فرهنگستان علوم اسلامی قم 10 مهر 1393 ساعت 13:19 https://www.foeq.ir/vdcgrw9n4ak9n.pra.html -------------------------------------------------- رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم: عنوان : سینمای مقاومت باید انسداد فرهنگی غرب را بشکند/ هنرمندان مسلمان، لشکر پیامبر اسلام‌اند -------------------------------------------------- همانطور که انقلاب اسلامی انسداد تاریخی تجدد را شکست، انقلاب فرهنگی نیز رخ دهد که هنر نیز از شاخه‌های آن است و بتواند انسداد فرهنگی و هنری غرب را بشکند/ هنرمندان مسلمان باید خودشان را لشکر نبی مکرم اسلام (ص) بداند و نسبت به یک میدان عظیم برنامه‌ریزی و طراحی کند. متن : به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی قم، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم در سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به ایراد سخنرانی در موضوع «هنر متعالی، جهاد و مقاومت» در سینما فلسطین پرداختند. حجت الاسلام والمسلمین میرباقری در ابتدای سخنان خود در در سومین روز از سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، گفت: سخنم را با بیان نورانی امام صادق(علیه السلام) شروع می کنم. میدان درگیری حق و باطل در باطن این دنیا در این حدیث تصویر شده است. یکی از اصحاب گفتند چه طور جهل را بشناسیم. امام صادق(علیه السلام) می فرماید: «خدای متعال عقل را آفرید. وقتی خلقت عقل تمام شد، آن را مورد امتحان قرار داد. در اقبال و ادبار عقل در برابر خداوند خشوع و خضوع دارد. سپس خداوند جهل را از دریای تاریک و تلخ آفرید و به او فرمان ادبار داد.» مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: ما اگر عالم شدیم، نمی توانیم بی دانشی دیگران را تحمل کنیم. جهل به سوی خدا برنگشت و خدا جهل را توبیخ کرد. خدا برای عقل ۷۵ لشکر تعریف کرد و وقتی جهل این لشکر را دید با عقل دشمنی کرد و از خدا خواست که همین قوا را به او بدهد. خداوند پاسخ داد این قدرت را می دهم اما اگر شکست بخوری برای همیشه از درگاه رحمتم دور می شوی. توکل، قسوت، امید و یأس مربوط به عقل و جهل است. حجت الاسلام والمسلمین میرباقری افزود: عقل منزلتی از مقامات نبی اکرم(صل الله علیه وآله) است و جهل رئیس شیاطین است. ما دو موجود عقل و جهل داریم که یکی قوای نورانی و دیگری ظلمانی دارد. اگر اصحاب هنر به این حدیث توجه کنند، بهتر می توانند کار کنند. معمولا درگیری میان قوای عقل و جهل است. عقل به دنبال انتشار بندگی و عبودیت خداست و جهل هم به دنبال گمراهی است. وی با بیان اینکه میدان جهاد اکبر ما همین جاست،گفت: آن باطنی که کار می کند همان عقل و جهل است. ما یا تسلیم عقل می شویم و توکل و یقین و زهد و رضا بر ما حاکم می شود و یا تسلیم جهل و تاریکی می شویم. زیبایی عالم برای عقل و بدی ها برای جهل است و این درگیری ها به تمدن تبدیل می شود. رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم عنوان کرد: جریان تمدن غرب بعد از رنسانس و جریان تجدد بعد از اسلام که به وجود آمد مثل درگیری عقل و جهل است و تمامی ساحت های حیات اجتماعی ما را در برمی گیرد و این درگیری باطنی عالم است. اگر می خواهید میدانی برای مقاومت تصور کنید این میدان را به سمت مقاومت سوق دهید. تردید نکنید برخلاف اینکه می گویند هنر آزاد است، از جهت گیری ها و موضع گیری ها خالی نیست. اینکه می گویند فرهنگ ها باید با یکدیگر تعامل کنند به این دلیل است که برای آنها تمتع مادی دارد. وی تشریح کرد: اصلا هنر و علم غیر متعهد نداریم. این اوهام است. همه قدسیات به خدا بر می گردد و اگر انسان معبود نداشته باشد، حق و باطل نابود می شود. «هنر یا معطوف به حضرت حق است و یا متعهد به بت و دنیاست.» ما جاهلیت اولی و اخری داریم که یکی کهنه و دیگری مدرن است. حق و باطل گذشته و آینده دارد. حجت الاسلام والمسلمین میرباقری افزود: هنر مدرن که متعهد به ایده ترقی است، دین را مقابل سنت و پیشرفت قرار می دهد و در بسیاری از قسمت ها هنر روشنفکری منفعل همین کار را انجام می دهد. تقریبا در تمام آثار هنری ما این شمایل به چشم می خورد. در سریالی طنز همه سنت‌های ما را تبدیل به مدرنیته می‌کند و سنت برره‌ای را جایگزین فرهنگ اسلامی و فرهنگ غرب را ترویج می‌کند. سریال روزگار قریب نیز فرهنگ سنتی ما را مقابل تجدد تحقیر می‌کند. ما هنر و انسان غیرمتعهد نداریم؟ ما حتما معبودی داریم و مخلوق فقیر، متعهد به معبود خود است. وی بیان داشت: کار هنر این است که هنرمند سعی می کند با اثر هنری خود معبود خود را جلوه دهد و دیگر معبودها را نفی کند. کار هنر تحقیر و تجلیل است و رسالت هنر تصرف در ارزش هاست. نهایت ارزش ها به خداوند می رسد و یکی از مهمترین هنرهای انسان خیالات اوست که هنر در این میدان متصرف می شود. مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم یادآور شد: هنر خیال انگیز است و گاهی به انقلاب اجتماعی می انجامد.گاهی هنر برای اینکه از جامعه عبور کند، در خیال اجتماعی مقایسه‌ای بین مسیر گذشته و کنونی انجام می دهد. مثلا پدربزرگ ها در ازدواج خانواده ها اخلال می کردند، هنرمند این را خشن نشان می داد و دیگری که مخالف این نظریه بود را انسانی مدرن و خوب نشان می داد. هنر بین دو زمان محقق مقایسه انجام می دهد. گاهی این مقایسه بین زمان کنونی و زمان غایب است. وی افزود: هنر باید این توانایی را داشته باشد و هنرمند باید به شیوه ای عمل کند که انگار از آینده باخبراست و تخیل اجتماعی را تحریک می کند. هنرمند شهود حقیقی نسبت به آینده ندارد و در عالم خیال از آن عالم به این عالم می آید اما انبیاء در عالم حقیقت سیر به این عوالم داشتند و برای به حرکت درآوردن مردم به دنبال خیال انگیزی نبودند. حجت الاسلام والمسلمین میرباقری بیان کرد: : هنر در میدان درگیری میان عقل و جهل وظیفه‌اش فعال کردن دو قوه در خیال افراد است تا بتواند سطح تعالی عقل و یا جهل را افزایش بدهد و یا از عقل به سوی جهل و بر عکس سوق بدهد. در این میدان اگر بخواهیم هنر اسلامی را در برابر هنر مدرن تقویت کنیم و سینمای مقاومت را نیز شاخه‌ای از آن بدانیم باید بدانیم که با یک میدان بزرگ و پیچیده روبرو هستیم که اگر سطحی وارد این حوزه شویم حتما در هنر مدرن حل خواهیم شد. سینمای مقاومت فقط نمایاندن تصویر معرکه جهاد اصغر نیست بلکه وظیفه‌اش در یک عرصه گسترده تعریف می‌شود. غرب در این جریان به شدت حساب شده عمل کرده است. وی گفت: ایده هنر مدرن رسیدن به توسعه است و این را وارد توسعه اجتماعی کرده است و به دنبال این است که موج معنویت گرایی را در عالم خیال اجتماعی سامان دهد و سینمای ماورا در این شرایط شکل می گیرد. آنها می خواهند اوج معنویت را به جریان های معنوی که به دنیای مادی ختم می شود، سوق دهند. ما هم باید بتوانیم گرایش مادی دنیای غرب را به گرایش فقر به سوی خدا سوق دهیم و نباید به دنبال هنر مدرن باشیم. سینمای ماورا در پاسخ به چالشی است که تمدن غرب در برابر موج معنویت گرایی به وجود آمده در جهان راه انداخته که باید همین جا یادآور شد که این سینما منجر به معنویت گرایی مادی خواهد شد. ماموریت ما در این میدان درگیری، حرکت به سوی معنویت واقعی است. رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم افزود : باید سبک های جدید ایجاد کنیم و این زیبایی ها در ساحت وجود انسان زیبایی هایی می آفریند. ما باید زیبایی‌هایی را که می‌توان در هنر از آنها استفاده کرد کشف کنیم و در مسیر استفاده قرار دهیم. هنرمندان مسلمان باید خودشان را لشکر نبی مکرم اسلام (ص) بداند و نسبت به یک میدان عظیم برنامه‌ریزی و طراحی کند. ما باید یک دستگاه بزرگ مولد هنر که در آن دانشگاه، مبانی و فنون هنری وجود دارد در برابر هنر مدرن ایجاد کنیم. استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، افزود: امیدوارم همانطور که انقلاب اسلامی انسداد تاریخی تجدد را شکست، انقلاب فرهنگی نیز رخ دهد که هنر نیز از شاخه‌های آن است و بتواند انسداد فرهنگی و هنری غرب را بشکند. تفاوت سینمای مقاومت و اسلامی با سینمای منفعل روشنفکری این است که آنها در عالم خیالات و موهومات سر می‌کنند و یک ایراد بزرگی دارند و آن هم این است که نیم قرن از دنیا عقب هستند و در دوران جنگ سرد زندگی می‌کنند و ندیده‌اند که یک انقلاب معنوی در جهان رخ داده است و همین موضوع سبب می‌شود که در تصمیم گیری‌ها و تحلیل‌ها دچار اشتباه شوند. حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری در پایان سخنرانی خود در جمع اصحاب فرهنگ و هنر، گفت: سینمای روشنفکر نیز در نیم قرن پیش است و نمی‌خواهند وقوع انقلاب اسلامی را بپذیرند و با یک سینمای موهومی روبرو هستیم ولی حرکت سینمای انقلابی و مقاومتی کاملا معطوف بر واقعیت است. هنرمند باید وارد لشکر نبی اعظم اسلام (ص) شود و با تکیه باطنی بر پیامبر رحمت (ص) وارد میدان شود که علاوه بر این باید تعهد به ایده مقاومت نیز داشته باشد. 101