علم دینی
آنچه در این پرونده میخوانید دیدگاه صاحب نظران فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه ی دین و علم می باشد.
 
 
 
 
کد مطلب: 817
حجت الاسلام مصطفی جمالی
چیستی و ارکان تمدن نوین اسلامی
تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۸
 
در باب شئون امام در زیارت جامعه آمده است که امام « ساسه العباد و ارکان البلاد» است یعنی بلد یا مدینه بر حول امام شکل می گیرد و باطن مدینه جریان ولایت امام و تولی مومنین به ولایت امام است و تمامی ارزش های اجتماعی ظهور و بروز این جریان ولایت و تولی می باشد و به تعبیر دیگر مناسک جریان ولایت و تولی حول امام شکل دهنده تمدن می شود.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی قم، به نقل از روابط عمومی دانشگاه شاهد، حجت الاسلام مصطفی جمالی، عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم، در دومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی مقاله ای با عنوان چیستی و ارکان تمدن نوین اسلامی ارائه دادند. به همین مناسبت چکیده ای از مقاله ایشان منتشر می شود. لازم به ذکر است که همایش ملی تمدن نوین اسلامی، ۴ و ۵ اسفند ماه 1395 در دانشگاه شاهد برگزار شد.




***



دستیابی به تمدن نوین اسلامی آرمان انقلاب اسلامی است و اولین گام در راه رسیدن به این آرمان، شناخت دقیق ماهیت این تمدن، تناسبات، ارکان آن و نحوه جریان دین در ابعاد مختلف آن می باشد .

در باب شناخت چیستی تمدن در ادبیات دینی توجه به واژگان بَلَد ،مُلک ، دارالایمان در مقابل دارالکفر، حاکمیت و امت لازم است تا در سایه این توجه معنای دقیقی از چیستی تمدن اسلامی و ویژگی های آن و تفاوت آن با اصطلاح تمدن در ادبیات مادی امروز حاصل شود. آنچه که در باب چیستی تمدن نوین اسلامی باید بدان توجه نمود حاکمیت آهنگ توحید بر همه عرصه های تمدنی و اساس بودن جریان ولایت و تولی در شکل گیری تمدن نوین اسلامی می باشد. یعنی باطن هر تمدنی جریان اراده ها حول اراده های محوری است که تجسد این اراده ها غالب های تمدنی را شکل می دهد. به دیگر سخن تمدن و ابعاد آن تناسبات جریان اراده های اجتماعی حول محور اراده های برتر و تاثیر گذار می باشد. اینکه در باب شئون امام در زیارت جامعه آمده است که امام « ساسه العباد و ارکان البلاد» است یعنی بلد یا مدینه بر حول امام شکل می گیرد و باطن مدینه جریان ولایت امام و تولی مومنین به ولایت امام است و تمامی ارزش های اجتماعی ظهور و بروز این جریان ولایت و تولی می باشد و به تعبیر دیگر مناسک جریان ولایت و تولی حول امام شکل دهنده تمدن می شود. بر این اساس می توان در یک تقسیم بندی کلان سخن از از دو گونه امت یا تمدن الهی و شیطانی سخن به میان آورد که یکی بر حول جریان ولایت ولاة حق ، بلد امین و دیگری حول جریان ولاة باطل قریه یا تمدن مادی را شکل می دهد.

اما ظهور این جریان ولایت و مدیریت اجتماعی در تمامی ابعاد و ارکان تمدن قابل مشاهده می باشد . بر اساس نگاه جامع، در باب ارکان تمدن اسلامی می توان دو رکن اساسی تمدن، سبک زندگی و زیرساخت سبک زندگی را مطرح کرد. تحقق سبک زندگی « فردی، خانوادگی، اجتماعی» مبتنی بر الگوهای اسلامی برگرفته از منابع دینی رکن اساسی تمدن اسلامی می باشد. برای تحقق این مهم توجه به این نکته مهم لازم است که در تغییر سبک زندگی کنونی تنها نباید به توصیه های کلی در عرصه های زندگی بسنده نمود بلکه باید به ارائه نظامی از الگوهای مختلف در عرصه های مختلف زندگی دست یافت همچون الگوی پوشش، الگوی خوراک، الگوی شهرسازی و.... .

زیرساخت تمدن اسلامی هم تغییر در نظام « تمایلات اجتماعی، بینش ها و دانش ها، محصولات» می باشد که مبتنی بر مبانی و آرمان های اسلام ناب شکل می گیرند. مهمترین زیرساخت تمدن اسلامی تغییر تمایلات اجتماعی بر پایه ارزش های اسلامی می باشد چرا که نقطه عزيمت هر شكل تمدني به شكل ديگری، تغيير در تمايلات، عاطفه‏ ها و زيباشناسی اجتماعی مي‏باشد.

زیرساخت مهم دیگر در تمدن اسلامی استنباط فقه تمدنی، تولید علوم اسلامی و دستیابی به الگوهای اسلامی پیشرفت متناسب با شرایط زیست محیط هر نقطه از محیط تمدن اسلامی می باشد. محصولات تمدنی که اعم از محصولات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی می باشد زیر ساخت مهم دیگر در تغییر سبک زندگی می باشند.
Share/Save/Bookmark