در محور موانع و بایستههای فقه اجتماهی هرچند به موانع و بایستههای فرهنگی و اجتماعی توسعۀ فقه اجتماعی اشاره نسبتاً خوبی شده است، اما به موانع و بایستههای علمی و محتوایی بحث که از جمله مهمترین آنها دقت در موضوعشناسی و روششناسی فقه اجتماعی است، آنگونه که باید پرداخته نشده است.
حجتالاسلام والمسلمین عبدالعلی رضایی؛
در طراحی زیرساخت های مورد نیاز در تمدن سازی به عنوان پیشران مطلوب در استحکام درونی قدرت نظام نیاز به نظامسازی در حوزه مفاهیم و ساختارها، محصولات است و این نظام سازی بر پایه دین انجام میشود. نظام سازی بر اساس قرآن و دین، با فرآیند پنجگانه ای که رهبرانقلاب مطرح فرمودند درهم آمیخته است.
گزارش نخستین کرسی ترویجی نظریه پردازی؛
نخستین کرسی ترویجی ترویجی نظریهپردازی با موضوع «تحوّل در ریاضیات لازمه تحوّل در علوم انسانی» از سوی فرهنگستان علوم اسامی قم و با مشارکت دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی و نقد و مناظره در شورای عالی انقلاب فرهنگی، در قم برگزار گردید.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری در سالگرد ارتحال آيتالله سيد منيرالدين حسينی الهاشمی: هر روزه عمق تفکر استاد حسینی بيشتر با اقبال اجتماعی مواجه است و حتی برای يک روز محجور نشده است. اِنشاءالله آينده نخبگانی در اختيار تفکر مرحوم استاد میباشد، و مسئولیت سنگین ما ایجاد بسترهای این تفکر در جامعه است.
حجتالاسلام والمسلمين پيروزمند؛
برای دستیابی به علوم انسانی مطلوب، ناگزیر از توجه به عوامل بیرونی در کنار عوامل داخلی هستیم. همچنان که تمرکز بر عوامل داخلی و نادیده انگاشتن عوامل خارجی راه به سوی علوم انسانی مطلوب نمیبرد تمرکز صرف بر رویکرد مدیریتی و تأکید بر عوامل خارجی نیز، اسلامی سازی علوم انسانی را محقق نخواهد نمود.
گفتگو با حجتالاسلام والمسلمین میرباقری
هماهنگی بین منابع معرفت، به صورت قهری اتفاق نمیافتد، لذا برای اسلامیت علوم میبایست منظومهای به هم پیوسته از معارف مختلف بر محور معارف نقلی تشکیل داد که این مسئله، نیازمند مقیَّد شدن معارف نقلی، عقلی و تجربی، در منزلت منطق و روش تحقیق است.
حجت الاسلام و المسلمين حسينيان؛
مطالعه نحوه اسلامي سازي علوم انساني از جمله مباحث ضروري و حياتي است. پرداختن به اين عرصه از پيش از انقلاب اسلامي و اوايل آن احساس مي شد. پس از شکل گيري پايه هاي سياسي نظام اسلامي و تثبيت تحولاتي که در پي تغيير حاکميت در جامعه به وجود آمد مسئولين انقلاب اسلامي بيش از پيش به اين ضرورت پي بردند و آن را ...
از سوی فرهنگستان علوم اسلامی قم صادر شد؛
فرهنگستان علوم اسلامی قم، در این بیانیه اعدام آیت الله شهید نمر باقر النمر را اقدامی دیگر در مقابله با جبهه مقاومت اسلامی توصیف کرد و افزود: بلاشک دستور این چنین اعدامی با مجوز باصطلاح کدخدایی بوده که تمام قدرت کشوری مانند عربستان در دستان اوست.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری؛
اعتدال به معنای کافی بودن انقلابیگری به هیچ عنوان مورد قبول نیست، جریانهای غرب زده که همه چیز را در غرب میبینند ملت را هیچ نمیدانند و درصدد هستند الگوی توسعه غربی را بیاورند/ نفوذ را از مسیر تحقیر ملتها در مقابل تمدن مادی غرب ایجاد کردند و تحقیر، ایجاد فریفتگی و منحل کردن یک ملت از جمله اهداف این ...
قبل از هر گونه بهره برداري از اطلاعات ابتدا بايد اطلاعات ساماندهي شود و اين بايد در جهت هماهنگ باشد. اين بستر سازي و ايجاد شرايط مي تواند در حد اصلاح جهت گيريها در تحقيقات و نيز در مرحله حضور در تحقيق و تنظيم فعاليت هاي تحقيقاتي صورت گيرد تا در مرحله بهره برداري از اطلاعات به هدف مطلوب دست يابيم. اين ...
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری؛
در احوالات برخی از اهل معنا ذکر شده است که در سلام هایشان به معصومین(ع) حجابها از چشم و گوششان برداشته میشد و شخص معصوم را می دیدند و سخنش را میشنیدند.
علم حاصل يکي از قواي بشر هست که يا تحت دين واقع مي شود و يا بيرون از حوزة دين است، «لااکراه في الدين» اگر تحت حوزة دين بود مي شود علم ديني، اگر بيرون حوزة علم ديني بود مي شود علم غير ديني. پس بنابراين از چند زاويه مي شود بحث علم ديني را بحث کرد؛ ما بايد تعاريف را در هر دو حوزه دقيق کنيم و بر اساس آن ...
الگوي مفهومي تحول، شامل مجموعه مؤلفه ها، موضوعات و پرسش هاي مؤثر حاکم بر نقشه راه علمي و اجرايي تحول است که اين الگو به عنوان ابزار مهندسان و طراحان، هنگام نقشه نگاري خواهد بود. توانمندي ديگر اين الگو در نظام بخشي به انديشه طراحان و حتي مديران در دو عرصه مهندسي و مديريتي و در تمامي حوزه هاي بينشي، دانشي ...
در گفتگو با حجتالاسلام والمسلمین پیروزمند؛
نگرانی از تضعیف حوزه نفوذ روحانیت یک نگرانی صنفی نیست. نه، اهمیتش از باب حضور دین در زندگی است. آن است که اهمیت به این ماجرا میدهد، می گوییم اگر حوزه منزوی شود، معنی اش این است که دانش های سکولار عرصه اداره زندگی را به عهده می گیرند.
در گفتگو با حجتالاسلام والمسلمین حسینیان؛
الآن حوزه حرف اول را در جامعه ما نميزند در حالي که انقلاب ما انقلاب ديني و اسلامي است و متکفل دين و اسلام بايد حوزه باشد. الآن روحانیتی که در سطح کارشناسي وارد دولت و حاکميت شده اند و خطا کردهاند، مگر اينها مسلمان نبودهاند، چطور ميشود این افراد وقتی در جريانهاي کارشناسي وارد میشوند، کارشناس ها ...
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم؛
اگر پذيرفتيم كه علوم ديني موجودي براي ايجاد يك تمدن اسلامي، در دنياي مدرن كفايت نمي كند و نمي تواند پاسخگوي نيازهاي تمدن اسلامي باشد، تخصصي شدن معناي ديگري پيدا مي كند. در اين حالت، بايد نسبت بين دين و عقلانيت بشر ـ اعم از عقلانيت تجربي و نظري ـ را تبيين كنيد و مشخص كنيد كه اينها چه نسبتي با دين برقرار ...
فرهنگ آن روح و جوهرهاي است كه در كالبد تمدن حلول ميكند و تعين پيدا ميكند. بنابراين فرهنگ و تمدن در عين ميآيد و از هم جدا نيستند و ۲ روي يك سكه هستند. اما در مقام طراحي تمدني، برنامهريزي، پيشبيني و آيندهنگاري تمدني، طبيعتا ايدهآلهاي فرهنگي به جهتي به مسير تمدن ميرود.
آیا اقتصاد ایدئولوژیک است یا نیست؛ اگر ایدئولوژیک است، اقتصاد مقاومتی معنا دارد و اگر ایدئولوژیک نیست، اقتصاد مقاومتی هم بیمعناست و ما هم باید به اردوگاه جهانی ملحق شده و به قمری از اقمار آمریکا تبدیل شویم؛ پس اگر میخواهیم به اردوگاه جهانی بپیوندیم بهتر است با کدخدا ببندیم، نه با کشورهای خردهپا!
گزارش ارائه استاد علیرضا پیروزمند عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم، در سلسله نشستهای «نظام فکری اسلام با محوریت بینش تمدنی»در هامبورگ و سفر علمی عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی به آلمان و هلند.
استاد میرباقری در سالگرد قیام ۱۵ خرداد:
جبهه غرب [لیبرالیسم] با چین [کنفوسیوس] فقط وارد جنگی اقتصادی شده است اما با جمهوری اسلامی ایران علاوه بر جنگ اقتصادی و مهمتر از آن، جنگی ایدئولوژیک را شروع کرده است که اگر پیرو مکتب امام خمینی بمانیم ان شاء الله قطعا پیروز خواهیم بود.