فرهنگستان علوم اسلامی قم - آخرين عناوين گزارش ، خبر :: نسخه کامل http://isaq.ir/news-in Wed, 20 Jun 2018 00:31:01 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://isaq.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط فرهنگستان علوم اسلامی قم http://isaq.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام فرهنگستان علوم اسلامی قم آزاد است. Wed, 20 Jun 2018 00:31:01 GMT گزارش ، خبر 60 تبیین الگوی ایرانی - اسلامی پیشرفت http://isaq.ir/vdce.o8zbjh87x9bij.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی نشست علمی - فرهنگی «تبیین الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت»  با حضور ریاست فرهنگستان علوم اسلامی حضرت آیت الله  سید محمد مهدی میرباقری در مشهد برگزار می‌شود.***نشست علمی – فرهنگی «تبیین الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت» به همت دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار می‌شود.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی ، نشست علمی – فرهنگی «تبیین الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت» با حضور آیت الله سید محمد مهدی میرباقری؛ عضو مجلس خبرگان رهبری و ریاست فرهنگستان علوم اسلامی، دوشنبه ۲۸ خرداد ماه ساعت ۱۰ صبح در سالن آمفی تئاتر ساختمان شماره یک دانشگاه علوم اسلامی رضوی واقع در صحن هدایت حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.این نشست علمی به همت کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار خواهد شد.  لازم به ذکر است که حضور برای عموم آزاد می باشد. ]]> گزارش ، خبر Sun, 17 Jun 2018 22:31:00 GMT http://isaq.ir/vdce.o8zbjh87x9bij.html رشد انسان، محورِ دیپلماسی جمهوری اسلامی http://isaq.ir/vdcc.oqsa2bqxsla82.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی، در اواخر دهه 60 دیداری بین برخی از مسئولین وقت وزارت خارجه با علامه سید منیرالدین حسینی برگزار شد. استاد در این دیدار با تاکید بر نقش ملت ها در دیپلماسی جمهوری اسلامی به بیان جایگاه این نقش و تاثیر متقابل آن در برآورده کردن نیازهای مادی و غیر مادی جمهوری اسلامی و ملل مظلوم جهان پرداختند. قسمت هایی از سخنرانی استاد در این جلسه با اندکی ویرایش،خدمت شما ارائه می گردد:***روابط ديپلماسيِ نظام مبارك جمهوري‌اسلامي با خارج، چگونه باشد؟ رابطه‌مان با ساير افراد بشر، چه در شكل‌هاي سازماني و نظام‌هاي مختلف و چه در روابط بين‌الملل، چگونه رشد خواهد داشت؟ آنهم رشدي كه از موضع نظام جمهوري اسلامي و به نفع نظام است و نسبت تأثير خودش را مرتباً در دل ملت‌هاي اسلامي بالا ببرد. به عنوان مقدمه عرض می کنم، در عالم يك فلسفة الهي و يك سفسطة الحادي داريم، يكی اخلاق و نظام ارزشي اسلامي و دیگری نظام اخلاقی كفر. تعريف از انسان و رشد او، یکی از مباحث مهم این دو [بینش] است؛ دو فلسفه و دو نظام ارزشي در دنيا وجود دارد كه بر دو پايه و دو مبنا هستند. يكي‌ مشيت بالغة حضرت حق تعالي را اصل مي‌داند و جهان را مخلوق حضرت حق جلت عظمته دانسته، خير را هم منسوب به ايشان مي‌داند، تشريع را هم منسوب به ايشان مي‌داند، رشد را هم حركت به طرف حضرت حق جلت عظمته و تقرب به سوي او مي‌داند و نظام ديگري كه اين امور را منكر است؛ بنابراین حتماً تعريف از انسان در این دو بینش متفاوت مي‌شود.رشد در دستگاه مادي به سوي تقرب نيست؛ اختيار، در دستگاه مادي نمي‌تواند خارج از قانونمنديِ مادي فرض شود و لذا در سمت‌گيري و جهت‌گيري، اختيار وجود ندارد. فقط در تعيين اولويت مي‌تواند انتخاب وجود داشته باشد كه آن انتخاب هم حركتي است كه تحت قانون انجام مي‌گيرد. بعد از اين مقدمه‌، عرض مي‌كنيم كه نظام جمهوري اسلامي، براساس اعتقاداتی كه دقيقاً غير از اعتقادهاي غير متألهين هست، مي‌خواهد به جوامع ديگر اعم از متأله و غير متأله ارتباط برقرار كند، طبيعتاً وقتي تعريف از رشد و انسان متفاوت شد، محور جريان تبديل (استراتژی) آن هم بايد فرق داشته باشد. علت فرق داشتن اين است كه ما جوهره و ماية حركت انسان را آن طوري كه در تعريف‌مان تمام شد، چيز ديگري مي‌دانيم؛ كفار نمي‌توانند، ديناميك را، آن جوهرة حركت را مثل ما تفسير كنند. وقتی معرفت‌ از انسان دو تا شد؛ حتماً علت حركت (آن چيزي كه هم انگيزه و هم انديشه را به وجود مي‌آورد، حركت مي‌دهد و كلية رفتارها و حركت‌هاي باطني، ذهني، عينيِ انسان را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد) بايد دو تا بشود. نمي‌توان تعريف، دو تا باشد و در عين حال جان‌مايه حركت انسان و جان‌مايه رشد انسان و تغييراتي كه در انسان واقع مي‌شود، آن هيچ فرقي نداشته باشد. لذا اگرجوهره رشد انسان فرق داشت، نمي‌شود محور جريان تبديل و استراتژي فرق نداشته باشد. اگر استراتژي فرق داشت، آن وقت طبيعي است روابطي كه كيفيت ارتباط‌هاي قانوني را مشخص مي‌كند، نمي‌تواند یکسان باشد. بنابراین نحوة ارتباطات قانوني ، ساختار قراردادها، فرم موضع‌گيري‌هاي ما كاملاً فرق مي‌كند. تاكتيك‌هاي ما در سياست چيزي نيست جز نحوة موضع‌گيري ما در برابر نيازهايي كه ما به جهان داريم و نيازهايي كه مردم جهان نسبت به ما دارند. اين موضع‌گيري‌ها، تابع برنامه و استراتژي ما در روابط خارجي است. بنده مرتباً روی رفتار ملت‌ها تأكيد مي‌كنيم؛ وجود مبارك امام و مسئولين ديگر جمهوري اسلامی هم روي رفتار بشري تکيه مي‌كنند؛ ما با ملت‌ها كار داريم، ملت ها بر اساس قراردادها و ساختار قوانين بين‌المللي با ما حرف نمي‌زنند. ما با آنها در چهارچوب قوانين بين‌المللي حرف نمي‌زنيم. وضعيت روحي‌ ملت‌ها از امثال همين قراردادها، همين مظالمي كه به وسيلة قراردادها بر آنها نازل شده رنجيده شده است. ما از موضع حامي مستضعفين بودن، از موضع حمايتِ «فرهنگي، سياسي، اقتصادي» نسبت به رفتار جمعي و تغيير وضعيت رفتار جمعي با مستضعفين سخن مي‌گوييم. ما مي‌گوييم فرهنگي كه نظام پرورشي شما را فرم مي‌دهد و پرورش ذهن‌هاي شما را دربرگرفته، فرهنگ فاسدي است. فرهنگي است که مستكبرين براي دوشيدن و خرد كردن مستضعفين درست كرده اند. سياستي كه مستكبرين درست كرده اند، براي تضعيف وضعيت روحي و حل كردن قدرت رشد ملت‌هاست. مي‌خواهند وضعيت رواني ملت ها در جهت خواست‌ و منافع مستكبرين، منحل بشود. قدرت تحرك اقتصادي ملت‌ها را در جهت نفعِ وضع مستكبرين تغییر می دهند. بنابراين مستكبرين از نظر فرهنگي، از نظر سياسي، از نظر اعتبار و احساس هويت مي‌خواهند [ملتها را] به ضعف بكشانند، می خواهند قدرت اثرگذاري مستضعفين را در جهت منافع خودشان حل کنند. بنابراین در استراتژي‌ برخورد با ملت‌ها و مستضعفين جهان، موضعي، مقابل آن موضعي كه در رفتار بين‌المللي داريم، اتخاذ می کنیم. جوهرة رشد ملت‌ها، با اين روند و روابط كاناليزه كه براي آن‌ها درست كرده¬اند، كاملاً مغاير هست. آنچه را كه در مجموعة قوانين و مصوبات سازمان‌هاي وابستة بين‌المللي وجود دارد به نفع مستكبرين عالم است و آنچه كه مستضعفين را رنج مي‌دهد، حاصل همين قراردادها، همين قوانين، همين قواعد و سازمان‌ها است. براي يک ديپلمات، خواندن و دانستن و اطلاع داشتن بر بافت و ساختار تصويب‌نامه‌ها و قوانين بين‌المللي، كاملاً لازم است تا دقيقاً بداند كه شكل قراردادهاي بين‌المللي چيست، در چه دستگاهي قرار مي‌گيرد، يعني ساختار و مكانيزم را بشناسد. ولي باید از موضع رشد رفتار بشري با اين قانون‌ها برخورد كند. به عبارت ديگر مي‌خواهيم در تغيير وضعيت مستضعفين جهان كلاه سرش نرود. آنچه كه اصل است، تغيير وضعيت رفتار مستضعفين جهان است. اين را مقداری شرح مي‌دهم؛ رفتار مستضعفين جهان چطور تغيير میكند؟ مردم ايران، وقتي توانستند شاه را بيرون كنند که از نظر رواني، وضع‌شان تغيير كرد. اين تغيير رواني مردم بود كه نظام شاه را فرو ريخت. مستضعفين جهان هم باید وضعيت رواني‌شان تغيير كند؛ رفتار جمعي بشري، تابعي از رفتار سازماني بشر است. رفتار سازماني‌شان، يعني همين قواعدي كه در سازمان‌ملل داريم. اگر بخواهيم رفتار جمعي و سازماني را نسبت به زمان شاه نگاه کنيم، اختيارات قانوني كه در توزيع و تقسيم قدرت براي شاه وجود داشت، اين نوع اختيارات سازماني، وزن قدرت شاه را مشخص مي‌كرد، مايه‌اش رفتار جمعي بود. هرگاه رفتار جمعي، اصل آن سازمان را، اصل نظام شاهنشاهي را بدون ارزش بداند، خود به خودْ قدرتي كه بايد در توزيع قدرت به دست شاه برسد، شكسته مي‌شود. به عبارت ديگر نظام توزيع قدرت، يعني نظام شاهنشاهي كه وزن خاصي را به شاه مي‌داد، قدرتي است که از طرف ملت داده شده است. اگر حامي نظام شاهنشاهي نباشد، اگر نپذيرد، اگر مقابله كند، به خودي خود آن قوانين، قدرتي را تقسيم نكرده؛ يعني قدرتي ندارد كه بخواهد تقسيم كند. تغيير رفتار جمعيِ بشر به نفع رشد بشر، در خطي كه اسلام معين كرده و آن را رشد مي‌داند، دقيقاً مثل تغيير رواني‌اي است كه از نظام شاهنشاهي به طرف نظام جمهوري‌اسلامي در داخل كشور پيدا شد.ما مي‌خواهيم به ياري خداوند متعال، وضعيت رفتار مردم جهان را به طرف يك نحوه حركتي (رشد) هدايت كنيم و اين امرِ بسيار مهمي است كه اساس ارتباط با خارج، بر مبنای رشد است. يعني ما براي چه رابطه مي‌گيريم؟ آيا فقط براي رفع نيازهاي خودمان است؟ يا اينكه رفع نيازهاي خودمان را تابعي از وضعيت مردم جهان مي‌دانيم؛ در حقيقت اگر رفتار مردم جهان، رفتار مستضعفين تغيير كند، بدون اينكه ما بخواهيم نيروي زيادي خرج كنيم، بدون اينكه بخواهيم در تأمين نيازمندي‌ها از موضع ضعف با دولت‌ها برخورد كنيم، دولت‌ها مجبور مي‌شوند خودشان را به ما نزديك كنند. به عبارت ديگر وقتي مثلاً ملت پاكستان در كشورشان به مسئولین جمهوری اسلامی اهميت مي‌دهند، خواه و ناخواه دولت آنها مجبور مي‌شود يا امروز يا در روزهاي آتيه، از ناحية رشد مردم احساس فشار می¬كند و تن بدهد كه در نسبتي ما را بپذيرد. يعني موضع قدرت ما با خودش را امری پوچ و بي‌معنا به حساب نياورد. ديگر منتظر نيست كه دقيقاً چه مقدار قدرتي را آمريكا يا روسيه يا قطب‌هاي قدرت به ما مي‌دهند؛ چون ملتش از درون، به ما قدرت دادند. ملتش از درون جامعة پاكستان، به ما احترام گذاشتند. چرا ملتش احترام گذاشتند؟ چون ما موضع‌گيري‌اي داشتيم، روشي داشتيم، حركتي داشتيم که وضعيت روحي مردم پاكستان را متأثر ساختيم؛ این مطلب مهمي است كه يك نمونة ساده‌اش گفته شد. در نمونة كلي هم اگر ما بتوانيم رفتار مردم جهان را، رفتار رواني و حركت‌هاي عيني‌شان را به نفع نظام اسلامي، در آن جهتي كه نظام اسلامي رشد را تعريف مي‌كند، بيان كنيم، خود به خود، نظام اسلامي در موضع قدرت قرار مي‌گيرد. در موضع قدرت كه قرار گرفت، نيازمندي‌هايش نیز به بهترين وجه برطرف كند. اگر چنين دیپلماسی محقق شد، هيچگاه براي نيازمندي‌هاي حتي اورژانسی و ضروري، حاضر نيستيم كه به صورت بنياني، استراتژي ارتباطي ما با خارج آسيب بخورد؛ اهميت دادن به ملت‌ها، اهميت دادن به رفتار جمعي بشري است. ولي اين اهميت دادن، يادمان نرود كه از موضع پايگاه فكري خودمان در جهت رشدي كه مي‌دانيم قرار دارد. اين طوري نيست كه اهميت دادن، بدون هدف خاصي انجام مي‌گيرد. در دانشکده‌اي كه مخصوص كيفيت ديپلماسي ما با خارج باشد، اطلاع بر وضعيت موجود مردم جهان از نظر رواني و اعتقادات و ايمان و باور لازم است؛ همچنین اطلاع نسبت به وضعيت سازماني و وضعيت اصولي كه بايد بر اساس آنها، رابطه‌ها شكل رسميِ بين‌المللي خودش را پيدا كند، هم لازم است؛ به همان اندازه كه شناختن محور جريان تبديل يعني استراتژي [ضروری است]، شناختن هدف، شناختن جوهرة جريان رشد، شناختن برنامة رشد و شناختن ساختارِ وضعيت موضع‌گيري ما نیز لازم است. اين شدنی نیست مگر با همكاري جدي‌تري از ناحية وزارت امور خارجه با فعاليت‌هاي ذهني و عيني‌اي كه درون حوزه، پيرامون اين مطالب انجام مي‌گيرد.«و السلام عليكم و رحمت الله و بركاته» ]]> گزارش ، خبر Thu, 07 Jun 2018 10:20:09 GMT http://isaq.ir/vdcc.oqsa2bqxsla82.html ملکم خان های جهش یافته، عامل تحقیرشدگی ایران http://isaq.ir/vdcg.79qrak9z3pr4a.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی، آیت الله میرباقری ریاست فرهنگستان علوم اسلامی در نشست عمومی فرهنگستان، افق کاری مجموعه و نیز برنامه سال ۱۳۹۷ را تبیین نموده و در ضمن اشاره ای به فضای کنونی کشور و تحولات جهانی داشت. گزارشی از این جلسه ارائه می گردد:***ریاست فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به آیه « هُمُ الَّذِینَ یَقُولُونَ لا تُنْفِقُوا عَلَى مَنْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّى یَنْفَضُّوا » بیان داشت: « در سوره منافقون توطئه هایی که علیه پیامبر طراحی شده بود، ترسیم گردیده است. می توان این توطئه ها را به دو بخش اصلی تقسیم کرد، اول محاصره اقتصادی و بعد تحقیر مسلمین، اینها دو برنامه های کلان برای منفعل کردن جامعه مسلمین بوده است. همین دو طرح الان نیز از سوی جبهه کفر و نفاق در حال اجراست. در صدر اسلام، کفار به دنبال محدود کردن مسلمین بودند و می گفتند ما نمی گذاریم که مسلمانان با امکانات موجود رشد کنند، الان نیز جبهه غربی به صراحت اعلام کرده اند که نمی گذاریم جمهوری اسلامی با امکانات ما فعالیت کند.» ایشان ضمن قرائت آیه ای دیگر از سوره منافقین افزود:«جواب خداوند به این ادعای کفار اینگونه است « وَ لِلَّهِ خَزَائِنُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَ لَکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لا یَفْقَهُونَ » منافقین نمی فهند که همه خزائن سماوات و زمین مربوط به خداوند است. لذا اگر بنا بود با پول پاشیدن و امکانات، رشدی برای جبهه حق اتفاق افتد،دست خداوند باز بوده و هست، لذا هر چه نیاز بود به جبهه حق اعطا می شد.»استاد حوزه علمیه قم با اشاره به طرح کلی نبی اکرم – صلوات الله علیه- ادامه داد:« محاصره اقتصادی، طرح حضرت رسول اکرم- صلوات الله علیه- را تکمیل کرد. وَلَقَد أَرسَلنا إِلى أُمَمٍ مِن قَبلِکَ فَأَخَذناهُم بِالبَأساءِ وَالضَّرّاءِ لَعَلَّهُم یَتَضَرَّعونَ، فشارهای ایجاد شده به واسطه سخت گیری ها و محاصره اقتصادی دشمنان سبب تضرع مومنان شده و لذا در آیه ای دیگر می فرماید وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ»ریاست فرهنگستان علوم اسلامی اعلام کرد، محدویت های مادی موجود، نباید در ماموریت ها خللی ایجاد کند، همچنین توصیه نمود در کنار پروژه های عمیق و بنیادی، برای خنثی سازی بذر ناامیدی و تحقیر توسط غرب زده ها، محققین در بسترهای حوزوی و دانشگاهی و منابر اجتماعی حضور یابند:   «مشکل تحقیر شدگی در برابر غرب مشکل جدی است؛ باید جامعه را از این فضا نجات داد. ملکم خان های جهش یافته  نسل جدید تلاش می کنند تحقیر شدگی را تبدیل به فرهنگ کنند. خیلی از نوع مشکلات کشور ناظر بر همین تحقیر شدگی است. لذا لازم است با ادبیات فاخر و به روز، رابطه « وحی، عقل و حس» توسط پژوهشگران برای مجموعه های حوزوی و دانشگاهی تبیین گردد.»ایشان با تاکید بر اینکه احساس ضرورت به تفکر استاد سید منیرالدین حسینی بیشتر شده است از مجموعه ی همکاران فرهنگستان خواستند که تلاش خود را برای انجام کارها بیشتر نمایند:« جبهه دشمن، انقلاب اسلامی را تحت فشارهای بیشتری قرار داده و احساس ضرورت به مباحث  استاد حسینی بیشتر شده است. این هم تلاش بیشتری می طلبد و هم برنامه ریزی بهتری، باید نسبت جدیدی بین عقل و وحی و حس با نگاهی عمیق تعریف شود ، با سطحی نگری نمی شود با تمدن غرب مواجه شد که این خصلت ها در  اندیشه استاد حسینی مشهود است و این به معنی نادیده گرفتن تلاش های دیگران نیست، ولی به نظر می رسد اندیشه ای که بتوان بر مبنای آن پاسخ جدی به سوالات انقلاب داد، اندیشه استاد حسینی است که در یک کلمه، حاکمیت ولایت حقه بر همه شئون است. لذا سخت تر شدن کار نویدی است برای انجام بهتر کار و الزاما نباید از سختی ها برداشت بد داشت. هم تلاشتان را بیشتر کنید و هم سعی کنید امکانات بیشتری فراهم شود تا کار به نحو بهتری پیش برود. جبهه فکری انقلاب باید به وحدت نظریه تفقه دینی در حوزه علوم و برنامه ریزی برسد و ما باید دنبال هم افزایی با محققان این حوزه باشیم. خوشبختانه این دو دهه رویش های خوبی در کشور  اتفاق افتاده که در زمانه ی همین فشارهای دشمنان بوده است.»استاد میرباقری، هیات علمی فرهنگستان را مجموعه ای کم نظیر از اساتید توصیف نموده و از زحمات ایشان و نیز پی گیرهای مجدانه و موثر هیات مدیره در اداره فرهنگستان تشکر نمودند.در انتهای جلسه حجت الاسلام غنایی، معاونت هماهنگی فرهنگستان با گزارشی از عملکرد سال ۱۳۹۶ فرهنگستان، تغییرات و الزامات همکاری با اعضا ستادی و پژوهشی را توضیح داده و سال ۱۳۹۷ را نویدگر سالی پرتلاش و ثمربخش برای فرهنگستان دانسته، همکاری همه اعضا را در جهت رسیدن به اهداف و سیاست های اجرایی خواستار شدند.حجت الاسلام غنایی با برشمردن اهداف این سال، سعی مضاعف برای تدوین بیرونی اسناد مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی و نیز همکاری گسترده تر با ارگان ها و موسسات دیگر در انجام پروژه های تحقیقاتی را از موارد اصلی کار در سال جاری بر شمردند. همچنین اضافه کردند که روند تربیت نیروی نخبه پژوهشی در مدیریت آموزش طبق روال گذشته ادامه خواهد داشت. ]]> گزارش ، خبر Sun, 13 May 2018 14:38:30 GMT http://isaq.ir/vdcg.79qrak9z3pr4a.html دین و ایدئولوژی در فرآیند ظهور و سقوط مدرنیته http://isaq.ir/vdcf.cdyiw6dxtgiaw.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی، کتاب دین و ایدئولوژی در فرآیند ظهور و سقوط مدرنیته به قلم حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا خاکی قراملکی عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی  منتشر شد.***تاریخ حیات بشر در کشاکش و چالش بنیان برانداز غلطیدن به پارسایی دنیاگریزانه با چرخش به دنیاگرایی دین گریزانه، صفحاتی پر از رنج و محنت را در خود ثبت کرده است. در همین راستا، انسان مدرن نیز با حذف و طرد دین و آموزه های قدسی از عرصه ی مناسبات حیات اجتماعی، دو قطبی نفس گیر تاریخ تمدن بشری و ادیان الهی را به نفع مهندسی تکامل اجتماعی بر منبای مادیت رقم زده است. به تبع این اقدام،با رانده شدن دین به حوزه ی خصوصی و اخلاق فردی، با فقدان و خلاء حضور حقیقت قدسی دین در متن زندگی  و طراحی و مهندسی مناسبات مادی، عقلانیت خود بنیاد بشری با تولید شبکه ی دانش و تکنولوژی و نظام ها ی کارشناسی، ایدئولوژی های مادی جدیدی را خلق نموده تا مفسر و توجیه کننده ی وضعیت موجود باشد و پروژه ای ناتمام تجدد را به سرانجام برساند. در حقیقت در عالم مدرنی که طنین پایان عصر ایدئولوژی همه جا را فراگرفته و بهانه ای برای نفی حضور مذهب در مهندسی تکامل اجتماعی شده است، مدرنیته به خودی خودش در تنوعی از ایدئولوژی های مادی، با صورت های گوناگون، دست و پا می زند. ]]> گزارش ، خبر Wed, 09 May 2018 12:37:56 GMT http://isaq.ir/vdcf.cdyiw6dxtgiaw.html احیای جنگ سرد برای تضعیف جمهوری اسلامی http://isaq.ir/vdcb.wb8urhbg8iupr.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی، در مراسم بزرگداشت هفتمین روز شهادت شهید محمدمهدی لطفی نیاسر، آیت الله سید محمد مهدی میرباقری ریاست فرهنگستان علوم اسلامی سخنانی اظهار داشتند که گزارش آن ارائه می گردد:***استاد میرباقری طی سخنانی اظهار داشت: سختی‌ها و دشواری‌هایی که در مسیر انبیائ الهی و جبهه حق در طول تاریخ وجود داشته و دارد برای هدفی است که ارزش تحمل این سختی‌ها و دشواری‌ها را دارد، آن وعده الهی، پیروزی جبهه حق با ظهور حضرت، ولی عصر (عج) است. حضرت امام (ره) هدف انقلاب اسلامی را همین آرمان بیان کرده اند.وی افزود: حضرت امام (ره) فرمود: مسئولین موظفند به مردم و قشر ضعیف جامعه رسیدگی کنند، اما مردم هم نباید مسئولین را بیش از حد تحت فشار قرار دهند. هدف این انقلاب آرمانی است که ارزش سختی کشیدن در این مسیر را دارد. یکی از ثمرات عظیم انقلاب اسلامی، پرورش مجاهدین و شهدای دوران انقلاب و جنگ تحمیلی و جنگ جبهه مقاومت است. ان الجهاد باب من ابواب الجنه فتح الله لخاصه اولیائه: تربیت این نسل فرهیخته از بزرگترین ثمرات و آثار انقلاب اسلامی ماست.ریاست فرهنگستان ادامه داد: حضرت امام (ره) با انقلاب اسلامی راهی نو را برای رسیدن به سعادت پیش روی مسلمانان و آزادگان جهات باز کردند. در این راه، نه به شرق تکیه کرد و نه به غرب. امام (ره) مفهوم قدرت را در جهان تغییر داد، و قدرت جدیدی در مقیاس جهانی ایجاد کرد.آیت الله میرباقری ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی و فروپاشی شوروی، تمدن اسلام به رهبری ایران مقابل تمدن لیبرال دموکراسی غرب به سردمداری آمریکا قرار گرفت. از میزان سرمایه گذاری و تلاش غرب برای مقابله با قدرت اسلام، می توان میزان تاثیر و نفوذ اسلام در جهان را متوجه شد. وقتی موازنه این دو قدرت را مقایسه می کنیم، درمی یابیم هرچه زمان پیش می‌رود، توازن قدرت به نفع اسلام و جمهوری اسلامی ایران پیش میرود.وی در پایان ابراز داشت: دشمن برای تضعیف جمهوری اسلامی حتی به جنگ زرگری روی آورده. اختلافات بین غرب و کشور‌های شرقی مثل چین و کره شمالی را پررنگ کرده، تا قدرت جمهوری اسلامی را در منظر مردم جهان کمرنگ کند. اما با رهبری و مدیریت رهبرمعظم انقلاب و مجاهدت رزمندگان اسلام مثل شهید لطفی ها، هرچه دشمن بیشتر در این زمینه تلاش کرده، ناموفق‌تر بوده و اسلام نفوذ و قدرت بیشتری در جهان پیدا کرده است. ]]> گزارش ، خبر Sat, 21 Apr 2018 16:07:26 GMT http://isaq.ir/vdcb.wb8urhbg8iupr.html ریاست کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانی http://isaq.ir/vdca.an6k49nww5k14.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی به نقل از دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند  ، عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی به عنوان رئیس کمیسیون «مدیریت تحول علوم انسانی» پنجمین کنگره علوم انسانی منصوب شدند.***متن حکم به این شرح است:فاضل ارجمند جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای علیرضا پیروزمندبا سلام و احترامبا توجه به سوابق ارزشمند علمی و مدیریتی جنابعالی و با امتنان از قبول زحمت، بدین‌وسیله به عنوان رئیس کمیسیون «مدیریت تحول علوم انسانی» پنجمین کنگره منصوب می‌شوید؛ انتظار می‌رود امور ذیل را پیگیری فرمایید: تعیین اعضای کمیته‌ی علمی کمیسیون؛ تعیین محورهای تخصصی کمیسیون برای تدوین مقالات از سوی پژوهشگران؛ برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست‌های تخصصی پیرامون موضوع کمیسیون در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های مختلف کشور؛ شناسایی و جلب نظر محققان و صاحب‌نظران برای ارائه‌ی مقاله پیرامون موضوع کمیسیون (در سطح علمی ـ پژوهشی)؛ اعلام فهرست محققانی که قرار است از سوی کمیسیون با آنها برای نوشتن مقاله‌ی سفارشی قرارداد منعقد شود، با ذکر عنوان مقاله؛ مدیریت مستقیم فرایند داوری مقالات تخصصی کمیسیون؛ شناسایی و معرفی کاندیداهای چهارمین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی؛ شناسایی محققان زبده و برجسته به منظور سفارش نگارش مقاله برای «کتاب نظریه».بدیهی است که با توجه به رسالت کنگره، وظایف فوق با محوریت دانشگاه عالی دفاع ملی و فرهنگستان علوم اسلامی، اما با بکارگیری و مدیریت همه‌ی ظرفیت‌های علمی داخل و خارج از کشور انجام خواهد پذیرفت. ]]> گزارش ، خبر Wed, 18 Apr 2018 09:36:56 GMT http://isaq.ir/vdca.an6k49nww5k14.html ضرورت بازتعریف طب اسلامی با رویکرد تمدنی http://isaq.ir/vdch.qnzt23nv6ftd2.html  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی، در تاریخ ۲۲ فروردین ۱۳۹۷برای روحانیون همکار در قرارگاه آبادانی و پیشرفت، دوره ای آموزشی در شهر مقدس قم برگزار گردید. حضرت آیت الله سید محمد مهدی میرباقری ریاست فرهنگستان علوم اسلامی موضوع طب و بهداشت در سبک زندگی اسلامی را برای شرکت کنندگان این دوره تبیین نمودند. گزارشی از این سخنرانی ارائه می گردد:***استاد میرباقری با تحسین برگزاری این دوره، در مقدمه بحث، سطوح مختلف پرداختن به سبک زندگی را تبیین نمود:« برگزاری دوره آموزشی سبک زندگی از مسائل مهمی است که باید به آن دقت شود؛ البته گاه در سطح خرد مطرح می شود مانند مدل ساختن خانه و ازدواج و لباس پوشیدن و امثال اینها. بالاتر از این الگوی های کلان است مانند الگوی شهرسازی و بهداشت و تامین نیازهای امنیتی؛ فراتر از اینها الگوی پیشرفت است که سایر الگوها ذیل این تعریف می شود.»ریاست فرهنگستان علوم اسلامی در ادامه به تقابل سبک زندگی با نگاه تمدنی پرداخته و افزود:« غرب نظام مفاهیم و نظام علوم و مدارج علمی و ساختارهای بین المللی را ایجاد کرده است و جهان را به سمت یک الگوی واحد سوق می دهد، این رقیب جدی تمدنی ماست که با ایدئولوژی خاصی حاکمیت می کند و سایر الگوها را خرده فرهنگ می انگارد.نزاع ما با این تمدن بر سر مسائل خرد نیست. گاهی فکر می کنند دعوا بر سر مظاهر این تمدن است و مخالفت تاریخی علما را در حد تلگراف و تلفن و امثالهم فرض می کردند. روحانیت را مخالف ترقی می گفتند. در حالی که مخالفت با انقلاب صنعتی بود نه مظاهر خرد آن. تحول همه جانبه محل بحث علما بوده است.» آیت الله میرباقری در ادامه رابطه بین سبک زندگی و بهداشت و طب را تبیین کرد و نگاه تمدن غرب را سودگرا و عامل بحران های جدی انسانی دانست:« بهداشت مدرن جزئی از الگوی توسعه است. سلامت روانی و جسمی در این حیطه، تعریف خاص خود را دارد که در طراحی جامع آنها تبیین می شود. اگر وارد این نوع از توسعه شوید مسائل با صرف ارائه تسهیلات تغییر نمی کند، خانواده درست نمی شود، چرا که معنای خانواده متفاوت شده است. دنبال رحم اجرایی می روند و در این نوع از خانواده، حتی دو مرد هم می توانند تشکیل زندگی مشترک بدهند و با رحم اجاره ای مثلا بچه دار شوند. در کشورهای غربی بعضا می خواهند با روش هایی اینگونه با تغییر ساختار خانواده، مدل توسعه ای خود را پیش ببرند. ما نمی توانیم با آنها همراه شویم.»استاد حوزه سطوح عالی حوزه علمیه قم با تذکر به برخی رویکردهای غلط مسئولین در برخورد با اسناد بالادستی جهانی سازی افزود:« غربی ها، فرهنگ سازی می کنند، عفت اجتماعی را متفاوت می کنند. سن ازدواج را بالا می برند و برای ارضا نیازهای انسانی راه کارهای متناسب با الگوی خود ارائه می دهند.آن وقت برخی مسئولین می گویند ما سند ۲۰۳۰ را با حق تحفظ امضا کرده ایم!!  اگر می فهمیدند واضح است که این حرف اصلا معنا ندارد. حق تحفظ یعنی چه؟!! یک تمدن چگونه با امضا الزامات تمدن مقابل می تواند رشد کند؟! اینها یا خودشان را مسخره کرده اند یا واقعا توان فهمیدن مسائل را ندارند.»وی در ادامه تاکید کرد:« برخورد ساده با طب اسلامی موجب شکست آن است. باید در سطح تمدنی دنبال طب اسلامی بود. در تولید الگوی طب اسلامی باید طرح جامع تجربه پذیر داشته باشیم.باید دقت شود که تغذیه آیا برای لذت است یا برای سلامت و رشد معنوی؟! بنابراین در مسائل سلامت، عمیقتر باید تصمیم گیری کرد فرضا تغییر ذائقه ها از سنتی به مدرن و رفتن به سمت فست فود ها، با توصیه حل نمی شود.»استاد میرباقری عدم تعهد برخی مسئولین اجرایی کشور به تمدنی بودن اسلام را متذکر شده و افزود:« تعلق به اسلام در برخی مسئولین اجرایی، تعلق تمدنی نیست. تعلق در بسیاری از مسئولین صرفا فرهنگی است. لذا علم را جهانی می دانند. با تلقی فرهنگی امکان تحقق تمدن قطعا شدنی نیست. از این تلقی علوم مختلف از جمله طب به دست نمی آید.باید نسبت بین عقل و وحی و حس درست شود. چگونه می شوند نقل را بر سراسر علم حاکم کرد؟ اسلام منکر علوم تجربی نیست، ولی معنای آن عدم مدیریت علم نیست.»آیت الله سید محمد مهدی میرباقری با برشمردن ویژگی های مثبت جامعه روستایی در سبک زندگی مناسبشان اشاره کرد:« بهداشت روانی روستاهای ما از مدرن ترین شهرهای دنیا بالاتر است. آنها احساس امنیت نمی کنند چرا که سود محور همه کارها شده در حالی که در زندگی های عشایری ما عاطفه بسیار بالاست و لذا امنیت روانی بسیار خوبی دارند.»در انتهای سخنرانی نیز استاد میرباقری تقابل جدی دو تمدن غرب و اسلام را برشمرده و اینکه این تمدن ها وجه اشتراکی ندارند اضافه کرد:« اگر دنیای اسلام در مقابل غرب احساس حقارت کرد، حتما شیب تغییرات به سمت مدرن شدن خواهد رفت. البته ما با توجه به الگوی پیشرفت مطلوب خودمان از آنچه باید میرسیدیم عقب افتاده ایم ولی به نسبت غرب عقب افتاده نیستیم.باید غرب در نگاه آنها تحقیر شود تا الگو بودن آنها کنار گذشته شود. به عنوان مثال همین کانال ۲۰۲۵ که توسط یکی از دوستان طلبه مدیریت می شود، خیلی از واقعیت های ناگفته غرب را نشان می دهد. عمده مشکل کشور ما ا لان تحقیر شدگی در مقابل غرب است. احساس هویتی که امام ایجاد کرده بود، الان به احساس حقارت درحال تبدیل شدن است. نگاه هالیودی به غرب را کنار بگذارید.هیچ چیز غرب خوب نیست. می گویند نظم آنها که خیلی خوب است «ونظم امرکم...» عرض میکنیم که بله نظم حتما خوب است اما نظم در تقوا خوب است نه نظم در دنیاپرستی.» ]]> گزارش ، خبر Tue, 17 Apr 2018 01:32:37 GMT http://isaq.ir/vdch.qnzt23nv6ftd2.html حکمرانی در عصر فضای مجازی http://isaq.ir/vdcd.50f2yt0zoa26y.html روز شنبه ۱۷ فروردین۱۳۹۷ نشستی با موضوع «آینده پژوهی حکمرانی در عصر فضای مجازی» به همت گروه فقه حکومتی فرهنگستان علوم اسلامی قم و با ارائه حجت الاسلام حسین مهدیزاده، پژوهشگر گروه فلسفه اصول و فقه حکومتی فرهنگستان علوم اسلامی قم، برگزار شد. گزارش مختصری از آن ارائه می شود.***حجت الاسلام مهدیزاده در این نشست به تبیین مطالعات خود در تاریخ سیاست، حقوق و اقتصاد برای شناخت ماهیت جامعه مدرن، به عنوان یکی از پژوهش های گروه فقه حکومتی فرهنگستان پرداخت. مهدیزاده در این نشست به دنبال برجسته کردن این پرسش بود که آیا به واقع فضای مجازی می تواند آینده حکمرانی در مدل nation-state(دولت-ملت) و دیوانسالاری مبتنی بر آن را کاملا دستخوش تحول کند؟ همچنین ایشان به این پرسش پرداخت که جمهوری اسلامی و قانون اساسی موجود که تنها تبلور انقلاب اسلامی و مردم سالاری دینی است چه مقدار تحت تاثیر فضای مجازی قرار خواهد گرفت؟این پژوهشگر فقه حکومتی، در این نشست ۲ ساعته سعی نمود اثبات کند که با گسترده تر شدن توان فضای مجازی، انتقال دیوان سالاری اجتماعی به فضای مجازی که از دولت الکترونیک تا شکل گیری شرکت های خدماتی مبتنی بر پلتفروم ها پیش رفته است، همه حکایت از این دارد که ماموریت «تنظیم» اجتماعی که تاکنون ماموریت دیوانی دولت ها بوده و علت اصلی نیاز به دولت را شامل می شده است، به سرعت خیره کننده ای در حال خارج شدن از دست آن و انتقال به شرکت های غیر دولتی است. حجت الاسلام مهدیزاده در این نشست تاکید کرد که شکل گیری پول های مجازی(از بیت کوین تا ارز گرام) نشان از این دارد که ماموریت های بین المللی دولت ها نیز در حال کوچک شدن است و این به معنای افزایش نقش و قدرت «مردم» نیست بلکه به معنای انتقال قدرت سیاسی جامعه از دولت ها به شرکت هاست و همانطور که می دانیم خود شرکت ها هم یک نظام قدرت غیر عمومی محسوب می شوند که از آغاز قرن نوزدهم مردم اروپا و آمریکا و بعد از جنگ جهانی دوم، همه مردم دنیا با چالش های آن دست و پنجه نرم می کنند.وی بحث خود را با تبیین اینکه ۴۰ سال پیش مردم و علمای دینی ایران در انقلابی، با تلفیق مدل امامت-امت اسلامی و مدل دولت-ملت مدرن، نهادی برای مردم سالاری دینی ارائه کردند،حال مساله اینجاست که آیا هنوز این تلفیق نهادی، در آینده می تواند نهادی کارآمد برای نظریه مردم سالاری دینی باشد؟!در این انتهای این نشست، حضار به نقد مسائل مطروحه پرداختند. ]]> گزارش ، خبر Mon, 16 Apr 2018 03:21:20 GMT http://isaq.ir/vdcd.50f2yt0zoa26y.html توسل دائم به حضرت زهرا، عامل رستگاری http://isaq.ir/vdcb.zb8urhbg5iupr.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی قم، به مناسبت سالروز تولد حضرت زهرا -سلام الله علیها- و روز زن، مراسمی در دفتر فرهنگستان علوم اسلامی برگزار شد که در این مراسم ضمن مولودی خوانی و مدیحه سرایی در بزرگداشت مقام اهل بیت و حضرت زهرا علیهم السلام، آیت الله سید محمدمهدی میرباقری، ریاست فرهنگستان علوم اسلامی قم، به ایراد سخن پرداخت که گزارشی از آن ارائه می گرد.*** ریاست فرهنگستان علوم اسلامی ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا – سلام الله علیها- در مطلع سخنان خودشان با اشاره به سوره قصص و آیه «إِنَّ قارُونَ کانَ مِنْ قَوْمِ مُوسي فَبَغي عَلَيْهِمْ وَ آتَيْناهُ مِنَ الْکُنُوزِ ما إِنَّ مَفاتِحَهُ لَتَنُوأُ بِالْعُصْبَةِ أُولِي ...» و آیات بعد به داستان قارون و قضایای مربوط به آن پرداختند: « قرآن توصیه می کند مواظب باشید امکاناتی که دارید موجب فساد نشود. قارون امکاناتی که داشت را خرج تفاخر و برتری جویی می کرد و این یعنی فساد، اگر انسان به دنبال اثبات خودش باشد، فساد ایجاد می شود. در همان زمان عده ای از مردم بودند که افق نگاهشان در حد دنیا بود. دعا می کردند که ای کاش ما هم مثل قاروون بودیم. اما کسانی که نگاه مادی نداشتند، می دانستند که آنچه برای اهل ایمان خواهد ماند ارزشمندتر از داشته های قاروون است.»  استاد میرباقری با توضیح اینکه پاداش الهی صرفا در آخرت نخواهد بود و آنچه به صابران اعطا خواهد شد در دنیا نیز محقق می شود به حادثه غزوه حنین اشاره کرده و افزود: « بعد از جنگ حنین، پیامبر تقریبا همه غنائم را به مهاجرین اعطا کردند و چیزی برای انصار نماند. انصار مدینه با سعده بن عباده که بزرگ مدینه بود، خدمت پیامبر رسیدند و به این نحوه تقسیم غنائم اعتراض کردند؛ (امام صادق فرمودند که نور این افراد گرفته شد و همین ها پایه گذار سقیفه شدند.) پیامبر میان این افراد نشست و اتفاقاتی که بعد از هجرت افتاده بود و با ایمان شدن آنها را به ایشان گوشزد کردند و فرمودند آیا این تقسیم بدی است که غنائم را مهاجران دادم و خودم با شما هستم؟!» آیت الله میرباقری با تذکر به اینکه مومن باید امکانات داشته باشد ولی در آنها غرق نشود، افزود:«مومن احسان می کند و فساد نمی کند، ولی امکانات باعث غرق شدن غیر مومن و جهنمی شدنش می شود. اصحاب ائمه با بهره نقد نعمتهای دنیایی و به واسطه تلقی که داشتند، کنار ائمه ماندند. لکن کافر امکانات دارد ولی به رستگاری نمی رسد. ریاست فرهنگستان علوم اسلامی در ادامه با ذکر آیه «لک الدّار الأخرة نجعلها للّذین لایریدون علوّا فی الأرض و لا فسادا و العاقبة للمتّقین» به روایاتی که ذیل این آیه آمده است پرداختند: « در ذیل این آیه از امیرالمومنین علیه السلام آمده است که فرمودند این آیه مربوط به امرا است و آنها با داشتن جایگاه و مقام باید مواظب باشند که برتری جو نباشند. در جایی دیگر با توسعه معنای آیه حضرت فرمودند که اگر حتی دنبال این باشید که بند کفشتان بهتر از دیگران باشد، به همین اندازه از دار الاخره محروم می شوید... بنابراین شیطان به دنبال حبس ما در دار دنیاست ولی ائمه می خواهند ما را به درالاخره برسانند.» استاد میرباقری در ادامه این نکته را بسط دادند که برای رسیدن به امام و دارالاخره باید دنبال امر امام باشیم و با اشاره به کاری که یکی از عرفا انجام داده بودند و از قم برای تیمار اسب روضه خوانی چند روزی به شهری دیگر رفتند بیان داشت:« ما اگر بخواهیم دنبال دارالاخره باشیم باید امر امام را انجام دهیم.نباید برای امام شرط گذاشت و البته در همین دنیا هم دنبال پاداش باشیم. تلقی کردن محیط ولایت در همین دنیا باید اتفاق بیفتد. امام خورشیدی است که دنیا را نورانی کرده ولی کسی دستش به امام نمی رسد. مقام امام رفیع است ولی با تمام وجود به دنبال دستگیری از مردم هستند.» وی در ادامه به مقام حضرت زهرا سلام الله علیها، پرداخته و بیان داشت:« وجود حضرت زهرا سلام الله علیها، به دنیا آمده است تا ما را به امام متصل کند و ما دائما باید به ایشان توجه داشته باشیم. مصائبی که ایشان تحمل کردند را حتی ابراهیم خلیل هم توان تحملش را نداشت. البته این بلایا ما را هم خواهد گرفت، ولی اگر کنار حضرت زهرا سلام الله علیها ماندیم به سلامت عبور خواهیم کرد. آنانی که دنبال دنیا هستند هم سختی می کشند ولی برای خدا نیست و ثمره ماندگار ندارد.» در انتها آیت الله میرباقری، راه مقابله با مشکلات دنیا را نه در فرار از مشکلات بلکه بزرگتر شدن روح دانسته و توصیه هایی کوتاه به خانواده های کارکنان فرهنگستان در زمینه همراهی با همسرانشان ارائه دادند. ]]> گزارش ، خبر Tue, 13 Mar 2018 08:50:25 GMT http://isaq.ir/vdcb.zb8urhbg5iupr.html پیشکسوتان جهاد، نسل سوم انقلاب را تنها نمی گذارند http://isaq.ir/vdca.0n6k49nw65k14.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی قم، به نقل از رجانیوز، به همت جمعی از جوانان جهادی و با حمایت «سازمان بسیج دانشجویی»، «دفتر مطالعات فرهنگی انقلاب اسلامی» و «فرهنگستان علوم اسلامی قم»‌، همایش «پاسداشت اندیشه جهادی» به‌منظور پاسداشت خدمات جهادگر پیشکسوت، حسینعلی عظیمی، روز سه‌شنبه با سخنرانی آیت‌ا... سیدمحمدمهدی میرباقری، در سالن بصیرت مجتمع فرهنگی 13 آبان (لانه جاسوسی) برگزار شد. آیت الله سید محمد مهدی میرباقری در این مراسم در سخنانی با اشاره به فرازهایی از نهج البلاغه درباره شرایط جزیره العرب و و وضعیت مردم آن و مواجهه آنها با ایران و روم به عنوان دولتهای پیشرفته آن زمان، گفت: با بعثت پیامبر یک دوران جدید شروع شد. یک حقیقتی از عالم غیب تجلی کرده و انسان های دیگری ساخته شدند و اتفاقات عظیمی افتاد. آیت الله میرباقری ادامه داد: انسان هایی که بت می پرستیدند تبدیل شدند به انسان های جهادگر بزرگ، شهدای بدر و احد، سلمان ها و ابوذرها و همه اینها با بعثت یک انسان و یک رسول اتفاق افتاده است. همین اتفاق آدمها را آدم دیگر و جهان را جهان دیگری کرده است. وی خاطرنشان کرد: در داستان موسی(ع) خداوند متعال نقل می کند وقتی بنابر هماوردی با موسی شد و قرار شد تا ساحران بیایند و سحر خود را در معرض نمایش قرار بدهند به فرعون خطاب می کنند که اگر ما غلبه کردیم پاداشی هم خواهیم داشت؟ و فرعون پاداشی که برای آنها مقرر می کند و می گوید شما در پیشگاه ما مقرب خواهید شد. آیت الله میرباقری اضافه کرد: این افراد به جایی می رسند که وقتی با موسی(ع) برخورد می کنند به او ایمان می آورند. اما فرعون آنها را تهدید کرد و آنها به فرعون می گویند که هر داوری که می خواهی بکن. وی یادآور شد: تلقی من این است که امام بزرگوار ما از آن شخصیت های بزرگ بود. او نفسی را در دوران ما دمید که اتفاقات عظیمی افتاد و یک قدرت جدیدی در عالم ظاهر شد. در دوران اوج قدرت های مادی و غلبه قدرت های مادی یک قدرت جدید در عالم ظاهر شد و موازنه قدرت را برهم زد و فضای جهان را به نفع اسلام و معنویت تغییر داد و تمامیت تمدن غرب را در معرض فروپاشی قرار داد. این حقیقت عظیمی است که اتفاق افتاد. فروکاست اسلام از حقیقت فراتمدنی به یک فرهنگ و شریعت، علت انحلال نهادهای انقلابی آیت الله میرباقری عنوان کرد: تاثیر نفس این مرد بزرگ، انسان هایی را تربیت کرد که در جهان دیگری زیست می کردند و گویا اهل عالم دیگری بودند و برای اینکه راه امام ادامه پیدا کنند یک طرح هایی را زیر نظر حضرت امام (ره) درانداختند و در مقابل ساختارهای رسمی آن دوران که در امتداد ساختارهای دولت مدرن و امتداد جریان غرب و تجدد بود ساختارهای موازی با انگیزه های جدید و ساختارهای جدید را ایجاد کرد. آدم‌هایی درست شدند که واقعا به دنبال برتری جویی نبوده و اهل عالم دیگری بودند. وی اظهار داشت: قرآن، دنیای فرعون و قارون را تحقیر می کند. خداوند دستور داد تا زمین قارون و تمام دارایی هایش را بلعید. بعد از تحقیر دنیای قارون خداوند فرمود آخرتی است و آن را برای کسانی قرار دادیم که در زمین به دنبال برتری جویی و فساد نیستند. آن نفس روح بخش امام برای کسانی است که حتی در انتخاب بند کفش هم به دنبال برتری جویی نیستند و اهل ایثار و گذشت هستند. آیت الله میرباقری افزود: معتقد هستم که آغاز انقلاب اسلامی این اتفاق در کشور افتاده بود. یکی از امتیازهای جهاد سازندگی این بود که کسی دنبال برتری جویی نبود. آنجا همانند یک صندوقی بود که همه سعی می کردند بیشتر بریزند و کمتر بردارند. به عبارتی بهتر آدم های جدیدی درست شده بودند. حرکت انقلاب اسلامی ساختارهای موازی را درست کرد و آدم های جدید ساخته شدند تا رسیدیم به دوران سازندگی که یک سری از ساختارها پایدار شدند و همانند بسیج به الگوهایی برای منطقه و جهان تبدیل شدند. آیت الله میرباقری ادامه داد: البته برخی از آنها هم به خصوص در دوران سازندگی کم کم منحل شدند. سوال من این است که چرا آن عهد جدید و آن عهدی که با خدا و پیغمبر بسته شده بود و آدم هایی که دنیا را کفش خود هم به حساب نمی آوردند، عوض شدند؟ چرا گاهی هنوز همان آدمها در فضا جدید وقتی دو هم جمع می شوند دنبال زیاده خواهی و سهم خواهی اند؟ چه اتفاقی افتاده است؟ وی خاطرنشان کرد: تلقی من این است که یکی از علت های عدم پایداری همان تغییر عهد است. آن رویکردی که ما به اسلام داشتیم و آن را حقیقتی فراتمدنی می دیدیم که می تواند همه عرضه های حیات ما را هدایت کند آرام آرام تبدیل شد به افرادی که درکشان از اسلام در حد و اندازه یک فرهنگ یا حداکثر شریعت است و آنها بودند که کار و زمام امور را در دست گرفتند. آیت الله میرباقری اضافه کرد: الان هم هستند. مدیرانی خوبی هستند. نماز شب می خوانند. صدقه می دهند. نماز اول وقت می خوانند و خمس می دهند ولی وقتی بحث از اسلام و تمدن اسلامی، حرکت تمدنی و درگیری در مقیاس تمدنی با دنیای غرب پیش می آید پای به میدان نمی گذارند. آنها فقط یک تعلق فرهنگی به اسلام دارند. وقتی اینگونه شد ما یک فرهنگ در دل یک تمدن می شویم. بنابراین ساخت دنیای ما بر اساس آن دنیای مدرن می شود و آن مناسبات اینجا حاکم می شود و اگر این مناسبات حاکم شد آدم ها نیز آدم های دیگری می شوند. غربی ها درگیری آینده خود را با تمدن اسلامی می دانند وی یادآور شد: وقتی عهد خود را با اسلام تغییر بدهیم و به جای تعلق تمدنی به اسلام تعلقی در حد و اندازه یک فرهنگ داشته باشیم و تا اینقدر این تعلق تنزل پیدا کند دیگر اسلام را یک فرهنگ می بینیم. در این دوران بیداری اسلامی و تحول ایجاد شده در جهان به مرزی رسیده که دشمنان ما نام آن را دوران برخورد تمدن ها می گذارند. آنها می گویند اسلام تمدنی است که از نو احیاء شده و می بینیم که درگیری غرب عمدتا با تمدن اسلامی است. آیت الله میرباقری عنوان کرد: هانتینگتون یکی از متفکرین و مسئولین شورای روابط خارجی آمریکا این نظریه «برخورد تمدن ها» را بیان کرد و بر اساس این نظریه هم به قول خودشان از آغاز قرن بیست و یکم، جنگ جهانی چهارم را راه انداختند. در این دوران که آنها می گویند اسلام به عنوان یک تمدن در حال حیات مجدد است و به عنوان یک رقیب در برابر لیبرال دموکراسی قرار دارد در چنین دورانی تعلق عده ای به اسلام در حد و اندازه یک فرهنگ است و هر وقت صحبت از علم دین می کنیم وحشت می کنند. وی اظهار داشت: وقتی جریان تعلق به اسلام در حد یک فرهنگ تنزل پیدا کرد و پرچم دار سازندگی در کشور و کسانی که مسیر سازندگی کشور به دستان آنها افتاد که نگاهشان به تمدن نگاه دیگری است و غرب را یک تمدن و اسلام را یک فرهنگی می دانند چنین اتفاقی خواهد افتاد. بنابراین یکی از اصلی ترین عوامل آن را فروکاسته شدن تعلق به اسلام از سطح اسلامی که می تواند منشاء شکل گیری یک تمدن و بلکه یک فراتمدن باشد به یک فرهنگ است. طبیعی است که در دوره توسعه فرهنگی که می خواهند نقش فرهنگ های متفاوت را ببینند فرهنگ اسلام ذیل تمدن غرب قرار می گیرد. آیت الله میرباقری تصریح کرد: در این شرایط جهاد سازندگی و آن فداکاری ها یعنی چه؟ زیرا باید ساختارهای جدید با مدیریت های تازه شکل بگیرد. نکته دوم این است که به نظر می رسد ما نسل انقلاب تلاش نکردیم ادبیات انقلاب و نهضت را به ادبیات سازندگی تبدیل کنیم. ادبیات نهضت باید به ادبیات کاربردی تبدیل شود. ادبیات انقلاب باید به ادبیات تمدنی تبدیل شود. وی در ادامه سخنان خود در این مراسم گفت: به نظرم دو خلا فروکاسته شدن عهد تعلق ما به اسلام و عدم بازتولید ادبیات انقلاب در قالب ادبیات دوران گذار به سمت تمدن، موجب ایجاد مشکلات فعلی ما است. بنابر این مجددا باید به دوران جهادسازندگی بازگردیم. زیرا با حرکت جهادی از نو می توانیم به اهداف خود برسیم. آیت الله میرباقری افزود: این بحث که ما در دوران توسعه نیافتگی هستیم یک اشکال دارد. زیرا به این معنی است که ما به تمام آنچه که در تمدن غرب است تعلق داریم. انسانی که انسان دوران امام و انقلاب بود تبدیل شد به انسانی که متعلق به دوران تجدد و پسا تجدد است. به نظرم این تصادفی اتفاق نمی افتد بلکه مهندسی شده است. کسانی کار را در دست گرفتند که در عهد نسبت به اسلام با امام همراه نبودند. وی ادامه داد: تعهد و تعلق امام به اسلام در حد یک فرهنگ نبود بلکه امام مدعی عصر ظهور بود. امام انقلاب خود را مقدمه عصر ظهور و عبور از تمامیت حیات مدرن می دانست. پس این اتفاق باید رخ بدهد و ما باید برگردیم و آن عهد را از نو تجدید کنیم. آیت الله میرباقری خاطرنشان کرد: بنابر این معتقد هستم که آن حیات جهادی باید از نو احیا شود. حیاتی که کارکردن در آن اولا برای خداوند باشد. مقصود ما هم جهاد همه جانبه است. حیات جهادی یعنی حیات کار کردن برای خداوند. این انسان ها بزرگتر از دنیا هستند و تلاش آنها فانی در این دنیا نیست. بلکه اراده آنها از افق این دنیا بیشتر و بالاتر است. وی اضافه کرد: نکته دوم این است که حیات جهادی حیاتی است که کارکردن خالصانه برای خداوند در یک درگیری با جبهه مقابل را به دنبال دارد. البته نمی خواهم جهاد را با مقاتله فیصله بدهم زیرا وسعت جهاد بیشتر از مقاتله است. این جهاد طرف مقابل دارد و به وسعت درگیری با جبهه مقابل و به وسعت برنامه جبهه مقابل توسعه پیدا می کند. آیت الله میرباقری یادآور شد: الان جبهه ای که با آن درگیر هستیم کدام جبهه است؟ عمده آن جبهه تمدن غرب و جریان های همسو با او در جهان، منطقه و دنیای اسلام است. یعنی مسلمانان توسعه گرا که مدل آن ترکیه است یا مسلمانان با قرائت سلفی از اسلام که نمونه آن عربستان است. این دو روایت آمریکایی از اسلام هستند. وی عنوان کرد: ما با جبهه عظیمی روبرو هستیم. جبهه ای که بعد از انقلاب های ایدئولوژیک، فلسفی، علمی و صنعتی وارد عصر جدید شده است. مسیری را دارد طی می کند که گویا تمام انقلاب های گذشته در حال یکی شدن در این دوران جدید هستند. چیزی الان دارد اتفاق می افتد و فضای مجازی که دارد شکل می گیرد و توسعه ای که پیدا می کند به نظرم چیزی معادل انقلاب فلسفی، علمی و صنعتی گذشته است و در حال ساختن جهان جدیدی هستند که در آن معنی دولت، ملت، حکمرانی، اقتصاد و مفهوم زیست سیاسی کلا تغییر می کند. وی تصریح کرد: جهاد یعنی اینکه ما باید در این میدان درگیر شویم، آن هم یک درگیری همه جانبه در مسیر خدای متعال، بنابراین تلقی من این است که اتفاقی که ما برای ادامه آن مسیر جهادی باید رقم بزنیم یکی این است که باید روحیه جهادی، روحیه کار فی سبیل الله و روحیه درگیری همه جانبه با جبهه دشمن را تقویت کنیم. یکی از مهمترین های آن تبری از دشمن است. آفت زمانه ما غرب گرایی، توسعه گرایی و احساس عقب افتادگی از غرب و توسعه نیافتگی است که در حیات اجتماعی ما دمیده می شود و این بلای کار جهادی و مدیریت الهی است. آیت الله میرباقری ادامه داد: بنابر این اولین قدم مقابله با غرب گرایی و به تعبیر رهبر بزرگوارمان تعبیر قرآنی جهاد کبیر است. البته منظور از جهاد کبیر عدم اطاعت از کفار و منافقین در تمامی عرصه ها است. آنها به دنبال طرح تاریخی استحاله مومنین هستند. حضرت آقا باید یک جهاد کبیری کنند که راه این نفوذ را ببندند. یکی از ارکان جهاد فی سبیل الله ایجاد آگاهی، خودآگاهی، بصیرت، بیداری، دشمن شناسی و ایجاد یک سد پولادین در برابر نفوذ دشمن است. وی خاطرنشان کرد: منظورم این است که به هیچ وجه به هیچ یک از برنامه های آنها نباید اعتماد داشت زیرا آنها کافر هستند. بحث ما مرزبندی جغرافیایی نیست بلکه مرزبندی فرهنگی است. زیرا هستند افرادی که در جامعه غرب زندگی می کنند اما آدم های موحد درجه یکی هستند و از این طرف هم هستند افرادی که در جغرافیای اسلام زندگی می کنند و وابسته به دنیای کفر هستند. به همین دلیل ما به دنبال مرزبندی نیستیم بلکه در حال تعریف مرزبندی ایدئولوژیک هستیم. بنابراین ما نیاز به یک مرزبندی بسار جدی داریم و هیچ اعتمادی به دستگاه کفر نیست. آیت الله میرباقری اضافه کرد: ما باید حتی با علم آنها نیز مبارزه کنیم و این به معنای این نیست که نباید قله های علم آنها را فتح کنیم. ما حتما باید علم جدیدی را ایجاد کنیم. اگر می خواهیم مسیر جهادی ادامه پیدا کند اول باید حیات جهادی احیا بشود. احیای حیات جهادی یعنی ایجاد روحیه درک یک میدان مجاهده و یک درگیری عظیم، ورود به این میدان، کار برای خدا کردن، تلاش برای خداوند متعال کردن و خود را وقف خداوند کردن و بعد از جهاد کبیر به اطاعت نکردن و استحاله نشدن و اعتماد نکردن به دستگاه کفر با تمام وسعتی که دارد است و سپس بازسازی و ساختن است. عهدمان را نو کنیم وی یادآور شد: اگر بخواهیم وارد ساختن برای مردم شویم نیاز به عقلانیت داریم که باید آن را خودمان تولید کنیم. بنابراین تا این عقلانیت تولید نشود جهاد سازندگی به صورت یک کار بزرگ احیاء نخواهد شد. بنابراین یکی عهد ما باید نو بشود و آدم هایی نو و متعلق به اسلام شویم. آن هم نه تعلق فرهنگی بلکه تعلق تمدنی و نکته دوم بکوشیم که رفتار در چارچوب تمدن سازی را تبدیل به عقانیت و دانش کنیم. آیت الله میرباقری در بخش دیگر سخنانش با تشکر از عوامل کتاب «رسم جهاد» که اندوخته های مهندس حسینعلی عظیمی را جمع کرده است، عنوان کرد: این کتاب یکی از گام ها در راه ایجاد یک دانش جدید برای زیست جدید است. وی اظهار داشت: باید مجموعه تجربیات چهار دهه گذشته را هم افزا کنیم. البته کافی نیست و این شیوه گردآوری و جمع آوری اطلاعات، بازخوانی و تبدیل کردن آن به یک دانش یکی از گام هایی است که ما باید در مسیر احیای حرکت جهادی آن هم نه در مقیاس تبری و جهاد کبیر در جلوگیری از نفوذ دشمن بلکه بعد از آن برای ساخت کشور و دنیای جدید بر مبنای اندیشه اسلام به آن نیازمندیم. آیت الله میرباقری در پایان صحبت های خود با اشاره به خاطره ای تصریح کرد: حاصل مسئله یک کلمه بیشتر نیست. استاد ما که حدود 30 سال قبل از او درخواست کردیم برای فرماندهان نظامی جنگ که کمی ممکن بود طول کشیدن دوران جنگ بعضی ها را نگران کرده باشد سلسله بحث هایی داریم که ارائه شود. ایشان بحثی را ارائه کرد که امروز به یک کتاب تبدیل شده است و موضوع آن "حکومت جهانی محور محو یا گسترش انقلاب اسلامی" بود. ما یا به سمت حکومت جهانی حرکت می کنیم و می خواهیم تمام قله های رفیع عالم را به دست بیاوریم و یا اگر آرمان خود را در حد یک فرهنگ تنزل دادید و گفتید می خواهید این چارچوب فرهنگی محفوظ بماند، بدانید که حکومت جهانی آنها، انقلاب اسلامی و فرهنگ شما را هم استحاله خواهد کرد. البته ما هم اگر نخواهیم این کار را کنیم خداوند در پایان کار این اجازه را به آنها نخواهد داد. در بخشی دیگر از این برنامه پیش از تقدیر از حاج حسینعلی عظیمی، دو تن از همراهان و جهادگران پیشکسوت به روی آمدند و درباره او صحبت کردند. وقتی جهاد وزارت شد؛ زیارت عاشورا خواندیم که دشمن را بشناسیم آقای دلگرم از جهادگران همراه حسینعلی عظیمی در سخنان خود گفت: باید بگویم من از سال 61-62 خدمت مهندس حسینعلی عظیمی بودم. او طرح های بزرگی اجرا کرد که برخی از آنها الان هم اجرا می شوند. او همزمان با شناساندن دشمن به ما کارهای بزرگی می کرد. ما جمعی کار کردن را از آقای عظیمی آموختیم . وی ادامه داد: زمانی که جهاد سازندگی قرار بود وزارت شود ما به یاد حرف شهید بهشتی افتادیم که گفته بود مواظب باشید می خواهند جهاد را وزارت کنند و اگر وزارت کنند با کشاورزی ادغام می کنند. کسانی که به سمت توسعه غربی خط دهی می کردند، کم کم جهاد را به این سمت بردند. اسناد این موارد موجود است و یک روزی پخش خواهد شد و تاریخ درین باره خواهد گفت . این جهادگر پیشکسوت افزود: روزی جهاد سازندگی، وزارت شد آقای عظیمی ما مزار شهید شوریده، جمع‌مان کرد تا زیارت عاشورا بخوانیم، می گفت زیارت عاشورا دشمن را نشان می دهد . وی توضیح داد: ما جهاد سازندگی را به نام ظهور و عدل انتخاب کردیم و ما از روز اول در جهاد، با کوچک‌ترین فاسدان در روستاهای کوچک و دورست تا فاسدان بزرگ مبارزه کردیم. هرگز هیچ جهادی دست از جهادش دست برنداشته و برنخواهد داشت تا ظهور اتفاق افتد. جوان های امروز، همین راه را می روند و امید ما به این جوانان است. آقای طوبی دیگر جهادگر پیشکسوت هم در سخنانی در این مراسم گفت: یک جهادگر در راه و رسم و تفکر جهادی خود، با اعتقاد به مسئولیت و دِینی که دارد برحسب تشخیص، مسئولیتی در یک زمان و مکان، احساس می کند و با کمترین امکانات سعی می کند بیشترین بازدهی را با رعایت اصول داشته باشد . او توضیح داد: چهار نکته در جهاد، مهم است؛ هر چیزی در جای خود، هر کاری در موقع جهاد، هرکسی در موقعیت خودش، هر کاری در زمان خود با سازماندهی باید باشد. اگر هر کدام از این موارد هم باشند اما به موقع نباشند به درد نمی خورند. وی تصریح کرد: آقای عظیمی، متخصص قبل از انقلاب، جهادگر روزهای انقلاب، جهادگر مدیریت جهادی در زمان شهید رجایی به عنوان فرماندار و استاندار، کارآفرین در فقیرترین مناطق شمال کشور، ایجاد کننده کانون سنگرسازان بی سنگر است. او بزرگترین کارها را انجام داده است و نیاز به دفاع و معرفی ندارد. این جهادگر پیشکسوت تاکید کرد: آقای عظیمی، بسیار متواضع است و همیشه از ما که از او کوچکتر بودیم برای طرحها نظر می خواست، من از ایشان تشکر می کنم که مرا به عنوان شاگرد قبول کردند. آیت ا... میرباقری؛ خودم را لایق تجلیل از مهندس عظیمی نمی بینم بنابرین گزارش، در ادامه این مراسم، با حضور آیت الله میرباقری و جمعی از جهادگران پیشکسوت مهندس وکیلی فرد، مهندس یحیوی و... با اهدای هدایایی از حاج حسینعلی عظیمی تقدیر شد. آیت الله میرباقری در سخنان کوتاهی بعد از این تقدیر گفت: من به شخصه خودم را لایق تجلیل از کسی که یک عمر طولانی را در راه خداوند خرج کرده نمی بینم. می دانم و معتقدم که موازی این مجلس، مجلس با عظمت تری ان شاءالله در ملکوت عالم برگزار می شود و آنجا از ایشان تجلیل می شود و خداوند متعال و اولیای الهی و امام زمان (عج) بر سر ایشان است و تجلیل از ایشون بوسیله آن انوار الهی انجام می گیرد. پیشکسوتان جهاد، نسل سوم انقلاب را تنها نمی گذارند مهندس عظیمی پس از این تقدیر در سخنانی گفت: امروز برای من به عنوان یک جهادی، اگر بودم روز خوبی نیست. چون تحت این عنوان جهادی من مردود شدم. سوختم، به خاطر اینکه حاضر شدم به جلسه تجلیل از خودم بیایم. جهادی وقعی باید گمنام باقی بماند. در حقیقت چند روز قبل مردود شدم که استخاره کردم به این جلسه بیایم یا نه. نباید استخاره می کردم. ولی حکمت اینکه استخاره خوب آمد شاید این باشد که خداوند می خواهد پیشکسوتان واقعی جهاد تشویق شوند و به جوانان نسل سوم بیشتر نزدیک شوند و آنها را برای کارهایی که می خواهند برای انقلاب کنند تنها نگذارند. وی افزود: ولی خدا کریم است. ما که مردود شدیم و همه گذشته ام که رفت. حالا از این به بعد نفسی بکشیم چون همیشه محتاج عنایت خداوند هستیم. دستمان خالی خالی است. این تجربه ای که می گویم باید در اختیار نسل جوان قرار بگیرد تجربه 40 ساله برای نسل جوان است که بسیاری از شما در این مراسم حضور دارید مثل کمک تمام ملت انقلابی قبلی به نسل انقلاب فعلی است و اینقدر ارزش داشت. مثل کمک یک ملت به این نسل انقلاب فعلی که نباید دریغ کنیم. عظیمی ادامه داد: برای مومنین معتقد به جهاد و انقلاب هم تجربه مثبت و منفی ندارد، شکست و پیروزی فرقی ندارد. هردو به یک مقدار مفید و پشتوانه نسل فعلی است. اما بعد، اگر از انقلاب استقلال را بگیریم چی می ماند؟ چیزی نمی ماند. جز یک تاریخ و شهدا چیز دیگری نمی ماند و همه خاطره می شود. وی خاطرنشان کرد: استقلال نقطه مقابل وابستگی است و سه رکن هم دارد. که شامل استقلال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است. البته امنیت هم جزء استقلال سیاسی محسوب می شود. با حاکمیت جمهوری اسلامی و ولایت فقیه جنبه سیاسی آن حاصل شد. با داشتن فرهنگ قرآن و عترت از نظر فرهنگی محتاج نیستیم که دست خود را به سمت جایی دراز کنیم. البته نمی گویم درست عمل کردیم می گویم محتاج نیستیم. ولی در اقتصاد، لیبرالیسم و لیبرال ها در مقابل ما ایستادند. حالا دنیا هم پشت آنها قرار دارد. هرچه هم خواستیم مقابله کنیم به سمت الگوی شرقی رفتیم. عظیمی اضافه کرد: اینکه آنها از نظر اقتدار از ما جهادی ها پولدارتر هستند دلیلش قدرت و فرهنگ آنها نیست بلکه ضعف ما در اقتصاد اجتماعی است که امام جهاد سازندگی را برای جبران آن درست کرد. منتها نه ما فهمیدیم و نه ملت ایران و موقع جنگ هم که جهاد وزارتخانه شد. وی یادآور شد: ما جهادی ها ضعیف عمل کردیم و در مقاطعی از لیبرال ها شکست خوردیم. حضرت امام در پیام خود به جهادی ها به سه گروه اشاره کردند. من نمی گویم این سه گروه چه گروه هایی هستند. بلکه گفتند دشمنان شما این سه گروه هستند. یک گروه در سیاستمداران، یک گروه در سرمایه داران و یک گروه در روحانیون هستند. اینها دشمنان ما بودند، هستند و خواهند بود. عظیمی عنوان کرد: اگر بخواهیم به استقلال سیاسی هم برسیم و فکر کنیم با این فرمول های غربی و این دیسیپلین هایی که بانک مرکزی و بانک ربوی و این مقررات جاری در کشور بخواهیم برسیم این یک توهم است. زیرا آن به استقلال نمی انجامد. وی در پایان تصریح کرد: اگر فرمولی گرفتیم مثل فرمول ربا محور و یا قانون تجارت شرکت سهامی های خاص که نه کاری به عدالت، دین، قرآن و عترت دارد و خواستیم در اقتصاد استقلالی به دست بیاوریم این فرمول ها مثل موریانه از درون آن دو ستون دیگر را می خورد. ما نیاز داریم به نگاه های جهادی و جهاد برای خداوند، اقتصاد و کار برای خدا و الان بعد از 40 سال اطلاعاتش را داریم و شما نسل جوان می توانید از تجربیات جهادی های قدیمی هم استفاده کنید. بنابرین گزارش، در بخشی دیگر از این مراسمف حاج حسینعلی عظیمی، جهادگر پیشکسوت با اهدای هدیه ای از همسر فداکار خود تقدیر کرد. «رسم جهاد»؛ حاصل اندوخته های یک پیشکسوت جهاد سازندگی براساس این گزارش، کتاب «رسم جهاد» هم که در این مراسم رونمایی شد، حاصل اندوخته ها و تجارب مهندس عظیمی از پیشکسوتان جهاد سازندگی است به همت محمدرضا حسینی و علی مشایخی، گردآوری شده است. این کتاب از سوی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر شده است و علاقه‌مندان جهت سفارش و تهیه این کتاب افزون بر مراجعه به کتابفروشی های سطح شهر می توانند نام کتاب را به شماره 09199038270 ارسال و همچنین جهت اطلاع از جدیدترین محصولات دفتر مطالعات جبهه فرهنگی نیز می‌توانند به کانال @Ammaryar_ir مراجعه کنند. ]]> گزارش ، خبر Sun, 11 Mar 2018 06:49:52 GMT http://isaq.ir/vdca.0n6k49nw65k14.html