علم دینی
آنچه در این پرونده میخوانید دیدگاه صاحب نظران فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه ی دین و علم می باشد.
 
 
نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
نوع مطلب :  
بخش :  
فقه اجتماعی و کاستی‌های جدی روش تفقه
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۸

حجت‌الاسلام سیدپیمان غنائی

در محور موانع و بایسته‌های فقه اجتماهی هرچند به موانع و بایسته‌های فرهنگی و اجتماعی توسعۀ فقه اجتماعی اشاره نسبتاً خوبی شده است، اما به موانع و بایسته‌های علمی و محتوایی بحث که از جمله مهم‌ترین آن‌ها دقت در موضوع‌شناسی و روش‌شناسی فقه اجتماعی است، آن‌گونه که باید پرداخته نشده است.

 
تحقق تمدن اسلامی و علم دينی؛ پيشران مطلوب در استحکام درونی نظام
۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۸

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالعلی رضایی؛

در طراحی زیرساخت های مورد نیاز در تمدن سازی به عنوان پیشران مطلوب در استحکام درونی قدرت نظام نیاز به نظام‌سازی در حوزه مفاهیم و ساختارها، محصولات است و این نظام سازی بر پایه دین انجام می‌شود. نظام سازی بر اساس قرآن و دین، با فرآیند پنجگانه ای که رهبرانقلاب مطرح فرمودند درهم آمیخته است.

 
تحوّل در ریاضیات لازمه تحوّل در علوم انسانی
۹ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۶

گزارش نخستین کرسی ترویجی نظریه پردازی؛

نخستین کرسی ترویجی ترویجی نظریه‌پردازی با موضوع «تحوّل در ریاضیات لازمه تحوّل در علوم انسانی» از سوی فرهنگستان علوم اسامی قم و با مشارکت دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی و نقد و مناظره در شورای عالی انقلاب فرهنگی، در قم برگزار گردید.

 
آينده نخبگانی جامعه در اختيار اندیشه استاد حسینی الهاشمی
۱۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۷

استاد سید محمدمهدی میرباقری؛

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری در سالگرد ارتحال آيت‌الله سيد منيرالدين حسينی الهاشمی: هر روزه عمق تفکر استاد حسینی بيشتر با اقبال اجتماعی مواجه است و حتی برای يک روز محجور نشده است. اِن‌شاء‌الله آينده نخبگانی در اختيار تفکر مرحوم استاد می‌باشد، و مسئولیت سنگین ما ایجاد بسترهای این تفکر در جامعه است.

 
جريان‌شناسی رويکردهای به علوم انسانی اسلامی در ايران
۱۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۴

حجت‌الاسلام والمسلمين پيروزمند؛

برای دستیابی به علوم انسانی مطلوب، ناگزیر از توجه به عوامل بیرونی در کنار عوامل داخلی هستیم. همچنان که تمرکز بر عوامل داخلی و نادیده انگاشتن عوامل خارجی راه به سوی علوم انسانی مطلوب نمی‌برد تمرکز صرف بر رویکرد مدیریتی و تأکید بر عوامل خارجی نیز، اسلامی سازی علوم انسانی را محقق نخواهد نمود.

 
راه هماهنگ‌سازی علوم بر محور معارف نقلی چیست؟
۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۷

گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری

هماهنگی بین منابع معرفت، به صورت قهری اتفاق نمی‌افتد، لذا برای اسلامیت علوم می‌بایست منظومه‌ای به هم پیوسته از معارف مختلف بر محور معارف نقلی تشکیل داد که این مسئله، نیازمند مقیَّد شدن معارف نقلی، عقلی و تجربی، در منزلت منطق و روش تحقیق است.

 
تاريخ رويکرد به علوم انساني اسلامي
۱۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۱

حجت الاسلام و المسلمين حسينيان؛

مطالعه نحوه اسلامي سازي علوم انساني از جمله مباحث ضروري و حياتي است. پرداختن به اين عرصه از پيش از انقلاب اسلامي و اوايل آن احساس مي شد. پس از شکل گيري پايه هاي سياسي نظام اسلامي و تثبيت تحولاتي که در پي تغيير حاکميت در جامعه به وجود آمد مسئولين انقلاب اسلامي بيش از پيش به اين ضرورت پي بردند و آن را ...

 
بیانیه محکومیت اقدام آل‌سعود در به شهادت رساندن آیت‌الله النمر
۱۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۹

از سوی فرهنگستان علوم اسلامی قم صادر شد؛

فرهنگستان علوم اسلامی قم، در این بیانیه اعدام آیت الله شهید نمر باقر النمر را اقدامی دیگر در مقابله با جبهه مقاومت اسلامی توصیف کرد و افزود: بلاشک دستور این چنین اعدامی با مجوز باصطلاح کدخدایی بوده که تمام قدرت کشوری مانند عربستان در دستان اوست.

 
نفوذ؛ پیاده‌سازی الگوی توسعه غربی در کشور اسلامی است/ مذاکره نباید بستر تحقیر مردم شود
۱۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۴

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری؛

اعتدال به معنای کافی بودن انقلابی‌گری به هیچ عنوان مورد قبول نیست، جریان‌های غرب زده که همه چیز را در غرب می‌بینند ملت را هیچ نمی‌دانند و درصدد هستند الگوی توسعه غربی را بیاورند/ نفوذ را از مسیر تحقیر ملت‌ها در مقابل تمدن مادی غرب ایجاد کردند و تحقیر، ایجاد فریفتگی و منحل کردن یک ملت از جمله اهداف این ...

 
شبکه تحقیقات، بستری کارآمد برای تولید و تکامل علم
۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۹

حجت الاسلام والمسلمین رضایی؛

قبل از هر گونه بهره برداري از اطلاعات ابتدا بايد اطلاعات ساماندهي شود و اين بايد در جهت هماهنگ باشد. اين بستر سازي و ايجاد شرايط مي تواند در حد اصلاح جهت گيريها در تحقيقات و نيز در مرحله حضور در تحقيق و تنظيم فعاليت هاي تحقيقاتي صورت گيرد تا در مرحله بهره برداري از اطلاعات به هدف مطلوب دست يابيم. اين ...

 
شمه‌ای در اسرار زیارت
۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۲

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری؛

در احوالات برخی از اهل معنا ذکر شده است که در سلام هایشان به معصومین(ع) حجاب‌ها از چشم و گوششان برداشته می‌شد و شخص معصوم را می دیدند و سخنش را می‌شنیدند.

 
منظرهای مختلف در تبيين ضرورت علم دينی
۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۴۳

گفتاری از استاد میرباقری؛

علم حاصل يکي از قواي بشر هست که يا تحت دين واقع مي شود و يا بيرون از حوزة دين است، «لااکراه في الدين» اگر تحت حوزة دين بود مي شود علم ديني، اگر بيرون حوزة علم ديني بود مي شود علم غير ديني. پس بنابراين از چند زاويه مي شود بحث علم ديني را بحث کرد؛ ما بايد تعاريف را در هر دو حوزه دقيق کنيم و بر اساس آن ...

 
کليات الگوي مفهومي تحول علوم انساني اسلامي
۲۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۶

حجت الاسلام و المسلمين رضايي:

الگوي مفهومي تحول، شامل مجموعه مؤلفه ها، موضوعات و پرسش هاي مؤثر حاکم بر نقشه راه علمي و اجرايي تحول است که اين الگو به عنوان ابزار مهندسان و طراحان، هنگام نقشه نگاري خواهد بود. توانمندي ديگر اين الگو در نظام بخشي به انديشه طراحان و حتي مديران در دو عرصه مهندسي و مديريتي و در تمامي حوزه هاي بينشي، دانشي ...

 
عدم تحول حوزه، عامل ورود دانش سکولار در عرصه اداره زندگی مسلمین
۱۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۷

در گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین پیروزمند؛

نگرانی از تضعیف حوزه نفوذ روحانیت یک نگرانی صنفی نیست. نه، اهمیتش از باب حضور دین در زندگی است. آن است که اهمیت به این ماجرا می‌دهد، می گوییم اگر حوزه منزوی شود، معنی اش این است که دانش های سکولار عرصه اداره زندگی را به عهده می گیرند.

 
حضور در نظام کارشناسی حکومتی، مهمترین رسالت امروز حوزه علمیه
۱۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۱

در گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین حسینیان؛

الآن حوزه حرف اول را در جامعه ما نمي‌زند در حالي که انقلاب ما انقلاب ديني و اسلامي است و متکفل دين و اسلام بايد حوزه باشد. الآن روحانیتی که در سطح کارشناسي وارد دولت و حاکميت شده اند و خطا کرده‌اند، مگر اينها مسلمان نبوده‌اند، چطور مي‌شود این افراد وقتی در جريان‌هاي کارشناسي وارد می‌شوند، کارشناس ها ...

 
تخصص‌گرایی و عدم پراکندگی در تحقیقات؛ ضرورت تولید علم دینی
۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۰

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم؛

اگر پذيرفتيم كه علوم ديني موجودي براي ايجاد يك تمدن اسلامي، در دنياي مدرن كفايت نمي كند و نمي تواند پاسخگوي نيازهاي تمدن اسلامي باشد، تخصصي شدن معناي ديگري پيدا مي كند. در اين حالت، بايد نسبت بين دين و عقلانيت بشر ـ اعم از عقلانيت تجربي و نظري ـ را تبيين كنيد و مشخص كنيد كه اينها چه نسبتي با دين برقرار ...

 
فرهنگ و تمدن‌ دو روی یک سکه
۱۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۳

دکتر علیرضا پیروزمند؛

فرهنگ آن روح و جوهره‌اي است كه در كالبد تمدن حلول مي‌كند و تعين پيدا مي‌كند. بنابراين فرهنگ و تمدن در عين مي‌آيد و از هم جدا نيستند و ۲ روي يك سكه هستند. اما در مقام طراحي تمدني، برنامه‌ريزي، پيش‌بيني و آينده‌نگاري تمدني، طبيعتا ايده‌آل‌هاي فرهنگي به جهتي به مسير تمدن مي‌رود.

 
جایگاه اقتصاد مقاومتی در جنگ تمدنی
۲۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۹

گفتاری از استاد میرباقری؛

آیا اقتصاد ایدئولوژیک است یا نیست؛ اگر ایدئولوژیک است، اقتصاد مقاومتی معنا دارد و اگر ایدئولوژیک نیست، اقتصاد مقاومتی هم بی‌معناست و ما هم باید به اردوگاه جهانی ملحق شده و به قمری از اقمار آمریکا تبدیل شویم؛ پس اگر می‌خواهیم به اردوگاه جهانی بپیوندیم بهتر است با کدخدا ببندیم، نه با کشورهای خرده‌پا!

 
بررسی نظام فکری اسلام با محوریت بینش تمد‌نی
۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۵

استاد پیروزمند در هامبورگ:

گزارش ارائه استاد علیرضا پیروزمند عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم، در سلسله نشست‌های «نظام فکری اسلام با محوریت بینش تمدنی»در هامبورگ و سفر علمی عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی به آلمان و هلند.

 
مکتب امام، ضامن پیروزی در نبرد ایدئولوژیک و اقتصادی با غرب
۱۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۷

استاد میرباقری در سالگرد قیام ۱۵ خرداد:

جبهه غرب [لیبرالیسم] با چین [کنفوسیوس] فقط وارد جنگی اقتصادی شده است اما با جمهوری اسلامی ایران علاوه بر جنگ اقتصادی و مهمتر از آن، جنگی ایدئولوژیک را شروع کرده است که اگر پیرو مکتب امام خمینی بمانیم ان شاء الله قطعا پیروز خواهیم بود.