حجتالاسلام والمسلمین میرباقری:
مسئله شفاعت مخصوص به عالم آخرت نیست چرا که پیامبراکرم(ص) از همین دنیا به دستگیری از بشر و تطهیر او میپردازد تا مردم مسیر و گردنههای صعبالعبور جنت را طی کرده و به دارالمؤمنین و دارالمخلصین برسند.اهلبیت(ع) شفیع دائمی مسلمانان هستند و بشر در هر درجهای که باشد نیازمند به شفاعت اهلبیت(ع) است. اهلبیت(ع) ...
گفتاری از علامه حسینی الهاشمی(ره)؛
آيا محتوا، در نحوه آموزش اثر دارد؟! آیا محتوا در ايجاد رغبت اثر دارد؟! آيا قوانين نظام صرفاً مثل ابزار علوم تجربي هستند؟! بيشتر دقت كنيم، ببينيم اين قوانيني كه بر يادگيري حاكم می شود و يك بخش از سيستم جامعه را تحويل می دهد، آیا ميتواند با قوانيني كه در بخشهاي ديگر است، متفاوت باشد؟ يعني خصلتِ یک بخش،...
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری؛
اگر جامعه بخواهد ديني اداره شود حتماً بايد معرفت هاي ديني در فرآيند اداره حضور پيدا کند، و نظام معرفت ديني هم نبايد به صورت خطي، منفعل از معرفت هاي علمي بشود. براي ديني شدن اداره جامعه کافي نيست که يک نظام معرفتي در باب موضوعاتي که علم به آن مي پردازد استنباط شود و به صورت موازي در کنار معرفت هاي علمي ...
گفتگوی علامه حسینیالهاشمی با شبکه 5 فرانسه؛
مديريت مادي، امتحان خودش را داده و زمان آزمون خودش را گذرانده است، اما نتوانسته دغدغههاي بشر را رفع و انسان را به آرامش برساند، نه در سطح خرد و نه در سطح کلان و توسعه. در حقيقت وضعيتِ ماکروِ بشر، اسير ناهنجاريهاي بزرگ تاريخ است.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری؛
باید پژوهش، آموزش و تبلیغ در حوزه متناسب با تغییرات و نیازهای امروز صورت گیرد، حوزه باید مردم را ببیند و در مقیاس درگیری با تمدن غرب برنامهریزی کند و باید دانست که تمدنی که از سوی غرب پایهریزی شده است ادامه امپراتوری بنیامیه است. ما تمدن خود را داریم و باید بازسازی کنیم و تدبیری بیندیشیم که تمدن ...
گفتاری از علامه حسینی الهاشمی(ره)؛
در استراتژي توسعه می بایست فرهنگِ عدالت حاكم باشد تا عدالت فرهنگي، پايگاه عدالت سياسي و اقتصادي قرار گيرد؛ حقی، پايگاه عدالت است كه مبيّنش "فقيه" باشد. اين تبيين که توسط ولی فقیه انجام می گیرد، طبيعتاً محور كليه تصميم گيريهای اجتماعی است.ولي فقيه مبيِّن استراتژي توسعه است و تصميم او، محور كليه تصميم ...
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری؛
درگیری بین حق و باطل ضروری و اجتناب ناپذیر است. تنش بر سر "الله" است. وقتی ما دنبال خدای خودمان و آنها هم دنبال دنیای خودشان هستند، امکان مصالحه نیست. در این جنگ دو طرف خسارت می بینند و کشته می شوند، فقط تفاوت یکجاست، «الذین آمنوا یقاتلون فی سبیل الله والذین کفروا یقاتلون فی سبیل الطاغوت».
علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی؛
با کشورهای عدم تعهد درباره انقلاب فرهنگي همفکری كنيم. ما نميخواهيم مرزهاي سياسي، جغرافياييمان با غيرمتعهدها را برداريم، يا کشورها را يک نحو مديريت کنيم. ما ميگويم بياييم فرهنگمان را از اسارت مستكبرين در بياوريم. مفاهيمي را که آنها ارتکازي کرده و جا انداخته اند، به ذهن ما فرم داده اند که فقط آن مفاهيم ...
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری؛
فقه از احکام و وظايف مکلفين بحث ميکند، اعم از احکام تکليفي و وضعيهاي که متوجه مکلف است. از منظر فلسفه فقه ببینید امام خمینی در منشور روحانيت ميگويند «استراتژي جهان را مستکبرين تعيين ميکنند. بايد اسلام تعيين کند، فقه بايد تعيين کند». امام ميگويند موضوع ولايت، سرپرستي کل جامعه، بلکه جامعه جهاني ...
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم؛
مجرای تحقق توحید در عالم خلفای الهی هستند که مظاهر اسماء الهیاند؛ حقیقت عبودیت به وسیله آنها محقق میشود و بسط و گسترش پرستش از طریق آنها واقع میشود. آنها ارکان توحید هستند، لذا موحد بودن به معنی پذیرش ولایت خلفاءالهی و تبری از ولایت اولیاء طاغوت است. مناسکی این امر شریعت است؛ شرایع، مناسک "تولی ...
مقاله حجتالاسلام والمسلمین رضائی
مقاله حاضر سعی دارد یک الگوی مدیریت شبکهای در مقیاس ملی در خصوص تحول و مدیریت تولید علوم انسانی اسلامی به نمایش بگذارد که از یک سو پذیرای حضور حداکثری نظام علمی جامعه اسلامی است و از سوی دیگر تولید رقابتی علوم انسانی اسلامی براساس نیازمندی های بوم فرهنگ دینی و بوم جغرافیای ایران را امکانپذیر میکند....
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم؛
ما در حوزه اختيار خودمان بايد فقط او را عبادت کنيم، البته عبادت کردن در مقامات مختلف فرق مي کند. معنای اين که عبادت فعل است، اين نيست که همه از جنس فعل خارجياند، ممکن است در منزلتي تبديل شود به اين که انسان به گزاره اي ملتزم بشود، فهم و التزام به آن گزاره و پذيرش آن هم ممکن است يكي از مراتب توحيد ...
حجتالاسلام والمسلمین پیروزمند:
حجتالاسلام والمسلمین پیروزمند: مانع وحدت تمدنی تفکیک اسلام از تمدن سازی است و اگر امت اسلامی بر اختلافات مذهبی فائق شوند، مانع دوم قد علم میکند و آن ادعای جدایی دین از سیاست، دین از جامعه سازی، دین از علم، دین از الگوی پیشرفت و بالاخره جدایی دین از تمدن سازی است.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم:
چه کسی منکر مقام های عالیه امام خمینی (رحمتالله علیه) است؟ نفَس امام حیات بخش بود. امام در جامعه دمید و یک نمونه آن، تربیت هزاران شهیدی است که به شهادت قرآن، «عند ربهم یرزقون» هستند. این اثر عالِمِ ربانی است که به سرچشمه حیات وصل شده است.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری:
اگر تفکر توسعه غربی حاکم شد، بدانید چیزی از فرهنگ اسلام باقی نخواهد ماند؛ این همان چیزی است که موجب شده مقام معظم رهبری احساس خطر کنند در فرمایشات اخیرشان با خبرگان رهبری فرمودند که "ما آمدیم به اسلام عمل کنیم اگر بناست به اسلام عمل نکنیم ما اینجا چه کاره ایم؟!"
حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند:
ساختار شهر اسلامی باید به گونهای باشد که محیطزیستی برای ذکر و بندگی خداوند و جریان ولایت امام(ع) باشد. بنابراین، شهر زیارتی فضایی برای ذکر و بندگی بر محور ولایت امام (ع) است. الگوی پایه ما در ترسیم معماری شهر اسلامی از سه رکن کالبد، محتوا و محور هویتبخش آن تشکیل شدهاست.
استاد میرباقری در نشست با دانشپژوهان فرهنگستان:
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم: نیاز است که دانش پژوهان فرهنگستان، دانش های موازی با مباحث استاد حسینی الهاشمی (ره) را نیز به خوبی یاد بگیرند. البته نظریه استاد حسینی، فلسفه تفکر است که در حوزه علمیه، بدیلی ندارد، لذا با تسامح می شود آن را با فلسفه منطق متناظر گرفت.
اگر انقلاب اسلامي بخواهد به عنوان يک حرکت رو به پيش براي ايجاد يک تمدن اسلامي و بعد استحاله فرهنگ مادی غرب در درون تمدن اسلامي اقدام کند بايد رابطه بين اسلاميت و تمدن و جامعه و دولت اسلامي منطقاً حل شود که اين کار حوزه هاي علميه و شرط انقلابي ماندن حوزه و حکومت است.
گفتاری از علامه حسینی الهاشمی(ره)؛
اسلامِ به شرط «أنا» نباشد! اسلام به شرطي که من پست داشته باشم، به شرطي که من وجاهت اجتماعيام بالا باشد و ...آخرت، اسلامِ به شرط «أنا» نیست. خودمان را شرط براي اسلام نکنيم، اسلام را شرط براي خودمان بکنيد. حالا دوره آزمايش ديگري شروع شده است. وقتي پست داشتيد، آزمايش ديگري بود.
در محور موانع و بایستههای فقه اجتماهی هرچند به موانع و بایستههای فرهنگی و اجتماعی توسعۀ فقه اجتماعی اشاره نسبتاً خوبی شده است، اما به موانع و بایستههای علمی و محتوایی بحث که از جمله مهمترین آنها دقت در موضوعشناسی و روششناسی فقه اجتماعی است، آنگونه که باید پرداخته نشده است.