علم دینی
آنچه در این پرونده میخوانید دیدگاه صاحب نظران فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه ی دین و علم می باشد.
 
 
 
کد مطلب: 400
انجمن سلطنتی بریتانیا منتشر کرد:
وضعیت نظام علمی، فناوری و نوآوری در مصر
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۰۷
 
این اقدام بریتانیا و اقدامات مشابه جهان غرب بیانگر بیدار باش دشمنان اسلام در مقابل جهان اسلام می باشد.
 
انجمن سلطنتی بریتانیا، اطلس دانش و نوآوری های جهان اسلام، با محوریت کشور مصر را منتشر کرد. این پروژه با همکاری «سازمان همکاری های اسلامی»، «کمیته علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی»، «انجمن سلطنتی بریتانیا»، «ماه نامه نیچر»، «مرکز آموزش و تحقیقات آماری، اقتصادی و اجتماعی کشورهای اسلامی»، «شورای بریتانیا»، «مرکز بین المللی تحقیقات توسعه»، «بنیاد قطر»، «بانک توسعه اسلامی»، «کمیته همکاری های علمی و فناوری سازمان همکاری های اسلامی» صورت گرفته است.

مقدمه گزارش انجمن سلطنتی بریتانیا:

به ندرت پیش می آید تا کشوری به دنبال بازسازی خود از پایه ها و ریشه های جامعه باشد. انقلاب باشکوه مصر درخششی در دوران امیدها و چشم داشت ها بود و مردم این کشور فرصتی را به دست آورند تا سه دهه اهمال اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را سرنگون کنند.

این موضوع به ویژه در بخش تحقیقات علمی و آموزشی مشخص تر می باشد که در آن سالیان زیادی سرمایه گذاری ها صرف پروژه های تحقیقاتی ضعیف می شد و بروکراسی افراطی، نظام آموزشی راکد
مصر میراث علمی عظیمی دارد که می توان از آن بهره برد. دست آوردهای نجومی و فیزیک نور «ابن هیثم» در قرن ۱۰، دست آوردهای پیشگامانه «ابن نفیس» در زمینه گردش خون، دانشگاه هزار ساله الازهر که رویکرد آن فلسفه عقلانیت است، تنها بخشی ازمیراث این کشور می باشد.
و دخالت های سیاسی به شدت نظام علمی را تضعیف کرده بود. اصلاحات گوناگونی در حال اجرا می باشد و می توان رشد علمی را در برخی زمینه ها مشاهده کرد، اما آزادی در تحقیق، کارآفرینی و ابتکار هم در دانشگاه و هم صنعت بسیار محدود می باشد. بازیابی این ارکان بسیار مهم در جهت توسعه این کشور بسیار مهم می باشد و کمک شایانی را به فریادهای میدان التحریر ـ غذا، آزادی و عدالت اجتماعی ـ خواهد کرد.

مصر میراث علمی عظیمی دارد که می توان از آن بهره برد. دست آوردهای نجومی و فیزیک نور «ابن هیثم» در قرن ۱۰، دست آوردهای پیشگامانه «ابن نفیس» در زمینه گردش خون، دانشگاه هزار ساله الازهر که رویکرد آن فلسفه عقلانیت است، تنها بخشی ازمیراث این کشور می باشد.

احیای روزهای باشکوه علمی این کشور امری بسیار دشواراست، اما با روحیه میدان التحریر همه چیز ممکن خواهد بود. یکی از شخصیت های آکادمیک مصر می گفت: «همکنون باور داریم که زنده هستیم در حالی که قبل از آن مرده ای بیش نبودیم، فساد، را در جای جای کشور مشاهده می کردیم که ناگهان افرادی آمدند تا خود را در راه وطن فدا کردند. حال همه به دنبال اعتلای کشور خود هستیم.»

این گزارش به بررسی وضعیت نظام علمی، فناوری و نوآوری در مصر، نقاط قوت و ضعف، و همچنین ایده ها و برنامه های مهمی که امکان پیشرفت آنها وجود دارد، خواهد پرداخت. لازم به ذکر است که بسیاری از مصاحبه های صورت گرفته این گزارش در اواخر سال ۲۰۱۰م پیش از انقلاب مصر صورت گرفته است. انقلابی که باعث ایجاد تغییر در تمام نظام سیاسی شد، تصمیم گرفتیم کفتگوها و تحقیقات بیشتری را انجام دهیم و در نتیجه گزارش های قبل و بعد از انقلاب را با هم مقایسه کردیم تا بازتاب تغییرات در آینده دانش، فناوری و نوآوری مصر را مشاهده کنیم، بخشی از این فرایند طی برگزاری گفتگوهای باز در ماه می ۲۰۱۱ در کتابخانه اسکندریه برگزار شد که در آن پژوهشگران جوان و دانشمندان برجسته آرمانها و دیدگاه های خود را در خصوص دانش در مصر بیان کردند.

یک سال پس از انقلاب مصر اعلام شد که این کشور نقشه راهبردی را به منظور ترویج تحقیقات علمی طراحی می کند تا پراکندگی علمی خود را متمرکز، نتایج علمی خود را به سوی تجاری کردن و مشکلات ملی همچون غذا، انرژی، آموزش، بهداشت و سلامت را حل کند.

این گزارش شامل
بررسی ظرفیت های علمی کشور مصر از سوی انجمن سلطنتی بریتانیا بیان کننده خطرات تهدید کننده ی پیشرفت های علمی کشورهای اسلامی منطقه برای غرب به ویژه پس از انقلاب می باشد. مصر کشوری با ظرفیت های بالای علمی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی جایگاه ویژه ای در جهان اسلام و در کل جهان دارد. این اقدام بریتانیا و اقدامات مشابه جهان غرب بیانگر بیدار باش دشمنان اسلام در مقابل جهان اسلام می باشد.
هفت بخش می باشد:

بخش اول: با توجه به سرمایه گذاری دولت در بخش تحقیقات و توسعه که حتی یک دهم بودجه سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه نمی باشد، از یک سو و از سوی دیگر مشارکت ناچیز بخش های خصوصی در این بخش به چرایی فعالیت های بسیار کم پژوهشگران مصر پی می بریم. این فصل از گزارش به بررسی کمبود سرمایه گذاری و همچنین نگاهی به ساختار، تاریخ و نقاط کلیدی نظام دانش، فناوری و نوآوری مصر خواهد پرداخت. این گزارش همچنین تلاش های اخیر برای احیای چشم انداز تحقیقات و نشانه های اولیه موفقیت آن را مورد ارزیابی قرار داده است.

بخش دوم: در این بخش، گزارش نگاهی به نظام آموزشی و چگونگی برطرف کردن نیازهای بخش تحقیقات پرداخته است. مصر همواره فارغ التحصیلان نخبه ای را پرورانده است، اما امروز این نخبگان در اقلیت می باشند. عدم وجود نظام آموزشی صحیح و نخبه پرور در دانشگاه و ناتوانی افراد در بکارگیری دانش در زمینه های تجاری و صنعت، فراخوان بررسی مجدد نظام آموزش و شیوه های آن به نظر بسیار منطقی می باشد. اصلاح نظام سیاسی که هم اکنون در دست اقدام است ۵ سال طول خواهد کشید، اما تغییر نظام آموزشی برای ۵۵% جمعیتی که زیر ۲۵ سال سن دارند بزرگترین چالش خواهد بود.

بخش سوم: برای بسیاری از صنعتگران مصری که در بخش IT نمی باشند سرمایه گذاری در حوزه تحقیقات و توسعه مانند ریختن پول های خود در رود نیل می باشد. تلاش های زیادی برای تغییر این دیدگاه به وسیله ترویج فرهنگ کار آفرینی و کم کردن فاصله های بین بخش تجارت و آکادمیکی صورت گرفته است. با توجه به اینکه تنها ۵% از سرمایه گذاری های بخش خصوصی در مصر صرف تحقیقات و توسعه می شود، و با در نظر گرفتن اینکه تبادل دانش بین صنعت و دانشگاه بسیار کم می باشد. تلاش بسیاری باید صورت بگیرد تا بخش خصوصی را ترغیب به سرمایه گذاری در بخش تحقیقات و توسعه کرد.

بخش چهارم: در این بخش از گزارش به بررسی توزیع نابرابر سرمایه و منابع در مصر پرداخته ایم. علی رغم چشم انداز بودجه منطقه ای بسیاری از آزمایشگاه ها و مراکز پژوهشی همواره در رده اول تحقیقات در رشته های شیمی، فناوری نانو، فناوری اطلاعات و دیگر رشته های علمی بوده اند که تأثیر به سزایی در پیشرفت مصرف خواهد داشت.

بخش پنجم: نگرش به نوآوری در فرهنگ عامه مردم مصر و نگرش فرهنگی در نظام آکادمیکی این کشور در این بخش مورد بررسی قرار گرفته شده است. ذائقه علمی مردم مصر با توجه به تاریخ چندین هزار ساله آنها بسیار کاهش یافته است. آیا کوتاهی از رسانه های کشور مصر است، یا آنکه در فرهنگ مدرن مصر موانعی در برابر نوآوری وجود دارد؟ به نظر می رسد بخشی از این مشکل در نگرش ساختاری جامعه علمی این کشور می باشد.

بخش ششم: با توجه به محدودیت منابع آبی، جمعیت رو به رشد، زمین های صحرایی و خطر تغییرات آب و هوایی، بخش کشاورزی مصر را در دهه های آینده با چالش های بسیار زیادی رو به رو خواهد کرد. برنامه های بلند مدتی همچون بهبود محصولات کشاورزی، بیابان زدایی،
یک سال پس از انقلاب مصر اعلام شد که این کشور نقشه راهبردی را به منظور ترویج تحقیقات علمی طراحی می کند تا پراکندگی علمی خود را متمرکز، نتایج علمی خود را به سوی تجاری کردن و مشکلات ملی همچون غذا، انرژی، آموزش، بهداشت و سلامت را حل کند.
بهینه سازی سیستم آبیاری، بهبود منابع طبیعی، بهره برداری از منابع انرژی تجزیه پذیر در دست اقدام می باشد. برای اطمینان حاصل کردن از پایداری این پیشرفت ها، رویکرد علمی به این برنامه ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

بخش هفتم: در سال های اخیر مصر همکاری های علمی خود را با کشورهای اروپایی، ژاپن، استرالیا و آمریکا گسترش داده است. کشور مصر نقش کلیدی و ارتباطی مهمی را در خاورمیانه، شمال آفریقا، مرکز و غرب آسیا و کشورهای حوزه رود نیل ایفا می کند. مصر در آینده نقش بسیار مهمی در همکاری های منطقه ای در حوزه انرژی های تجدیدپذیر، فناوری نانو، بیوتکنولوژی، کشاورزی، منابع آبی و دارو خواهد داشت.

تحلیل
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اجلاس جهانی «اساتید دانشگاههای جهان اسلام و بیداری اسلامی فرمودند: «تربیت علمی جوانان و پیشرفت علمی و فناوری، برای قدرتمند شدن از جمله مسائل بسیار ضروری برای کشورهای اسلامی بویژه کشورهای انقلاب کرده می باشد.»

بررسی ظرفیت های علمی کشور مصر از سوی انجمن سلطنتی بریتانیا بیان کننده خطرات تهدید کننده ی پیشرفت های علمی کشورهای اسلامی منطقه برای غرب به ویژه پس از انقلاب می باشد. مصر کشوری با ظرفیت های بالای علمی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی جایگاه ویژه ای در جهان اسلام و در کل جهان دارد. این اقدام بریتانیا و اقدامات مشابه جهان غرب بیانگر بیدار باش دشمنان اسلام در مقابل جهان اسلام می باشد. همکاری برخی سازمان ها و ارگانهای سیاسی و علمی جهان اسلام حاکی از همسو بودن برخی از سران کشورهای اسلامی با جبهه غرب می باشد و این خود خطر بسیار جدی تری است.

غرب همواره از قدرت علمی کشورهای جهان اسلام در هراس بوده و به دنبال از بین بردن و یا سوء استفاده کردن از منابع علمی این کشورها به سود رژیم صهیونیستی بوده است. ترور دانشمندان هسته ای ایران در سال های اخیر و دانشمندان عراقی پس از اشغال این کشور مثال بارز آن می باشد. "بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده در رسانه های عربی، سازمان اطلاعات خارجی رژیم صهیونیستی موساد از لحظه سقوط بغداد در آوریل ۲۰۰۳ تا لحظه نگارش این گزارش تحلیلی بیش از ۵۶۶ نفر از مهمترین و شاخص ترین دانشمندان عراقی را
غرب همواره از قدرت علمی کشورهای جهان اسلام در هراس بوده و به دنبال از بین بردن و یا سوء استفاده کردن از منابع علمی این کشورها به سود رژیم صهیونیستی بوده است. ترور دانشمندان هسته ای ایران در سال های اخیر و دانشمندان عراقی پس از اشغال این کشور مثال بارز آن می باشد.
از پای در آورده است.

نقطه مشترکی که بین تمامی این دانشمندان وجود دارد اعلام عدم آمادگی برای همکاری با اشغالگران آمریکایی از یک سو و از همه مهمتر کشته شدن از طریق بمب گذاری از جمله بمب های مغناطیسی است که شهید روشن نیز به همین شکل ترور گردید . جوخه های مرگ رژیم صهیونیستی برای بیش از یک سال عملیات خود را بر دانشمندان ، اندیشمندان و اساتید دانشگاه عراقی متمرکز کردند. این درحالی است که تعداد دیگری از دانشمندان عراقی هم مجبور شدند از بیم جان خود در مراکز پژوهشی آمریکا به فعالیت بپردازند یا از عراق گریخته و همچنان در بیم هراس مواجه شدن با عملیات تروریستی بقیه عمر خود را سپری کنند. از میان نام هایی که در دهه های گذشته ترور شده و نام موساد به عنوان عامل اصلی آن برده شده ، می توان به دکتر "یحیی المشد" دانشمند هسته ای مصری است که پس از فعالیت در نیروگاه تموز عراق در سال ۱۹۸۰ در هتل مریدین پاریس به شکل مرموزی کشته شد. خانم دکتر سمیره موسی دومین قربانی این لیست بود که همانند دکتر یحیی دانشمند هسته ای بود. وی بعد از سفر به آمریکا و پس از آنکه به پیشنهاد آمریکا برای ادامه فعالیت تحقیقاتی در این کشور جواب رد داد در یک حادثه رانندگی در نزدیکی کالیفرنیا کشته شد.

"سمیر نجیب" هم جزو دانشمندان هسته ای مصر بود که به همان شکل و در شرایطی که قصد داشت پس از اتمام بورسیه اش در امریکا به کشورش بازگردد در یک تصادف جاده ای جان سپرد.

دکتر "نبیل القلینی" دیگر دانشمند هسته ای مصری بود که در ۲۷ ژانویه ۱۹۷۵ بعد از یک مکالمه تلفنی از خانه خارج شد و دیگر هرگز به آن باز نگشت در حالی که تمامی تحقیقات در مورد سرنوشت وی به بن بست رسید. دکتر نبیل احمد فلیفل ، دکتر علی مصطفی که از جمله دستیاران آلبرت انیشتین در دستیابی این دانشمند بزرگ به نظریه نسبیت بود، دکتر جمال حمدان جغرافیدان و نویسنده مصری، خانم دکتر سلوی حبیب استاد دانشگاه وپژوهشگر در زمینه نفوذ صهیونیستها در آفریقا، دکتر سعید سید بدیر استاد دانشگاه نظامی متخصص در امور موشکی، رمال حسن رمال دانشمند وفیزیکدان بزرگ لبنانی، دکتر حسن کامل صباح دانشمند متخصص در مهندسی پرواز، خانم دکتر سامیه عبدالرحیم میمنی جراح مغز واعصاب عربستانی که حاضر به پذیرش تابعیت آمریکایی نشد همگی جزو این دسته از قربانیان جوخه های مرگ سازمان های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و غربی هستند."
Share/Save/Bookmark