علم دینی
آنچه در این پرونده میخوانید دیدگاه صاحب نظران فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه ی دین و علم می باشد.
 
 
نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
نوع مطلب :  
بخش :  
مجاری تاثیر گذاری دین درشکل گیری علوم انسانی در دو مرحله تولید "تولید نظریه و آزمون نظریه"
۲۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰

حجت الاسلام مصطفی جمالی

حوزه های علمیه نباید تنها به اجتهاد در حوزه احكام روابط فردی آن هم در باب احكام تكلیفی آن بپردازند. بلكه باید فقه اكبر موضوع اجتهاد قرار گیرد و علاوه بر احكام تكلیفی, احكام ارزشی و اندیشه های توصیفی دین در دو حوزه روابط فردی و اجتماعی به دست بیاید ـ البته مشخص است كه علاوه بر ضرورت جریان حجیت دراین ...

 
رویکرد تهذیبی در علوم موجود
۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰

حجت الاسلام یوسف حسین نژاد

یکی از موضوعات عرصه فلسفه فرهنگ، نسبت علم و فرهنگ است، این نسبت به معنای رابطه ای است که بین علم و فرهنگ وجود دارد. احاطه علم بر فرهنگ یکی از انواع ارتباط بین این دو مقوله است که رویکرد تهذیب علوم موجود، با رویکردی عقلانی و وحیانی به علم به دنبال بازخوانی علم و فرهنگ اسلامی است. یكی از طرفداران اصلی ...

 
ضرورت تنظیم نظامات اجتماعی بر محور جامعه مهدوی
۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدمهدی میرباقری

از کوچکترین فعل باید با ظهور تنظیم بشود تا آن جایی که زندگی کلان اجتماعی را تنظیم می کنیم. ، مقیاس ظهور مقیاسی است که همه این ها را باید با آن تنظیم کرد. پس می شود نظریه پردازی براي امنیت، دفاع و امثال این ها را بر اساس تحلیل از عصر ظهور قرار داد. و باید هم قرار داد. اصلاً برنامه ریزی توسعه، آن چیزی ...

 
رویکرد تولید فلسفه های مضاف
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰

حجت الاسلام محمدرضا خاکی قراملکی

در موضوع تولید علم دینی از جمله رویکرد هائی که مدعی تولید علم دینی می باشد، رویکرد تولید فلسفه های مضاف می باشد. این رویکرد با دغدغه عینیت بخشیدن به جریان فلسفه در عالم خارج، با نگاه انتقادی به فلسفه اسلامی موجود، بر این باور تاکید دارد که فلسفه صدرائی، نتوانسته درتولید نظریه های علوم انسانی اسلامی ...

 
فصلی نو در دولت سازی
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰

وضع دولت در ایران

آیت الله میرباقری از اندیشمندان نوگرای اسلامی و رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم است. صبح یکی از روزهای بهمن ماه 1395در اتاق محقر و کوچکشان در دفتر فرهنگستان میزبان ما بودند. محور اصلی بحث ما با آیت الله میرباقری در مورد دولت اسلامی بود. در طول مصاحبه معلوم بود که دغدغه امروز ایشان پاسخگویی به این سوال ...

 
حضور دو تفکر «اقتصاد غربگرا» و «اقتصاد مقاومتي» در صحنه انتخابات
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۸

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدمهدی میرباقری

ما برای حرکت به سمت ظهور، انقلاب اسلامی کردیم، نظام اسلامی به پا کردیم و براساس بیانات مقام معظم رهبری(مدظله) باید دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی به پا کنیم. این مسیر حرکت، با حرکت در مسیر اول متفاوت است. آن جریان اصلا نه انقلاب اسلامی را می فهمد و نه آن موازنه قدرت را و نه دنبال ادامه این ...

 
فرهنگ جهانی سازی، سبک زندگی و پیامدها
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰

حجت‌الاسلام دکتر عبدالعلی رضایی؛

این مقاله به بررسی رابطه بین فرهنگ، جهانی سازی، سبک زندگی و پیامدهای ناشی از آن می پردازد. فرآیند جهانی شدن یا جهانی سازی بر محور فرهنگ ابعادگستعرده ای را در بر می گیرد که مهمترین آن سبک زندگی در شئون مختلف فردی، سازمانی و اجتماعی است. تغییرات ناشی از سبک زندگی برای کشورهای مصرف کننده این سبک ها، ناهنجاری ...

 
هندسه‌ی حوزه‌ی انقلابی
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰

کارویژه‌های آموزشی، تربیتی و اجتماعی حوزه‌ی انقلابی در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌ پیروزمند

اهمیت حوزه‌ی علمیه برای اجرا و تحقق حاکمیت دین در لایه‌های مختلف جامعه بر کسی پوشیده نیست. حوزه‌ی انقلابی در راستای ورود به این عرصه چه وظایفی را بر عهده دارد؟ تحقق جامعه‌ی دینی به معنای اجرای دین در تمام شئون زندگی، چه الزاماتی برای مروجان و مبلغان دین ایجاد می‌کند؟ متولی آموزش، تربیت و ایجاد جریان ...

 
جایگاه و اهمیت لباس روحانيت
۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۹

علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی

روحانی در همه زندگی می خواهد داشته هایش را ارائه بدهد. پس كارگاهش تمام اجتماع است. كارگاه وقتی تمام اجتماع شد. حتماً يونيفرم می خواهد. حتماً ساختارهای اجتماعی گذشته درباره روحانيت، بايستی تكامل پيدا كند. يك نواقصی را هم واضح است كه تشخيص می دهيم. اين تكامل غير از آن حرف كسانی است كه مي‌گويند اصلش زير ...

 
فقه حکومتی با رویکرد نظام سازی (با مروری بر دیدگاه شهید صدر (ره))
۲۹ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۴

سید محمدمهدی میرباقری؛

شهید سید محمدباقر صدر (ره) را می توان مبدع رویکرد جدیدی در تفقه دانست که در صدد استنباط «نظامات اجتماعی» از منابع دینی است. از منظر ایشان «نظامات اجتماعی» مبتنی بر عقاید و مبانی خاص و دارای اهداف مشخص است که مجموعه ای از مفاهیم را به صورت منسجم کنار یکدیگر به هماهنگی می رساند. در اين نگاه، مسائل و موضوعات ...

 
نگاهی اجمالی به دین شناسی و معرفت شناسی فرهنگستان علوم اسلامی
۱۵ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۲

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم؛

رویکرد سومی این است که وقتی ما شروع به فهمیدن جهان می کنیم، فهم فقط بین ما و این معلوم واقع نمی شود، بلکه یک فرآیند پیچیده پرستش، اتفاق می افتد. فرآیند پیچیده تولی به ولایت محقق می شود. انسان در این فهم یا خدا را می پرستد یا شیطان را.یک فرایند پیچیده معرفتی که یک طرفش پرستش خدای متعال و تولی به ولایت ...

 
پیام تسلیت ریاست فرهنگستان علوم اسلامی
۲۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۴

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی قم پیام تسلیت ریاست فرهنگستان علوم اسلامی در پی درگذشت مرحوم حجت الاسلام و المسلمین صدوق از همکاران و اعضاء سابق هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم بدین شرح می باشد:بسمه تعالیبا نهایت تأسف و تألم، درگذشت ناگهانی محقق و اندیشمند گرامی جناب حجت الاسلام ...

 
اخلاق را بايد بر محور بندگی و عصيان معنا كرد
۲۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۴

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم؛

سوال بنده این است: اگر شما قائل به حسن و قبح ذاتی شديد بخصوص اگر آن را توسعه دهید و بگویید افعال و اموری هستند که ذاتاً خوب‌اند و ما ملزم به انجام آن‌ها هستيم و افعالی ذاتا بد هستند و ما ملزم به ترك آن‌ها هستيم، لازمه‌اش اين می شود كه شما خدايان متعددی پيدا بكنيد و ملزم به اله می شود.لذا به گمان بنده ...

 
شبکه اسلامی تحقیقات1
۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۴

گفتگو با حجت الاسلام سید مهدی رضوی

شبکه اسلامی تحقیق شبکه ای است که سازماندهی، برنامه ریزی، روش و زمینه های تحقیق را با سرعت و دقت و کثرت بالایی به هماهنگی می رساند نظام منسجم و به هم پیوسته ای که به نحو غیر متمرکز و با مشارکت حداکثری بر هماهنگ سازی تحقیقات در جهت حل نیازمندیهای جامعه اسلامی می پردازد.

 
تسخیر اراده‌های انسانی، محور درگیری حق و باطل
۱۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۲

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم؛

ما اگر مدعي هستيم كه اسلام مي‌تواند يك حكومت جهاني داشته باشد حتما مي‌بايست مبتني بر فرهنگ اسلام بتوانيم تكامل را به گونه‌اي تعريف كنيم كه مقتضاي آن تكامل، حقانيت يك حكومت ديني و جامعه ديني باشد. بين جبهه حق و باطل نبرد مستمري داريم كه در اين نبرد هست كه جبهه ايمان به خلوص خودش مي‌رسد و از جبهه باطل ...

 
برگزاری مراسم یادبود علامه سید منیر الدین حسینی الهاشمی
۱۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۵

مرحوم سید منیر الدین حسینی، مجلسشان، مجلس ذکر بود . شکنات ایشان ذکر بود. برای خودش در قبال حضرات معصومین (ع) که هیچ در قبال علمای دیگر نیز شأنی قائل نبود، و دارای اخلاص، تواضع و غیرت دینی بود و از کسی طلبکاری نمی کرد و این معنای واقعی ذکر است. عمیق ترین دستاورد انقلاب را به یادگار گذاشت ولی با این وجود ...

 
جریان شناسی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
۱۰ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۱

حجت‌الاسلام حامد بالوییان؛

جریان اسلامی پیشرفت جریانی است که از آغازین روزگار پیدایش انقلاب اسلامی در گفتمان امام امت (ره) مطرح بوده و در کلام مقام معظم رهبری مد ظله العالی به بلوغ خود رسیده و اینک متفکران دلسوزان اسلام و ملت می باید بر اساس این ظرفیت به جای مانده از حضرت امام و مقام معظم رهبری، آستین همّت را بالا زده و به صورت ...

 
نگاه فلسفه تاریخی به تناسبات و الزامات شبکه قدرت و تمدن مدرن
۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۷

خلاصه مقاله

تمدن‌ها ارگانیزم زنده و پویا هستند نه یک سیستم مکانیکی که توان تغییر در جهت و محور نداشته باشند و به جبر سیستمی دچار شوند. تبعا ارگانیزم جامعه تاریخی زنده در هر تمدنی در بستر نظام اراده‌ها و شبکه اراده‌ها عمل می‌کند. اراده‌ها نیز قدرت انتخاب و اختیار جهت‌های متفاوت را دارند. تفاوت و تمایز جهت‌گیری اراده‌ها ...

 
فلسفه نظام ولایت، داعیه دار کرسی«فلسفه نظری انقلاب اسلامی»
۲۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۲۷

چالش اصلی فلسفه دفتر فرهنگستان نیز در عمیق ترین لایه خود، اثبات کارآمدی عینی خود در راستای آرمانهای الهی انقلاب اسلامی است. هرچند بی تردید هر فلسفه ای با توجه به ماهیت عالم فلسفه، علاوه بر کارآمدی عینی تا در عرصه استدلالهای نظری تفوق خود را به رخ رقبای خود نکشد، نمی تواند داعیه دار کرسی «فلسفه نظری ...

 
نقشه‌ی جامع اخلاق و فناوری
۱۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۶

حجت‌الاسلام دکتر عبدالعلی رضایی:

این مطلب به معرفی« فناوری اطلاعات و ارتباط» و نسبت آن با فرهنگ می پردازد. ابتدا تعریف و تبیینی از این فناوری از تأثیرات آن به اجمال بیان می شود. سپس فرهنگ و مبانی، ابعاد و ارکان آن بیان می شود و نهایتاً نسبت میان این دو توضیح داده می شود.