حجت الاسلام محمدجعفر حسینیان؛(2)
تنها معارفی می تواند از خطا مصون باشد که انسان در آن دخالتی نکند و از ناحيه حضرت حق تعالی باشد. بنابراين تمامی سرچشمه های معرفت بشر آغشته به زنگار آلودگی است و تنها يک چشمه حقيقت است که زلال معرفت را بر بشريت سرازير می کند و آن معارف الهی از طريق انبياء و اوليای الهی است.
حجت الاسلام حسن شیخ العراقین زاده
ایجاد نظام جامع نرم افزارهای تحقیقاتی در واقع ایجاد ارتباط میان تمامی نرم افزارهای تحقیقاتی به گونه ای است که هر محقق و حتی سازمان های تحقیقاتی به راحتی بتوانند تمامی فرآیند تحقیق خود را در آن طراحی کرده و اجرا کنند و بر حسن انجام آن نظارت داشته باشند و تمامی محصولات خود را به اشتراک بگذارند. تنها در ...
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی قم، حجت الاسلام احمد زنگنه، دانش پژوه گروه فلسفه شدن فرهنگستان علوم اسلامی در مقاله ای به بررسی منزلت عقل از دیدگاه حجت الاسلام و المسلمین سید محمدمهدی میرباقری پرداختند.متن حاضر برداشت مختصری از مقاله مذکور است که به این بحث را به صورت اجمالی مورد ...
امام خمینی از سنت قبلی حوزه است، ولی نظر ایشان بر این بود که اجتهاد مصطلح حوزه کافی نیست. الان رهبری انقلاب در شرائطی پیچیده تر انقلاب را به خوبی هدایت کرده است، ایشان نیز تاکید جدی بر تحول حوزه دارند. باید حوزه انقلابی را جدی بگیریم. دفاع سیاسی کورکورانه، انقلابی گری نیست. حوزه انقلابی باید به دنبال ...
حضرت آیتالله خامنهای در پیام تسلیت خود در پی درگذشت هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کردند که او نمونه کم نظیری از نسل اول مبارزان ضد ستم شاهی و از رنج دیدگان این راه پر خطر و پر افتخار بود.
دستیابی به دانش «فلسفه تاریخ دینی»، مبتنی بر معارف و آموزه های شیعی، مستلزم استخراج نظریه های اندیشمندان و صاحب نظران شیعی در این موضوع است که در این بخش، به دیدگاه مرحوم سیدمنیرالدین حسینی (ره) - موسس فرهنگستان علوم اسلامی قم- در دو بخش : ۱. مبانی نظریه ۲. اصل نظریه، می پردازیم. لازم به ذکر است که ...
حجت الاسلام و المسلمین میرباقری؛
اثر هنری به مدار خیر و شر و به پرستش نسبت به حضرت حق بر می گردد. لذا معیار ارزش های اخلاقی تحت تاثیر اخلاق و پرستش تعریف می شوند. عبارت نورانی «فالهمها فجورها و تقویها » نباید به مفاهیم دیگر تاویل شود . خیر و شر، تقوی و فجور است.
در اینکه باید «متعلق فعل» حتماً مطلوب فاعل باشد و با انجام آن، طلب و خواسته ای از فاعل بر آورده گردد، حرفی نیست، بلکه اشکال ما این است که به چه دلیلی باید این مطلوبْ خودِ نفس باشد؟! به تعبیر دیگر اشکال در این است که جناب آقای دکتر مصباح مثالهای ناظر به «پسند» را طوری به کار می رود که انگار متعلقِ پسند ...
آیت الله محمدعلی شرعی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اسفندماه سال ۱۳۱۴ دیده به جهان گشود و پس از عمری مجاهدت در راه اسلام، انقلاب و تربیت طلاب و فضلای حوزه، صبح امروز دوازدهم دیماه دیده از جهان فرو بست.
در مورد بحث خدا یک نکتهی دیگری هم باید اضافه کرد ـ که در بحثهای استاد مصباح صریحاً ذکر شده ـ که اتفاقاً اگر بخواهیم به خود حقیقی توجه کنیم، چیزی نیست جز ربط به خدا. آن مبنای فلسفی را قبول داریم که مخلوق چیزی نیست جز عین فقر. اگر بخواهم توجه کنم اگر حقیقتاً خودم را شناخته باشم توجّه به خود میشود توجه ...
حجت الاسلام محمدرضا کتابی؛ (5)
امروز انقلاب اسلامی از ناحيه علوم انسانی دچار بحران و تهديد است. علوم انسانی رايج بر پايه تعاريف و نگرش مادی و زمينی از رابطه انسان و جهان فرمول بندی شدهاند كه احاطه و يا درك روشنی از مخلوقيت، مفطوريت و مربوبيت همه ابعاد وجودی انسان و جهان ندارند و به وضوح با رويكرد توحيد محور در زمينه رابطه انسان،...
مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی براساس دغدغه دین مدارانه ای که داشت به دنبال تحقق دین حداکثری در عرصه اجتماعی و تمدنی بوده است. ایشان می خواست، اسلام در مقام اقامه و سرپرستی اجتماعی موفق عمل کند. استاد حسینی معتقد بود که حقیقت دینی باید به تمدن منتهی شود. تفسیرش از دین هم فراتر از تفسیرهای موجود ...
حجت الاسلام و المسلمین میرباقری:
حضرت معصومه جزو بیوت نورند که انوار چهارده معصوم در آن ها تجلی کرده است. لذا باید نور معصومین را از ایشان کسب کرد. ایشان این شأن را دارند که ما را به معصوم و نور معصوم برسانند. این از شئون ایشان است. انوار معصومین در حضرت معصومه تجلی دارد. همه آنها از طریق تجلی در این حرم حاضرند، حضور خاص دارند. لذا ...
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری:
فراگیری علم اصول در حوزه در سه مقطع «مقدمات»، «سطح» و «خارج» هرکدام از ویژگی ها و اقتضائات خاصی برخوردار است. در مرحله مقدماتي علم اصول، نگاه بيروني به علم، كتاب شناسي، مطالعه تاريخ علم و شخصيت هاي آن علم، و تبیین تعریف، موضوع و روش علم از جمله موضوعاتی است كه لازمه ورود محصل به فضاي يك علم و ايجاد ...
فلسفه اسلامی در عین اینکه تلاش کرده محتوای خود را در بستر زمان، الهیتر کند، ولی به شدت از یک نقیصه منطقی رنج میبرد و آن نقیصه این است که بر اساس یک ارتکاز غلط، میخواهد واقع را در قالب حیثیتهای متباین از هم بشناسد. طبق این رویکرد روشی، هر علمی از جمله فلسفه، متکفل بررسی و تبیین یک حیث است. همین جداانگاری ...
فلسفه شدن اسلامی فلسفه ای در ساحت روش سازی است که مبتنی بر آن می توان به تبیین سه حوزه روشی «روش استنباط نظامات دینی، روش مدل سازی، روش ارائه معادله تغییر» پرداخت موضوع و غایتی که بسیار متفاوت با موضوع و غایت فلسفه کنونی حوزه های علمیه می باشد. بر این اساس ادعای مخالفت فرهنگستان با فلسفه موجود ادعای ...
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم؛
امامت تمام شده نیست؛ اینطور نیست که سیر ما با امام مان تمام شود؛ امامت و خلافت دائم است. دائم مهمان امام و تحت هدایت و ولایت و شفاعت ایشان هستیم. سیر ما از قبل این عالم شروع شده و تا بعد از این عالم ادامه دارد؛ این ارتباط ما با امام مان است؛ ارتباط امام ما با خدای متعال، ارتباط حضرت حق با ما، ارتباط ...
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری؛
روش تفقه در فقه سياسي، متأثر از روش اجتهادي فقه عمومي و رايج است. اگر فقه بخواهد در عرصه حيات اجتماعي و تاريخي حضور پيدا کند، هم بايد دامنه فقه و تفقه ديني گسترش يابد و هم واحد مطالعه آن به سطح جامعه و تاريخ توسعه پيدا کند. براي دستيابي به اين سطح، ابتدا بايد روش تحقيق و آنگاه ديگر فلسفههاي مضاف را ...
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری مطرح کرد:
کسی که قائل به تمدن است نمی تواند قائل به گزینش و خوب و بد باشد، مگر در همین شکل استحاله؛ وقتی بحث از الگوی پیشرفت اسلامی است، وقتی بحث از سبک زندگی اسلامی است. وقتی بحث از علم انسانی اسلامی و امثال اینها است، اگر ادامه بدهید به علم دینی منتهی می شود و علی الاطلاق به استحاله تمدن غرب در تمدن اسلامی ...
گفتاری از علامه حسینی الهاشمی(ره)؛
در تحليل عاطفيِ دقيق کربلا، دو موج ارزش گرايي انسانيت و مقابله با ستمگري از دو سو، تاریخ را مورد تأثیر شدید قرار می دهد؛ که این به معناي استراتژيِ تكامل تاريخي است، نه معناي استراتژيِ تكامل اجتماعي و به دست گرفتن قدرت. کسانی كه ميگويند حضرت آمده بود تا حكومت اسلامي تشکیل بدهد؛ در واقع معناي تكامل گرايي ...