رابطه جریان نفاق با جاهلیت جدید در کلام حضرت زهرا(س)

28 دی 1399 ساعت 15:11

جاهلیت و ارتجاع امروز حاصل نفاقی است که مشابه آن در دوران حیات صدیقه طاهره (س) وجود داشت.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی به نقل از مهر، استاد حجت الاسلام و المسلمین پیروزمند، در بزرگداشت عظمت جایگاه حضرت فاطمه زهراء، سلام الله علیها، نکاتی بیان داشت که ارائه می گردد:




حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پیروزمند، با اشاره به دوران زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار کرد: زندگی آن حضرت با وجود مصائب و مرارت‌های فراوانی که بر آن بانوی بزرگوار وارد شد، ثمرات متعددی برای آینده تاریخ مسلمین داشت، آن حضرت با مظلومیت خود، راه هدایت را برای مسلمانان در ادوار آتی فراهم کرد.

استاد دانشگاه دفاع ملی ادامه داد: حضرت صدیقه طاهره (س) حجت برای همه شیعیان و بلکه بالاتر از آن بنا بر روایت امام حسن عسکری (ع) حجت بر اهل بیت (ع) است، چنانکه در حدیثی فرمود: «نَحْنُ حُجَجُ اللَّهِ عَلی خَلْقِهِ وَ جَدَّتُنا فاطِمَةُ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَیْنا» (ما حجت‌های خدا بر شماییم و مادر ما فاطمه علیها السلام حجت خدا بر ما (اهل بیت) است»؛ بنابراین با این مقدمه می‌خواهم بگویم جایگاه حضرت زهرا (س) بسیار رفیع است حتی نزد ائمه اطهار (ع) بالاترین جایگاه را داشته و در واقع حجت بر آنان است چراکه حجت یعنی دلیل، راه، راهنما، یعنی آنچه که خدای متعال به واسطه او احتجاج می‌کند.

مُهر سکوتی که امروز بر دهان برخی مؤمنین در مواجهه با فساد زده می‌شود؛ خلاف سیره فاطمی است. کسانی که اهل طاعت خداوند متعال هستند باید به این موضوع مهم مبادرت ورزند تا مبادا گناه در جامعه عادی شده و حیا و عفت عمومی خدشه دار شود.

وی افزود: اگر از زاویه مذکور شخصیت آن حضرت را مورد توجه قرار دهیم نَه تنها بر مردم که بر ائمه (ع) حجت دارد، حال در این مجال بر اساس آنچه که ذکر شد می‌خواهم به فرازهایی از خطبه فدکیه که مورد قبول شیعیان و اهل سنت است اشاره کنم، این خطبه سند مورد قبولی است که دارای مضامین بلند و متنوعی بوده و در شرایط تاریخی خاصی ایراد شده است.

حجت الاسلام و المسلمین پیروزمند تصریح کرد: ورود کلی خطبه طبیعتاً از توحید و خدای متعال آغاز شده، در ادامه به پیامبر اکرم (ص) و برکات بعثت آن حضرت رسیده و به بیان برخی از فروع دین می‌پردازد از جمله می‌فرماید: «و طاعتنا نظاماً للملة و امامتنا اماناً للفُرقة» (و رهبری ما را سبب ایمنی از تفرقه و پراکندگی قرار داد)، نظام در این گفتار حکایت از مجموعه‌ای منسجم و هماهنگ دارد، این توصیف نشان می‌دهد که اطاعت از اهل بیت (ع) نظام بخش و وحدت‌آفرین است؛ همچنین در ادامه به امامت و تأثیر اطاعت از امام اشاره می‌شود که این فراز از جمله فرازهایی در خطبه فدکیه به شمار می‌آید که ما را مخاطب قرار داده است.

عادی سازی گناه در جامعه ترفند شیطان است / ‏بلیه‌ای‬ که جامعه اسلامی را به خطر می‌اندازد

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اگر امروز به این نسخه عمل کنیم انسجام امت اسلام بیشتر شده و از تفرقه جلوگیری می‌شود، همچنین حضرت در فضای دیگری از این خطبه می‌فرماید: «وَ الْاَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلِحَةً لِلْعامَّةِ» (امر به معروف مصلحت عامه است). این مهم مسأله‌ای است که امروز بیش از هر زمان به آن احتیاج داریم. مُهر سکوتی که امروز بر دهان برخی مؤمنین در مواجهه با فساد زده می‌شود خلاف سیره فاطمی است. کسانی که اهل طاعت خداوند متعال هستند باید به این موضوع مهم مبادرت ورزند تا مبادا گناه در جامعه عادی شده و حیا و عفت عمومی خدشه دار شود. عادی‌سازی گناه از ترفندهای شیطان است که اگر جامعه به این بلیه مبتلا شود با مخاطرات فراوانی مواجه خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین پیروزمند با بیان اینکه صدیقه طاهره (س) در خطبه فدکیه خطاب به مردم حاضر در آن جمع نکات جالب توجهی را متذکر می‌شود، افزود: برای مثال حضرت زهرا (س) می‌فرماید: شما تهیدست بودید و زیر دست و پاها له می‌شدید اما خداوند به واسطه پیامبر (ص) شما را نجات داد، حضرت در ادامه به برکات حضور و اوصاف حضرت امیر (ع) در دوره حیات پیامبر (ص) و پس از آن می‌پردازد و در شرح و توصیف شرایط آن مقطع می‌فرماید: «آگاه باشید می‌‏بینم که به تن آسایی جاودانه دل داده، و کسی را که سزاوار زمامداری بود را دور ساخته‌اید، با راحت‌‏طلبی خلوت کرده، و از تنگنای زندگی به فراخنای آن رسیده‌اید، در اثر آن آنچه را حفظ کرده بودید را از دهان بیرون ریختید، و آنچه را فروبرده بودید را بازگرداندند، پس بدانید اگر شما و هرکه در زمین است کافر شوید، خدای بزرگ از همگان بی‌نیاز و ستوده است. آگاه باشید آنچه گفتم با شناخت کاملم بود، به سستی پدید آمده در اخلاق شما، و بی وفایی و نیرنگ ایجاد شده در قلوب شما، و لیکن اینها جوشش دل اندوهگین، و بیرون ریختن خشم و غضب است، و آنچه قابل تحمّلم نیست، و جوشش سینه‌ام و بیان دلیل و برهان، پس خلافت را بگیرید، ولی بدانید که پشت این شتر خلافت زخم است، و پای آن سوراخ و تاول‏‌دار، عار و ننگش باقی و نشان از غضب خدا و ننگ ابدی دارد، و به آتش شعله‌‏ور خدا که بر قلب‌ها احاطه می‌‏یابد متصل است. آنچه می‌‏کنید در برابر چشم بینای خداوند قرار داشته، و آنان که ستم کردند به زودی می‌‏دانند که به کدام بازگشتگاهی بازخواهند گشت، و من دختر کسی هستم که شما را از عذاب دردناک الهی که در پیش دارید خبر داد، پس هرچه خواهید بکنید و ما هم کار خود را می‏‌کنیم، و شما منتظر بمانید و ما هم در انتظار بسر می‌‏بریم».

بسیاری از آنچه که در خطبه فدکیه مطرح شده مسائل امروز ماست

عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: حضرت زهرا (س) با توصیف این وقایع در واقع در نقش حجت الهی خطبه‌ای به بلندای تاریخ ایراد فرمودند، اشاره به قرآن کردند و نفاقی که میان مسلمین موج می‌زد و همچنین بی اعتنایی مردم به حضرت امیر (ع) را مورد توجه قرار دادند. امروز نیز حضرت برای ما حجت است، بسیاری از آنچه که در خطبه فدکیه مطرح شده مسائل امروز ماست، اگر بخواهیم آن زمان را دوره فعلی ولو با فاصله‌ای که وجود دارد بررسی و شبیه سازی کنیم باید گفت دوران قبل از انقلاب به گونه‌ای با دوره جاهلیت شباهت دارد و پس از انقلاب اسلامی به دوران شکل‌گیری حکومت اسلامی و حضور پیامبر اکرم (ص) در جامعه شباهت دارد.

انقلاب اسلامی تحول تاریخی بود که در پی اعتراض مردم به نظام حاکم با رهبری امام (ره) شکل گرفت، مردم راضی به اراده الهی بودند و تحول تاریخی این چنین شکل گرفت. مردم ما قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، استقلال نداشتند، هویتشان منکوب شده بود و مظاهر شریعت و توحید در جامعه به حداقل رسیده بود، اما به برکت امام خمینی (ره) آنچه که در بطن جامعه اسلامی بود و صدها سال در این جامعه ریشه دوانده بود اما به سبب شرایط به حاشیه رانده شده بود به منصه ظهوری دوباره رسید. انقلاب اسلامی تحول تاریخی بود که در پی اعتراض مردم به نظام حاکم با رهبری امام (ره) شکل گرفت، مردم راضی به اراده الهی بودند و تحول تاریخی این چنین شکل گرفت.

وی گفت: اکنون چهار دهه از انقلاب اسلامی می‌گذرد و وارد گام دوم انقلاب اسلامی شده‌ایم؛ قطعاً بزرگترین درس برای امروز ما سخنان و توجهی است که حضرت فاطمه (س) مطرح کردند، حضرت زهرا (س) آسیب‌شناسی کردند که اگر به امر به معروف، نماز، زکات، حج، ولایت بی‌توجهی کنیم جامعه وارد گرداب می‌شود. نکته دیگر اینکه صدیقه طاهره (س) با جریان نفاق به مقابله پرداخت، امروز ما نیز باید غیرت دینی خود را بیدار نگاه داشته و با این دورویی و نفاق که ثمره بی‌توجهی به موارد فوق و نفوذ دشمن است مبارزه کنیم.‌

هنر جریان نفاق آن است که نظام ارزشی جامعه را دچار انحراف می‌کند

حجت الاسلام و المسلمین پیروزمند در پایان اظهار کرد: هنر در جریان نفاق این است که نظام ارزشی جامعه را دچار انحراف و ارتجاع می‌کند به گونه‌ای که در آن مقطع تاریخی با وجود تسلط فرهنگ نبوی توانست اکثریت جامعه را نسبت به توصیه‌های پیامبر (ص) در استمرار بعثت مورد تردید و انحراف قرار دهد و جاهلیت نوینی را بر جامعه آن زمان مسلط سازد. این مخاطره برای جمهوری اسلامی نیز وجود دارد از این رو شناخت تحرکات جریان نفاق برای ارتجاع در قالب تولد جاهلیت جدید، تحت تأثیر فرهنگ منحط غربی، بسیار مهم است.

پیام‌های خطبه فدکیه برای همه‌ی زمان‌ها است، همه‌ی اهل بیت (ع) این پیام را گرفته‌اند، همان‌طور که امام حسن عسکری (ع) فرمود: «نحْنُ حُجَجُ اللَّهِ عَلی خَلْقِهِ وَ جَدَّتُنا فاطِمَةُ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَیْنا» ما حجّت‌های خدا بر مردم هستیم و مادر ما فاطمه حجّت خدا بر ما است. بر همه شیعیان و دوستداران اهل بیت (ع) و دلسوزان جامعه اسلامی لازم است خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) که دارای ابعاد گوناگونی از جمله، دشمن شناسی و حمایت از ولایت و مقام امامت می‌باشد را مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار دهند.


کد مطلب: 1197

آدرس مطلب: http://isaq.ir/vdcj.hevfuqevasfzu.html

فرهنگستان علوم اسلامی قم  http://isaq.ir