فرهنگستان علوم اسلامی قم برگزار کرد:
اولین کرسی ترویجی از سلسلسه نشست های فلسفه فیزیک با عنوان «خاستگاه ها و زمینه های پیدایش فیزیک در یونان باستان» به همت معاونت پژوهش بنیادین فرهنگستان علوم اسلامی قم و با همکاری دبیرخانه هیأت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره، در تاریخ ۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند:
غرب علم دینی را فراتر از علوم انسانی در سایر حوزه های علم هم تعقیب می کنند و مفهوم علم دینی به همین دلیل برای غرب مفهوم بیگانه ای نیست. هر چند باز این ملاحظه وجود دارد که به باور ما این ظرفیتی که مسیحیت در دینی سازی علم ایجاد می کند یک ظرفیت بسیار محدودی است
گفتگو با معاون پژوهش فرهنگستان علوم اسلامی
برای ایجاد تفاهم علمی باید ابتدا در ساختار درونی فرهنگستان کوشش کرد ادبیات و زبان فرهنگستان را از طریق فرآیند تطبیق به زبان موجود نزدیک کنیم و سپس با استفاده از فضای آزاداندیشی و کرسی های نظریه پردازی، امکان دسترسی، پاسخگویی و تحمل ابهام را در جامعه ي علمی ارتقا داده و زمان تفاهم با آنان را کاهش بخشیم....
اساساً منطق کلينگر در ساحت طراحي الگوي پيشرفت راهي ندارد و عقيم از اين است که بتواند به الگوي پيشرفت پاسخگو باشد. اين عرض بنده به اين معنا نيست که اصلاً لازم نيست از منطق کلينگر در طراحي الگوي پيشرفت استفاده کنيم. حتماً لازم است استفاده کنيم؛ چون اصلاً بدون انتزاع و بيان يک وجه مشترک، نميتوانيم حرف ...
حجت الاسلام والمسلمین عبدالعلی رضایی
یکی از ابزارهای مهم و تأثیرگذار در ایجاد تمدن اسلامی پیوست فرهنگی است. چون راهی است برای دستیابی به فضاهای آرمانی و ارزشی. پیوست فرهنگی که امروز به عنوان یک ابزار عملیاتی در اخیتار داریم، فرهنگی دینی را در بسترهای اجتماعی جاری می سازد. پیوست فرهنگی ابزاری است برای گسترش دین در صحنه عمل.
منطق، شریعت ذهن در گفتگو با استاد میرباقری؛
فاعلیت حاکم بر منطق است و فاعلیت فاعل بالاتر منطق را می سازد. وقتی سخن از حجیت می گوییم مقصودمان همین است. لذا اصلی ترین قید منطق تعبد است. بدون تعبد به حضرت حق فهم باطل می شود به این معنا که اراده ی باطل در آن وارد می شود. به عبارت دیگر معیار صحت فهم، پرستش در فهم است. روش به روش پرستش برمی گردد. آنچه ...
رئیس گروه فلسفه فرهنگستان علوم اسلامی قم؛
افکار و عقاید فلسفی انسان را به معرفت الهی نمی رساند و در کنار نور امامت است که انسان به راه حقیقی رهنمود می شود. عقل ابزاری برای امام خواهی و امام یابی بوده لذا نباید لحظه ای ارتباط میان حجت باطنی و ظاهری قطع شود.