهانی را برای تحقق یک نظم مادی و ایجاد حکمرانی مجازی مهیا کند.
حجتالاسلام پیروزمند در تبیین خطبه های رهبر انقلاب در نمازجمعه اخیر گفت: یوم الله مقطعی است که خداوند قدرت خود را به رخ بندگان میکشد و نشان میدهد که اراده اوست که فوق ارادهها عمل میکند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر فرهنگستان علوم اسلامی، متن پيشنهاد تکميلي الگوي اسلامي ـ ايراني پيشرفت پس از ساعت ها کار تحقیقاتی تدوین گردیده که به صورت اصلاحات در متن اصلی است( فایل سند در قسمت ضمیمه قابل دانلود می باشد)، متن ذیل سند پيشنهادي دفتر فرهنگستان علوم اسلامي است: ...
نشستی علمی با حضور اساتید ارجمند، آیت الله سید محمد مهدی میرباقری ریاست فرهنگستان علوم اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید حسین میرمعزی معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا پیروزمند عضو هیات علمی ...
انقلاب اسلامی برای اقامه اجتماعی دین بنیان گذاشته شده است، آن وقت طبیعی است با آن بن مایه و جوهره و مقصد اصلی، حوزه علمیه دارای یک هدف و کارکرد فرهنگی است و یک ارتباط نا گسستنی با فرهنگ پیدا میکند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی، اولین جلسه هیات امنای جدید فرهنگستان با تغییراتی در اعضاء تشکیل شد.***در این جلسه ابتدا آیت الله میرباقری با ذکر یادی از اعضای گذشته این هیات امنا که دارفانی را وداع گفته اند. از حضرات آیت الله راستی کاشانی و آیت الله شرعی یادی نمودند، همچنین با گرامی ...
باید برای نسل جوان «توسعه اختیار» ایجاد بشود. ندیدم در جایی هستی شناسی اختیار مورد بحث قرار بگیرد، غیر از ادبیات استاد خودمان، ایشان هستی شناسی اختیار را تئوریزه کردند، اگر نتوانیم اختیار را تئوریزه کنیم، نمی توانیم در عرصه اجتماعی توسعه اختیار را بر محور هستی شناسی خودمان تبیین کنیم. انقلاب اسلامی ...
انقلاب اسلامی ایران همیشه داعیه دار آن بوده است که بیرون از اردوگاه مدرنیته ی فرهنگی چادر زده است، بنابراین یکی از کارهایی که باید انجام دهد این است که هویت ها و روندهای روزمره مردم را نیز از چنگ مدرنیته فرهنگی خلاص کند.
موفقیت های مسلمین در عرصه سیاسی جهان و انزوای تدریجی جبهه مقابل، نوید بخش اقامه تمدن نوین اسلامی بر پایه سه رکن «گرایش ها، اندیشه ها و محصولات» است،
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی به نقل از مهر، حجتالاسلام دکتر جمالی عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در گفتگویی تفصیلی در مورد حقیقت غدیر، با اشاره به ارتباط غدیر، عاشورا و عصر ظهور به عنوان سه رکن طرح نبی اکرم صلی الله علیه و آله برای هدایت تاریخ به تشریح ...
واقعیت آن است که دین اسلام به عنوان یک شریعت جامع و کامل به کلیه ابعاد مورد نیاز بشر توجه داشته و از جمله مسایلی که حقیقتاً در رشد و تکامل آدمی نیز تأثیر بسیار مهمی دارد، مساله فرح و نشاط در زندگی است